Permalänk
Medlem

Hjälp med parkeringsskylt

Har nu googlat ett tag efter svar men till slut gett upp. I närheten där jag bor finns denna typ av skylt:

Jag är lite osäker på vad som gäller. Jag är med på att det bara går att parkera 30 min mellan 8-18 vardagar och max 24 timmar helgdagar. Men om jag ställer mig där 17:45 en vardagskväll måste jag då köra senast 08:00, 08:15 eller 08:30 påföljande vardag?

Tacksam för svar, gärna med länkar om det finns att tillgå!

Permalänk
Medlem

08:30 (utan direkt eftertanke...)

Permalänk
Medlem

Precis som Wip3 så får du stå till 8:30 dagen efter (om det är en vardag).
Parkerar du 17:30 på en fredag så får du stå till måndag 08:30.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Precis som Wip3 så får du stå till 8:30 dagen efter (om det är en vardag).
Parkerar du 17:30 på en fredag så får du stå till måndag 08:30.

Tack, det svar jag hoppades på! Är det inte en begränsning på 24 timmar max tid ändå? Det är iaf så jag tolkar texten här: transportstyrelsen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Saknar information i övrigt, ingår det i ett område med parkeringsförbud, huvudled etc? Det gäller generellt 24 timmar tillåten parkering (om inget annat meddelats), och de 24 timmarna är vardagar (utom vardag före helgdag samt helgdag).

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Saknar information i övrigt, ingår det i ett område med parkeringsförbud, huvudled etc? Det gäller generellt 24 timmar tillåten parkering (om inget annat meddelats), och de 24 timmarna är vardagar (utom vardag före helgdag samt helgdag).

Det råder i övrigt parkeringsförbud inom området men det är inte huvudled.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devien:

Det råder i övrigt parkeringsförbud inom området men det är inte huvudled.

Då vill ju iaf jag få det till att parkering är tillåten 30 minuter 8-18 (vardagar, utom vardag före helgdag), samt förbjudet under övrig tid.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Då vill ju iaf jag få det till att parkering är tillåten 30 minuter 8-18 (vardagar, utom vardag före helgdag), samt förbjudet under övrig tid.

Ok, tackar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Vägmärket för parkering ”P” visar att parkering är tillåten på en parkeringsplats eller på en sträcka där märket är placerat. Vägmärket kan vara kompletterat med en tilläggstavla som visar vilken tidsreglering som parkeringen har, tex ”2 timmar” och mellan vilka tider under dygnet som denna tidsreglering gäller, tex ”8-18”. Finns parentes runt klockslagsangivelsen så avses lördag och helgdagsafton. Är siffrorna röda avses sön- och helgdag. Slutpil finns där det är nödvändigt att visa var parkeringen slutar.

Mellan 8 & 18 får man endast parkera 30min annars fri parkering. (så tolkar jag det)
http://www.sigtuna.se/parkeringsregler

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Du får även ha detta stycke i åtanke:

"På allmän mark (gatumark) är det tillåtet att parkera som längst 24 timmar i följd vardagar, utom vardag före sön- och helgdag (”lördag”). Du måste sedan följa de vägmärken för parkering som finns skyltade på gator, vägar och parkeringsplatser. "

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Den där 24-timmarsregeln fick jag erfara när jag parkerat på parkeringsplats med P-skylt utan någon tilläggsskylt. Fick P-böter för att jag hade stått där längre än 24 timmar, och jag trodde i min enfald att 24-timmarsregeln bara gällde på gator som saknade parkerings-märken men uppenbarligen hade jag fel. Så även om det är skyltat parkering tillåten så är det alltså max 24 timmar på vardagar om inget annat anges.

Permalänk
Medlem

Värt att vet att de flesta platser som tillåter parkering på vardagar längre än 24 timmar (där det i övrigt är tillåtet) är platser där det anges något i stil med "7 dygn" eller "7 dagar" på parkeringsskylten. Har sett denna på ett fåtal ställe.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2