Twitch tar bort ljudspår i videoklipp med upphovsrättsskyddat material

Permalänk
Medlem

Tittade på Itmejp's stream igår, i vilken han sa att detta har varit på gång en längre tid. Så det kanske inte har så mycket med Googles köp att göra ändå? Sen är det väl klart som fan att de som har skapat musiken ska få betalt för det...

Visa signatur

Chassi: Cooler Master NR400, Mobo: Gigabyte Aorus Pro-P, CPU: Amd ryzen 5 3600, RAM: 16 GB Corsair Vengeance Pro 3600 mhz, GPU: Sapphire RX6800 Nitro +, PSU: Corsair TX 650M

Permalänk

Många gnäller på Google men Google har inte ens köpt Twitch än.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtomicPunk:

Men sättet de bestämmer över musikens användning är fast i åttiotalet. Att folk använder musik i sina videor är bara gratis publicitet och är win-win för bolaget, artisten och streamern. De är bara för lata för att ändra sig. De tror att de eventuellt kommer betala för den som stora filmbolag vilket är osannolikt när det inte ens finns något enkelt sätt att göra det.

Fullt möjligt att det är så, men jag tycker fortfarande att de som äger musiken ska få göra precis vad de vill med den. Är det verkligen win-win för bolaget så kommer de inse detta förr eller senare och låta folk använda musiken.

Skrivet av SanyaIV:

För att automatisk identifikation av copyright skyddade låtar är rätt så dålig, tex så har skaparna av crypt of the necrodancer inte skrivit på något men ändå så blir VODs med ljud från spelet drabbade, det hände tom på deras egna twitch vods.

Så det är dåligt för det är något dom bevisats gång på gång att det drabbar oskyldiga.

Möjligt att det fungerar dåligt och då är det så klart tråkigt för de som drabbas felaktigt. Men att låta alla använda musik hur som helst är enligt mig inget alternativ, de får jobba på bättre metoder för att sköta det.

Allmänt: Känner så här mest för att många yngre verkar anse att allt digitalt ska vara lagligt att göra vad man vill med. Argument som "vem skadar det att jag laddar ner en extra kopia? Inte så att de märker det eller har tillverkat just denna kopia" är vanliga och jag förstår inte tankesättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Väldigt, väldigt många vill.

Väldigt många vill inte också. Jag är en av dem. Hatar skiten som folk lägger in i sina videos, dock får dom kommentera när dom spelar. Jag pallar knappt inte med musiken som är inbakat i spelet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Är väl inget konstigt med det här kan jag tycka, givetvis är det beklämmande att så många klipp blir muteade och helt meningslösa, men det blir en övergångsperiod helt enkelt. Man kan, precis som på YT, använda musik så länge den inte är upphovsrättskyddad eller om du har artistens/rättighetsinnehavarens tillåtelse.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Inte så konstigt, alla stackars skivbolagsdirektörer måste ju ha kaviar och champagne till lunch. Annars så svälter ju dom stackarna.

Fast vare sig artister eller skivbolag kommer tjäna pengar på detta, tvärtom faktiskt då man kanske hör någon ny låt som man tycker är bra och därefter köper efter att ha kollat på ett videoklipp. Den enda som kommer tjäna pengar på detta är Audible Magic som står för mjukvaran som detekterar musiken.

Det är inte direkt så att man står i valet och kvalet mellan att köpa musik eller gå och kolla på ett videoklipp på någon som spelar ett spel och har på musik i bakgrunden. De är två helt orelaterade saker.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Det största problemet är väll att den flaggar grejer som har inte ska bli flaggad.
Youtubes/Twitchs bot funkar inte som den ska och då bör dom inte använda den.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Möjligt att det fungerar dåligt och då är det så klart tråkigt för de som drabbas felaktigt. Men att låta alla använda musik hur som helst är enligt mig inget alternativ, de får jobba på bättre metoder för att sköta det.

Allmänt: Känner så här mest för att många yngre verkar anse att allt digitalt ska vara lagligt att göra vad man vill med. Argument som "vem skadar det att jag laddar ner en extra kopia? Inte så att de märker det eller har tillverkat just denna kopia" är vanliga och jag förstår inte tankesättet.

O andra sidan har ju streamern rimligtvis betalat en slant för musiken, om det nu är igenom Spotify prenummeration eller en köpt mp3a från Itunes.
Varför ska inte denna användas som bakgrundsljud när streamern sitter och spelar?
Jag har svårt och tro att det främst är musiken som drar folk till Twitch.
Musikrättighetshaveristerna är så förbaskat osköna.

Gnäller speltillverkarna på spelen som spelas?
Gnäller klädestillverkarna på kläderna de har på sig?
Gnäller hårdvaru och mjukvaru tillverkarna på att deras utrustning används för att skapa filmerna?
Nej på samtliga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kakann:

Varför tycker så många att det här är ett problem? Självklart måste den som äger musiken få bestämma över hur den används. Att få bestämma över någonting som man har skapat är en fundamental del av vårt samhälles uppbyggnad och att många ifrågasätter det skrämmer mig.

Nej, det är inte alls självklart i och med internets tillkomst, det är därför det finns folk som ifrågasätter upphovsrätten i dess nuvarande form överhuvudtaget.

Rätt att få bestämma över sitt eget och sig själv är heller ingen fundamental del av vårt samhälle, tvärt om; vi har inte ens rätt till att bestämma över våra egna kroppar och vad vi gör med dom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zeg:

Det största problemet är väll att den flaggar grejer som har inte ska bli flaggad.
Youtubes/Twitchs bot funkar inte som den ska och då bör dom inte använda den.

Det är mindre jobb att manuellt unflagga en handfull flaggade videos än att manuellt gå igenom allt som laddas upp.

Hade det gjorts manuellt kanske man hade fått vänta flera veckor på att en uppladdad video blev godkänd för visning, istället för att de allra flesta blir godkända direkt och ett fåtal måste kollas för hand.

Permalänk
Medlem

Finns det alltså folk som kollar VODs på twitch? Har väl möjligen kollat en highlight eller två nån gång men inte kan det vara mycket mer än så

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

O andra sidan har ju streamern rimligtvis betalat en slant för musiken, om det nu är igenom Spotify prenummeration eller en köpt mp3a från Itunes.
Varför ska inte denna användas som bakgrundsljud när streamern sitter och spelar?
Jag har svårt och tro att det främst är musiken som drar folk till Twitch.
Musikrättighetshaveristerna är så förbaskat osköna.

Gnäller speltillverkarna på spelen som spelas?
Gnäller klädestillverkarna på kläderna de har på sig?
Gnäller hårdvaru och mjukvaru tillverkarna på att deras utrustning används för att skapa filmerna?
Nej på samtliga.

Stor skillnad på att betala 99:- per månad för att lyssna på musiken och att göra den tillgänglig via stream till tusentals tittare. Jag säger inte att det kan vara bra för musikerna och dess bolag, bara att de själva måste få bestämma om deras musik ska få spelas upp gratis via streams.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

Väldigt, väldigt många vill.

Men då är det ju bara att sätta på sin egna musik i bakgrunden istället via spotify osv.

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Det största problemet är väll att den flaggar grejer som har inte ska bli flaggad.
Youtubes/Twitchs bot funkar inte som den ska och då bör dom inte använda den.

Det är valet de gjorde då de måste göra något. Stämningen mot google angående youtube gick långt och de har inget val. Antingen agerar de som alla andra genom att dra en bred DCMA på saker som kanske stämmer eller får fler stämningar och hot från upphovsrättsinnehavare att de inte gör nog vad som krävs.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Tesked:

Visst är det så, men nu är det ju så lagen ser ut. Det styr väl inte Google över heller?
Detta var ju bara en tidsfråga innan det hände.

Jag har inte ens nämnt Google. Det är skivbolagen som gör fel. Jag tror att artisterna som är de som verkligen slitit med musiken är mycket glada att den används.

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

O andra sidan har ju streamern rimligtvis betalat en slant för musiken, om det nu är igenom Spotify prenummeration eller en köpt mp3a från Itunes.
Varför ska inte denna användas som bakgrundsljud när streamern sitter och spelar?
Jag har svårt och tro att det främst är musiken som drar folk till Twitch.
Musikrättighetshaveristerna är så förbaskat osköna.

Gnäller speltillverkarna på spelen som spelas?
Gnäller klädestillverkarna på kläderna de har på sig?
Gnäller hårdvaru och mjukvaru tillverkarna på att deras utrustning används för att skapa filmerna?
Nej på samtliga.

Jag har lite svårt att avgöra om du är seriös, men att jämföra spel, musik och kläder är ju inte särskilt intelligent. Man får ju hoppas att du begriper att när du lyssnar på musik som spelas upp på en stream så får du hela upplevelsen av den produkten precis som när du lyssnar på den själv, medan du inte direkt kan bära kläderna eller spela spelen bara för att de visas på streamen. Jag vet, det låter helkomplicerat..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Varför tycker så många att det här är ett problem? Självklart måste den som äger musiken få bestämma över hur den används. Att få bestämma över någonting som man har skapat är en fundamental del av vårt samhälles uppbyggnad och att många ifrågasätter det skrämmer mig.

Jag håller med dig, men det är knappast som så att detta missbrukas på Twitch.

  • Jag går inte till Twitch för att lyssna på musik

  • Skulle jag höra någon låt som är bra kan jag ändå inte spela in från Twitch pågrund av övriga ljud i streamen.

Detta är vad de borde göra istället:

  • Inse vilken marknadsföringskanal Twitch kan vara för musik.

  • Istället för att stänga av ljudet, visa vilken artist + låt som spelas och var man kan köpa den

  • Kanske även ge streamern provision på sålda låtar

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Jag kan inte låta bli att tycka att ni som gnäller håller en nära på infantil nivå.

Det är lite som när ett barn får veta, att istället för 3 glassar om dagen så är det hädanefter bara 2 som gäller. BARA TVÅ glassar! Vill ni diskutera copyright mer övergripande så misslyckas ni fatalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Vilket är helt ofantligt korkat. Redan förstört många vods.

Att sen tro att någon tittar på streams för musiken är också tragiskt dumt.

Ja och att använda material utan tillåtelse är ju helt okej bara för det eller hur? Då kanske du även tycker att det är okej att piratkopiera med? All hail the pirate-bay

Permalänk
Medlem

"Hmmm. Ska jag ta o köpa den där låten jag hörde på streamen igår, eller ska jag sitta och titta på samma stream igen i 5 dagar och hoppas på att den kommer igen? "

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av Commander:

Skyll på politiken som drivs inte på Google som måste följa våra lagar.

Till något helt annat men ändå lite intressant, angående våra svenska lagar, vilket kan jämföras med att lagar kan ändras av personer med makt och pengar för egen vinnings skull. Politikerna har inte så stor makt egentligen.
"P3 Dokumentär berättar också hur den svenska regeringen till slut tvingades ge efter för de amerikanska påtryckningarna."

Ett blogginlägg om saken: http://www.antonberg.se/?p=140

Jag är mer intresserad av anledningen till varför Twitch sålt ut sig, är det bara pengar det handlar om eller något mer. Konkurrens är alltid bättre än en stor aktör.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AtomicPunk:

Men sättet de bestämmer över musikens användning är fast i åttiotalet. Att folk använder musik i sina videor är bara gratis publicitet och är win-win för bolaget, artisten och streamern. De är bara för lata för att ändra sig. De tror att de eventuellt kommer betala för den som stora filmbolag vilket är osannolikt när det inte ens finns något enkelt sätt att göra det.

Konstigt nog håller inte musikerna med om att det är gratisreklam. Det är inte så musikbranschen fungerar. Om all exponering är gratisreklam varför ska någon någonsin betala för musik? Musik på radio? Gratis exponering. En konsert? Perfekt ställe för gratis exponering.

Den enda som vinner på konceptet är den som streamar. Det finns fall där en streamare har avtal med en artist men då är det artisten som bestämmer. Du har noll och ingen rätt att bestämma över andras arbete och säga vad som är bra för dem. Det är inte ditt beslut. Är det så bra så får du sälja in det till artisten och hoppas att de går med på det. Men fram tills du har ett avtal så är det bara att låta bli att bryta mot lagen. Det är inte så svårt.

Jag har ganska exakt noll medkänsla för de som fått sitt ljud borttaget. Det var bara en tidsfråga, med Google eller inte. De bryter mot lagen och förr eller senare skulle det komma ikapp. Framförallt är det extremt korkat och klantigt av dem eftersom det inte ens är svårt att hitta musik som faktiskt är fri att använda. Så är man så korkad och lat att man inte orkar kolla upp det så förtjänar man att bli av med ljudet. De flesta visste precis vad de gjorde och nu kommer påföljden.

Det finns två lösningar, antingen låter de bli att använda musik som de inte har rätt till eller så pratar de med Google och Twitch och ser till att lösa någon form av avtal där de kan välja att betala en licensavgift för att få streama viss musik. Google har redan streamingtjänster (Play Music och Vevo) med avtal med flera stora skivbolag så de skulle kunna lösa det den vägen. Då får artisterna betalt och de som streamar kan använda musik.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Väldigt många vill inte också. Jag är en av dem. Hatar skiten som folk lägger in i sina videos, dock får dom kommentera när dom spelar. Jag pallar knappt inte med musiken som är inbakat i spelet

Du är nog den enda

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Gnäller speltillverkarna på spelen som spelas?
Gnäller klädestillverkarna på kläderna de har på sig?
Gnäller hårdvaru och mjukvaru tillverkarna på att deras utrustning används för att skapa filmerna?
Nej på samtliga.

Fel vad gäller spelen, det var nyligen uppståndelse då massa speltillverkare flaggade videor där folk spelade/reviewade deras spel på youtube (bland annat Nintendo). De tyckte att folk bara tittade på lets plays istället för att köpa spelen, så de CaD'ade massa kanaler. Sen blev det massa skitstormar för att speltillverkare, (EA har jag för mig, men har ingen källa) flaggade videor som framställde spelen i negativt ljus, dvs alla negativa recensioner togs bort för "copyright infringement".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gainsgoblin:

Vilket är helt ofantligt korkat. Redan förstört många vods.

Att sen tro att någon tittar på streams för musiken är också tragiskt dumt.

Men att använda musik utan tillåtelse är helt okej för dig, tycker du? Jag ser inget konstigt med vad Google gör i Twitch, men det är nog bara jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag har ganska exakt noll medkänsla för de som fått sitt ljud borttaget. Det var bara en tidsfråga, med Google eller inte. De bryter mot lagen och förr eller senare skulle det komma ikapp. Framförallt är det extremt korkat och klantigt av dem eftersom det inte ens är svårt att hitta musik som faktiskt är fri att använda. Så är man så korkad och lat att man inte orkar kolla upp det så förtjänar man att bli av med ljudet. De flesta visste precis vad de gjorde och nu kommer påföljden.

Det finns två lösningar, antingen låter de bli att använda musik som de inte har rätt till eller så pratar de med Google och Twitch och ser till att lösa någon form av avtal där de kan välja att betala en licensavgift för att få streama viss musik. Google har redan streamingtjänster (Play Music och Vevo) med avtal med flera stora skivbolag så de skulle kunna lösa det den vägen. Då får artisterna betalt och de som streamar kan använda musik.

Om det bara var så enkelt att bara skyddad musik vart borttagen så skulle jag hålla med dig men nu är det tyvär inte så med dessa automatiska system och det har redan varit oskyldiga offer för detta system, tex musiken från crypt of the necrodancer blir felaktigt flaggad, samma med musik från ocremix som är fritt att använda.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Konstigt nog håller inte musikerna med om att det är gratisreklam. Det är inte så musikbranschen fungerar. Om all exponering är gratisreklam varför ska någon någonsin betala för musik? Musik på radio? Gratis exponering. En konsert? Perfekt ställe för gratis exponering.

Den enda som vinner på konceptet är den som streamar. Det finns fall där en streamare har avtal med en artist men då är det artisten som bestämmer. Du har noll och ingen rätt att bestämma över andras arbete och säga vad som är bra för dem. Det är inte ditt beslut. Är det så bra så får du sälja in det till artisten och hoppas att de går med på det. Men fram tills du har ett avtal så är det bara att låta bli att bryta mot lagen. Det är inte så svårt.

Jag har ganska exakt noll medkänsla för de som fått sitt ljud borttaget. Det var bara en tidsfråga, med Google eller inte. De bryter mot lagen och förr eller senare skulle det komma ikapp. Framförallt är det extremt korkat och klantigt av dem eftersom det inte ens är svårt att hitta musik som faktiskt är fri att använda. Så är man så korkad och lat att man inte orkar kolla upp det så förtjänar man att bli av med ljudet. De flesta visste precis vad de gjorde och nu kommer påföljden.

Det finns två lösningar, antingen låter de bli att använda musik som de inte har rätt till eller så pratar de med Google och Twitch och ser till att lösa någon form av avtal där de kan välja att betala en licensavgift för att få streama viss musik. Google har redan streamingtjänster (Play Music och Vevo) med avtal med flera stora skivbolag så de skulle kunna lösa det den vägen. Då får artisterna betalt och de som streamar kan använda musik.

Nja, det är ju lite skillnad när man inte har någon aning om vad som kommer spelas. Sätter jag på radion(det gör jag inte) så sätter jag på en kanal som spelar rock och vet exakt vilka 50 låtar de loopar. I en stream får jag höra musik som jag aldrig någonsin självmant skulle sätta på då det är streamerns musiksmak som gäller och jag kan få upp ögonen för helt ny musik vilket jag aldrig skulle få på radio eller en konsert(menar du att musiker ska betala licenser för att framträda sin egen musik? Utveckla gärna).

För övrigt har musikern själv liten makt då han ofta är signad till ett skivbolag som sköter den här sortens affärer. Om de nu vill ha betalt så är det bäst att de sätter igång ett system där man enkelt kan fixa sådana tillstånd annars är det helt och hållet bortslösade pengar och de tjänar inget på att stoppa folk fram till dess att något sådant finns. Det är vad jag menar. Jag sade aldrig att det skall vara helt gratis för alltid.

För övrigt lägger du orden i munnen på mig vilket jag markerade.

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Medlem

Älskar alla som säger att twitch blev helt väredlöst. Hur många kollar ärligt talat på vods på twitch? Väldigt få.

Men... Men.... Detta är bara för google tänker köpa twitch. Så om google inte ryktades köpa twitch så skulle twitch kunna flyga under radaren på copyright matrial. Skulle inte tro det, inte med så stort livestreaming har blivit.

Permalänk
Medlem

Dags att skaffa sig ett konto på hitbox.tv...

Permalänk
Medlem

Om jag betalar stim, får jag ha kvar mitt ljud då? Det är ju inte intressant för mig, efter som jag har 1-12 tittare, men säkert för folk som jobbar med att streama.

Edit:

Det jag menar är: Om en bot kan känna igen copyright:ad musik, då borde det inte vara särskilt svårt att i stället för att tysta ner spåret erbjuda streameren ett sett att betala artisterna, beroende på mängd tittare osv.
Att det är intressant för tittarna vilken musik som spelas i bakgrunden är ju tydligt efter som många väljer att visa det på skärmen.
Att bara ta bort ljud är en nödlösning, som ingen inblandad blir glad av.