Koppla internetlös dator till hemnätverket?

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023

Koppla internetlös dator till hemnätverket?

Jag kanske gör det krångligare än vad det är men jag frågar på ändå!

BÅDA DATORERNA ÄR STATIONÄRA. Om det nu spelar någon roll!

Jag har en dator som arbetshäst [grafik, musik osv] som jag inte har inkopplad på något som helst nätverk. Anledningen till detta är att den är att den ska hålla sig i skick då ominstallationer av 4 miljoner tunga program och ljudeffekter tar lika lång tid som att skapa en helt ny dator från grunden.

Jag har denna dator jag skriver på nu som slit och släng dator. Den köttar jag in allt möjligt på och testar då den ominstalleras ofta.

Nu är det dock som så att jag vill koppla arbetshästen till min internetdator. Men bara för att kunna föra över material. Den ska så att säga inte kommunicera med nätet alls.

Jag kör med kabel till routern från internetdatorn. Jag vill köra trådlöst mellan arbetshästen och internetdatorn.

Är detta möjligt? Kan man kommunicera trådlöst mellan 2 datorer via routern och samtidigt blocka den ena från att ha kontakt med nätet?

Finns det någon annan lösning?

Permalänk
Medlem

Koppla ur kabeln medans du överför?

Visa signatur

MAIN :: Intel Core i5 4690K - 4.5GHz@1.235v/76°C - | Be Quiet! Dark Rock 3 P-P | Asus Z97-A | Galax GTX 970 OC | Corsair Vengeance LP 16GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD Green 1TB | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R4
HTPC :: Intel Pentium G3220 | Gigabyte H87N-WIFI | Corsair Vengeance LP 4GB | Samsung 840 EVO 120GB | WD Red 3TB | Be Quiet! SFX Power 300w | Pioneer TX-6500 II

Permalänk
Medlem

Det ska nog inte vara några problem! Koppla den trådlöst mot routern och sen går du in och ändrar i routern att just arbetshästen inte ska ha tillgång till utgående trafik mot nätet. Kan vara lite bekymmer beroende på router osv.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem
Skrivet av coxen:

Jag har en dator som arbetshäst [grafik, musik osv] som jag inte har inkopplad på något som helst nätverk. Anledningen till detta är att den är att den ska hålla sig i skick då ominstallationer av 4 miljoner tunga program och ljudeffekter tar lika lång tid som att skapa en helt ny dator från grunden.

För att svara på något annat än trådens fråga, tycker jag du borde ghosta disken, så kan du enkelt återställa den i samma skick när allt är installerat och inställt som du vill, om något skulle förstöra ordningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023
Skrivet av Paprikum:

Koppla ur kabeln medans du överför?

Det kommer bli en väldans massa in och urkopplande då!

Skrivet av jonte.snovit:

Det ska nog inte vara några problem! Koppla den trådlöst mot routern och sen går du in och ändrar i routern att just arbetshästen inte ska ha tillgång till utgående trafik mot nätet. Kan vara lite bekymmer beroende på router osv.

Jag har tänkt i dessa banor att detta vore vad man kan göra. Får kika lite i routermenyerna tills det är dags att testa [bygger om hemma och har ingen möjlighet att testa just nu!]

Tack så länge!

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023
Skrivet av Woundead:

För att svara på något annat än trådens fråga, tycker jag du borde ghosta disken, så kan du enkelt återställa den i samma skick när allt är installerat och inställt som du vill, om något skulle förstöra ordningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter som en bra idé! Läggs ghosten på disk eller bränner man ut eller hur funkar det? Finns någon bra guide här på forumet?

Edit: Fann denna http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/894986-guide-hur-d...

Permalänk
Medlem

Inte för att jag kan detta men...

Kan man inte sätta två nätverkskort i surfburken.
Sätta fasta ipnummer på det andra kortet i surfburken och arbetshästen. Dra en kabel mellan.

Ngn annan får gärna berätta om det fuknar och förklara lite närmare hur...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Sätt fast IP men fyll inte i någon Gateway-adress på maskinen som inte ska ha kontakt med omvärlden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Inte för att jag kan detta men...

Kan man inte sätta två nätverkskort i surfburken.
Sätta fasta ipnummer på det andra kortet i surfburken och arbetshästen. Dra en kabel mellan.

Ngn annan får gärna berätta om det fuknar och förklara lite närmare hur...

alternativt, köp en billig budgetrouter som du inte kopplar till internet, och ett USB-trådlöst nätverkskort som du stoppar i surfburken, mediadatorn kopplar du med kabel direkt till budgetroutern. total kostnad typ 500:-

du har ju ingen monsterfart att föra över stora filer på, men nu skrev du att du ville ha det trådlöst, den vägen kan du även koppla in valfri bärbar, eller annat direkt till "medianätverket" utan att någon internetåtkomst riskeras.

den vägen så har du ju bra koll på vilka datorer som överhuvudtaget ska få möjlighet att prata med mediadatorn, så inte de smittar ner något heller.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023
Skrivet av cbtcp:

Sätt fast IP men fyll inte i någon Gateway-adress på maskinen som inte ska ha kontakt med omvärlden...

Gör man detta i datorns inställningar eller i routerns?

Detta är menyerna

Permalänk

Kan man inte skaffa trådlåsa nätverkskort till bägge datorerna och sedan sätta upp ett trådlöst ad hoc nätverk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av coxen:

Gör man detta i datorns inställningar eller i routerns?

I datorns inställningar...

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023
Skrivet av cbtcp:

I datorns inställningar...

Tackar! Detta borde väl vara den absolut smidigaste och lättaste lösningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av coxen:

Tackar! Detta borde väl vara den absolut smidigaste och lättaste lösningen?

Ja, tar inte mer än någon enstaka minut (om ens det?) och funkar hur bra som helst. Varför göra det krångligt när det är enkelt?

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023
Skrivet av cbtcp:

Ja, tar inte mer än någon enstaka minut (om ens det?) och funkar hur bra som helst. Varför göra det krångligt när det är enkelt?

Vi tänker lika där!

Kool! Nu kan jag ta en öl och slappna av lite!

Tack åter igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av coxen:

Vi tänker lika där!

Kool! Nu kan jag ta en öl och slappna av lite!

Tack åter igen!

Nichts zu danken Nätverk 1-0-1

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023
Skrivet av cbtcp:

Sätt fast IP men fyll inte i någon Gateway-adress på maskinen som inte ska ha kontakt med omvärlden...

Nu kanske jag tog ut segern lite i förskott här!

Det är i dessa menyer jag ska vara va? Jag har inte mixtrat med dns, gateway och ip på typ 10 år!

Vad ska stå och var ska det stå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av coxen:

Nu kanske jag tog ut segern lite i förskott här!

Det är i dessa menyer jag ska vara va? Jag har inte mixtrat med dns, gateway och ip på typ 10 år!

http://i.imgur.com/ECnoSao.jpg

Vad ska stå och var ska det stå?

Du är på rätt ställe, ja. Fyll i en IP-adress som antingen ligger utanför ditt IP-spann eller som du vet inte kommer att användas, nätmasken fylls i automatiskt, DNS-server går mot din router (generellt, kan gå mot en server om det är servern som agerar DNS-server) låt den stå på automatisk. Gateway:en hålls alltså tom...

Permalänk
Skrivet av coxen:

Jag kanske gör det krångligare än vad det är men jag frågar på ändå!

BÅDA DATORERNA ÄR STATIONÄRA. Om det nu spelar någon roll!

Jag har en dator som arbetshäst [grafik, musik osv] som jag inte har inkopplad på något som helst nätverk. Anledningen till detta är att den är att den ska hålla sig i skick då ominstallationer av 4 miljoner tunga program och ljudeffekter tar lika lång tid som att skapa en helt ny dator från grunden.

Jag har denna dator jag skriver på nu som slit och släng dator. Den köttar jag in allt möjligt på och testar då den ominstalleras ofta.

Nu är det dock som så att jag vill koppla arbetshästen till min internetdator. Men bara för att kunna föra över material. Den ska så att säga inte kommunicera med nätet alls.

Jag kör med kabel till routern från internetdatorn. Jag vill köra trådlöst mellan arbetshästen och internetdatorn.

Är detta möjligt? Kan man kommunicera trådlöst mellan 2 datorer via routern och samtidigt blocka den ena från att ha kontakt med nätet?

Finns det någon annan lösning?

Har du inte tänkt på att eventuellt köra virtualbox eller något annat simuleringsprogram?

Permalänk
Medlem

OBS! Det ser ut som du är inne i inställningarna för ditt trådbundna nätverk, använde du bara bilderna som exempel? Annars ska inställningarna göras för det trådlösa nätverkskortet...

Permalänk
Medlem

Vad är det du får ominstallera om du kopplar den till nätverket?

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023
Skrivet av AlexanderLindhe:

Har du inte tänkt på att eventuellt köra virtualbox eller något annat simuleringsprogram?

När jag ska prova nya saker?

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023
Skrivet av cbtcp:

OBS! Det ser ut som du är inne i inställningarna för ditt trådbundna nätverk, använde du bara bilderna som exempel? Annars ska inställningarna göras för det trådlösa nätverkskortet...

Det var internetdatorns inställningar på bild. Men det torde vara samma menyer på det trådlösa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av coxen:

När jag ska prova nya saker?

Skulle tro att ganska många kör virtuella maskiner just för det ändamålet (naturligtvis inte enbart), så frågan är befogad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av coxen:

Det var internetdatorns inställningar på bild. Men det torde vara samma menyer på det trådlösa?

Ja, inställningarna är identiska.

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023
Skrivet av cbtcp:

Skulle tro att ganska många kör virtuella maskiner just för det ändamålet (naturligtvis inte enbart), så frågan är befogad...

Jadå! Jag undrade om det var det han tänkte på bara. Det skulle kunna gå men känns inte som ett alternativ för mitt sätt att arbeta på!

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023
Skrivet av Tauri:

Vad är det du får ominstallera om du kopplar den till nätverket?

Jag får inte ominstallera något specifikt bara för att jag kopplar in datorn till nätverket

Dock så är alla pluggar till musikprogrammen registerkänsliga och har dåligt byggda avinstallatorer som gör det till ett rent helvete ibland att uppgradera dessa vilket har gjort att jag har bestämt mig för att köra på det jag har tills det inte fungerar eller att jag känner att jag behöver nytt [vilket förmodligen aldrig kommer hända] vilket i sin tur resulterat i att jag insett att om datorn får vara "orörd" efter installation av alla program jag använder så är den stabil och även snabb då jag kan stänga av grymt mycket funktioner i tex. "tjänster" då jag inte är uppkopplad mot internet. Tyyyyyyyyp!

Den är alltså lättdriven, stark snabb och stabil som den är idag. Vilket jag trivs med!

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023
Skrivet av cbtcp:

Ja, inställningarna är identiska.

Gällande ip och spann. Hur vet man vilket spann man har att röra sig med eller är det bara att fylla i vad som?

Permalänk
Medlem
Skrivet av coxen:

Gällande ip och spann. Hur vet man vilket spann man har att röra sig med eller är det bara att fylla i vad som?

Det ser du (och ställer in) i din router, kolla inställningarna under "DHCP-server" (har inte hanterat en Zyxel-router sen Telia använde det märket för typ 10 år sen, så här gissar jag) så ser du förmodligen vilket spann som delas ut och kan ändra vid behov. Anledningen till att man vill ligga utanför spannet är så att inte samma IP-adress delas ut från DHCP-servern, lite onödigt med IP-konflikter när det kan undvikas.

P.s. om du inte kan något om nätverk så är det bättre att du säger det, lite lättare att veta nivån då...

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023
Skrivet av cbtcp:

Det ser du (och ställer in) i din router, kolla inställningarna under "DHCP-server" så ser du förmodligen vilket spann som delas ut och kan ändra vid behov. Anledningen till att man vill ligga utanför spannet är så att inte samma IP-adress delas ut från DHCP-servern, lite onödigt med IP-konflikter när det kan undvikas.

P.s. om du inte kan något om nätverk så är det bättre att du säger det, lite lättare att veta nivån då...

Okok!

Jag kan en del. Men har glömt bort mycket. Dock så blir det mesta så enkelt när man väl gör Jag frågar på när jag inte vet eller förstår!