Problem med koppling mellan TV och dator.

Permalänk
Medlem

Problem med koppling mellan TV och dator.

Jag har kopplat ihop min dator och TV med en HDMI-kabel. Dock har jag fått ett problem att TV ibland får en helt orange och konstiga färger och man måste byta kanal och sedan byta tillbaka till hdmi-kanalen för att den vanliga färgen ska komma tillbaka. Hur ofta TV får färgfelet varierar. Jag tror att det egentligen är fel på datorn och inte TV för jag har även en PS3 inkopplat som det inte är några problem med. Detta problemet dök upp när jag formaterade datorn för någon månad sen. Jag har provat att skaffa de senaste drivrutinerna men inget verkar hjälpa...

Tänkte se om någon här på Sweclockers har haft något liknande problem alternativt kan nåt bra tips på vad man kan göra....

Vad jag har provat är att byta hdmi-kabel och portar på TVn men inget fungerar. Har provat att avinstallera/installera om drivrutiner på datorn.

Permalänk
Medlem

Du skriver inte vad du har för TV eller vilket grafikkort du har. Då kan det bli lite svårt att hjälpa till.

Jag tycker emellertid att det låter som om TV:n har ett avkodningsproblem. Detta kan ha uppstått i och med formateringen då din grafikkortsdrivrutin förmodligen ändrat sina inställningar. Tvinga graffet att sända en RGB-signal.
Läs den här länken:
http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Själv skulle jag också överväga att uppdatera TV:n's firmware. Den hittar du på tillverkarens supportsida.

Permalänk
Medlem

Lösningen för mitt problem finns i länken ovan