Sony och androiduppdateringar

Permalänk
Medlem

Sony och androiduppdateringar

Jag har funderingar på att boka en Sony Xperia Z3 och det var ett tag sen jag senast använde en androidlur. Senaste gången så fick luren inte androiduppdateringar mer än kanske ett år framåt och då känns det lite så där att köpa ny android, såvida det inte har förbättrats nuförtiden. Någon som kan svara på det?

Permalänk
Medlem

Är inte jätteinsatt just i dagsläget, men 1år framåt är nog ungefär vad man kan förvänta sig numera med?

Vill du kunna få uppdateringar lång tid framöver så är det nog iphone eller att låsa upp din android telefon och installera senaste android själv som är alternativen.

Eller köpa en nexus som google själva fixar uppdateringar till, vet inte om dom gör det lika länge som apple dock.

Permalänk
Medlem

vill du ha uppdateringar mer än 1 år efter nysläpp så får du antingen köpa en nexus, eller fixa det på egen hand via root eller cyanogenmod.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosseh:

Jag har funderingar på att boka en Sony Xperia Z3 och det var ett tag sen jag senast använde en androidlur. Senaste gången så fick luren inte androiduppdateringar mer än kanske ett år framåt och då känns det lite så där att köpa ny android, såvida det inte har förbättrats nuförtiden. Någon som kan svara på det?

Sony är generellt bra på att uppdatera sina telefoner. Det kan ta lite tid ibland till vissa modeller, men de kommer efter ett tag.

Eftersom Z3 är en flaggskeppsmobil så kan man räkna med att den kommer att få fler uppdateringar längre än t.ex någon budgetelefon.

Jag skulle inte tveka på Sony på grund av uppdateringar. Inte mycket annat heller för den delen, har själv en Z1 och är mycket nöjd. Z3 är bara bättre, så missnöjd blir du med största sannolikhet inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av morxy49:

vill du ha uppdateringar mer än 1 år efter nysläpp så får du antingen köpa en nexus, eller fixa det på egen hand via root eller cyanogenmod.

Via root?

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Via root?

flash menar jag såklart

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosseh:

Jag har funderingar på att boka en Sony Xperia Z3 och det var ett tag sen jag senast använde en androidlur. Senaste gången så fick luren inte androiduppdateringar mer än kanske ett år framåt och då känns det lite så där att köpa ny android, såvida det inte har förbättrats nuförtiden. Någon som kan svara på det?

Sony är sådär på uppdateringar. Ganska långsamma, men brukar skicka ut uppdateringar i 1-2 år med 1-2 större versionsbyten beroende på modell.

Så här skulle jag rangordna aktörerna när det kommer till uppdateringar:
Nexus > Motorola > HTC > Sony > Samsung > LG

Är uppdateringar en prioritet så tycker jag du borde invänta nästa Nexus. Den kommer sannolikt Oktober/November.

Permalänk
Inaktiv

Vissa märken garanterar uppdateringar. HTC lovar exempelvis två års uppdateringar till flaggskeppsmodeller och ganska snabba uppdateringar. De har bland annat lovat uppdatera till Android L högst 90 dagar efter release.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tack för bra svar. Jag tycker det är viktigt med uppdateringar så det låter som en väntan på nästa Nexus låter som en klok idé.

Permalänk
Medlem

Sony's telefoner brukar vara galet enkla att roota/modda så jag tycker inte du ska satsa på en betydligt sämre Nexus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Sony's telefoner brukar vara galet enkla att roota/modda så jag tycker inte du ska satsa på en betydligt sämre Nexus.

Fast vi vet ju ingenting om nya Nexus, så kan vara onödigt att spotta ur sig något som du inte har en aning om.

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |