Permalänk
Medlem
Permalänk

Vilken skräp låda, passar utmärkt och ha duplo lego i =/ , när jag såg detta chassi, så drog jag sakta ögonen mot mitt stryker chassi som står brevid mig och sa till mig själv.. Detta är ett chassi de

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Medlem

Känns som de försökte leka Silverstone, men inte tänkte till riktigt. Påminner om en dålig ATX-variant av SG09

Visa signatur

Sapphire HD 7950 Vapor-X @1150/1400 | Intel Core i5 4670k@stock | 8gb Corsair Vengance @1600mhz | Gigabyte Z87M-D3H | Antec HCG620M | 500GB WD Blue | Silverstone Sugo SG09 |
"Screw doing this properly, where is my hammer?" - Owen Wootton 2013

Permalänk
Medlem

Toppen recension synd bara att lådan inte vara lika bra.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv

Jag blev helt förtjust i denna låda eftersom att den är så kompakt men ändå klarar min Maximus VI Formula.

Jag blev less på min massiva NZXT Phantom Full Tower och därför flyttade hårdvaran till den här. Självklart fick man slåss lite för att få igenom alla sladdar.
Eftersom att jag har en AX860 som är 160 mm lång så blev det lite konflikt med ASUS DC2 GTX 780 och som ni kanske ser så ligger kortet med nästan 2 cm på nätagget.
Datorn fungerar dock utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon245248:

Jag blev helt förtjust i denna låda eftersom att den är så kompakt men ändå klarar min Maximus VI Formula.

Jag blev less på min massiva NZXT Phantom Full Tower och därför flyttade hårdvaran till den här. Självklart fick man slåss lite för att få igenom alla sladdar.
Eftersom att jag har en AX860 som är 160 mm lång så blev det lite konflikt med ASUS DC2 GTX 780 och som ni kanske ser så ligger kortet med nästan 2 cm på nätagget.
Datorn fungerar dock utan problem.

http://i.imgur.com/CJF10Xx.jpg

Är det bara en optisk illusion eller är kortet relativt böjt? Det kan skada ledbanor/lödningar så inget att rekommendera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av str8forthakill:

Är det bara en optisk illusion eller är kortet relativt böjt? Det kan skada ledbanor/lödningar så inget att rekommendera.

Det är faktiskt plåten på grafikkortet som får det att se mer dramatiskt ut än vad det är. Själva Kretskortet sitter nästan helt spikrak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon245248:

Det är faktiskt plåten på grafikkortet som får det att se mer dramatiskt ut än vad det är. Själva Kretskortet sitter nästan helt spikrak.

Hur går luften i din? Blåser du ut fram eller bak? Tar radiatorn in eller blåser ut?

Permalänk
Medlem

Jag kan se en liten fördel med det omvända luftflödet, om man nu inte har ett grafikkort av referens variant och kör med någon form av vattenkylning (t.ex h100 el liknande) så kan den monteras i toppen och få "kalluft" annars så använder man dem oftast som utblås och den redan uppvärmda luften i chassit är det som ska kyla h100an.
Verkligen synd att det var såna brister på nätaggs delen, detta är annars ett chassi som jag verkligen hade velat kasta mina pengar på.
Även om det skulle funka å få in ett 160mm agg med ett 6950 så är ju kabeldragningen ett helvete ändå...

Tål att tänka på

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Tycker Lian-Li har många fina chassin utseendemässigt men insidan har nästan alltid lämnat mycket att önska. Det enda Lian-Li jag har ägt var PC-7 Plus. Det var riktigt fint på den tiden. Har försökt övertala migsjälv att köpa ett Lian-Li igen men har inte hittat något som jag gillar nog mycket just för att insidan alltid är så dåligt designad.

Det jag vill ha:
- Ljuddämpning
- Kunna täppa igen fläktplatser
- Bara 1st 5.25" eller ingen alls
- Avtagbara hårddiskburar
- Svart insida
- Bra med plats för kabeldragning
- Lätt att installera komponenter

Mitt nuvarande chassi kommer nog hänga med ett tag (Fractal Design R4). Det enda jag har att klaga på mitt R4 är att fronten är lite för lätt att plocka bort. Ska man bära chassit måste man vara lite försiktig så inte fronten lossnar (om man håller handen där någonstans).

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Är det bara en optisk illusion eller är kortet relativt böjt? Det kan skada ledbanor/lödningar så inget att rekommendera.

Annars hade det ju iofs långsamt böjts åt andra hållet p.g.a. kylarens vikt istället Bonus-stöd!

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snarlik:

Hur går luften i din? Blåser du ut fram eller bak? Tar radiatorn in eller blåser ut?

Fram, bak och botten är intake som kyler ner varm luft från grafikkorten som sedan sugs upp av radiatorfläktarna och ut . Tanken är att ha positivt lufttryck i lådan för att minska dammet. Mitt nätagg är 80 plus platinum och avger inte mycket värme så detta är inte av ett problem för mig.

Permalänk
Medlem

Bör det inte gå att på något sätt få in ett SFX aggregat istället för ett fullstort ATX och därmed bespara sig själv den stora mödan att "forcea" igenom kablarna?

För egen del tycker jag chassit såg riktigt bra ut, detta då jag alltid haft ATX moderkort samt stora chassin och skulle önska att gå ned i storlek. Priset kan diskuteras.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte GA-AX370-Gaming 5 | Radeon RX 5700 | Corsair 16GB@2933Mhz | Crucial M500 240GB | EVGA GQ 1000W | Silverstone RV05

Citera för svar.

Permalänk

Bara jag som hoppade till när han ska SWEclockers i stället för SVEklockers?

Permalänk
Medlem

I allmänhet vore det trevligt om ni mätte hur tjock radiator som får plats!
Ofta sitter man redan på en och det är intressant att veta om chassit är en kandidat för en toppmonterad intern radiator eller inte.

Bra recension i övrigt! Spännande lösningar, men lite för mycket av en kompromiss...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nicke505:

Bör det inte gå att på något sätt få in ett SFX aggregat istället för ett fullstort ATX och därmed bespara sig själv den stora mödan att "forcea" igenom kablarna?

För egen del tycker jag chassit såg riktigt bra ut, detta då jag alltid haft ATX moderkort samt stora chassin och skulle önska att gå ned i storlek. Priset kan diskuteras.

Det är väl bara att göra en adapterplåt, (det är inga problem med enkla verktyg och en bit aluplåt att lyckas eller låta någon skära till och borra hålen) men det förminskar ju lite hela meningen med ett sådant chassi, att man kan köra standardkomponenter i full storlek i ett litet chassi, och inte behöver specialkomponenter för små. PC-A06 är precis lika djupt på millimetern så det handlar främst om layout/intern-design och designval än några större problem. Ska de verkligen ha denna layout så bör mer utrymme lämnas, t.ex. via att chassit är tja 3-5 cm djupare. Fast det är inte helt optimalt heller, så agget kanske borde ha placerats åt andra ledden och blåst ut varmluften på siden av chassit möjligtvis oavsett vilket blir det inte en helt optimal lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är väl bara att göra en adapterplåt ...

För att tillägga där så kan jag säga att några av Silverstones SFX-agg kommer med en adapterplåt till ATX. Ser att det gäller 600W och 450W i.a.f. Så det verkar mer eller mindre gälla alla deras agg. Gäller förmodligen inte andra agg generellt sett. Sånt går alltid att kolla upp, eller fixa till själv. Problemet här är ju däremot kylning av aggen och ljudnivå. 450W-agget från Silverstones sägs inte ha någon bra fläktkurva. Generellt sett passar det bättre till Mini-ITX-riggar med kraft nog för spelgrafikkort.

Permalänk

Haha, lider med Jonas som fick jobba med detta skräp.

Permalänk
Medlem

Ett ännu mindre (mATX), i stort sett annars likadant Lian Li tower chassi, som Jonas så klart ger tummen upp till och ett Asus Maximus Gene modermodem skulle sitta fint för mig den dagen jag uppgraderar.

Jag tycker också som vissa andra att 5,25" platsen gärna kan försvinna.

Permalänk
Entusiast

Hade man tagit bort 5,25 platsen hade man ju kunnat sätta nätaggregatet i toppen där framme istället? Eller?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Hade man tagit bort 5,25 platsen hade man ju kunnat sätta nätaggregatet i toppen där framme istället? Eller?

Vi är flera som haft samma tanke. Hade blivit ett skit bra chassi då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Det är nästan så att Gareth Emery får förklara var han fått sitt sample ifrån till sin låt Isolate, slog mig när jag startade upp videorecentionen och swec's tema sammanstrålade med jootooben

https://www.youtube.com/watch?v=5pp53OL2jqk#t=329

^^

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Hade man tagit bort 5,25 platsen hade man ju kunnat sätta nätaggregatet i toppen där framme istället? Eller?

Fast då hade man väl fått utblåset i taket eller nån av sidoplåtarna, och det tycker jag skulle förstöra det stilrena intrycket. Om jag fått välja skulle chassit varit anpassat för mATX med nätaggregatet placerat på traditionellt vis, längst bak i nederkant. Önskar också att man hade slopat 5,25" platsen fronten och bara haft en enda lång kolumn från tak till botten med löstagbara 3,5" hårddisk-vaggor.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900X "Matisse" | 32GB DDR4-3600 | GTX 1070 8GB | Corsair Force Series MP510 M.2 NVMe 960GB | ViewSonic VX3276-2K-mhd | MOTU M4