Permalänk

html hjälp

hej jag håller på att skapa lite html filer och jag använder mig av Notepad++

Här är mitt problem.....

Problem 1:

när jag har skapat ett html document och sen klickar på det så det öppnar i Webbläsaren då står det ju
i Webbaddress fältet T.ex. C:\Users\erik\Desktop\Hemsida.html

kan man ändra det som står i webbaddress fältet till vad man vill? så istället för det ovan kan man skriva T.ex www.godis.se

Problem 2:

om jag kan göra som problem 1 och den heter T.ex. www.godis.se
då vill jag skapa en ny sida som jag då kopplar till denna och när jag kommer till den så ska den filen heta i webbaddress fältet www.godis.se/leveranser
hur gör jag det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikpetersen97:

hej jag håller på att skapa lite html filer och jag använder mig av Notepad++

Här är mitt problem.....

Problem 1:

när jag har skapat ett html document och sen klickar på det så det öppnar i Webbläsaren då står det ju
i Webbaddress fältet T.ex. C:\Users\erik\Desktop\Hemsida.html

kan man ändra det som står i webbaddress fältet till vad man vill? så istället för det ovan kan man skriva T.ex www.godis.se

Problem 2:

om jag kan göra som problem 1 och den heter T.ex. www.godis.se
då vill jag skapa en ny sida som jag då kopplar till denna och när jag kommer till den så ska den filen heta i webbaddress fältet www.godis.se/leveranser
hur gör jag det?

Du måste köpa ett domännamn och lägga din webbsida på en webbserver för att få det namn du vill ha.
skapa en mapp som heter "leveranser", i den mappen har du en till index.html eller liknande.

Låter som du hoppar över många viktiga steg i webbskapande, börja om från grunden så kommer allt falla på plats.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid ändra din hosts fil för att lokalt komma förbi webbserver men jag tror inte att det är det du är ute efter.

Permalänk
Hedersmedlem

Som sagt, du får köpa ett domännamn hos t ex Binero. Där har du möjlighet att säga på vilken IP som hemsidan ska ligga om du inte köper en plats någonstans. Om du har den hemma måste du sen göra en portforward i din router på port 80 och säga vilken lokal IP som servern finns på.