DIY-tipstråden [Fotoutrustning /mod]

Permalänk

DIY-tipstråden [Fotoutrustning /mod]

När jag bytte kamera, från Canon 600D till Black Magic, så blev det ganska mycket utgifter på ett bräde.
Givetvis har jag kollat runt på diverse kringutrustning, från dyra till skapligt billiga. Då dök tanken DIY upp i skallen.
Är det någon här som gjort något eget eller kanske byggt från någon annans instruktioner, ex från YouTube?
Vore intressant om det finns grejor som funkar bra. Behöver spara in lite just nu och investera i nya, riktiga, grejor allt eftersom.

Så, dela gärna med er! Sliders, steady och allt som finns därute.

Edit: Jag sökte på forumet och kunde inte hitta någon liknande tråd, men finns det en så hojta till så raderar jag denna.

Mvh, Robban

Förtydligad rubrik
Visa signatur

Med vänlig hälsning, Robban

Permalänk
Visa signatur

Med vänlig hälsning, Robban

Permalänk
Medlem

Jag har byggt massor. Jag har byggt ljus, dolly osv, jib.

Det har slutat med att oavsett om jag byggt allt i fint material för dyra pengar har jag sparat in bara en gnutta och ändå tvingats köpa riktiga saker.

Min dolly väger 10kg. Min lilla slider väger 2kg.. Vilken tar jag med mig tror ni?

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik ändrad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och lättare att hitta tråden. Det går bra att ändra rubriken i efterhand.

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Holck:

Jag har byggt massor. Jag har byggt ljus, dolly osv, jib.

Det har slutat med att oavsett om jag byggt allt i fint material för dyra pengar har jag sparat in bara en gnutta och ändå tvingats köpa riktiga saker.

Min dolly väger 10kg. Min lilla slider väger 2kg.. Vilken tar jag med mig tror ni?

// A

Ah, så det är ingen poäng att göra det. I längden alltså.
Har kollat en del på Edelkrone. De verkar ha smidiga och relativt billiga grejor.
Någon erfarenhet av dem?

Visa signatur

Med vänlig hälsning, Robban

Permalänk

Vissa saker är säkert smidigt att göra själv och kostnadseffektivt, andra prylar kanske man inte ska kompromissa med. Är man även intresserad av att snickra och styra själv så varför inte! Jag är alldeles för kass på det så för min del kommer det säkert bli dyrare om jag försöker mig på något på egen hand. Haha

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robert Höglund:

Ah, så det är ingen poäng att göra det. I längden alltså.

Jag har inte byggt speciellt många avancerade fotogrejer så skall inte uttala mig om det specifikt. Men, det måste givetvis bero på vilken nivå du förväntar dig grejerna skall vara på. Är du van vid och kräver att prylar skall fungera perfekt så är det givetvis inte någon större mening att bygga de flesta grejer själv, såvida du inte är väldigt händig och har stor erfarenhet av idustridesign. Jag har lärt mig efter snart 40 år i livet att de allra billigaste grejerna nästan alltid blir dyrare, då dom går sönder, inte fungerar tillfredsställande osv. Så man köper en lite dyrare som fungerar.

Måste ju också ställa hela beräkningen i paritet till hur och hur ofta man använder det.

Det går ju också att hyra en hel del "rejäla" grejer om man inte använder det så ofta vilket lönar sig i längden.

Permalänk
Medlem

Jag tror att min dolly helt enkelt byggdes för att kunna köra boxkameror med rigg på 30kg
Ungefär så stabilt förefaller bygget vara. I verkligheten filmar jag med kameror i rigg på under 5kg vilket betyder att den är alldeles för biffig. Ska jag köra på min slider (konova) så strippar jag kameran till hus + objektiv endast. Den klarar 2kg utan problem men varför utrusta den med mer än nödvändigt?

Det finns bra DIY-sliders osv men man kan ta sitt stativ och sätta på en stol istället eller på en bil osv. Finns massor med lösningar utan att köra med skenor.

Anledningen att köra med skenor är för att man har en vagn som filmare + fokuspuller sitter på när man kör. En Arri 435 extreme väger typ 30kg och då behövs riktiga saker. Tyngd ger också stabilitet.

Jag har byggt steadicams, jag har använt stativ som steadicam osv men när man ser resultatet ser det bra ut men kan inte jämföras med "the real deal". För en del är det bra nog, jag är dock alltid tveksam till resultat och slantar upp... Kanske utan anledning eller att jag gav det en chans.

Min JIB bestod av aluminiumprofiler, snören osv.
Det hände allt för ofta att snörena ramlade ur sina trissor (trots guides) vilket gjorde att kameran tippade ned. Dessutom är det svårt att bygga med snygg mekanism för att packa ihop och stuva undan. Så, den fick utvisas och såldes för materialkostnaden + några hundra för byggandet.

Jag byggde en gång av tvättlinor och annat en kameraslider som fästes mellan två träd med hjul för att rotera snabbt. Drev denna med en liten elmotor. Funkade fint i 8/10 fall. Sålde den för att jag fick 5000:- för den och den kostade mig typ 500. Inte behövt igen och således inte konstruerat en ny.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk

Kanske kan vara något att prova för den som är intresserad:

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk

Eller den här om man vill ha något mindre.

Inser ju att resultatet inte blir svinproffsigt, lite skak osv, men för den pengen kan det ju vara värt att testa.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Här är en klassiker - bygg ett panorerande time-lapse-stativ med äggklocka från IKEA.

http://www.getawaymoments.com/2011/07/how-to-make-cheap-and-e...

http://youtu.be/BpMvIu4U3Tk