Val 2014: har ni ställt in er på något parti och varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av whimsy191:

Noterat, vi inväntar tills Gudrun har nyktrat till efter att ha druckit ur den flammande bägaren.

Roligare vore förstås om du presenterade din egentliga kritik mot FI ekonomiska program så att vi kan ta diskussionen på en riktig nivå istället för att sabba mina svador med harry potter referenser.

Så vad är din egentliga kritik mot FI ekonomiska program? Då menar jag inte en svävande bedömning i stil med "det är dumt" utan faktisk och riktig kritik.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Konstigt nog så verkar ju länder så som Finland, Hong Kong, Shanghai, Taiwan ligga långt över Sverige. För dessa hör ju inte alls till den första kategorin. Varför har inte PISA-studien samma inverkan även där, där det inte heller avspeglas i betygssättning...

Studiemotivationen i sydostasien skiljer sig mer än nämnvärt än i Sverige. Med det sagt att de inte är duktigare än svenskar, men att på något sätt göra PISA representativt för vad samhället får tillbaka på investering i utbildning är rätt absurt.

Skrivet av Henrik21:

Du vill inte hålla med om att 2% utav 250 miljarder är mer än 2% av 40? Eller har jag missuppfattat dina uttalanden helt?

Det har du uppenbarligen gjort.

Skrivet av Henrik21:

Fast har du sjukdomar så är det väl inte försörjningsstöd som är aktuellt i första hand?

Det beror på vad du har för sjukdom.

Skrivet av Henrik21:

Hur brukar journalister fråga ut personer? Det vanliga är ju att det sker på detta sättet, eller har du aldrig varit intervjuad av tidning/media? Det är sällan/aldrig man får se/läsa frågor i förväg, även om man ber om det.

Det är en sak att inte få veta vilka frågor som ska ställas. Det är en annan sak när man förväntas kunna bemöta siffror som man inte har en ärlig chans att känna till. Om man ville ifrågasätta SDs siffror eller det underlag de använt är det en sak, men att ta fram helt andra siffror som skiljer sig markant och sedan kräva en förklaring till varför de skiljer sig utan att få veta hur siffrorna ens är framtagna är bortom löjligt.
Ställ gärna tuffa frågor, det är alltid bra, men det säger sig självt att man inte får något svar när man håller på och fjantar sig på det där sättet.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Roligare vore förstås om du presenterade din egentliga kritik mot FI ekonomiska program så att vi kan ta diskussionen på en riktig nivå istället för att sabba mina svador med harry potter referenser.

Så vad är din egentliga kritik mot FI ekonomiska program? Då menar jag inte en svävande bedömning i stil med "det är dumt" utan faktisk och riktig kritik.

Jag skulle kunna presentera den men jag ser faktiskt ingen vinning i det, vilken skillnad gör det om jag skriver ett utförligt svar när det är för döva öron som redan bestämt sig att varenda stavelse SD häver ur sig är djävulens påfund?

Du får tolka det hur du vill, men att ge sig in i en meningslös debatt är just det, meningslöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whimsy191:

Jag skulle kunna presentera den men jag ser faktiskt ingen vinning i det, vilken skillnad gör det om jag skriver ett utförligt svar när det är för döva öron som redan bestämt sig att varenda stavelse SD häver ur sig är djävulens påfund?

Nu var det dock inte SD vi skulle diskutera utan FI så den ursäkten godtas inte. Den hade förstås inte accepteras om frågan gällde SD, sågningen av SD utspel från min sida kommer efter utspelet, inte innan.

Visa signatur

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Nu var det dock inte SD vi skulle diskutera utan FI så den ursäkten godtas inte. Den hade förstås inte accepteras om frågan gällde SD, sågningen av SD utspel från min sida kommer efter utspelet, inte innan.

Att "ursäkten" inte godtas väger tungt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whimsy191:

Att "ursäkten" inte godtas väger tungt.

Sammanfattning hittills:

1. Whimsy hävdar att FI ekonomiska politik är dålig.
2. Huzzbutt ber om redogörelse.
3. Whimsy svarar genom att säga att Huzzbutt är dum.
4. Huzzbutt godtar inte ursäkten.
5. Whimsy undviker huvudfrågan och replikerar mot att ursäkten inte godtagits.
6. Huzzbutt sammanfattar.

Nedkortad standarddiskussion, finemang.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Sammanfattning hittills:

1. Whimsy hävdar att FI ekonomiska politik är dålig.
2. Huzzbutt ber om redogörelse.
3. Whimsy svarar genom att säga att Huzzbutt är dum.
4. Huzzbutt godtar inte ursäkten.
5. Whimsy undviker huvudfrågan och replikerar mot att ursäkten inte godtagits.
6. Huzzbutt sammanfattar.

Nedkortad standarddiskussion, finemang.

Whimsy har aldrig sagt att Huzzbutt är dum, men whimsy tror att Huzzbutt behöver skaffa sig en hobby.

Som sagt, finns inget att hämta av en meninglös diskussion, och din tolkning av det är att man undviker huvudfrågan, ja så kan man ju också se på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whimsy191:

Jo det är sant, eftersom SD har andra siffror än regeringskansliet så har ju givetvis SD fel.

Eller så verkar man överhuvudtaget inte ha koll på siffrorna?

Skrivet av Valiumballong:

Studiemotivationen i sydostasien skiljer sig mer än nämnvärt än i Sverige. Med det sagt att de inte är duktigare än svenskar, men att på något sätt göra PISA representativt för vad samhället får tillbaka på investering i utbildning är rätt absurt.

Det har du uppenbarligen gjort.

Det beror på vad du har för sjukdom.

Det är en sak att inte få veta vilka frågor som ska ställas. Det är en annan sak när man förväntas kunna bemöta siffror som man inte har en ärlig chans att känna till. Om man ville ifrågasätta SDs siffror eller det underlag de använt är det en sak, men att ta fram helt andra siffror som skiljer sig markant och sedan kräva en förklaring till varför de skiljer sig utan att få veta hur siffrorna ens är framtagna är bortom löjligt.
Ställ gärna tuffa frågor, det är alltid bra, men det säger sig självt att man inte får något svar när man håller på och fjantar sig på det där sättet.

Estland, Finland? Skiljer sig studiemotivationen där nämnvärt från Sverige?

Knappast pga sjukdomen i sig, utan snarare på att personen saknar Sjukpenninggrundande inkomst?

Du har uppenbart inte blivit intervjuad själv...

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Knappast pga sjukdomen i sig, utan snarare på att personen saknar Sjukpenninggrundande inkomst?

Vilka siffror är det man inte har koll på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Jag vet inte. Hur går det för Estland och Finland, rent ekonomiskt, jämfört med Sverige? Får de ut mer av sina utbildningar än vad Sverige får?

Skrivet av Henrik21:

Så är det.

Skrivet av Henrik21:

I egenskap av partiledare för ett politiskt parti, ett par veckor innan valet? Nej, det har jag inte. Tanken med dessa utfrågningar var att väljare skulle få klarhet, då kan man inte hålla på att kasta ur sig siffror som inte går att bemöta på plats. SVT har uppenbarligen en annan agenda. Hade SD fått chansen att titta på uträkningen innan hade de kunnat förklara varför deras siffror är så mycket lägre, vilket säkerligen är ett mer intressant svar för väljarna än "jag utgår från att vara siffror stämmer".

Tycker du att det är okej? På riktigt nu, bortse från att det var Jimmie Åkesson det handlade om. Är det nivån det ska vara på utfrågningar mindre än en månad kvar till valet? Är det inte bättre om man får tillgång till underlaget så man kan diskutera på ett sakligt sätt?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av whimsy191:

Vilka siffror är det man inte har koll på?

Uppenbart så har man ju inte koll på siffrorna som behandlar ärendet?

Jag vet inte. Hur går det för Estland och Finland, rent ekonomiskt, jämfört med Sverige? Får de ut mer av sina utbildningar än vad Sverige får?

Så är det.

I egenskap av partiledare för ett politiskt parti, ett par veckor innan valet? Nej, det har jag inte. Tanken med dessa utfrågningar var att väljare skulle få klarhet, då kan man inte hålla på att kasta ur sig siffror som inte går att bemöta på plats. SVT har uppenbarligen en annan agenda. Hade SD fått chansen att titta på uträkningen innan hade de kunnat förklara varför deras siffror är så mycket lägre, vilket säkerligen är ett mer intressant svar för väljarna än "jag utgår från att vara siffror stämmer".

Tycker du att det är okej? På riktigt nu, bortse från att det var Jimmie Åkesson det handlade om. Är det nivån det ska vara på utfrågningar mindre än en månad kvar till valet? Är det inte bättre om man får tillgång till underlaget så man kan diskutera på ett sakligt sätt?

Finland hade större problem efter finanskrisen 2008, vilket hängde samman med att man (var och) är exportberoende, Rysslandskrisen nu hjälper inte heller. Schweiz ligger ju också skyhögt över Sverige, så även länder som Slovenien, Tjeckien, Belgien. Sett till spenderad krona så tyder ju iaf det på att andra länder har effektivare skolor än Sverige.

Tänkte i egenskap av något, yrke el liknande. Då hade du vetat att den här typen av utfrågningar är standard, oavsett om du heter Åkesson, Andersson, Al-Sisi eller Jones. Har du någonsin sett sakliga valutfrågningar, oavsett parti som utfrågas?

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Ja, hade han fått reda på frågorna hade han kanske vetat vad som syftades på när järnrörsskandalen togs upp... Stackarn.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Läskigt att folk inte förstår vad SVT gjorde. Ännu en anledning till att inte betala TV-licens.

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Har du någonsin sett sakliga valutfrågningar, oavsett parti som utfrågas?

Ska vi inte kunna kräva det av statligt finansierat media 2014? Fattar jag dig rätt om jag säger att du verkar tycka att låg nivå är okej bara för att nivån har varit låg länge?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Förändra invandringspolitiken. Hurdå bror?

Ännu en träffsäker monolog från en man som talar om vad som pågår.
Några ord från videon:

"Ordet rasism betyder inget längre, det är inte ens värt att fokusera på."
"En utländsk praktikant fick 30.000 svenska skattepengar för att han inte får diskriminera mot kvinnor på sin arbetsplats."
http://blog.svd.se/ledarbloggen/2013/05/20/religiosa-bor-inte...
"Det är ett sånt slöseri med resurser. Varför ska man välkomna någon som kommer hit för att förstöra, dom har inte ens svenskt medborgarskap, dom borde utvisas direkt."
"Migrationsverket är helt jävla dum i huvudet, jag läste om en 16 årig tjej som heter Yara Hyasat. Dom vill utvisa henne till sitt hemland där hennes far vill gifta bort henne."
http://arbetaren.se/artiklar/16-aring-utvisas-efter-tolv-ar/

Dold text
Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av whimsy191:

Whimsy har aldrig sagt att Huzzbutt är dum, men whimsy tror att Huzzbutt behöver skaffa sig en hobby.

Som sagt, finns inget att hämta av en meninglös diskussion, och din tolkning av det är att man undviker huvudfrågan, ja så kan man ju också se på det.

En omskrivning av citatet nedan

Skrivet av whimsy191:

Du får tolka det hur du vill, men att ge sig in i en meningslös debatt är just det, meningslöst.

Hur som helst oavsett vad du själv har fått för upplevelse av diskussionen så har du stått för undvikande av huvudfrågan, att motivera din dom rörande FI politik, dina undanflykter om än standard är förstås bara undanflykter. Antingen så deltar du i diskussionen eller så gör du det inte, SD offerkofta sitter aldrig bra, inte ens på dig Whimysy.

Jag upprepar min första fråga: Vad är det i FI ekonomiska politik du upplever som problematiskt?

Skrivet av Punnisher:

Förändra invandringspolitiken. Hurdå bror?

Ännu en träffsäker monolog från en man som talar om vad som pågår.
Några ord från videon:

"Ordet rasism betyder inget längre, det är inte ens värt att fokusera på."
"En utländsk praktikant fick 30.000 svenska skattepengar för att han inte får diskriminera mot kvinnor på sin arbetsplats."
http://blog.svd.se/ledarbloggen/2013/05/20/religiosa-bor-inte...
"Det är ett sånt slöseri med resurser. Varför ska man välkomna någon som kommer hit för att förstöra, dom har inte ens svenskt medborgarskap, dom borde utvisas direkt."
"Migrationsverket är helt jävla dum i huvudet, jag läste om en 16 årig tjej som heter Yara Hyasat. Dom vill utvisa henne till sitt hemland där hennes far vill gifta bort henne."
http://arbetaren.se/artiklar/16-aring-utvisas-efter-tolv-ar/

Dold text

1. Vi kan inte döma folk på förhand, det är rasism och blir ett dubbelfel. Lagens tillämpning i diskrimineringsmål är duktigt knepig jag skulle vilja hävda att domstolen går emot en tidigare mening nämligen att könsdiskriminering är högsta prio.

2. Samma som ovan, nu är det förstås inte migrationsverkets fel enkom utan den lagtext vilken migrationsverket lutar sig mot.

Ska vi inte kunna kräva det av statligt finansierat media 2014? Fattar jag dig rätt om jag säger att du verkar tycka att låg nivå är okej bara för att nivån har varit låg länge?

SVT är användarfinansierat men lyfter förvisso statsbidrag. Vad vi framförallt ska kräva är att statlig media är fri och då särskilt från detaljstyrning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

En omskrivning av citatet nedan

Hur som helst oavsett vad du själv har fått för upplevelse av diskussionen så har du stått för undvikande av huvudfrågan, att motivera din dom rörande FI politik, dina undanflykter om än standard är förstås bara undanflykter. Antingen så deltar du i diskussionen eller så gör du det inte, SD offerkofta sitter aldrig bra, inte ens på dig Whimysy.

Jag upprepar min första fråga: Vad är det i FI ekonomiska politik du upplever som problematiskt?.

Ja, jag har ju sagt rakt ut två gånger att jag inte ser någon vinning i att diskutera huvudfrågan som du så vackert kallar det, vet inte vad som är så svårt att förstå med det.

Offerkofta,undanflykter, undvikande av huvudfrågan osv osv...stannar du någonsin upp och lyssnar på hur du själv låter någon gång, för det kan bli rentav komiskt ibland.

Vill jag kommentera gör jag ju givetvis det efter eget begär och inte efter någon självutnämnd moderators.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whimsy191:

Ja, jag har ju sagt rakt ut två gånger att jag inte ser någon vinning i att diskutera huvudfrågan som du så vackert kallar det, vet inte vad som är så svårt att förstå med det.

Offerkofta,undanflykter, undvikande av huvudfrågan osv osv...stannar du någonsin upp och lyssnar på hur du själv låter någon gång, för det kan bli rentav komiskt ibland.

Vill jag kommentera gör jag ju givetvis det efter eget begär och inte efter någon självutnämnd moderators.

Nja Whimsy vad du sa var att du inte har någon egenvinning av att diskutera frågan med någon som avfärdar allt SD säger, en ursäkt som förefaller synnerligen missriktad då diskussionen skulle handla om FI men nu har du stulit rampljuset så kudos för det.

Hur som helst, vill man hävda att A eller B är fel så är det god sed att lägga fram argument för den saken, nu råder det ingen tvekan om att det är det som görs i den här tråden och det är det som föranleder de vackra monsterinlägg som återkommer. Att hävda att motståndaren är dum, vilket är det du gör Whimsy är inte god diskussions sed utan ett argumentationsfel och att detta argumentationsfel används för att motivera ett annat argumentationsfel må förvisso vara begränsat till min kulturmarxistiska sfär men det förefaller mer komiskt än det mesta.

Återigen: vad är det i FI ekonomiska politik du finner problematiskt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggmeiler:

Läskigt att folk inte förstår vad SVT gjorde. Ännu en anledning till att inte betala TV-licens.

Samma typ av utfrågning som man gjort tidigare? Bara för att den gode herr Åkesson inte hade svar på tal så blir det en kritikerstorm, varför inte samma storm kring de övriga utfrågningarna?

Nja, också ett sätt att tolka det på. Du menar att det är låg nivå att få frågor kring material som man inte fått se tidigare? Det händer vid alla typer av intervjuer, och allra helst direktsända. Tro mig, när du gjort ett par såna själv så vet du vad det handlar om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Nja Whimsy vad du sa var att du inte har någon egenvinning av att diskutera frågan med någon som avfärdar allt SD säger, en ursäkt som förefaller synnerligen missriktad då diskussionen skulle handla om FI men nu har du stulit rampljuset så kudos för det.

Hur som helst, vill man hävda att A eller B är fel så är det god sed att lägga fram argument för den saken, nu råder det ingen tvekan om att det är det som görs i den här tråden och det är det som föranleder de vackra monsterinlägg som återkommer. Att hävda att motståndaren är dum, vilket är det du gör Whimsy är inte god diskussions sed utan ett argumentationsfel och att detta argumentationsfel används för att motivera ett annat argumentationsfel må förvisso vara begränsat till min kulturmarxistiska sfär men det förefaller mer komiskt än det mesta.

Återigen: vad är det i FI ekonomiska politik du finner problematiskt?

Jag har aldrig sagt att du är dum så det måste vara något du kokar ihop på egen hand, och det stämmer bra att jag såg/ser ingen vinning i att ha den diskussionen. Det är ingen missriktad ursäkt utan enbart så som jag känner och något som du verkar ha svårt för att smälta, uppenbarligen.

När vi ändå är inne på god sed, det är väl ändå inte speciellt god sed att ljuga och lägga ord i munnen på folk?

Om du tar så illa vid dig att jag inte vill diskutera är jag bara mer glad att jag inte gav mig in den diskussionen, visar ju bara hur totalt värdelöst det hade varit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Sina egna siffror hävda man ju att man hade koll på men de ljög alltså då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av whimsy191:

Jag har aldrig sagt att du är dum så det måste vara något du kokar ihop på egen hand, och det stämmer bra att jag såg/ser ingen vinning i att ha den diskussionen. Det är ingen missriktad ursäkt utan enbart så som jag känner och något som du verkar ha svårt för att smälta, uppenbarligen.
När vi ändå är inne på god sed, det är väl ändå inte speciellt god sed att ljuga och lägga ord i munnen på folk?
Om du tar så illa vid dig att jag inte vill diskutera är jag bara mer glad att jag inte gav mig in den diskussionen, visar ju bara hur totalt värdelöst det hade varit.

Dum har fler än en betydelse, den ena av dem är elak och någon som avfärdar allt en motpart säger utan anledning måste väl ändå anses elak?

Hursomhelst: vad är det i FI ekonomiska politik du finner problematiskt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Dum har fler än en betydelse, den ena av dem är elak och någon som avfärdar allt en motpart säger utan anledning måste väl ändå anses elak?

Hursomhelst: vad är det i FI ekonomiska politik du finner problematiskt?

Fast jag har inte avfärdat allt du säger, jag har vänligt men bestämt tackat nej till din många inbjudningar till diskussion och även förklarat varför x antal gånger, det finns väl inget elakt eller dumt i det?

Men om jag får vara så fräck och svara med en fråga utan att det blir rabalder, vad är det i FI ekonomiska politik som möjligtvis tilltalar dig som inte redan någon av de åtta riksdagspartierna driver på ett bättre sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av whimsy191:

Sina egna siffror hävda man ju att man hade koll på men de ljög alltså då?

Uppenbart så hade ju talespersonen, Åkesson inte koll på detta. Sen är det ju intressant att administrativa kostnader för A-kassa försvinner om den hanteras av staten istället.

Tar polisen ut kostnader för bevakningen från politiska partierna, det gör man ju vid idrottsevenemang.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Nja, också ett sätt att tolka det på. Du menar att det är låg nivå att få frågor kring material som man inte fått se tidigare? Det händer vid alla typer av intervjuer, och allra helst direktsända. Tro mig, när du gjort ett par såna själv så vet du vad det handlar om.

Nej, jag tycker det är fritt fram att ställa frågor, även svåra sådana. Vad jag vänder mig mot är att man slänger fram en siffra, påstår att den skulle vara jämförbar med SDs siffra och kräver svar om varför det är så. Hur ska Åkesson kunna svara på det? Han har ingen chans att veta vad Anders Borgs departement har använt för material. Det finns ingen som helst konkret kritik av SDs siffror. Jag har inte påstått att frågor ska frågas på förhand, att allt ska godkännas, men om man ska ge sig in i en kamp om siffror så måste underlaget finnas tillgängligt så att man kan ha en saklig debatt eller åtminstone granskas ordentligt först.

SVT har gjort bort sig. Man har vänt sig till ett departement som inte är objektivt för att få fram en siffra som man dubbelkollat med två andra organisationer som inte är opartiska (sossarna och TCO). Det var med god tid kvar till sändning klargjort att SD använt siffror från RUT. När de siffror som SVT fått av Borgs pressekreterare skiljde sig så mycket borde man åtminstone hört med RUT om varför det är en sån stor skillnad. Det gjorde man inte.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av whimsy191:

Fast jag har inte avfärdat allt du säger, jag har vänligt men bestämt tackat nej till din många inbjudningar till diskussion och även förklarat varför x antal gånger, det finns väl inget elakt eller dumt i det?

Men om jag får vara så fräck och svara med en fråga utan att det blir rabalder, vad är det i FI ekonomiska politik som möjligtvis tilltalar dig som inte redan någon av de åtta riksdagspartierna driver på ett bättre sätt?

Nu refererade jag till att du hävdade att jag avfärdade allt SD säger, något som torde varit ganska tydligt.

Givetvis får du vara så fräck att fråga och jag kan visa lite god vilja och besvara din fråga: Systemkritik. Fi ekonomiska politik är systemkritisk på ett uppfriskande sätt, den bemöter t ex problemet med ökande effektiviseringar men minskade potentiell tillväxt på konsumentsidan.

Nu är det din tur, vad finner du problematiskt i FI ekonomiska program?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Uppenbart så hade ju talespersonen, Åkesson inte koll på detta. Sen är det ju intressant att administrativa kostnader för A-kassa försvinner om den hanteras av staten istället.

Tar polisen ut kostnader för bevakningen från politiska partierna, det gör man ju vid idrottsevenemang.

Jag rekommenderar att du tar dig en titt på den här videon.

https://www.youtube.com/watch?v=HTwugdc2zI0&list=UUq41VZObmC5...

Permalänk
Inaktiv

Båda hade fel i kostnaden för A-kassa. Om man höjer Akassan till 1200kr/dagen så kommer arbetslösa få högre köpkraft och börjar konsumera mer, vilket i sin tur leder till att fler får jobb och andelen arbetslösa och kostnaden för dessa minskar. Så mitt råd är höj akassan ännu mer, minst 500kr/dagen extra för alla oavsett vilken inkomst de hade innan! (gött att tänka som en sosse ibland)

Annars var framstod Åkesson som riktig vettig när han blev utfrågad, när han gång på gång sa att han först måste kolla på siffrorna och se varför det skiljer sig. Där han flera gånger påpekade att det kunde bero på att de räknade på olika saker, eller att de eller hans parti hade räknat fel.
Detta är typ det enda vettiga en sund person kan säga, att sedan vissa visar sig rätta Jag och börjar gapa innan någon granskning har utförts är bara bra för då får vi andra veta vad dessa är för personer.
Detta ärende kommer bli mer granskat och förhoppningsvis hänger medierna med och rapporterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Nu refererade jag till att du hävdade att jag avfärdade allt SD säger, något som torde varit ganska tydligt.

Givetvis får du vara så fräck att fråga och jag kan visa lite god vilja och besvara din fråga: Systemkritik. Fi ekonomiska politik är systemkritisk på ett uppfriskande sätt, den bemöter t ex problemet med ökande effektiviseringar men minskade potentiell tillväxt på konsumentsidan.

Nu är det din tur, vad finner du problematiskt i FI ekonomiska program?

Så det jag hävdade om att du avfärdar allt SD säger stämmer inte, då hade jag i sånt fall fel och ber om ursäkt.

Ska man dra det riktigt kortfattat så ställer jag inte upp på att män är ett hinder för finansiell tillväxt som de hävdar, inte heller att avskaffa ROT-avdraget och RUT-avdraget.

Inte heller att man vill ta bort lagen om (LOV), jag tycker att det är en dålig version av V:s ekonomiska politik.

Sen kan de inte svara på hur deras politik ska finansieras i vissa fall, så nej inget som tilltalar mig helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Båda hade fel i kostnaden för A-kassa. Om man höjer Akassan till 1200kr/dagen så kommer arbetslösa få högre köpkraft och börjar konsumera mer, vilket i sin tur leder till att fler får jobb och andelen arbetslösa och kostnaden för dessa minskar. Så mitt råd är höj akassan ännu mer, minst 500kr/dagen extra för alla oavsett vilken inkomst de hade innan! (gött att tänka som en sosse ibland)

Annars var framstod Åkesson som riktig vettig när han blev utfrågad, när han gång på gång sa att han först måste kolla på siffrorna och se varför det skiljer sig. Där han flera gånger påpekade att det kunde bero på att de räknade på olika saker, eller att de eller hans parti hade räknat fel.
Detta är typ det enda vettiga en sund person kan säga, att sedan vissa visar sig rätta Jag och börjar gapa innan någon granskning har utförts är bara bra för då får vi andra veta vad dessa är för personer.
Detta ärende kommer bli mer granskat och förhoppningsvis hänger medierna med och rapporterar.

Skulle det finansieras genom höjda avgifter eller höjd arbetsgivareavgift eller ska det tas från skatteuppbådet?
Det senare är att likställa med bidrag till då tex flyktingar och effekten densamma.

Skrivet av whimsy191:

Så det jag hävdade om att du avfärdar allt SD säger stämmer inte, då hade jag i sånt fall fel och ber om ursäkt.

Ska man dra det riktigt kortfattat så ställer jag inte upp på att män är ett hinder för finansiell tillväxt som de hävdar, inte heller att avskaffa ROT-avdraget och RUT-avdraget.

Inte heller att man vill ta bort lagen om (LOV), jag tycker att det är en dålig version av V:s ekonomiska politik.

Sen kan de inte svara på hur deras politik ska finansieras i vissa fall, så nej inget som tilltalar mig helt enkelt.

Att könsskillnader är ett hinder för tillväxt är inte något provocerande uttalande utan tämligen belagt, detsamma gäller diskriminering: suboptimal resursanvändning. FI följer väl snarast mp i frågan om tillväxt förresten.

LOV är väl å ena sidan bra, valfrihet å andra sidan är den fullkomligt vansinnig eftersom den leder till att vården utförs av en aktör medan en annan ansvarar för att den ska utföras.

Finansieringen av FI politik är vl rätt enkel, tobin skatt, ökade befogenheter till skatteverket och höjda skatter högre upp i inkomstsligan.

Visa signatur