Permalänk

Mionix Avior 8200

Köpte en Mionix Avior 8200 igår, men har inte öppnat förpackningen ännu, eftersom efter läst en del inlägg så ska Avior 7000 vara bättre. Isåfall vill jag byta den, så kom gärna med feedback ifall 8200 eller 7000 är att föredra. (med DPI, sensor, osv). Jag köpte 8200 på rea så dom kostar ungefär lika mycket, så priset är densamma på dom. (7000 kostar ca 50 kr mer)

Kan tillägga jag har en musmatta som är i glas, så har en "hård" musmatta, och jag vill att sensorn ska funka bra på sån yta.

Har en Steelseries Diablo III Edition mus just nu, vet inte om det är samma som Steelseries Sensei, och vad för sensor använder den? laser el optisk? Den funkar iallafall bra som glid och så på min musmatta, om man har det och jämföra med.

Mvh

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Finns skit många trådar om det här redan.. men som jag ser det är 8200 billigare än 7000 för närvarande, vilket fastställer för mig vilken jag ska köpa.

Permalänk
Skrivet av viicee:

Finns skit många trådar om det här redan.. men som jag ser det är 8200 billigare än 7000 för närvarande, vilket fastställer för mig vilken jag ska köpa.

Trådar jag har läst så har det alltid stått köp Avior 7000, pga den är billigare. Så hur ligger det egentligen till om dom kostar exakt samma prislapp? Vilken är bättre då utav dom?

Vill t.ex ha svar på:
• Vad för sensor använder en Steelseries Diablo III mouse?
• Är det samma som Steelseries Sensei?
• Vad för sensor finns i en Avior 7000?
• Vad för sensor finns i en Avior 8200?
• Är det samma sensor i en Steelseries Sensei/Diablo III mus och Avior 8200 mus?
• Funkar laser sensor bra på hårda musmattor (t.ex glas)
• Finns det nån här som använder sig utav Avior 8200 och kan rekommendera den? (eller ännu bättre, provat både Avior 7000 och 8200)

Jag spelar alla möjliga spel, från CS:GO/FPS till MMORPG, Strategi spel.

Har försökt googla och kan inte hitta nåt om sensor osv på mössen.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Trådar jag har läst så har det alltid stått köp Avior 7000, pga den är billigare. Så hur ligger det egentligen till om dom kostar exakt samma prislapp? Vilken är bättre då utav dom?

Vill t.ex ha svar på:
• Vad för sensor använder en Steelseries Diablo III mouse?
• Är det samma som Steelseries Sensei?
• Vad för sensor finns i en Avior 7000?
• Vad för sensor finns i en Avior 8200?
• Är det samma sensor i en Steelseries Sensei/Diablo III mus och Avior 8200 mus?
• Funkar laser sensor bra på hårda musmattor (t.ex glas)
• Finns det nån här som använder sig utav Avior 8200 och kan rekommendera den? (eller ännu bättre, provat både Avior 7000 och 8200)

Jag spelar alla möjliga spel, från CS:GO/FPS till MMORPG, Strategi spel.

Har försökt googla och kan inte hitta nåt om sensor osv på mössen.

Her kan du i hvert fall se hvilken sensor det er til Avinor 7000: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1ZzbKDmFOqsP_ut2RdctD0...

Iflg kommentar feltet i dette dokument, så vil det nok ikke være så bra med en hard musmatte for denne mus.

Permalänk
Medlem

Det finns en laser sensor i 8200 och en optisk sensor i 7000. Flera säger att en optisk sensor är att föredra då den inte använder sig av hårdvaru-acceleration som 8200, vilket medför lagg i spel som CS:GO (vet ej om detta stämmer helt). Men med 8200 kan man ju byta till högre dpi om man nu vill det. Själv så tänker jag klippa till Mionix Naos 8200 då den är billigare än 7000 just nu. Annars kanske jag hade funderat på en 7000.

Permalänk

Men en steelseries diablo 3 mus, är det samma mus som steelseries sensei då, och om ja, använder den också sig utav laser sensor?

och isåfall, är det också en h årdvaru-acceleration i dom mössen? för det är en sådan jag har nu och har iaf inte märkt några problem i fps spel med den här musen.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Trådar jag har läst så har det alltid stått köp Avior 7000, pga den är billigare. Så hur ligger det egentligen till om dom kostar exakt samma prislapp? Vilken är bättre då utav dom?

Vill t.ex ha svar på:
• Vad för sensor använder en Steelseries Diablo III mouse?
• Är det samma som Steelseries Sensei?
• Vad för sensor finns i en Avior 7000?
• Vad för sensor finns i en Avior 8200?
• Är det samma sensor i en Steelseries Sensei/Diablo III mus och Avior 8200 mus?
• Funkar laser sensor bra på hårda musmattor (t.ex glas)
• Finns det nån här som använder sig utav Avior 8200 och kan rekommendera den? (eller ännu bättre, provat både Avior 7000 och 8200)

Jag spelar alla möjliga spel, från CS:GO/FPS till MMORPG, Strategi spel.

Har försökt googla och kan inte hitta nåt om sensor osv på mössen.

Ska försöka svara så sakligt på dina frågor som möjligt.

Steelseries Diablo III musen använder sig utav samma sensor som Sensei serien gör. Inte säker på exakt vilken men det är antingen A9500 eller A9800 och dessa två är av typen laser sensorer.

Avior 8200 använder också A9800 sensorn men med en egen utvecklad firmware vilket gör att den känns mer responsive än diverse andra A9800 möss.

Avior 7000 använder sig utav den numera populära PWM 3310 sensorn, som är en LED/IR optisk sensor.

Man kan säga att Avior 8200 är väldigt lik din Diablo III mus, då de använder samma sensor samt Omron switchar för musknapparna.

Nackdelen med Pixarts laser sensorer (A9500/A9800) är att du får leva med att mössen har en inbyggd negativ/positiv acceleration som aldrig går att bli av med. Denna acceleration utmärker sig mest på mjuka tyg mattor, medans den kan vara nästan obefintlig på hårda musmattor tex i plast.
Pixarts PWM 3310 sensor däremot som är en av de nyaste LED/IR optiska sensorerna är populär för att den inte har någon påtvingad acceleration samt att den har alla finésser som tidigare enbart fanns på laser sensorerna - ställbar LOD(lift of distance), Angle snapping samt hög max tracking speed (upp till ca, 6m/sec). Dock är denna sensorn lite mer känslig för vilken musmatta man använder, men pga den ställbara LOD funktionen så brukar man kunna få den att fungera bra på de flesta populära underlag(dock osäker på glas).

Avior 8200 och 7000 är inprincip samma mus men med helt olika sensorer. 7000 serien är den nyaste av dessa två. De flesta hardcore spelarna inom FPS föredrar helt klart 7000 serien pga, sin sensor som inte har någon påtvingad acceleration men ändå har snarlika funktioner som tidigare endast laserbaserade möss hade. Bägge två håller hög kvalité i mitt tycke, resten handlar mer om tycke och smak när det gäller sensor valet.
Är du nöjd över din nuvarande Diablo III mus, så kommer Avior 8200 att ge dig en snarlik upplevelse på samma musmatta.

I

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-A GAMING | PowerColor Radeon RX 7800 XT 16GB Hellhound | AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 280mm | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600 MHz LPX | Corsair 780T Big Tower Vit | Pure Power 12 M 1000W 80 Gold | WD BLACK SN750 SE 1TB NVMe™ SSD | Kingston NV2 2TB | Segate Barracuda 3TB | Alienware AW2721D 27" G-Sync 1440P@240hz |
It aint about power, it's about balance!

Permalänk
Skrivet av StarCroW:

Ska försöka svara så sakligt på dina frågor som möjligt.

Steelseries Diablo III musen använder sig utav samma sensor som Sensei serien gör. Inte säker på exakt vilken men det är antingen A9500 eller A9800 och dessa två är av typen laser sensorer.

Avior 8200 använder också A9800 sensorn men med en egen utvecklad firmware vilket gör att den känns mer responsive än diverse andra A9800 möss.

Avior 7000 använder sig utav den numera populära PWM 3310 sensorn, som är en LED/IR optisk sensor.

Man kan säga att Avior 8200 är väldigt lik din Diablo III mus, då de använder samma sensor samt Omron switchar för musknapparna.

Nackdelen med Pixarts laser sensorer (A9500/A9800) är att du får leva med att mössen har en inbyggd negativ/positiv acceleration som aldrig går att bli av med. Denna acceleration utmärker sig mest på mjuka tyg mattor, medans den kan vara nästan obefintlig på hårda musmattor tex i plast.
Pixarts PWM 3310 sensor däremot som är en av de nyaste LED/IR optiska sensorerna är populär för att den inte har någon påtvingad acceleration samt att den har alla finésser som tidigare enbart fanns på laser sensorerna - ställbar LOD(lift of distance), Angle snapping samt hög max tracking speed (upp till ca, 6m/sec). Dock är denna sensorn lite mer känslig för vilken musmatta man använder, men pga den ställbara LOD funktionen så brukar man kunna få den att fungera bra på de flesta populära underlag(dock osäker på glas).

Avior 8200 och 7000 är inprincip samma mus men med helt olika sensorer. 7000 serien är den nyaste av dessa två. De flesta hardcore spelarna inom FPS föredrar helt klart 7000 serien pga, sin sensor som inte har någon påtvingad acceleration men ändå har snarlika funktioner som tidigare endast laserbaserade möss hade. Bägge två håller hög kvalité i mitt tycke, resten handlar mer om tycke och smak när det gäller sensor valet.
Är du nöjd över din nuvarande Diablo III mus, så kommer Avior 8200 att ge dig en snarlik upplevelse på samma musmatta.

I

Tusen tack! Det bästa svaret och precis det jag ville få höra TAAAAAAAAAAAAAAACK!

Kommer behålla min 8200.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080