Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ännu en tråd om laptop till studier!

Permalänk

Ännu en tråd om laptop till studier!

Hej,

Som framgår av rubriken söker jag, likt många andra, en laptop för mina studier. Jag pluggar juridik så det finns inget behov av att kunna programmera el.dyl. på datorn.

Mina kriterier är följande;
Utseende: Stilrent (se länkad laptop nedan).
Pris: 4500kr.
Vikt: Lätt, kommer att bära med mig den på föreläsningar. Inga speciella krav förutom att den inte ska väga mer än 3kg om det nu finns sådana laptops.
Prestanda: Helst även klara av CS:GO utan lagg.

Jag har hittills stött på en intressant laptop som uppfyller kriterierna förutom pris. Jag vet heller inte om denna laptop klarar av CS:GO så om ni kan upplysa mig om detta vore det grymt.

http://www.dell.com/se/p/inspiron-15-5547-laptop/pd?oc=cn5470...

Jag kommer alltså använda laptopen till att skriva worddokument, surfa, kolla youtube-filmer, hbo/netflix och ibland streama fotbollsmatcher. Om det även går att klämma in CS:GO vore det fördelaktigt men blir priset för dyrt avstår jag.

Länka gärna datorer ni tror kan passa mina användningsområden.

Tack på förhand!

EDIT: Den får fan inte låta som en traktor och bli asvarm!

Permalänk

Ingen som vet om datorn jag länkade klarar CS:GO? Ingen som skulle vilja rekommendera mig någon stilren dator för max 4.5k för word-användning och youtubesurfning (om möjligt även klara av CS:GO)?

Permalänk
Medlem

Jag har ingen koll på detta med spel på datorer men den här sidan verkar vara bra för att kolla vilka datorer som kan driva CS:GO: http://www.systemrequirementslab.com/cyri/requirements/counte...
Sen är det bara att söka på Prisjakt eller Pricerunner efter en dator med tillräckliga specifikationer. Lycka till!

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk

Nu när vi ändå håller på. Någon som vet om denna laptop klarar CS:GO, eller om den duger för mina behov? http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/203583-l...

Permalänk
Medlem

Googlar man på GPU och spel så brukar man snabbt få resultat...

Test 1
Test 2

Sen specificerar du inte vad du menar med att "kunna spela". 30fps? 60fps? Duger low settings? Eftersom det är CS antar jag att 60fps minimum är ett krav. Kort svar: i 1366x768 borde du kunna spela CS:GO i 60fps, beroende på grafikinställningar.

Permalänk

Tänkte inte på FPS och sånt. Är van vid cs 1.6 där allt man behövde var en burk och en CRT-skärm :p. Jag menar att ja gska kunna spela det utan att lagga i smokesen s.a.s. Dock är det inte det viktigaste med datorn. Det viktigaste är att den är tyst när jag använder word och internet samt hyffsad batteritid. Om du vet något om det vore det schysst :).

Tack för att du tog dig tiden och länka testen btw!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hotshot1212:

Tänkte inte på FPS och sånt. Är van vid cs 1.6 där allt man behövde var en burk och en CRT-skärm :p. Jag menar att ja gska kunna spela det utan att lagga i smokesen s.a.s. Dock är det inte det viktigaste med datorn. Det viktigaste är att den är tyst när jag använder word och internet samt hyffsad batteritid. Om du vet något om det vore det schysst :).

Tack för att du tog dig tiden och länka testen btw!

Jag har en Samsung Series 9 (NP900X3C-A01SE) som är väldigt bra när det kommer till batteritid, att vara tyst och lätt(1,1kg). Om begagnade datorer är av intresse så leta efter en sådan

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av hotshot1212:

Tänkte inte på FPS och sånt. Är van vid cs 1.6 där allt man behövde var en burk och en CRT-skärm :p. Jag menar att ja gska kunna spela det utan att lagga i smokesen s.a.s. Dock är det inte det viktigaste med datorn. Det viktigaste är att den är tyst när jag använder word och internet samt hyffsad batteritid. Om du vet något om det vore det schysst :).

Tack för att du tog dig tiden och länka testen btw!

Varsågod. Såg nu att datorn du länkade inte hade Intels integrerade grafikkrets som jag sökte på. Skyller på att jag var trött Finns ändå test på en massa olika laptop GPU:er i ena testet.

Som LaoLao sa så rekommenderar även jag att du går in på Prisjakt och leker med alla olika filtreringsalternativ för att hitta passande laptop. Klarar Intels integrerade grafik CS:GO i 768-upplösning så gör nog det mesta det, tänk bara på att om du går upp till 1080p och vill spela i den upplösningen lär du behöva en krets från AMD eller nVidia (för 60fps+ iaf). Ang. oljud så skulle jag tipsa dig att undvika HP/Packard Bell och Acer, baserat på egen erfarenhet. Du får dock läsa reviews på specifika modeller för att försöka ta reda på ljudnivåer, alternativt köpa en dator och lämna tillbaks den om den låter för mycket.

Permalänk

Laptopen känns stilren och lätt och klarar den inte av lite casual CS:GO-gameande så är det inte hela världen. Jag kommer ändå knappt ha tid för att spela.
Jag tror nog jag kör på denna laptop. Tack så mycket för all hjälp ni som postat här!

Permalänk
Medlem

Laptopen du länkade lär räcka fint för casual CS spelande. Glöm inte att Dell har 15% studentrabatt. Dom samarbetar dock inte längre med Mecenat av nån anledning så du får kontakta dom personligen. Se följande citat:

Skrivet av DellCare:

Vi har beklageligvis ikke længere samarbejde med Mecenat, som nogle af de andre nævner, men vi tilbyder naturligvis stadig rabat til studerende.

Send mig en privat besked, og så sender jeg dig en rabatkode på 15%, som gælder på alle vores konsument produkter.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook