Frys/kraschar som utlöstes av BF4(?), datorn fungerar inte

Permalänk
Inaktiv

Frys/kraschar som utlöstes av BF4(?), datorn fungerar inte

Operativsystem: Windows 8.1 64-bit
Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO
Moderkort: MSI Z87-S02
Minne: A-Data 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
Grafikkort: ASUS Radeon R9 280X 3GB DirectCUII TOP
Hårddisk: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB, 2TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB
Nätaggregat: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze
Övrig kylning: be quiet! ShadowWings 120mm 1500rpm, Inet Tyst Chassifläkt, 120mm, Svart + standardfläktar i fractal design r4
Övriga komponenter: Samsung DVD±RW 24X DL Svart, Bulk

Okej, min dator började krascha/frysa i dag. Jag spelade BF4 och sedan började datorn visa konstiga svarta ränder och sedan gick det omedelbart in i en grå ruta med vita vertikala ränder. Ljuder försvann och ingenting fungerade förutom att hålla ned strömknappen eller resetknappen. Efter omstart fungerade inte datorn. Bootskärmen med moderkortsloggan och windowsloggan dyker upp, men med konstiga blåa/röda ränder och mönster som dyker upp samtidigt. Sen blir det bara svart. Jag måste starta om datorn 20+ gånger innan det fungerar en gång eller så måste jag stänga av datorn och sätta på den senare och hoppas på att den fungerar (som om det är kylningsproblem, men det verakr inte vara det9.

Efter första gången i BF4 började krascherna hända överallt, inte bara i spel. Till exempel när jag skrev denna post första gången. Men om jag startar BF4 kraschar den snabbare än om jag surfar runt. Det här har skett kanske 15 gånger idag och det senaste skedde när jag skrev det här meddelandet, och efter den gången verkar det inte startas längre. Den här gången var också mönstret färgat rött istället för det vanliga blåa. En annan mycket underlig grej är att även om datorn är avstängd så lyser skrivbordet men mycket svagare, som om den fortfarande får ström.

Jag vet inte vad jag ska göra, jag gjorde en återställning till ett tidigare datum en av de gångerna datorn fungerade men det ändrade ingenting. Jag gjorde en sökning efter virus, ingenting. Jag trodde att det kunde ha att göra med drivrutinerna för grafikkortet, uppdaterade, och det verkade fungera så jag började skriva detta inlägg men sen hände det igen. Jag vet inte om det var en slump eller ej, men efter att jag uppdaterade drivrutinerna, startade om och började skriva inlägget tog det ovanligt lång tid innan den kraschade och datorn hade fått stå avslagen i cirka en timme innan jag uppdaterade drivrutinerna. Nästan som om den vore för varm och att den behövde kylas av, men när jag kollade temperaturen visade den 35 grader för GPU och lågt för CPU. Jag börjar bli orolig då skrivbordet lyser, vad kan ha hänt? Jag har inte öppnat chassit på över 4 månader och jag har inte heller rört några inställningar.

Här finns några klipp, bortse från musiken (du kan stänga av ljudet): https://www.youtube.com/watch?v=vZHYFdZjQBs här hände det en gång när jag surfade.

https://www.youtube.com/watch?v=9ALfSgTA_co Det här är booten efter ovanstående krasch.

https://www.youtube.com/watch?v=L2YDRSGAJoo Det här är booten efter att den kraschade senast, alltså när jag skrev det här inlägget från början. Den här gången var det rött vid moderkortsloggan som ni kan se. Sen startade jag om datorn när den frågar om återställning (inget av alternativen fungerar, blir bara svart) och sen händer samma sak, svart, startar om, samma sak osv.

Uppskattar hjälp!

Permalänk

Kan vara många saker... Min gissning är trasig grafikkort eller drivrutinsproblem- testa att byta ut mot ett gammalt om du har. Driver Sweeper brukar också kunna hjälpa. Det kan också vara minnet. Ta bort eventuell överklockning om du har och testa att ta bort en minne-sticka i taget. Kan även vara andra saker, men jag skulle testa detta först.

Visa signatur

Fractal Design Define R5| ASUS Z170-P ATX| Intel Core i5 6600K 3.5 GHz| Noctua NH-U12P SE2| Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2133Mhz Vengeance| MSI GeForce RTX 3060 Ti VENTUS 3X OC | Be Quiet! Pure Power 10 CM 600W| Windows 10 Pro