Permalänk
Medlem
Skrivet av Husko:

Hej

Har en Netgear CG3700 och LAN-port 2 strular. Nån som vet hur man ska lösa problemet?

Man väntar på en firmwareupgrade till modemet. Jag tror också man kan komma runt problemet genom att slå av en strömsparsfunktion kallad EEE (energy efficiency ethernet) på sitt nätverkskort. Verkar som den funktionen krockar med modemets pakethantering. Inställningen brukar ligga under nätverkskortet i enhetshanteraren. Antingen under Avancerat eller Power management.

http://www.bing.com/images/search?q=energy+efficiency+etherne...

http://www.bing.com/images/search?q=energy+efficiency+etherne...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

vet inte, jag upptäckte det i förrgår

sist de gjorde det så tog det någon månad innan jag upptäckte det

det ligger inte i deras intresse i att informera deras nuvarande kunder verkar det som utan de tjänar mer pengar på ovetande kunder samtidigt som de marknadsför sina nya uppgraderade tjänster mot nya kunder

Jag fick hem ett brev där det stod att jag skulle få snabbare hastighet till samma kostnad som
innan. Så visst informerar dom allt tycker jag =O)

Visa signatur

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Permalänk
Medlem

Funkar alldeles utmärkt 100/10 fiber

Tycker det är dåligt dock att man måste använda deras routrar...
Förövrigt mycket nöjd

Visa signatur

MOBO: MSI Gaming Pro Z270 CPU:Intel Core i7-7700K @ 4,20ghz
PSU:EVGA 750G2 Chassi:Fractal Design Meshify C
SSD1:Samsung 840 250GB SSD2:Samsung 850 500GB
RAM:Corsair 32GB@3200mhzGPU: GTX1080 Founders Ed 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scerio:

Funkar alldeles utmärkt 100/10 fiber
http://i.imgur.com/9U1RCKW.png

Tycker det är dåligt dock att man måste använda deras routrar...
Förövrigt mycket nöjd

Du måste inte använda deras router.
Däremot måste använda kabelmodemet som de levererar men inbyggda routerfunktionen måste du aldrig använda.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshien:

Jag fick hem ett brev där det stod att jag skulle få snabbare hastighet till samma kostnad som
innan. Så visst informerar dom allt tycker jag =O)

Vilken hastighet pratar vi om och är det fiber eller koax?

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damir2d:

Vilken hastighet pratar vi om och är det fiber eller koax?

De som hade 10Mbit

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

De som hade 10Mbit

Nej det är alla under 50mbit. Vi har 25 och dom uppgraderar oss gratis också. Skrev tidigare i tråden att jag var missnöjd men har defenetivf ändrat mig efter detta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator: Processor: Intel Core i7-4770 || Grafikkort: EVGA GeForce GTX 970 4GB || RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB x2 || HDD: Toshiba Desktop 1TB SATA 3.0 || SSD: Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM || PSU: Cooler Master B500, 500W PSU || Moderkort: Asus B85 plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av adaq:

Nej det är alla under 50mbit. Vi har 25 och dom uppgraderar oss gratis också. Skrev tidigare i tråden att jag var missnöjd men har defenetivf ändrat mig efter detta

Skickades från m.sweclockers.com

det är för att 50 blir den nya minimumhastigheten, självklart får ni information då. Men vi som hade lite högre har inte fått någon som helst information om vare sig ökad hastighet eller sänkta priser (varav inget ändrades automatiskt).

Permalänk
Skrivet av Yoshien:

Jag fick hem ett brev där det stod att jag skulle få snabbare hastighet till samma kostnad som
innan. Så visst informerar dom allt tycker jag =O)

De informerar alla som låg under 50 Mbit/s, men inte de över som också fått sänkta priser.

edit: det var visst redan skrivet

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Men pratar vi ned eller upp hastigheter, vill gärna ha 50 upp men får ej uppgradera för att jag har student 250/10 Mbit.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damir2d:

Men pratar vi ned eller upp hastigheter, vill gärna ha 50 upp men får ej uppgradera för att jag har student 250/10 Mbit.

Vi talar om 50Mbit ner.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Vi talar om 50Mbit ner.

Hej Ilir,

jag antog det efter att jag hittade det på comhems hemsida sen.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem

Compal Modem kan inte logga in

Hej Har ett Comhem Compal-modem som jag stängt av NAT på för att ha en separatt router nu kan jag inte logga in på 192.168.01 har försökt med 192.168.100.1 men det funkar inte. Något som vet hur man gör.

Permalänk
Skrivet av Zerro:

Hej Har ett Comhem Compal-modem som jag stängt av NAT på för att ha en separatt router nu kan jag inte logga in på 192.168.01 har försökt med 192.168.100.1 men det funkar inte. Något som vet hur man gör.

testa o koppla tilbaka till compal modemet och kolla så du verkligen har nat off för det ska vara 192.168.100.1 för compal modemet har samma så funkar för mig.

min egen fråga, sitter med 500/50Mbit från comhem och så fårt jag har igång Diablo 3 eller WoW så går bandbredden ner till 30Mbit ner och 10Mbit upp samtidigt som jag får 1200+ ms i Ventrilo eller andra pratprogram men så fort jag stänger av dem så går det upp till den vanliga hastigheten igen och jag kommer ner till 20-30ms som jag brukar ha på ventrilo, comhem säger att det måste vara något fel på min hårdvara men detta startade för ca en vecka sedan och har inte ändrat på något ....

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

Compalmodem

Hej
Tack för svar, provade flera gånger 5 tim efter ändringen helt plötsligt gick det att komma in i setupen på det nya ip och allt såg bra ut.
Har installerat en Asus ac-66u router och genast blev det stor skillnad på trådlös hastighet och räckvidd jag har även enAsus RT 12 som repeater som samarbetar bra med den nya routern. Kan verkligen rekommendera att använda en ac66 tillsammans med comhemmodem och vilken fin setup på svenska man har verkligen fin överblick på nätverket.

Permalänk
Skrivet av Zerro:

Hej
Tack för svar, provade flera gånger 5 tim efter ändringen helt plötsligt gick det att komma in i setupen på det nya ip och allt såg bra ut.
Har installerat en Asus ac-66u router och genast blev det stor skillnad på trådlös hastighet och räckvidd jag har även enAsus RT 12 som repeater som samarbetar bra med den nya routern. Kan verkligen rekommendera att använda en ac66 tillsammans med comhemmodem och vilken fin setup på svenska man har verkligen fin överblick på nätverket.

bra att det gick bra, sitter själv med Compal modemet för 500Mbit med en Asus Router men just nu har jag bandbredd problem med WoW och Diablo fråpn 500 till 30mbit och as höga latenser stänger jag av spelen är det som normalt igen, Arma eller vilket annat steam spel så är det lungt ...

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

har någon problem med sitt Netgear CG3700 ? där 5GHZ nätet stänger av sina sändning av sig själv ? DVS får plötsligt channel 0 och sluta sända.

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

har någon problem med sitt Netgear CG3700 ? där 5GHZ nätet stänger av sina sändning av sig själv ? DVS får plötsligt channel 0 och sluta sända.

Hade liknande problem plus massa annat fick 4.5mbit över wifi vilket supporten tycker var helt ok. Kör med egen router har nu 209.33Mbit ner och 12Mbit upp! Stabilt med sämsta punkten 150Mbit.

Så tips byt routern hur du än gör så blir du missnöjd... Max vad jag fick upp Cg3700 i var 80Mbit extremt ostabilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

har någon problem med sitt Netgear CG3700 ? där 5GHZ nätet stänger av sina sändning av sig själv ? DVS får plötsligt channel 0 och sluta sända.

Ja, omstart hjälpte tillfälligt, till hög belastning ex. nedladdning av musik i spotify. Då nitade nätet helt. Skaffade 500/50 och fick Compalmodemet. Funkar.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Ja, omstart hjälpte tillfälligt, till hög belastning ex. nedladdning av musik i spotify. Då nitade nätet helt. Skaffade 500/50 och fick Compalmodemet. Funkar.

Hur funkar compal i wifi? Hastighet på 5GHz nätet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Hur funkar compal i wifi? Hastighet på 5GHz nätet?

Det funkar fint. Hastigheten är ju olika beroende på om man kör G, N eller AC. Jag kör N och har drygt 100 MBit/s ned i telefonen åtminstone. Kör bara TV, telefon på det trådlösa. Datorerna har vi kopplat in via en switch. Men som sagt, det funkar fint.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

min egen fråga, sitter med 500/50Mbit från comhem och så fårt jag har igång Diablo 3 eller WoW så går bandbredden ner till 30Mbit ner och 10Mbit upp samtidigt som jag får 1200+ ms i Ventrilo eller andra pratprogram men så fort jag stänger av dem så går det upp till den vanliga hastigheten igen och jag kommer ner till 20-30ms som jag brukar ha på ventrilo, comhem säger att det måste vara något fel på min hårdvara men detta startade för ca en vecka sedan och har inte ändrat på något ....

Skrivet av nothingtoxic:

bra att det gick bra, sitter själv med Compal modemet för 500Mbit med en Asus Router men just nu har jag bandbredd problem med WoW och Diablo fråpn 500 till 30mbit och as höga latenser stänger jag av spelen är det som normalt igen, Arma eller vilket annat steam spel så är det lungt ...

Så du kör med NAT av på Compal och en Asusrouter och upplever detta problem? Låter som routern inte orkar antalet sessioner. Testat uppgradera fw och återställa den? Symptomet låter routerchockningrelaterat helt klart.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Så du kör med NAT av på Compal och en Asusrouter och upplever detta problem? Låter som routern inte orkar antalet sessioner. Testat uppgradera fw och återställa den? Symptomet låter routerchockningrelaterat helt klart.

Garanterat. Eller han/hon kan testa att skippa routern tillfälligt och kabla från Compal-modemet. Funkar det, då är det Asus-routern och inte Com Hem-problem.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Jag har ett original modem från Com Hem och en wifi-extender men jag har ändå riktigt dålig täckning i hela lägenheten och att titta på 720p på mobilen från Youtube är helt uteslutet.

Skall jag köpa en router för att få bättre wifi, vilken skulle ni rekommendera i så fall?

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

Har precis fått uppgraderat till 100mb/s. Ni som har COM HEM, de har ökat hastigheterna så minimum man får nu är 50mbit/s. Hade ni 50mbit/s tidigare så kan ni ha kvar det men till en billigare kostnad eller uppgradera till 100mbit/s och ha samma månadskostnad som tidigare.
MEN ni måste ringa och tala med Com Hems kundtjänst, gör ni ingenting så kommer ni ha den gamla hastigheten till det gamla priset ex.vis 50mbit/s för 339kr/mån istället för 50mbit/s för 289kr/mån eller 100mbit för 339kr/mån.

Tja!
Kontaktade comhems support angående att sänka priset på mitt 50mbit bredband och supporten sa att jag kunde det men då var jag tvungen att binda mig på ett 12 månaders abonnemang. Gällde samma sak för er andra i tråden som har fått sänkt pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delbo:

Tja!
Kontaktade comhems support angående att sänka priset på mitt 50mbit bredband och supporten sa att jag kunde det men då var jag tvungen att binda mig på ett 12 månaders abonnemang. Gällde samma sak för er andra i tråden som har fått sänkt pris?

det kom inte upp för mig vad jag kommer ihåg, kanske för att jag var kvar på samma nivå

oavsett så finns det inget bättre alternativ för mig så för mig hade det inte spelat någon roll

Permalänk
Medlem

Hej!

Det är som så att Comhems router inte verkar orka skjuta ut tillräckligt till min dator, Sitter på 100/10.
Ibland funkar internet men 90 % av tiden så tar det evigheter att ladda hemsidor och oftast går det inte ens
att ladda sidorna, Streams laggar osv.

Jag har varit i kontakt med Comhem 2 ggr nu, första gången skyllde de på min dator, dock har jag inget problem
om jag kopplar in mig direkt till nätverksporten i väggen där fibern kommer in.

Andra gången så tyckte han som jag prata med att jag hade provat allt och att kommunikationsproblemet var mellan
comhems router och min dator. Jag föreslog att jag skulle köpa en ASUS RT-N56U router istället och han bryggade
en port åt mig i (Modemroutern: Technicolor TG799vn v2) och sa att det antagligen skulle fungera.

Problemet nu är att ASUS router inte kan hitta connection type när jag försöker installera den.
Jag använder Automatic IP (DHCP) men det vill inte funka och detta kommer upp.

"Unable to connect to the Internet. Please double-check your account data with your
ISP or contact ASUS Support Hotline for technical inquiries and support."

Någon som vet vad man kan göra ?

Visa signatur

CPU Intel i5 4670K + NH-U12P || GPU Asus STRIX 970 4GB
MoBo Gigabyte GA-Z87M-D3H || RAM 8 GB Corsair 1600 MHz
SSD Corsair Force GT 120GB || HDD Hitachi 1TB
PSU Corsair 650W 80+Gold || Box FD Define Mini

Permalänk
Medlem

Jag får bedrövlig hastighet på mina torrents (8kb/s) men bra hastighet i bredbandskollen. När jag går in i comhem-routerns inställningar får jag följande karta på min setup. Hur gör jag för att få min router "mellan" Comhem-routern och mina enheter?

EDIT:

När jag startar torrentprogrammet kommer mina torrents upp i max downspeed, cirka 6mb/s (har 50mbit), därefter stryps hastigheten ner till 8kb/s efter någon minut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av yokese:

Jag får bedrövlig hastighet på mina torrents (8kb/s) men bra hastighet i bredbandskollen. När jag går in i comhem-routerns inställningar får jag följande karta på min setup. Hur gör jag för att få min router "mellan" Comhem-routern och mina enheter?

http://fotodag.se/soran/comhemaa.jpg

EDIT:

När jag startar torrentprogrammet kommer mina torrents upp i max downspeed, cirka 6mb/s (har 50mbit), därefter stryps hastigheten ner till 8kb/s efter någon minut.

Koppla in routern i Com Hem-modemet och alla enheter kopplar du in i routern. Stäng av wifi i Com Hem-modemet och aktivera det i din egna router istället.
Se till att kolla NAT på comhemroutern.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av yokese:

Jag får bedrövlig hastighet på mina torrents (8kb/s) men bra hastighet i bredbandskollen. När jag går in i comhem-routerns inställningar får jag följande karta på min setup. Hur gör jag för att få min router "mellan" Comhem-routern och mina enheter?

http://fotodag.se/soran/comhemaa.jpg

EDIT:

När jag startar torrentprogrammet kommer mina torrents upp i max downspeed, cirka 6mb/s (har 50mbit), därefter stryps hastigheten ner till 8kb/s efter någon minut.

Stänger du av NAT på comhem-modemet så aktivera NAT i din airport express då det med största sannolikhet inte är igång.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller