Blivit lurad på blocket i en bytesaffär hur går man tillväga ?

Permalänk
Medlem

Blivit lurad på blocket i en bytesaffär hur går man tillväga ?

Satte ut en annons att jag vela byta en iphone 5s mot en samsung S5 och en kille svarade och var jätte intresserad, jätte trevlig och hjälpsam, vi kom överens om att han skulle skicka sin telefon först sedan skickar jag min, visst så gjorde vi så och jag fick min "S5" och kollade att den funkade sen skickade jag iväg min, men eftersom min nya "S5" tjorvade som fan så googlade jag lite på saken och vips.. han skickade en Fake S5 åt mig... jag har alla hans uppgifter och adress, väntar fortfarande på svar från han men han vägrar svara, ska jag polisanmäla detta om han ej skickar tillbaka min telefon isf kommer det att funka ? vad gör polisen åt detta ? jag min idiot har ju bara hans uppgifter och ej några sms kvar om affären förutom på fake S5 då han frågar om jag skickat min telefon än..
andra gången jag blivit blåst i mitt liv och känns förjävligt... tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skeddan:

Satte ut en annons att jag vela byta en iphone 5s mot en samsung S5 och en kille svarade och var jätte intresserad, jätte trevlig och hjälpsam, vi kom överens om att han skulle skicka sin telefon först sedan skickar jag min, visst så gjorde vi så och jag fick min "S5" och kollade att den funkade sen skickade jag iväg min, men eftersom min nya "S5" tjorvade som fan så googlade jag lite på saken och vips.. han skickade en Fake S5 åt mig... jag har alla hans uppgifter och adress, väntar fortfarande på svar från han men han vägrar svara, ska jag polisanmäla detta om han ej skickar tillbaka min telefon isf kommer det att funka ? vad gör polisen åt detta ? jag min idiot har ju bara hans uppgifter och ej några sms kvar om affären förutom på fake S5 då han frågar om jag skickat min telefon än..
andra gången jag blivit blåst i mitt liv och känns förjävligt... tack på förhand.

hur "vet " du att det är en fake S5?

Permalänk
Medlem

Polisanmäl det

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

hur "vet " du att det är en fake S5?

för att jag har tittat på en film på youtube om skillnaden mellan en fake S5 och en riktig S5 och det är en fake...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daavido:

Polisanmäl det

vad kommer polisen göra åt saken egentligen ? sist jag blev blåst gick det ett år sen la dom ned fallet, dock hade han som blåst mig flytt från sverige (tydligen hade han lånat för mycket pengar och vart tvungen att lämna landet)..

Permalänk
Medlem

Körde du inte med blocketpaketet? Isåfall kan du skicka in deras blanketter för anmälan, annars så polisanmäl det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wezc00:

Körde du inte med blocketpaketet? Isåfall kan du skicka in deras blanketter för anmälan, annars så polisanmäl det.

nej vi gjorde tyvärr ej det.. föreslog det men det blev ej så, han var väldigt på mig att jag skulle skicka min telefon då jag hämtade ut hans telefon och nu fick jag svaret varför..

Permalänk
Medlem

Polisen ersätter dig inte vid brott, det får du driva i Tingsrätten. Kontakta de ändå och anmäl, kontakta tullverket och Blocket. Varuförfalskning är ett brott, men det är enklast att göra något åt om Tullverket tar de som köper in kopiorna vid nästa importtillfälle. Då förstörs försändelsen. Då kommer Samsung eller vems vara det nu är (efter att Tullverket kontaktar dem) som förfalskas att åtala dem för varumärkesintrång också. Eftersom det rör sig om privatpersoner regleras köpet enligt köplagen. Du kan själv driva processen i Tingsrätten om du är påläst i ärendet, då det faller under FT-mål. Konsumentvägledare eller liknande kan egentligen inte hjälpa dig här, ARN rör bara ämnen som rör konsumentlagarna. Telefonen får vi nog räkna med är försvunnen. Det är väl 3-4 tusen ner i fickan för bedragaren. Av att döma bara här på Sweclockers finns det mycket förfalskade produkter på försäljningssidorna för privatpersoner i Sverige.

Permalänk
Medlem

vad innebär fake s5 då? antar att det är någon kinakopia?
är den sämre på något sätt, eller är det helt enkelt bara inte en samsung?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Polisanmäl alltid oavsett hur du själv tror att utgången blir. Att inte anmäla är lite som att dra åt snaran för dig själv då inget uppenbarligen kan hända om polisen aldrig får reda på händelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

vad innebär fake s5 då? antar att det är någon kinakopia?
är den sämre på något sätt, eller är det helt enkelt bara inte en samsung?

är ingen samsung och är bra mycket sämre än en S5a

Permalänk
Medlem

Polisen kommer inte att göra ett skit oavsett hur mycket bevis man har, men du kan ju alltid göra en anmälan bara för sakens skull.
Det suger verkligen att bli lurad, har själv blivit det. Blir inga fler affärer där man inte kan möta upp människan ifråga, vilket blir ett betydligt mindre urval då man, precis som du, är Norrbottning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Polisen kommer inte att göra ett skit oavsett hur mycket bevis man har, men du kan ju alltid göra en anmälan bara för sakens skull.
Det suger verkligen att bli lurad, har själv blivit det. Blir inga fler affärer där man inte kan möta upp människan ifråga, vilket blir ett betydligt mindre urval då man, precis som du, är Norrbottning.

ja det är verkligen trist... och jag menar vad i hvete ska man göra med en fake S5... går ju att använda men hur kul är det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

vad innebär fake s5 då? antar att det är någon kinakopia?
är den sämre på något sätt, eller är det helt enkelt bara inte en samsung?

Ungefär samma sak som en dålig Rolexkopia. Det är helt enkelt mycket sämre komponenter, lägre upplösning, sämre betraktningsvinklar och helt annan mjukvara. Ofta Cyanogen så det brukar ses lätt. Det är ingen kopia, det är något helt annat. Långt ifrån den riktiga saken.

Permalänk
Medlem

Så han skickar iväg sin telefon till granskning till dig, så du ska känna dig nöjd, vilket du är och skickar iväg din. Sen upptäcker du att telefon inte är en "äkta" Samsung, utan en kopia.

Nej, du tjänar ingenting till att blanda in polisen. Man får döpa sin telefon till vad som helst och du har undersökningsplikt.

Tråkigt att det händer dock.

Visa signatur

Datorer är kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

vad innebär fake s5 då? antar att det är någon kinakopia?
är den sämre på något sätt, eller är det helt enkelt bara inte en samsung?

Den är sämre på det mesta om inte allt. Prestanda, minne, kamera, byggkvalitet... ja som en billig kinakopia helt enkelt. Jag skulle lätt kunna gå på det vid en snabb affär där jag var ivrig att byta telefon. Vilka jävla grisar det finns alltså. Hoppas att han tappar sin telefon och spräcker skärmen eller får den stulen av en lika rutten människa.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

problemet är dock om säljaren inte enns visste om det var en äkta s5 eller inte.

va fan, köp inte IPHÖNE alls, extra dyrt för ingenting

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

Det enda polisen kan göra är att utreda det och lämna över till åklagare. Därför viktigt att koppla in andra som Tullverket som kan stoppa sådana försändelser, och Blocket som kan stoppa fler försök för personen att annonsera (om han använder namn, epost, telefonnr eller något de kan identifiera han med nästa gång). Vill man ha ersättning får man driva målet i Tingsrätten. Det gäller oavsett vad polis och åklagare gör. Olika betaltjänster bör bedragare också kunna bli utelåsta från.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Den är sämre på det mesta om inte allt. Prestanda, minne, kamera, byggkvalitet... ja som en billig kinakopia helt enkelt. Jag skulle lätt kunna gå på det vid en snabb affär där jag var ivrig att byta telefon. Vilka jävla grisar det finns alltså. Hoppas att han tappar sin telefon och spräcker skärmen eller får den stulen av en lika rutten människa.

jag skulle hinna på flera hundra affärer och köpa en massa skit för att sedan åka iväg till skogen och fiska och samtidigt hinna med att skicka telefonen... skulle ha väntat tills måndag och skicka iväg den..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivius:

problemet är dock om säljaren inte enns visste om det var en äkta s5 eller inte.

va fan, köp inte IPHÖNE alls, extra dyrt för ingenting

det visste han nog, det var därför han var så på mig att skicka iväg den samtidigt som jag hämtade ut hans paket..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det enda polisen kan göra är att utreda det och lämna över till åklagare. Därför viktigt att koppla in andra som Tullverket som kan stoppa sådana försändelser, och Blocket som kan stoppa fler försök för personen att annonsera (om han använder namn, epost, telefonnr eller något de kan identifiera han med nästa gång). Vill man ha ersättning får man driva målet i Tingsrätten. Det gäller oavsett vad polis och åklagare gör. Olika betaltjänster bör bedragare också kunna bli utelåsta från.

jag har hans fulla namn, adress, tele nr., jobb plats och födelsedatum.

Permalänk
Inaktiv

Spärra din telefon när du gör en polisanmälan om du har kvar IMEI-numret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52047:

Spärra din telefon när du gör en polisanmälan om du har kvar IMEI-numret.

har ej kvar det tyvärr.. men man kanske kan få tag på det om man ringer telia ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skeddan:

har ej kvar det tyvärr.. men man kanske kan få tag på det om man ringer telia ?

Skulle tro det, skadar inte att ringa och fråga.

Permalänk
Medlem

Om du kan nå personen via telefon prova med t.ex skype och spela in samtalet. Säg att du upptäckt att han skickat en fake och liknande och säg att du vill byta tillbaka annars polisanmäler du.

Fast jag tror inte du kommer få tillbaka den eller ersättning eftersom han var smart och skickade sin telefon till dig först, där du sedan gick med på bytet. Även om den är fake så medgav du i bytes handeln där i ett muntligt avtal att du var nöjd med bytet. Sedan så kan han alltid säga att han inte visste om att den var fake så det blir ord mot ord. Han ville byta för han inte var nöjd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haiwa:

Så han skickar iväg sin telefon till granskning till dig, så du ska känna dig nöjd, vilket du är och skickar iväg din. Sen upptäcker du att telefon inte är en "äkta" Samsung, utan en kopia.

Nej, du tjänar ingenting till att blanda in polisen. Man får döpa sin telefon till vad som helst och du har undersökningsplikt.

Tråkigt att det händer dock.

Varumärkeslagarna gör att Samsung kan stämma personen i ett civilrättsligt mål, vilket ofta leder till större straff än rena brottmål. Fast det kräver såklart ofta tillslag, men har inte Tullen något att gå efter så stoppas inte sånt rent generellt. Tar han in ett parti igen och tullen tar det så har han förlorat mer än han tjänade på att lura till sig 5s-luren.

Köplagen har en undersökningsplikt, men i realiteten är inte det någon friskrivning och säljaren har också upplysningsskyldighet. Säljaren måste också agera i god tro. Det har den inte gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52047:

Skulle tro det, skadar inte att ringa och fråga.

Står på kvittot, och han kan såklart som köparen begära ut kvittot från Telia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skeddan:

Ring till hans jobb/chef/kollegor och kolla om han har kvar telefonen.

Permalänk
Medlem

ett het tips är att kontakta honom innan du spärrar telefon etc.
han vet ju vem du är också?!?!
polisanmäla funkar ju men då bör du kunna bevisa att han visste om att det var en kopia.
om han nekar till det så finns det ju inget brott?
han kan ju vid en evt rättegång hävda att det där inte var telefonen han skickade till dig utan, samt att ni kom överens om att du skulle skicka din efter att du tagit emot hans telefon för översyn...

bästa är ju att reda ut med andra killen först, känner du att det inget gav något eller att du fortfarande vill polisanmäla så gör det.

//E

Skrivet av Petterk:

Ring till hans jobb/chef/kollegor och kolla om han har kvar telefonen.

o sen bli åtalad för förtal & ärekränkning... smart

//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ring till hans jobb/chef/kollegor och kolla om han har kvar telefonen.

Skrivet av Petterk:

Står på kvittot, och han kan såklart som köparen begära ut kvittot från Telia.

Skrivet av Petterk:

Varumärkeslagarna gör att Samsung kan stämma personen i ett civilrättsligt mål, vilket ofta leder till större straff än rena brottmål. Fast det kräver såklart ofta tillslag, men har inte Tullen något att gå efter så stoppas inte sånt rent generellt. Tar han in ett parti igen och tullen tar det så har han förlorat mer än han tjänade på att lura till sig 5s-luren.

Köplagen har en undersökningsplikt, men i realiteten är inte det någon friskrivning och säljaren har också upplysningsskyldighet. Säljaren måste också agera i god tro. Det har den inte gjort.

Skrivet av VexedRelic:

Om du kan nå personen via telefon prova med t.ex skype och spela in samtalet. Säg att du upptäckt att han skickat en fake och liknande och säg att du vill byta tillbaka annars polisanmäler du.

Fast jag tror inte du kommer få tillbaka den eller ersättning eftersom han var smart och skickade sin telefon till dig först, där du sedan gick med på bytet. Även om den är fake så medgav du i bytes handeln där i ett muntligt avtal att du var nöjd med bytet. Sedan så kan han alltid säga att han inte visste om att den var fake så det blir ord mot ord. Han ville byta för han inte var nöjd...

Skrivet av anon52047:

Skulle tro det, skadar inte att ringa och fråga.

han svarade då jag skrev att jag upptäckt att den var oäkta och att om jag ej får tillbaks min telefon kommer detta polisanmälas, han skrev att han ej visste något om det och bad så mycket om ursäkt och att han givetvis skickar tillbaks min telefon men han vill ha min telefon så mycket så han är villig att köpa den av mig tydligen men han erbjuder 3200 kr för en iphone 5s 32 GB tycker jag är lite sniket, hursomhelst så vet jag ej om man ska tro på han.