Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Varför byta tangentbord?

Hejsan på er.
Jag testar och slänger in en fråga här som jag säkert kommer bli mobbad för men what the hell.
Varför ska man egentligen byta tangentbord (förutom när det har pajjat såklart).
Jag har spelat datorspel i rätt många år nu och jag har faktiskt aldrig haft en tanke på att jag man skulle behöva byta ut tangentbordet. Mus kan jag tycka är en helt annan sak men tangentbordet?

Jag ställer denna frågan just för all hysteri kring mekaniska tangentbord. Och jag måste erkänna att jag blir lite sugen på att skaffa ett Corsair K70 Men när jag frågar mig själv: Varför? Behöver jag ett nytt tangetbord? så har jag inte aning om svaret på min fråga.

Så shoot nu fölk varför byter man tangetbord egentligen?

Visa signatur

| Asus TUF Gaming X570-Plus| Ryzen 5 3600X 4,4Ghz | 16Gb Corsair | Asus RTX 2070 ROG OC | Kingston SSD | Corsair CX550W | Phanteks Eclipse P400S |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwertan:

Hejsan på er.
Jag testar och slänger in en fråga här som jag säkert kommer bli mobbad för men what the hell.
Varför ska man egentligen byta tangentbord (förutom när det har pajjat såklart).
Jag har spelat datorspel i rätt många år nu och jag har faktiskt aldrig haft en tanke på att jag man skulle behöva byta ut tangentbordet. Mus kan jag tycka är en helt annan sak men tangentbordet?

Jag ställer denna frågan just för all hysteri kring mekaniska tangentbord. Och jag måste erkänna att jag blir lite sugen på att skaffa ett Corsair K70 Men när jag frågar mig själv: Varför? Behöver jag ett nytt tangetbord? så har jag inte aning om svaret på min fråga.

Så shoot nu fölk varför byter man tangetbord egentligen?

Jag har egentligen 2 anledningar till att byta tangentbord. Den ena är om det går sönder och den andra anledningen är att tangentbordet jag redan har är så pass obekvämt att använda så att en uppgradering kan vara värd pengarna.

Permalänk
Medlem

Du är starkare än vad jag är, när jag får suget så ger jag in för det och köper nytt.. därför lite olika brytare och olika tangentbord har roterat hemma hos mig. Just nu sitter jag med ducky yyy tkl, underbart tangentbord

/ethnic

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem

Känner lite likadant som ts... Kan inte motivera mig att köpa ett tangentbord för 100€ ~ 1000kr... Sitter just nu med det billigast skit tangentbordet (logitech) som jag hittade i den lokala stormarknaden... Kostade under 10€.. Har snabbtangenter för volym och sånt..

Har överlevt i två år +

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Efter att ha kört med mitt gamla platta Logitech-tangentbord i 5-6 år - som började kännas ganska svampigt och segt - gjorde jag faktiskt slag i saken och beställde förra veckan ett mekaniskt tangentbord. Att lägga tusen spänn kom inte på fråga men det blev ett Qpad MK-50 med röda brytare för dryga femhundringen - värt varenda krona! Väldigt ovant till en början men precis som alla andra säger vill man inte byta bort sitt mekaniska tangentbord när man väl har vant sig vid det.

Dock jobbar jag med att skriva i kontorsmiljö och nu känns tyvärr Dell-tangentbordet på skrivbordet plötsligt ännu sämre. Risken är väl tyvärr att jag skulle driva kollegorna runt omkring till vansinne med tangentljuden om jag skaffade ett likadant tangentbord till jobbet...

Permalänk
Medlem

Det finns flera olika anledningar till varför man kan byta tangentbord.

1. Ergonomi, svampiga tangentbord med låg slaglängd är sällan bra för fingrar och handled. Men ett handledsstöd kommer man förbi handledsbesväret men fingrarna tar fortfarande smällen.

2. Respons och precision, oavsett om man är gamer eller programmerare så måste ett tangentbord vara precist, rubberdome tangentbord har en tendens att missa om man knappar snabbt, gummit i tangenten hinner helt enkelt inte vika sig tillräckligt fort när man skriver snabbt och man får många typos och felslag.

3. Tycke och smak, det finns bra rubberdome tangentbord som både är precisa och ergonomiska men de kommer alltid kännas och se annorlunda ut i jämförelse med mekaniska tangentbord. Smartast är bara att försöka testa lite olika tangentbord, om man testar och tänker, 'usch detta känns inte bra' ja då är det inte rätt för dig. Men tänk på att ett nytt tangentbord alltid kräver en inlärningstid. Att bara gå fram och skriva en mening räcker inte, prova istället skriva ett svar på Swec, typ i denna längden jag skriver nu eller spela en match eller två av ett spel. Så du får en bättre uppfattning.

4. Kvalité. Ett tangentbord för 100 kr håller som ett tangentbord för 100 kr. Ett bra tangentbord håller många många år. Se t.ex på IBM Model M tangentborden som varit med sedan 1970-talet och fortfarande används flitigt och är eftertraktat av tangentbordsentusiaster världen över. PS. Model M slutade tillverkas i början av 90-talet. Ett väl byggt tangentbord kommer kosta lite mer mer det kommer hålla i ett 10-tal år.

Men i slutänden om man måste ställa frågan "Varför" är det då ens relevant för dig att byta? Det finns en bra regel som går att använda till nästa vad som helst och det är "Nothing beats good enough".

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har man ett tangentbord med rubberdome så är det ju "trasigt" inom några månader.
Är väl därför många byter till mekaniska.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Har man ett tangentbord med rubberdome så är det ju "trasigt" inom några månader.
Är väl därför många byter till mekaniska.

Mitt föregående innan jag bytte till Qpad mk85 var ett standard ps2 microsoft tangenbord och det håller fortfarande efter 8 år.
Kan tillägga att jag spelar dagligen också för den delen.

Ända anledningen till att jag uppgraderade var för ergonomins skull.

Visa signatur

Fractal Design XL R2 | EVGA SuperNova G2 | 4770k | Noctua U14-S | MSI 780-Ti

Permalänk
Medlem

Har ett par anledningar själv, jag skriver tämligen mycket. Så att ett tangentbord fungerar lika bra som musen är avgörande. Innan jag testade min fösta Logitech mus trodde jag att alla möss var ungefär lika klumpiga och tröga. Inte så visade det sig...

Det andra är att jag vant mig med backlight, men med åren har jag haft svårare för allt krimskrams ljus och bludder. K70 var det som jag tyckte vvar mest ok med rött ljus etc för att det var ett riktigt trevligt tangenbord, men när QuickFire rapidi kom så var det svaret på vad jag kommit fram till att jag helst vill ha:
Blå brytare som fungerar bäst för mig i de flesta situationer, skriva mycket och spela länge.
Vitt bakgrundsljus som är ställbart - snällt för mina ögon men tydligt.
Tenkeyless, bra för min ergonomi och mina axlar att ha lite tightare och inte så stort avstånd mellan vänsterhanden på tangentbordet och högerhanden på musen.
Priset är ungefär precis där jag tycker det är OK - runt 1000.

Permalänk
Medlem

Sitter på ett Dell-tangentbord som är över 10 år. Så jävla skönt och bra bara, alltid använt det kommer alltid göra. Inte för att jag inte har pengarna för att köpa ett nytt för ett par tusenlappar, men det är bara så jävla onödigt.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

slitage, fukt, yttre åverkan ...anledningarna är många ..kör just nu på ett Cherry mk80

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem

om du förstår hur man kan byta mus, varför förstår du då inte att man kan byta tangentbord?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

När funtionen på tagentbordet blir
Dåliga byter jag. Tex tröga tagenter, teken utnötta, mm

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

om du förstår hur man kan byta mus, varför förstår du då inte att man kan byta tangentbord?

Eftersom han kanske har haft bättre tangentbord än vad han har haft möss?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwertan:

Hejsan på er.
Jag testar och slänger in en fråga här som jag säkert kommer bli mobbad för men what the hell.
Varför ska man egentligen byta tangentbord (förutom när det har pajjat såklart).
Jag har spelat datorspel i rätt många år nu och jag har faktiskt aldrig haft en tanke på att jag man skulle behöva byta ut tangentbordet. Mus kan jag tycka är en helt annan sak men tangentbordet?

Jag ställer denna frågan just för all hysteri kring mekaniska tangentbord. Och jag måste erkänna att jag blir lite sugen på att skaffa ett Corsair K70 Men när jag frågar mig själv: Varför? Behöver jag ett nytt tangetbord? så har jag inte aning om svaret på min fråga.

Så shoot nu fölk varför byter man tangetbord egentligen?

BYTA? varför då? köpte mitt Logitech Ultra-x flat öhm... 2004 kanske? håller fortfarande, fortfarande äckligt skönt att skriva på!

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

BYTA? varför då? köpte mitt Logitech Ultra-x flat öhm... 2004 kanske? håller fortfarande, fortfarande äckligt skönt att skriva på!

Samma här, fast med Dells då stocktangentbord. Bara massa gimmicks tangentbord nu för tiden.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0lex:

Eftersom han kanske har haft bättre tangentbord än vad han har haft möss?

men nu handlar det inte om att byta, utan att förstå att man kan byta.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

men nu handlar det inte om att byta, utan att förstå att man kan byta.

Precis, det är kanske inte så lätt att förstå varför TS ska köpa nytt om han har haft ett bra tangentbord länge. Där detsamma inte gällde för andra möss han hade haft. Varför ska jag köpa Samsung Galaxy S5 om min S3a har fungerat prima i 3 år? TS faller inte för att köpa överprisade tangentbord när han redan har ett fullt funktionellt, vilket är bra.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0lex:

Precis, det är kanske inte så lätt att förstå varför TS ska köpa nytt om han har haft ett bra tangentbord länge. Där detsamma inte gällde för andra möss han hade haft. Varför ska jag köpa Samsung Galaxy S5 om min S3a har fungerat prima i 3 år? TS faller inte för att köpa överprisade tangentbord när han redan har ett fullt funktionellt, vilket är bra.

m0lex du är helt inne på rätt spår.

Jag tänker att om musen går sönder så köper jag såklart en ny. Detta händer lite då och då iallafall för mig. Men tangentbordet har jag aldrig varit med om att det har gått sönder därför ser jag ingen anledning till att byta ut det. Men jag kanske bara har haft tur?

Visst tecknen på tangenterna har ju försvunnit lite grann men funktionen på tangentbordet blir ju inte sämre för det?

Visa signatur

| Asus TUF Gaming X570-Plus| Ryzen 5 3600X 4,4Ghz | 16Gb Corsair | Asus RTX 2070 ROG OC | Kingston SSD | Corsair CX550W | Phanteks Eclipse P400S |

Permalänk

Har inte köpt en ny mus sen 2005 eller nytt tangentbord sen 2010. Det är helt onödigt att köpa nytt om man är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwertan:

Hejsan på er.
Jag testar och slänger in en fråga här som jag säkert kommer bli mobbad för men what the hell.
Varför ska man egentligen byta tangentbord (förutom när det har pajjat såklart).
Jag har spelat datorspel i rätt många år nu och jag har faktiskt aldrig haft en tanke på att jag man skulle behöva byta ut tangentbordet. Mus kan jag tycka är en helt annan sak men tangentbordet?

Jag ställer denna frågan just för all hysteri kring mekaniska tangentbord. Och jag måste erkänna att jag blir lite sugen på att skaffa ett Corsair K70 Men när jag frågar mig själv: Varför? Behöver jag ett nytt tangetbord? så har jag inte aning om svaret på min fråga.

Så shoot nu fölk varför byter man tangetbord egentligen?

Gillar du inte nya prylar?

Jag har ett mekaniskt tangentbord från ducky som jag använt i ca ett år. Gick från ett Sidewinder X4 till mitt ducky med röda brytare och min upplevelse av skillnad mellan tangentborden var visserligen inte lika stor som konverteringen från hdd till ssd, men likväl är det stor skillnad, både i komfort, byggkvalitet och funktion. Jag upplever en stor skillnad i mitt spelade och responstiden i tangentbordet.

Sedan har jag fruktansvärt svårt att inte köpa nya saker. Har haft samma känsla i kroppen som jag haft när jag slutade röka när jag bläddrat förbi (istället för att trycka på köp) ducky mini II i inets produktlistor och det fullkomligt kliar i fingrarna för att de vill beställa nya keycaps till mitt befintliga tangentbord.

Men rationellt, att gå från vanligt till mekaniskt tgb var något som förbättrade mina resultat i League of Legends och diverse fps:er.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

Gillar du inte nya prylar?

man byter när saker går sönder eller inte presterar tillräckligt. ny dator när det kommer spel man verkligen vill spela och då det blir tradigt att köra i 1280x720 för att få normala fps, ny mus när den är trasig, nytt tangentbord när det är trasigt.

logitech mx500 mus (FOR THE WIN!) och lika gammalt tangentbord, har överlevt sedan min athlon 64 inhandlades.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wezzmhm:

Mitt föregående innan jag bytte till Qpad mk85 var ett standard ps2 microsoft tangenbord och det håller fortfarande efter 8 år.
Kan tillägga att jag spelar dagligen också för den delen.

Ända anledningen till att jag uppgraderade var för ergonomins skull.

Så du tillhör de personer som fått slitagedelar som inte slits? Tänk skulle man ha såna däck på bilen.
Du menar alltså att efter 8år av dagligt användande så var ditt icke mekaniska tbord som nytt? Inge skillnad i hur det är att trycka ner tangenterna mot ett nytt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Så du tillhör de personer som fått slitagedelar som inte slits? Tänk skulle man ha såna däck på bilen.
Du menar alltså att efter 8år av dagligt användande så var ditt icke mekaniska tbord som nytt? Inge skillnad i hur det är att trycka ner tangenterna mot ett nytt.

Svårt att känna skillnad mellan nytt och använt när jag inte har ett nytt att prova med, men aldrig haft en glappande/trög knapp eller känt att tangentbordet inte har en tillräckligt bra responstid.
Har även spillt Coca-Cola, öl samt kaffe i tangentbordet flertalet gånger under årena och efter rengöring så har det fungerat som vanligt.

Samma med möss, min MX518 köpte jag mer eller mindre vid lansering och den fungerar fortfarande bra även om exteriören har slitits ut.
Även musen bytte jag ut i nästan samma veva till en Sensei mest pga gliddynorna var helt utslitna och orkade inte leta upp var man kunde köpa nya till 518, den fick jag dock byta ut mot en Deathadder 2013 ihopp om att Deathaddern skulle vara större då jag har väldigt stora händer, igen helt ergonomi relaterat.

Sarkasm eller inte, har väl haft tur antar jag eller så använder jag sakerna till det dom är menade för.
Allt som inte är headsets (Köper nytt nästan varje år pga diverse tillkommande defekter) verkar hålla relativt bra för mig.

Visa signatur

Fractal Design XL R2 | EVGA SuperNova G2 | 4770k | Noctua U14-S | MSI 780-Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av wezzmhm:

Svårt att känna skillnad mellan nytt och använt när jag inte har ett nytt att prova med, men aldrig haft en glappande/trög knapp eller känt att tangentbordet inte har en tillräckligt bra responstid.
Har även spillt Coca-Cola, öl samt kaffe i tangentbordet flertalet gånger under årena och efter rengöring så har det fungerat som vanligt.

Samma med möss, min MX518 köpte jag mer eller mindre vid lansering och den fungerar fortfarande bra även om exteriören har slitits ut.
Även musen bytte jag ut i nästan samma veva till en Sensei mest pga gliddynorna var helt utslitna och orkade inte leta upp var man kunde köpa nya till 518, den fick jag dock byta ut mot en Deathadder 2013 ihopp om att Deathaddern skulle vara större då jag har väldigt stora händer, igen helt ergonomi relaterat.

Sarkasm eller inte, har väl haft tur antar jag eller så använder jag sakerna till det dom är menade för.
Allt som inte är headsets (Köper nytt nästan varje år pga diverse tillkommande defekter) verkar hålla relativt bra för mig.

Fan inte illa. Jag tar bra hand om mina saker men efter 3år är t.ex ett tbord så slitet att det inte ens är nära likt ett nytt.
Samma med möss, fast tiden är ett år där.

BergErTTI has registered a WhatPulse account on 2010-06-21. Since then, BergErTTI has typed 27,658,609 keys, clicked their mouse 24,617,264 times, downloaded ****TB, uploaded ****TB and has run the WhatPulse client for 1 year, 20 weeks, 2 days, 14 minutes, 37 seconds.

Efter att ha förbrukat 7st keytronic KT2001 så har jag kommit fram till att en tangent inte mår bra efter två miljoner tryck.
Men på vissa har problem uppstått redan vid miljonen. Oftast på ctrl, shift, a , w ,s och d. Säkert nå samband med hur länge de är nertryckta.

Blir mekaniskt när min resterande fem keytronics är slut

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Finns en hel uppsjö med för och nackdelar men jag håller mig till de jag tror TS bryr sig mest om:

1. Kvalité
Som många sagt tidigare så utklassar mekaniska tangentbord alla i kvalité. Beräknad livslängd på ett mekansikt tangentbord är ca 15 år (om man använder datorn flitigt varje dag) och oftast har man garanti i minst 5 år på sitt tangentbord. Detta gör att man sparar in på ett mekaniskt tangentbord ju längre man har det. Antar att livslängden på ett Rubberdome ligger på tre år då beroende på hur flitigt man använder det. Med tanke på att du även kan laga ett mekaniskt tangentbord (genom att byta ut switchar och liknande) gör att livslängden kan förlängas ytterligare.
2. Känsla
Jag antar att många som sitter och skriver på ett mekaniskt tangentbord inte skulle kunna tänka sig att byta till ett rubberdome i första taget. Ofta använder man touch-typing då man använder ett mekaniskt och med en taktil switch behöver man inte trycka hela tangenten hela vägen ner utan kan stanna vid den punkt som knapptryckningen registreras. Detta sparar in på leder i fingrar och förbättrar ergonomin avsevärt. Sen kan jag inte komma ifrån att jag älskar att bara sitta och skriva på blåa switchar, blir glad varje gång jag hör det klickande ljudet.
3. Möjligheten att göra sitt tangentbord personligt
Tack vare möjligheten att ta bort alla tangenter ovanpå ett mekaniskt kan man uppnå en look som man själv är nöjd med. Det finns en uppsjö av olika tangenter för mekaniska tangentbord och du kan välja de du tycker är snyggast för att "modda" ditt tangentbord. Jag antar att många som har tangentbord som hobby tycker att det är ungefär samma sak som en bil. Det klart att det fungerar att åka runt i sin suzuki för att den fungerar ju faktiskt men den är inget extra, inget speciellt. Själv sitter jag och skriver på ett tangentbord jag lagt ner över 2500kr på och folk måste tro att jag är galen, men jag uppskattar att använda mitt tangentbord varje dag.

Ett till plus till skillnad från rubberdome genom att man kan ta bort keycapsen kan man även tvätta bort alla bakterier som finns ovanpå de. Alla gör inte detta men det minskar risken att bli sjuk då man nog inte inser hur mycket bakterier som finns på ens tangentbord.

Bara lite snabba åsikter från mig, ursäkta för eventuella stavfel

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

man byter när saker går sönder eller inte presterar tillräckligt. ny dator när det kommer spel man verkligen vill spela och då det blir tradigt att köra i 1280x720 för att få normala fps, ny mus när den är trasig, nytt tangentbord när det är trasigt.

logitech mx500 mus (FOR THE WIN!) och lika gammalt tangentbord, har överlevt sedan min athlon 64 inhandlades.

Jag kanske borde ha lagt till en smiley efter den frågan, det framgick visst inte att jag skämtade (med trådskaparen).

Dock vill jag tillägga att generaliserande uttalanden om när "man byter saker" kanske inte alltid är så korrekta då jag förutsätter att bytes och uppgraderingsvanor kanske är individuella? Men kul att dina grejer håller så länge, Mx500 vet jag inte vad det är för mus men har den hållit så länge för dig har du verkligen gjort ett bra köp! Mina senaste tre datormöss (musar?) har pajat inom ett år, att jag spelar mycket moba/rts kanske har med saken att göra? Min sambo verkar tro det i alla fall och påpekar detta genom att då och då skrika:

Citat:

KLICK KLICK KLICK KLICK KLICK

när hon passerar rummet.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

Jag kanske borde ha lagt till en smiley efter den frågan, det framgick visst inte att jag skämtade (med trådskaparen).

Dock vill jag tillägga att generaliserande uttalanden om när "man byter saker" kanske inte alltid är så korrekta då jag förutsätter att bytes och uppgraderingsvanor kanske är individuella? Men kul att dina grejer håller så länge, Mx500 vet jag inte vad det är för mus men har den hållit så länge för dig har du verkligen gjort ett bra köp! Mina senaste tre datormöss (musar?) har pajat inom ett år, att jag spelar mycket moba/rts kanske har med saken att göra? Min sambo verkar tro det i alla fall och påpekar detta genom att då och då skrika:

KLICK KLICK KLICK KLICK KLICK

när hon passerar rummet.

Hehe, min fästmö säger något liknande om hur hon kan höra när jag är förbannad på internet för att tangentbordet får lida då.

hursom, Mx500: http://www.rarst.net/hardware/logitech-mx500/ woo!

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

Hehe, min fästmö säger något liknande om hur hon kan höra när jag är förbannad på internet för att tangentbordet får lida då.

hursom, Mx500: http://www.rarst.net/hardware/logitech-mx500/ woo!

Jaha DEN. Den går inte att få tag på längre vad?

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Jag bytte till ett mekaniskt på jobbet när jag hade börjat få ont i fingrarna av det hårda Dell-tangentbordet jag hade använt.

Jag har också bytt från "fullstora" tangentbord till "tenkeyless", för det är bättre att ha musen närmare och jag använde aldrig den numeriska delen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.