Lite frågor om uppgraderingar och ljudnivå

Permalänk

Lite frågor om uppgraderingar och ljudnivå

Hej på er alla kunniga. Min fråga rör sej lite allt möjligt, så jag vet inte riktigt vilken del av forumet den bör ligga i. Hur som haver, så har jag äntligen lyckats övertyga min andra hälft att det är en bra ide att ta ner speldatorn från vinden igen.
Men då kom ett motkrav. Att jag tystar ner den regält. Och eftersom den nu har några år på nacken tänkte jag passa på att uppgradera grafikortet efter som det släpar efter. Jag har läst på massa om dBa ochh olika produkter och jämnför med vad jag har, men har iaf lite frågor som jag hoppas nån kan svara på.

Det som sitter i den just nu är
Moderkort: Asus PQR-5 Pro
Grafikkort: Nvidia GTX280
PSU: Corsair TX750w
CPU Fläkt: Artic Cooling Freezer Pro 7
Hårdiskar: 3st Sata
Och lite annat jox som inte låter alls.

Det som låter mest är grafikkortet och fläktarna på psu och cpu'n. Så dom tänkte jag byta. Nu till lite frågor..

Psu fläkten: Fläkten som sitter där låter som ett tröskverk.. Den är löstagbar men har bara två pins. Har hittat en fläkt (Cooler Master BC) med rätt mått som är betydligt tystare. Men den har tre pins. Jag skulle iof kunna ta bort en sladd (den gula?)och koppla in den i utaget i psun. Men jag funderade, går det inte lika bra att dra in en sladd från moderkortet in i psun som har tre pins? Fördelar/Nackdelar med att psufläkten bestäms av värmenivån?

Grafikkortet tänkte jag byta mot en MSI Nvidia Gtx 780. Kanske inte är det bästa kortet på makrnaden,
men jag kör nästan uteslutande bara WoW, så kommer förhoppningsvis inte behöva maxa det, eller vad tror ni?

PSU Fläkten: Tänkte byta den mot nån vattenkyld variant. Tittat på Corsair H60, men är lite tveksam om det kommer göra en stor skillnad. Åsikter uppskattas.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Baserat på ditt nuvarande grafikkort och moderkortet, så gissar jag på att det sitter en skräpprocessor i den också?
Akta så den inte flaskar 780:in, även om du bara ska köra WoW.

Permalänk

Tack för tipset, du har säkert rätt.
Intel Core 2 Quad CPU
Q8200 @2,33Ghz

Men frågan rör sej inte så mycket i vad jag behöver byta för att få upp grafiken, utan hur jag, för en hyfsad billig peng kan få ner ljudet utan att tumma alltför mycket på just grafiken.

Permalänk
Medlem

För en billig peng så skulle jag, om jag var du, först köpa en eftermarknadskylare till grafikkortet. Efter det skulle jag fokusera på fläkten/fläktarna på CPU-kylaren. I min erfarenhet brukar grafikkortet leva om mest, om man inte har ett kort med exempelvis ASUS' DirectCU II-kylare.

Jag skulle råda dig att inte öppna på nätaggregatet om du inte verkligen vet vad du gör.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk

Ibland vill man bara gråta. Kom aldrig så långt. Jag köpte ny fläkt och ny cpy kylare. Då slå på strömbrytaren och kolla hur ljudnivån är på CPU'n... Då händer ingenting. Så, jag åktener till en datoraffär och dom konstaterade att agget var dött. Hur som haver så köpte jag en ny PSU:0 Corsair CX 750M. Pluggarin den, med bara cpu'n och kylning. Väldigt tyst... i 6 sekunder. Sen stänger den ner. Den startar igen efter 1 sekund och går ljudlöst, men det spelar ingen roll vad jag gör, inget fungerar. No Signal på grafikkortet, inget beep, ingenting. Bara fläktarna i PSU och CPU som snurrar. Nån som har nåt tips om vad som strular nu?

Permalänk
Medlem

Klassiska svaret brukar vara att kontrollera så att du kopplat den lilla extra kabeln till moderkortet. ATX kabeln heter den om jag inte missminner mig. Är alltså en extra strömkabel från PSU till moderkortet. 10-pin (kanske 8 pin) har jag för mig. Denna brukar ställa till det för många som kopplar nytt (inkl jag själv vid ett tillfälle)

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk

En 24pins och en 8 pins är ikopplade i moderkortet.

Permalänk
Medlem

Vad är det för moderkort du har?! Asus PQR-5 Pro finns inte enligt Google

Iaf, på de flesta Asus moderkort jag labbat med så kan man gå in i BIOS och ställa i vilket hastighet fläktarna ska gå i. Både CPU och Chassifläktar. Tar jag bort de inställningarna i BIOS på mitt P5B Deluxe så låter datorn som ett reaplan. Har det inställt på "Performance" eller något liknande och datorn blir knäpptyst. Kolla upp det först av allt.

Har också Artic Cooling Freezer Pro 7 som CPU kylare.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk

Mitt fel.. asus p5q pro heter moderkortet.. rätt gamllat antar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elyrelith:

Mitt fel.. asus p5q pro heter moderkortet.. rätt gamllat antar jag

Kollade lite snabbt i manualen för P5Q Pro. Ladda ner "ASUS Fan Xpert", där kan du ställa in vilken hastighet fläktarna ska gå i.

Manual och programvara hittar du här: http://www.asus.com/Motherboards/P5Q_PRO/HelpDesk_Download/

Sidan 4-21 i manualen.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elyrelith:

En 24pins och en 8 pins är ikopplade i moderkortet.

Har du dubbelkollat att det är rätt kabel i rätt hål, både i PSU och Moderkortet? Och att den sitter hela vägen ner och inte glappar lite?

Permalänk
Medlem

Jag tycker personligen att du börjat i fel ände. Hur länge har grejjorna stått på vinden? känns lätt utdaterade. Ska du börja uppgradera så kommer du nog rätt snart inse att du har rätt många flaskhalsar. Jag hade köpt någon form av uppgraderingspaket med cpu/ram/moderkort om du vill behålla diskar, chassi osv.

Alterantivt kolla köp/sälj delen om någon säljer en hyffsad dator med medelprestande som du klarar wow på för några tusenlappar

Men för att tillföra något vettigt om du ändå vill försöka dig på denna dator.

Dra ut allt vilket jag nästan förstått att du gjort via dina inlägg dvs koppla ur diskar, dvd, ljudkort osv osv. Koppla även ur ramminnen så du bara har ett kvar.

Fungerar det nu? ja då är det någon komponent som felar t ex ramminne. Sätt i en sak i taget tills det inte fungerar längre.

Fungerar det inte? då har du bekymmer då det är väldigt klurigt att lista om om det är CPU eller moderkort som strular med min erfarenhet. Har du inget extra moderkort eller processor att testa med (inte många som har det ) så är det rätt svårt.

Bytte du kylare till cpu? fick du dit den ordentligt? inte för mycket pasta eller liknande så att den slår av pga värme?

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk

Problemet är inte fläkthastigheten. Problemet är att den startar om efter 6 sekunder och sen händer ingenting.

Och ja.. det glappar inte. Går inte att sätta dom på nåt annat sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Kollade lite snabbt i manualen för P5Q Pro. Ladda ner "ASUS Fan Xpert", där kan du ställa in vilken hastighet fläktarna ska gå i.

Manual och programvara hittar du här: http://www.asus.com/Motherboards/P5Q_PRO/HelpDesk_Download/

Sidan 4-21 i manualen.

Datorn startar inte ens så att det hjälper nog inte riktigt nu

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk

Kan det bli för mycket kylpasta? Använde tuben jag fick med när jag köpte kylaren.

Permalänk
Medlem

ytterligare tips är om du har VGA utgång på moderkortet också så ska du koppla ur grafikkortet dessutom. Testa och se om du får signal.

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elyrelith:

Kan det bli för mycket kylpasta? Använde tuben jag fick med när jag köpte kylaren.

Absolut! du skall använda relativt lite. Ett riskorn (give or take) brukar man säga. Kolla guider på youtube!

För mycket pasta är väldigt dåligt.

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk

Allting är urkopplat.. bara CPUn och PSUn kvar. Den startar, håller 6 sekunder, startar om.. sen går den. Men inget beep, inga lampor på tangentbordet. Verkar inte som den bootar utan bara skickar ström till fläktarna

Permalänk

då får jag ta bort rätt mycket. Men borde den inte starta om flera gånger på? Varför startar den om efter 6 sekunder för att sen bara snurra?

Permalänk
Medlem

Pastan i sig leder inte bara värme men även annat dvs har du alldeles för mycket så ta bort detta och se till att INGET rör vid annat än processorn. Se till att du klicka på fläkten ordentligt.

Gällande CPU fläkten! har du kopplat den till rätt uttag på moderkortet dvs "CPU FAN". Vissa moderkort stänger ner automatiskt om den inte känner av cpu fläkt har jag för mig.

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybenos:

Jag tycker personligen att du börjat i fel ände. Hur länge har grejjorna stått på vinden? känns lätt utdaterade. Ska du börja uppgradera så kommer du nog rätt snart inse att du har rätt många flaskhalsar. Jag hade köpt någon form av uppgraderingspaket med cpu/ram/moderkort om du vill behålla diskar, chassi osv.
...

Nu ska vi inte överdriva här. Utdaterade må så vara, men ett P5Q Pro och en Q8200 är fortfarande helt okey att spela med. Dit med ett nytt grafikkort så har du en dator som klarar det mesta i rimliga upplösningar och inställningar.

Grafikkortet kan alltid flyttas med till nytt MOBO/CPU/RAM om/när han känner att det är dags att uppgradera.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Nu ska vi inte överdriva här. Utdaterade må så vara, men ett P5Q Pro och en Q8200 är fortfarande helt okey att spela med. Dit med ett nytt grafikkort så har du en dator som klarar det mesta i rimliga upplösningar och inställningar.

Grafikkortet kan alltid flyttas med till nytt MOBO/CPU/RAM om/när han känner att det är dags att uppgradera.

Det är sant men jag sa aldrig att det inte skulle gå att spela på. Jag tog bara i beaktande att han ville köpa nytt grafikkort vilket inte skulle ge så mycket då moderkortet är rätt gammalt. Nya kort nyttjar pci-e 3.0 medans hans kort endast har 2.0. Visst kanske det skulle vara bakåtkompatibelt men det känns ändå som att slänga pengarna i sjön genom att endast uppgradera grafikkort tyckte jag. Givetvis kan han flytta med detta till nästa dator. Sedan hade han plan på att byta ut CPU fläkt med 3-pin och hans moderkort hade 2-pin (enligt hans egen beskrivning) samt att han nu fick köpa ny PSU. Därmed tyckte jag att det blev lite fel ände speciellt nu då datorn inte alls startar. Min huvudpoäng var att behålla allt som det är nu dvs ingen ändring alls då den förmodligen klarar av WOW som det är. Men då det nu verkar vara något galet (Förutsatt att det inte är något enkelt) så var mitt tips att hitta ett uppgraderingspaket istället för att försöka byta trasiga komponenter som moderkort eller cpu

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybenos:

Det är sant men jag sa aldrig att det inte skulle gå att spela på. Jag tog bara i beaktande att han ville köpa nytt grafikkort vilket inte skulle ge så mycket då moderkortet är rätt gammalt. Nya kort nyttjar pci-e 3.0 medans hans kort endast har 2.0. Visst kanske det skulle vara bakåtkompatibelt men det känns ändå som att slänga pengarna i sjön genom att endast uppgradera grafikkort tyckte jag. Givetvis kan han flytta med detta till nästa dator. Sedan hade han plan på att byta ut CPU fläkt med 3-pin och hans moderkort hade 2-pin (enligt hans egen beskrivning) samt att han nu fick köpa ny PSU. Därmed tyckte jag att det blev lite fel ände speciellt nu då datorn inte alls startar. Min huvudpoäng var att behålla allt som det är nu dvs ingen ändring alls då den förmodligen klarar av WOW som det är. Men då det nu verkar vara något galet (Förutsatt att det inte är något enkelt) så var mitt tips att hitta ett uppgraderingspaket istället för att försöka byta trasiga komponenter som moderkort eller cpu

Jag kör ett GTX660 OC, som klarar PCI-E 3.0, i ett moderkort som enbart hanterar PCI-E 1.0 och det funkar helt ok. Spelar BF4 o.s.v.. Dock är mitt moderkort en enorm flaskhals i.o.m. PCI-E 1.0. Trodde jag skulle märka större skillnad när jag uppgraderade från GTX460 OC till ett GTX660 OC, antar att jag kommer märka en stor skillnad när jag väl flyttar över allt till mitt nyinköpta (begagnade) P5Q Deluxe.

FAN_CPU är en fyrapolig kontakt på P5Q Pro (http://www.links.co.jp/html/press2/ep44513.jpg).

Jag hade också behållt allt så som det var innan, men bytt ut grafikkortet och kanske PSU:n eftersom han sa att fläkten väsnades. 750W i det systemet är onödigt tycker jag. Ett stabilt agg runt 500W hade räckt länge.

Byta CPU kylare var också onödigt i min mening då det går att styra genom programvara i vilken hastighet den och chassiefläktarna ska gå i.

Ett uppgraderingspaket är dyrt i jämförelse med vad man kan pressa ur nuvarande system.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elyrelith:

då får jag ta bort rätt mycket. Men borde den inte starta om flera gånger på? Varför startar den om efter 6 sekunder för att sen bara snurra?

Hur gick det?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Undrar om inte P5Q har nån form av automagisk överklockning.. som kan gå åt pepparen.. Om moderkortet tycker att överklockningen inte är rätt så vill den återställa till standard och starta om.. och ibland hamnar den i limbo. Prova gå in i BIOS under uppstarten och återställ "fabrikinställningarn". Jag hade också tatt av CMOS batteriet och skaffat ett nytt. Dom brukar hålla i ungefär 5 år innan dom är slut.
Kolla också så att du inte har glapp på PCIe kontakterna till grafikkortet.. eller moderkortets ATX/EPS.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus