Något äter upp min SSD

Permalänk

Något äter upp min SSD

Hejsan!

Har uppstått problem med min SSD på senaste tiden, det är nämligen något som äter upp utrymme på den. Och jag kan inte förstå mig på vad det kan vara. Har väldigt få program på den och de program jag har där är inte vidare stora. Disken är på 120 GB , Corsair Force 3. Får ofta problem i Photoshop CC såsom "Det virtuella minnet är fullt, kan inte utföra [kommando]".

Någon som har en aning om vad jag kan göra för att få igång den igen. Den hindrar mitt arbete just nu och är otroligt störande...

Börjar disken dö ut kanske? Har fått byta en likadan disk tidigare pga problem...

Tack.

Permalänk
Medlem

Dra hem windirstat så kan du se vad som tar mycket utrymme.

Permalänk
Medlem

Även treesize är bra när man jagar utrymme.

Permalänk
Skrivet av Pewtah:

Dra hem windirstat så kan du se vad som tar mycket utrymme.

Får inte installera det tydligen... Av någon anledning vill den installera mot min SSD trots att filerna ligger på HDD och det är där jag vill installera programmet.. Finns det någon inställning för att ändra enheten som den vill installera mot?

Permalänk
Medlem

Diskrensning? Töm temp mappar?
Vet att SSD/USB minne i sitt slutskede också kan få mindre utrymme när flash cellerna "dör", då ser man max storleken minska, men det är ganska ovanligt att se, då ofta dör diskarna på annat sätt.

Windows älskar att fylla upp med gamla Windows updates kopior, loggar och annat också...

Permalänk
Medlem

WinDirStat Windows Installer - 630.59 KB.
Om du inte har plats med det så har du för liten SSD

Använder du Windows "Libraries" Documents, Music, Pictures, Videos katalogerna på C:\ ?

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

WinDirStat Windows Installer - 630.59 KB.
Om du inte har plats med det så har du för liten SSD

Använder du Windows "Libraries" Documents, Music, Pictures, Videos katalogerna på C:\ ?

Väldigt sparsamt. Enligt TreeSize tar en viss "pagefile.sys" upp ca 8 GB av SSDn... Några idéer? Lyckades rensa ca 20 GB som tydligen var gamla Android SDK'er och annat trams.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandrerind:

Väldigt sparsamt. Enligt TreeSize tar en viss "pagefile.sys" upp ca 8 GB av SSDn... Några idéer? Lyckades rensa ca 20 GB som tydligen var gamla Android SDK'er och annat trams.

Swapfilen är som standard i windows satt till samma storlek som internminnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandrerind:

Väldigt sparsamt. Enligt TreeSize tar en viss "pagefile.sys" upp ca 8 GB av SSDn... Några idéer? Lyckades rensa ca 20 GB som tydligen var gamla Android SDK'er och annat trams.

Beroende på ditt behov så kanske 2-4GB Swap räcker. Personligen brukar jag sätta en låg gräns och en hög gräns när jag sätter det på en SSD, då fragmenteringen av den inte spela någon roll. Tex 1GB-8GB.. eller 512MB-2048MB om man har mycket RAM och inte behöver den.

Om du kör en desktop, kolla efter hyberfil.sys, den är normalt dold och ligger i C:\ Den kan ta rätt rejält med utrymme också, standard är 75% av ditt RAM. Om du inte använder viloläget (där den sparar RAM till disk, sen stänger av) så kan du ta bort funktionen (går lika enkelt att aktivera igen) genom att öppna ett kommandofönster, med admin rättighet och skriva: powercfg -h off