Kopiera en zpool till en ny zpool hur?

Permalänk

Kopiera en zpool till en ny zpool hur?

Hejsan

Jag har en zpool med sector storlek på 512 byte. Nu har jag köpt nya hårdiskar som har sektor storlek på 4096 byte.
Så jag vill skapa en ny zpool och föra över all data från den gamla. men när jag monterar den nya poolen så blir den legacy mountpoint. Det jag vill är att montera den nya poolen under en katalog hos den gamla poolen så jag ser det med zfs list. Så hur går jag tillväga för att lyckas med detta?

Edit:

Jag kör zfs on root i FreeBSD och poolen jag vill kopiera är en root pool.

Permalänk
Medlem

Med zfs send och zfs receive ska man kunna skicka över en snapshot från en pool till en annan. Man gör alltså först en snapshot på filsystemet och sedan skickar man denna snapshot till ett nytt filsystem som kan ligga på en annan pool (till och med på en annan dator om man kör via ssh).

http://blog.allanglesit.com/2013/09/zfs-send-and-receive/

Borde bli typ detta:

zfs send tank1/originalfilesystem@now | zfs receive tank2/copyfilesystem

Men då det är en root-pool tror jag det blir lite mera komplicerat att få till det med bootning och sådant också. Var några år sedan jag körde freebsd och vet inte om det funkar likadant som förut så kanske någon annan kan tipsa mer om hur man får till det hela. Jag kör ZFS på Linux numera.

Permalänk

Tack för svar men jag har löst det på egen hand det var inget problem med att det blev legacy utan efter jag hade skickat över alla filsystem så ändrade jag monteringspunkten sedan så såg jag till att min nya pool skulle boota. Därefter så kopplade jag ur den gamla disken för att kontrollera att poolen bootade vilken den gjorde. Sedan la jag in den gamla disken till den nya poolen så att den blev en mirror.

En rolig effekt är att resilveringen bara tog 23 minuter istället för tidigare 2.5 timmar :=) .