IPTV asus ac66u + ASUS N66 -> trådlös IPTV?

Permalänk
Medlem

IPTV asus ac66u + ASUS N66 -> trådlös IPTV?

Hej!

Börjar med att säga att jag är inte van vid att hålla på och pilla med att släppa igenom IPTV genom routrar och liknande.
Jag har idag IPTV genom Canal digital, fiber som går igenom en switch (IPTV uttaget) jag flundrar på ifall jag kan koppla från IPTV-uttaget på switchen till min asus router och sen på något vänster skicka IPTV-signalen trådlöst från routern till asus N66:an? hade varit guld värt och slippa kablage.

Om detta nu är möjligt så beställer jag garanterat N66:an men skulle också behöva hjälp med hur jag ska skicka IPTV-signalen genom routern till N66:an.

ASUS RT-AC66U

ASUS EA-N66

Permalänk
Hedersmedlem

Ska du bara använda routern till IPTV då, eller hur har du tänkt? För som jag tolkar dig så har du kopplat ett internetuttag från switchen till WAN på routern och nu vill du koppla IPTV-uttaget till routern också?

Du bör dock kunna skapa en trådlös länk mha två andra accesspunkter.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag har kopplat Fiber i hallen - > Switch - > Router - > Dator, så nej routern används inte bara till IPTV.

Jag vill alltså veta ifall jag kan koppla Switch (IPTV) - > Router - > Accesspunkt (ASUS EA-N66) -> Tvbox.

Permalänk
Medlem

Farsan har IPTV från Telia, och använder sig av Ruckus MediaFlex (som Telia rekommenderar), och det funkar hur fint som helst.

Dessa sändare och mottagare är ju enbart för just IPTV, så om Telia rekommenderar dem kanske vanligt wifi inte klarar av det?

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Visa signatur

╔═══════════════════════╗
║ _Vill du ha svar? Tryck på CITERA!! _║
╚═══════════════════════╝

Permalänk
Medlem

Problemet är att iptv går på ett annat vlan, det går att ordna med en router,switch och access punkter som har stöd för iptv.

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem

ASUS EA-N66 kan hantera IPTV verkar det som sen så går jag nog bara in i LAN-settings och sätter VID 845 till en port. Men då får man ju det till en port så man kan köra med kabel, frågan är hur man gör för att få det trådlöst från routern? Måste jag ev. köpa 2 st accesspunkter? Då börjar ju det flyga iväg med priset för att få det trådlöst men det kanske är så det får bli.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eavo:

ASUS EA-N66 kan hantera IPTV verkar det som sen så går jag nog bara in i LAN-settings och sätter VID 845 till en port. Men då får man ju det till en port så man kan köra med kabel, frågan är hur man gör för att få det trådlöst från routern? Måste jag ev. köpa 2 st accesspunkter? Då börjar ju det flyga iväg med priset för att få det trådlöst men det kanske är så det får bli.

Ja, du kan assigna en port, men eftersom du vill ha det på trådlöst så får du antingen bara använda det trådlösa till TV, eller får du sätta upp ett separat trådlöst nätverk till TV'n.

För att man ska kunna använda Ruckus så tror jag det krävs att man har en Smart.

Det finns en annan lösning som jag har för avsikt att kolla på i helgen. Det krävs att du kör Merlin.
http://www.lostrealm.ca/tower/node/79
Enligt denna posten så kan det vara så att det enda som egentligen saknas är lite fler DHCP options.
http://crippledcanary.blogspot.se/2014/04/telia-iptv-med-egen...
Det funkar alldeles utmärkt att lägga till grejer till dnsmasq.config med Merlin.
https://github.com/RMerl/asuswrt-merlin/wiki/Custom-config-fi...

Om detta funkar så kan du sedan koppla in din TV-box på valfritt sätt till routern.

Eventuellt kan det också krävas att man kopplar upp sig till båda VLAN'en på WAN på routern. Jag tror att det ska gå att göra med Merlin också, men så långt har jag inte kommit i min undersökning.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Ja, du kan assigna en port, men eftersom du vill ha det på trådlöst så får du antingen bara använda det trådlösa till TV, eller får du sätta upp ett separat trådlöst nätverk till TV'n.

För att man ska kunna använda Ruckus så tror jag det krävs att man har en Smart.

Det finns en annan lösning som jag har för avsikt att kolla på i helgen. Det krävs att du kör Merlin.
http://www.lostrealm.ca/tower/node/79
Enligt denna posten så kan det vara så att det enda som egentligen saknas är lite fler DHCP options.
http://crippledcanary.blogspot.se/2014/04/telia-iptv-med-egen...
Det funkar alldeles utmärkt att lägga till grejer till dnsmasq.config med Merlin.
https://github.com/RMerl/asuswrt-merlin/wiki/Custom-config-fi...

Om detta funkar så kan du sedan koppla in din TV-box på valfritt sätt till routern.

Eventuellt kan det också krävas att man kopplar upp sig till båda VLAN'en på WAN på routern. Jag tror att det ska gå att göra med Merlin också, men så långt har jag inte kommit i min undersökning.

Eftersom TV kommer på ett eget vlan så är jag ganska säker på att man behöver ha två WAN-interface, ett för Internet och ett annat för TV. Och frågan är hur man ska sätta upp routingen för att få det att funka, vilka paket ska skickas ut på TV-WAN och vilka ska skickas ut på Internet-WAN?

Normalt använder man sig av ip-destination vid routing - men för att få till det så måste man ju veta vilka destinationer som "tillhör" TV. Men det kanske skulle gå att få till någon form av source-routing?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av madtop:

Eftersom TV kommer på ett eget vlan så är jag ganska säker på att man behöver ha två WAN-interface, ett för Internet och ett annat för TV. Och frågan är hur man ska sätta upp routingen för att få det att funka, vilka paket ska skickas ut på TV-WAN och vilka ska skickas ut på Internet-WAN?

Normalt använder man sig av ip-destination vid routing - men för att få till det så måste man ju veta vilka destinationer som "tillhör" TV. Men det kanske skulle gå att få till någon form av source-routing?

Jag är 99% säker på att den info som i så fall behöver gå via IPTV VLAN kommer att komma från 224.0.0.0/4 eftersom det är multicastadresserna.

Resten av infon boxen behöver är bara vanliga websidor och de kan du komma åt i vilken browser som helst. Dock så saknar ju din browser Telia-specifika delar som används, så du kan inte se så mycket mer än att det funkar. Klicka på följande och se om du känner igen något.
http://iptvlogin.telia.se/iptvgui/initial.html

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag är 99% säker på att den info som i så fall behöver gå via IPTV VLAN kommer att komma från 224.0.0.0/4 eftersom det är multicastadresserna.

Resten av infon boxen behöver är bara vanliga websidor och de kan du komma åt i vilken browser som helst. Dock så saknar ju din browser Telia-specifika delar som används, så du kan inte se så mycket mer än att det funkar. Klicka på följande och se om du känner igen något.
http://iptvlogin.telia.se/iptvgui/initial.html

Multicasten tror jag inte är något större problem, routern behöver agera igmp-proxy och skicka ut joins på TV-WAN. Men kruxet är nog snarast unicast-trafiken, iptvlogin.telia.se är ett exempel på trafik som ska ut på TV-WAN. Och jag skulle tro det finns även en hel del annat som ska den vägen.

Jag sitter bakom en Smart och kollar jag på hur trafiken till "iptvlogin" routas så går den trafiken via TV-WAN:

Citat:

1 2 ms 1 ms 1 ms dsldevice.lan [192.168.1.1]
2 28 ms 26 ms 28 ms gw1-noxx.digitaltv.telia.com [81.231.207.1]
3 30 ms 29 ms 39 ms hy-c5-link.se.telia.net [81.228.94.46]

Att jämföra med ett paket som går ut via Internet-WAN:

Citat:

1 1 ms 1 ms 1 ms dsldevice.lan [192.168.1.1]
2 38 ms 27 ms 26 ms gw3-noxx.tbcn.telia.com [81.232.74.1]
3 27 ms 26 ms 27 ms s-b6-link.telia.net [80.91.248.69]
4 27 ms 28 ms 26 ms s-bb4-link.telia.net [62.115.136.36]

Observera att de två paketen alltså tar två olika vägar ut.

Om du orkar så kan man ju sniffa på trafik som kommer från boxen och skapa en lista med dst-ip.
Den listan med dst-ip är nog en bra början för routingreglerna.