Vinn nätagg från Seasonic

Blivit lurad på blocket i en bytesaffär hur går man tillväga ?

Permalänk
Medlem

Låter jävligt surt, men min fundering när du skriver att du har blivit blåst för andra gången. Lärde du dig ingenting utav första gången?

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av etermos:

o sen bli åtalad för förtal & ärekränkning... smart

//E

Nej, det beror helt på vad du berättar. Du har ingen anledning att förolämpa personen.

Permalänk
Medlem

Skulle han skaffat en telefon värd 700kr för ~5000kr så vore det han som var lurad stort. Det låter inte som en rimlig förklaring. Han har rimligtvis köpt in den på något vis, troligen från någon där det framgick att den inte var äkta. Det är ju inget som köpts in i butik över disk eller från operatör. Du har ingen anledning att lita på någon som redan misstänkts agerat ohederligt. Har han pengar att erbjuda har han nog redan sålt vidare telefonen.

Permalänk
Medlem

Polisanmäl för statistikens skull, men sedan får du bara ta och ge upp! Polisen gör ingenting!
Du kan ju ta hand om saken själv och åka och "träffa" honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, det beror helt på vad du berättar. Du har ingen anledning att förolämpa personen.

det är inte du som "berättare" som anser att du har blivit förtalad..
"hej har "steve" min telefon på kontoret/verkstaden/valfri arbetsplats, jaha kan du be han skicka tillbaka den"
"hej du känner inte mig men "arvid" har stulit min telefon"
hej vet du om att din anställde "glenn" säljer falska telefoner på blocket"
eller att bara du har ringt till hans arbetsplats för ett efterfråga honom pga av en affär skulle nog räcka för att skapa tvetydighet vid en rättegång

förolämpning är inte ett förtal.

//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Medlem
Skrivet av etermos:

det är inte du som "berättare" som anser att du har blivit förtalad..
"hej har "steve" min telefon på kontoret/verkstaden/valfri arbetsplats, jaha kan du be han skicka tillbaka den"
"hej du känner inte mig men "arvid" har stulit min telefon"
hej vet du om att din anställde "glenn" säljer falska telefoner på blocket"
eller att bara du har ringt till hans arbetsplats för ett efterfråga honom pga av en affär skulle nog räcka för att skapa tvetydighet vid en rättegång

förolämpning är inte ett förtal.

//E

Men varför skulle du försöka förtala personen, förolämpa och förtala dess karaktär förolämpning är också ett ärekränkningsbrott enligt samma brottsbalk. Du kan lika gärna börja skrika om att han inte kan anmäla brottet till polisen. Det kan den anmälda också anmäla dig för, under falsk tillvitelse.

Du kan lika gärna ringa för att bekräfta kontaktuppgifter. Det är inte olagligt att fråga efter upplysningar. Du behöver inte nämna din syn på affären eller liknande. Det räcker väl att ringa och fråga typ efter alternativa kontaktuppgifter och samtidigt fråga om han har kvar den nyinköpta iPhone 5S-luren. Mer behöver ju inte TS veta. För att det ska vara förtal måste ju personen pekas ut, uppgifter måste utlämnas avsedda för att få andras missaktning mot personen osv. Förtal är det dessutom först personen åtalsanmäler det. Fast det hela är främst upplysningar som behövs för att lösa det utan rätten.

Redigering, ska det gå vidare är det givetvis en bra idé att inte göra något som ses som klandervärt. Så om man nu måste leta reda på personen via jobbet för att denne slutar svara eller dylikt så kan man helt enkelt spela in samtalet. Andra här talar om fysiska hot, jag nämnde det då det inte är så sannolikt att telefonen finns kvar i hans ägo.

Permalänk
Medlem

Lär dig av misstagen. Var aldrig naiv. Lita aldrig på någon du ej känner. Var alltid misstänksam mot för bra priser, dealar osv.
Om man handlar med beg grejer så skall man kräva att det finns orginalkvitto kvar. Då har man ju iaf en garanti att det ej är stulet eller förfalskat. Ofta framgår det serial number på kvittot som man kan verifiera med produkten.

Permalänk
Medlem

en liten update över det hela, fick tag i killen och vi kom överens om att han skulle betala in 4000 kr på mitt konto men han hade bara råd med 2000 kr nu men ska betala resterande 2000kr på måndag då löningen kommer, hoppas att det löser sig, han säger att han har köpt telefonen på en utbytes telefon affär och blivit själv blåst och han vara rasande och vela ha tillbaka telefonen så han kunde gå och prata med dom som sålde telefonen åt honom. killen verkar reko iaf.. vi får hoppas att det löser sig.

Permalänk
Medlem

Återkom på måndag när banken kört överföringarna, då du inte kan veta något fören dess ändå eftersom det är helg och troligen inte syns.

Permalänk
Medlem

Så han blev blåst...ok. Men han försökte med flit blåsa dig. Inte ok. Skulle aldrig lita på honom för fem öre i fortsättningen.

Permalänk
Avstängd

Detta ärende är inte ens polisiärt utan helt civilrättsligt, vilket betyder att Polisen gärna hade tagit emot en anmälan om du hade insisterat men ärendet hade omedelbart lagts ner och dessutom rubricerats som "Ej brott".

Detta då det gäller ett avtal mellan två personer som gör en affär. Du har dessutom fått chansen att undersöka varan INNAN du skickade iväg din bytesvara. Det skulle aldrig hålla i en rättegång.

Tråkigt beteende såklart om han skulle ha gjort det med vilje för att lura dig, absolut. Fast brottsligt ur en juridisk synpunkt? Nej.

Nu ser jag dock att personen inte verkar ha haft för avsikt att lura dig, man kan ju hoppas att det stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robie76:

Så han blev blåst...ok. Men han försökte med flit blåsa dig. Inte ok. Skulle aldrig lita på honom för fem öre i fortsättningen.

Fast jag tror att han menar att han själv inte visste om det innan han bytte telefonen. Han vill iaf få det att låta så gissar jag, hela historien låter jävligt skum. Han har inga pengar nu, han var grymt ivrig på att skicka iPhonen, han kan betala en del nu och en del senare osv osv. Hela affären luktar skunk tyvärr.

Vi får dock hoppas på att säljaren trots allt är en ärlig människa som vill göra rätt för sig.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Det låter som förhalningstaktik, därför får trådskaparen gärna återkomma på måndag.

Permalänk
Medlem

Polisanmäl.Polisanmäl och polisanmäl!

Det tar en jävla tid innan nåt händer hos polisen, men jag blev blåst på Blocket på en telefon för ca 1,5 år sedan och bestämde mig för att anmäla, då visade det sig att polisen samlat på sig över 20 anmälningar på samma kille och han åkte dit till slut, så snälla anmäl annars är det garanterat så att inget kommer hända. Om fler anmälde brott så skulle mer bli uppklarat också. Gå inte på nåt snack om att han inte visste eller inte har pengar etc etc , POLISANMÄL så fort han inte håller vad han lovar. Annars kommer du bara gå och reta dig på detta resten av livet.

Permalänk
Medlem

Bedragare är alltid genomtrevliga.
Det är det stora kännetecknet att dom är övertrevliga sen går dom upp i rök.

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att det löser sig. Hoppas även för att killen i sin tur är någorlunda ärlig och ger dig pengarna. Med lite tur här i världen så blev han själv blåst utan att veta det - men det är det bara Aftonbldet som "säkert" kan uttala sig om...

Som sagt, hoppas att det löser sig - väntar med spänning på upplösingen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haiwa:

Så han skickar iväg sin telefon till granskning till dig, så du ska känna dig nöjd, vilket du är och skickar iväg din. Sen upptäcker du att telefon inte är en "äkta" Samsung, utan en kopia.

Nej, du tjänar ingenting till att blanda in polisen. Man får döpa sin telefon till vad som helst och du har undersökningsplikt.

Tråkigt att det händer dock.

Har du hört talas om "bedrägeri"? Hela konceptet med detta är att dupera motparten för egen vinning. Om uppsåtligt är det dessutom straffbart i de flesta länder.

Studera exempelvis Wikipedia på ämnet i svensk lagstiftning: "Viktigt är det faktum att vilseledande i princip kan bestå av vilken omständighet som helst, bara det finns ett orsakssamband mellan vilseledandet och handlingen eller underlåtenheten som leder till att något av icke ringa värde överförs från den vilseledde till gärningsmannen.".

Nu är detta på internet, och jag förväntar mig inte på något sätt att du ska svara "Oj, jag hade fått det hela om bakfoten. Nu har jag helt ändrat uppfattning".

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av skeddan:

en liten update över det hela, fick tag i killen och vi kom överens om att han skulle betala in 4000 kr på mitt konto men han hade bara råd med 2000 kr nu men ska betala resterande 2000kr på måndag då löningen kommer, hoppas att det löser sig, han säger att han har köpt telefonen på en utbytes telefon affär och blivit själv blåst och han vara rasande och vela ha tillbaka telefonen så han kunde gå och prata med dom som sålde telefonen åt honom. killen verkar reko iaf.. vi får hoppas att det löser sig.

Denne blåste dig men är reko?

Wow

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skeddan:

Satte ut en annons att jag vela byta en iphone 5s mot en samsung S5 och en kille svarade och var jätte intresserad, jätte trevlig och hjälpsam, vi kom överens om att han skulle skicka sin telefon först sedan skickar jag min, visst så gjorde vi så och jag fick min "S5" och kollade att den funkade sen skickade jag iväg min, men eftersom min nya "S5" tjorvade som fan så googlade jag lite på saken och vips.. han skickade en Fake S5 åt mig... jag har alla hans uppgifter och adress, väntar fortfarande på svar från han men han vägrar svara, ska jag polisanmäla detta om han ej skickar tillbaka min telefon isf kommer det att funka ? vad gör polisen åt detta ? jag min idiot har ju bara hans uppgifter och ej några sms kvar om affären förutom på fake S5 då han frågar om jag skickat min telefon än..
andra gången jag blivit blåst i mitt liv och känns förjävligt... tack på förhand.

Du märkte inget där?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skeddan:

varför ber du inte om DIN telefon tillbaka? hade då jag gjort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Låter jävligt surt, men min fundering när du skriver att du har blivit blåst för andra gången. Lärde du dig ingenting utav första gången?

första gången var för 5 år sedan ingen bytesaffär han mailande sitt originalkvitto och han verkade trevlig men fick aldrig telefonen.

Skrivet av Petterk:

Skulle han skaffat en telefon värd 700kr för ~5000kr så vore det han som var lurad stort. Det låter inte som en rimlig förklaring. Han har rimligtvis köpt in den på något vis, troligen från någon där det framgick att den inte var äkta. Det är ju inget som köpts in i butik över disk eller från operatör. Du har ingen anledning att lita på någon som redan misstänkts agerat ohederligt. Har han pengar att erbjuda har han nog redan sålt vidare telefonen.

tydligen är den köpt på en bytes affär han gav 4500 kr för den, han använde den i nån dag och bytte sedan med mig.

Skrivet av Petterk:

Återkom på måndag när banken kört överföringarna, då du inte kan veta något fören dess ändå eftersom det är helg och troligen inte syns.

har redan fått in hälften av pengarna.

Skrivet av robie76:

nej det är svårt att göra det.

Skrivet av Sensuella Sven:

Detta ärende är inte ens polisiärt utan helt civilrättsligt, vilket betyder att Polisen gärna hade tagit emot en anmälan om du hade insisterat men ärendet hade omedelbart lagts ner och dessutom rubricerats som "Ej brott".

Detta då det gäller ett avtal mellan två personer som gör en affär. Du har dessutom fått chansen att undersöka varan INNAN du skickade iväg din bytesvara. Det skulle aldrig hålla i en rättegång.

Tråkigt beteende såklart om han skulle ha gjort det med vilje för att lura dig, absolut. Fast brottsligt ur en juridisk synpunkt? Nej.

Nu ser jag dock att personen inte verkar ha haft för avsikt att lura dig, man kan ju hoppas att det stämmer.

ja jag hoppas då det.

Skrivet av netbuddy:

Fast jag tror att han menar att han själv inte visste om det innan han bytte telefonen. Han vill iaf få det att låta så gissar jag, hela historien låter jävligt skum. Han har inga pengar nu, han var grymt ivrig på att skicka iPhonen, han kan betala en del nu och en del senare osv osv. Hela affären luktar skunk tyvärr.

Vi får dock hoppas på att säljaren trots allt är en ärlig människa som vill göra rätt för sig.

ja verkligen, finns ej allt för många sådana nu för tiden.

Skrivet av Rajat:

Du märkte inget där?

ser ut precis ut som en s5 på utsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saven:

varför ber du inte om DIN telefon tillbaka? hade då jag gjort...

jag gjorde det och han skulle skicka tillbaka den men han velade ha min telefon så han sa att han vela köpa den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skeddan:

jag gjorde det och han skulle skicka tillbaka den men han velade ha min telefon så han sa att han vela köpa den.

Fast egentligen så hade det enda rätta varit att ni bytte tillbaka och han gick till butiken där han fått sin telefon ifrån, som han påstår att han blivit "lurad" av och som han är så "förbannad" på. Jag tror knappast att han skulle kunna göra något emot den butiken utan telefonen som bevis, om han hu är ärlig vill säga. Som sagt, jag hoppas för din skull att han är ärlig, men det låter väldigt mycket som förhalning och bedrägeri tyvärr. Har du inte fått något samma dag som han säger att du skall få, polisanmäl direkt.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Fast egentligen så hade det enda rätta varit att ni bytte tillbaka och han gick till butiken där han fått sin telefon ifrån, som han påstår att han blivit "lurad" av och som han är så "förbannad" på. Jag tror knappast att han skulle kunna göra något emot den butiken utan telefonen som bevis, om han hu är ärlig vill säga. Som sagt, jag hoppas för din skull att han är ärlig, men det låter väldigt mycket som förhalning och bedrägeri tyvärr. Har du inte fått något samma dag som han säger att du skall få, polisanmäl direkt.

jo det luktar lite ruttet men inatt då lönen kommer ska han föra över säger han, bara vänta och se tyvärr.

Permalänk
Medlem

Så du fick din "S5", du var nöjd och skickade iväg din iPhone. Efter ett tag upptäcker du att det är en fake? Sånt borde man ju kolla upp INNAN. Nåja, jag tycker du faktiskt får skylla dig själv när du inte kollar upp det ordentligt innan du skickar iväg din

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oTiuZ:

Så du fick din "S5", du var nöjd och skickade iväg din iPhone. Efter ett tag upptäcker du att det är en fake? Sånt borde man ju kolla upp INNAN. Nåja, jag tycker du faktiskt får skylla dig själv när du inte kollar upp det ordentligt innan du skickar iväg din

Tyvärr är kopior ganska lika originalen, framför allt om det varit en bra kopia. För övrigt tycker jag det var ganska taskig skrivet av dig, men det förstår du nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Tråden handlar inte om hur han skulle ha gjort för att undvika problemet, den handlar om hur han ska göra för att lösa det. Att hälla salt i såret hjälper inte på något vis och är bara elakt och lågt utav dig.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

http://imgi.se/image.php?di=EWKL
http://imgi.se/image.php?di=X2L0
http://imgi.se/image.php?di=TWKQ

kolla på den i 2 min och du ser ingen skillnad, visste inte ens att det fanns kopior..

Permalänk
Medlem
Skrivet av skeddan:

http://imgi.se/image.php?di=EWKL
http://imgi.se/image.php?di=X2L0
http://imgi.se/image.php?di=TWKQ

kolla på den i 2 min och du ser ingen skillnad, visste inte ens att det fanns kopior..

Det gör en del av förklaringen, men samtidigt har det varit rubriker om kopior.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av skeddan:

har redan fått in hälften av pengarna.

Och du vet att pengarna kommer från den personen och inte någon ont anande människa, som blivit lurad att sätta in pengarna på ditt konto, för något de tror sig få?
Om så är fallet kommer pengarna försvinna snart...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD