Partitionsfel [Löst]

Permalänk

Partitionsfel [Löst]

Hej!

Håller för närvarande på att om installera min bärbara dator men det går inte speciellt bra. Det är en Dell Vostro v13 som jag fått av skolan för ett par år sedan.

Har testat både windows 8.1 och windows 7, båda genom usb minne med iso fil. Båda legala iso filer som jag vet funkar på andra datorer. Har testat att köra usb minnena i både FAT32 och NTFS inget av dem funkar.

Problemet är det att när installern ber mig att välja vart jag ska installera windows så får jag error meddelandet "We couldn't create a new partition or locate an existing one. For more information, see the Setup log files."

Det jag testat är:

1. Tagit ut USB minnet - Refreshat listan med val - satt i USB igen - Refresh.

2. Använda mig utav DiskPart för att tömma hårddisken och sen skapa partition för system.

3. Deletat partitionen i själva installern. Även testat med endast Format.

4. Testade att med hjälp av xcopy kopiera installations filerna över till hårddisken för att sedan installera från den, fick det inte att kopiera dock.

Kan tilläggas att jag har bara 1 hårddisk i, inga SD kort och endast 1 usb minne i (själva installationen)

Någon som har någon idé om vad jag kan göra? Känns rätt hopplöst just nu.

Tack på förhand!

Charles

Permalänk
Medlem

Det låter som du startat installern från Windows. Se till att boota datorn mot USB-minnet.

Permalänk
Skrivet av NoWin:

Det låter som du startat installern från Windows. Se till att boota datorn mot USB-minnet.

Nej tyvärr är det inte så enkelt, kanske skulle skrivit det. Då datorn är formaterad finns det inget windows installerat längre. Har testat att använda USB som första boot. Även testat att ha det som andra boot men att snabb boota från USBet. Inget av det har funkat.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan det vara så att det saknas drivers till diskkontrollern?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Kan det vara så att det saknas drivers till diskkontrollern?

Ja det är möjligt, hur kontrollerar jag det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av drcharles:

Hej!

Håller för närvarande på att om installera min bärbara dator men det går inte speciellt bra. Det är en Dell Vostro v13 som jag fått av skolan för ett par år sedan.

Har testat både windows 8.1 och windows 7, båda genom usb minne med iso fil. Båda legala iso filer som jag vet funkar på andra datorer. Har testat att köra usb minnena i både FAT32 och NTFS inget av dem funkar.

Problemet är det att när installern ber mig att välja vart jag ska installera windows så får jag error meddelandet "We couldn't create a new partition or locate an existing one. For more information, see the Setup log files."

Det jag testat är:

1. Tagit ut USB minnet - Refreshat listan med val - satt i USB igen - Refresh.

2. Använda mig utav DiskPart för att tömma hårddisken och sen skapa partition för system.

3. Deletat partitionen i själva installern. Även testat med endast Format.

4. Testade att med hjälp av xcopy kopiera installations filerna över till hårddisken för att sedan installera från den, fick det inte att kopiera dock.

Kan tilläggas att jag har bara 1 hårddisk i, inga SD kort och endast 1 usb minne i (själva installationen)

Någon som har någon idé om vad jag kan göra? Känns rätt hopplöst just nu.

Tack på förhand!

Charles

Följde du Sweclockers guide när du skapade usbminnet?
http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

If you are trying to perform a clean installation of Windows, you must provide the correct drivers for the hard disk controller. When you are prompted to select the disk on which to install Windows, you must also click to select the Load Driver option. Windows Setup will guide you through the rest of the process.

Här finns en lista med drivers för Windows 7 64bit.
http://mirrormoon.org/2010/02/dell-vostro-v13-64-bit-drivers-...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Tuvok:

Följde du Sweclockers guide när du skapade usbminnet?
http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Ja, är inte där problemet ligger.

Skrivet av giplet:

Här finns en lista med drivers för Windows 7 64bit.
http://mirrormoon.org/2010/02/dell-vostro-v13-64-bit-drivers-...

Tror du kan vara något på spåren, dock så klarar den inte av att starta exe filer av någon outgrundlig anledning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av drcharles:

Tror du kan vara något på spåren, dock så klarar den inte av att starta exe filer av någon outgrundlig anledning.

Har du fått tag i en exe-fil så är det nog så att det är en packad fil. Kör den på en annan dator så packar den förmodligen upp drivrutinerna.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av giplet:

Har du fått tag i en exe-fil så är det nog så att det är en packad fil. Kör den på en annan dator så packar den förmodligen upp drivrutinerna.

Körde en diskpart och gjorde en ny partition C, tog ut SD-kortadaptern, kopierade alla filer från USB till C, startade om datorn, då startade installationen från C, då funkade det

Tack för hjälpen allihopa!

Skickades från m.sweclockers.com