Enkel extern filtjänst för privatservern

Permalänk
Medlem

Enkel extern filtjänst för privatservern

Har kollat på olika molntjänster och ftp lösningar, men tycker dessa inte fungerar speciellt bra.

Är det någon som har koll på en enkel funktionell lösning.

Önskemål:

-Läsa o Skriva
-Streama
-Dela

Jag provade Aicloud på Routern. Allt fungerade bra där förutom att det inte gick att skriva till molnet ??

Tanken är att jag själv ska lätt komma åt tex en mapp på servern utifrån. Denna mapp vill jag kunna läsa och skriva ifrån, även önskemål om att streama.

Sen vill jag även kunna dela ut en mapp till tex en kompis/familj för att använda som tillfällig lagring.

Har haft ftp innan men detta fungerar sämre och sämre tycker jag. Olika molntjänster kräver att man registrerar konton och i vissa fall klienter.

Som Aicloud kunde jag enkelt dela ut en "weblänk" som användare endast behövde ett lösenord för att läsa filerna i den mappen. Nackdelen var att det inte gick att skriva i den funktionen.

Hoppas ni förstår

Har läst lite ang Owncloud, men får för mig att varje användare som ska ta del av "min server" måste registrera ett konto, stämmer det ?

Tacksam för svar av ni som har koll på detta

Permalänk
Avstängd
Skrivet av s_o_n_y:

Har kollat på olika molntjänster och ftp lösningar, men tycker dessa inte fungerar speciellt bra.

Är det någon som har koll på en enkel funktionell lösning.

Önskemål:

-Läsa o Skriva
-Streama
-Dela

Jag provade Aicloud på Routern. Allt fungerade bra där förutom att det inte gick att skriva till molnet ??

Tanken är att jag själv ska lätt komma åt tex en mapp på servern utifrån. Denna mapp vill jag kunna läsa och skriva ifrån, även önskemål om att streama.

Sen vill jag även kunna dela ut en mapp till tex en kompis/familj för att använda som tillfällig lagring.

Har haft ftp innan men detta fungerar sämre och sämre tycker jag. Olika molntjänster kräver att man registrerar konton och i vissa fall klienter.

Som Aicloud kunde jag enkelt dela ut en "weblänk" som användare endast behövde ett lösenord för att läsa filerna i den mappen. Nackdelen var att det inte gick att skriva i den funktionen.

Hoppas ni förstår

Har läst lite ang Owncloud, men får för mig att varje användare som ska ta del av "min server" måste registrera ett konto, stämmer det ?

Tacksam för svar av ni som har koll på detta

Hej!

Skulle säga att du kan köra på Owncloud, och alla behöver inte alls ha konto får att komma åt filerna.
Utan du delar ut filerna och så kan de använda länken du ger dem för att ladda ner filen/filerna.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

sshfs:
http://fuse.sourceforge.net/sshfs.html
Testade dela filer mellan två NAS på två olika platser genom att köra sshfs via internet mellan NASarna och sedan dela ut den fjärrmappen lokalt via samba (på min Linuxbaserade NAS som körde debian Linux). Gick inte snabbt (mest på grund av långsamt internet) men det fungerade. Har för mig jag kombinerade sshfs med autofs så att den endast anslöt när åtkomst önskades.

Seafile är ett alternativ till owncloud som man kan köra på sin server:
http://seafile.com/en/home/

BTSync kör mer på P2P än via en server, men det kan ändå vara smart att ha det på en server som alltid är igång:
http://www.getsync.com/

För backuper kör jag CrashPlan:
http://www.code42.com/crashplan/
Crashplan är endast en backuplösning men jag har även använt det vid något tillfälle för att komma åt en fil när jag inte var hemma genom att hämta den från backupen via websidan för att återställa fil från backup i molnet.

Kanske owncloud löser ditt problem men det finns lite alternativ att kika på också. Just för att dela på filer så tror jag BTSync kan vara vettigt förutsatt att det finns diskutrymme hos alla som delar. Dels synkar filerna automatiskt och dels kommer man sedan åt dem lokalt och slipper köra över sega anslutningar på internet när man ska använda filerna (alltså efter att de synkat färdigt). När du sedan skriver dina filer lokalt synkar de sedan mot de andra så de får de uppdaterade filerna. Blir alltså som att man jobbar lokalt men allting synkas. Precis som dropbox alltså men du kör ditt eget moln av maskiner som du synkar ihop via P2P.

Edit: Javisstja, dropbox kan du också använda.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen !

Seafile lät intressant. Men då behöver användarna inte skapa ett konto eller en registrering för Owncloud ?

Då låter det som ett bra alternativ, ska bara skumma igenom lite om Seafile

Nån som kört det som har lite att berätta ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av s_o_n_y:

Tack för tipsen !

Seafile lät intressant. Men då behöver användarna inte skapa ett konto eller en registrering för Owncloud ?

Då låter det som ett bra alternativ, ska bara skumma igenom lite om Seafile

Nån som kört det som har lite att berätta ?

För Owncloud så: Nej de behöver inget konto om det bara ska komma åt filerna du delar ut, men ska de ladda upp filer själva så behöver de konto ja.
Men det är ju en enkel sak att skapa

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Jajjemen,.

Har suttit å plitat lite nu och det vart Owncloud. Behöver inget konto eller regstrering. Man skickar som sagt endast en länk. Sen är det bara att ladda upp eller ner i denna mapp. Precis vad jag var ute efter.

Tack för alla svar !