Systemkamera + objektiv för 4500kr

Permalänk
Medlem

Det finns inte EN gyllene väg som passar alla avseende kreativt arbete. Prova dig fram, om inte det ena passar testa nåt annat. Håll alla dörrar öppna. Återvänd till dörrar du tidigare stängt så kanske du upptäcker nåt nytt som du tidigare förbisett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Henri Cartier Bresson - en av mina favoriter - använde hela sin karriär mätsökarkamera (Leica) med EN brännvidd (50 mm), ingen sketen plastig kitzoom där inte, han beskar aldrig sina bilder i efterhand, ingen AF, ingen antiskak, inget LR eller PS, ingen ljusmätare (den hade han i huvet). Han litade helt på sin intiution och känsla, det räckte långt - mycket långt.

[...]

Återigen, tekniken är underordnad det kreativa skapandet.

Cartier Bresson har, vad som sades i en dokumentär jag såg för några år sedan, sin kopiist (hur säger man på svenska?) att tacka för en hel del räddande av bilder. Jag vill till och med minnas att det vad han själv som sade att så var fallet.
Själv befattade han ju sig inte med själva mörkrumsarbetet utan lät andra göra det åt honom.

Tekniken kommer alltid att vara en del av skapandet. Detta gäller all konst, men kanske särskilt mycket så just vad gäller foto. Utan koll på det tekniska kan man liksom inte vara kreativ.

Skrivet av Knashatt:

Tror ni missuppfatta lite med vad jag ville komma.
Ja, att studera andras kort och försöka härma dom. Att läsa guider etc.
Det är väldigt bra för dit TEKNISKA kunnande i början av sin utveckling.

Det ni missade är nog det jag citerar mig själv i tjock text:

"Det bästa tipset jag har fått hur man utvecklas som fotograf är att sluta leta efter guider hur man tar kort, eller sluta försöka ta samma kort som andra gör."

Alltså, att komma så långt att man behärskar tekniken, när man vet hur själva kameran fungerar, hur den "reagerar" i olika situationer, inställningar etc, hur perspektiv ändras med olika avstånd med samma brännvid, eller hela bilden kan bli annorlunda med 200 mm på långt avstånd gentemot 50 mm på nära avstånd vid samma "bild" etc etc etc etc.

Som jag skrev här ovan så kommer tekniken alltid att vara en stor del av fotograferandet. Det kan handla om att välja rätt bländare eller att ljussätta på rätt sätt osv. Det går inte att komma ifrån att det mesta med foto, till syvende och sist, handlar om just teknik.

Det kreativa skapandet sker ju möjligen i huvudet innan man plockar upp/riggar kameran. Då har man ju en bild av vad man vill uppnå, men sedan tar det tekniska vid vid såväl själva fotoögonblicket som i efterbehandlingen.

Hur man tillförskansar sig den tekniska kunskapen är såklart upp till var och en. Man kan göra det helt på egen hand eller man kan gå en kurs eller man kan härma eller... Som sagt, det finns inga rätt eller fel, men bara för att man lärt sig betydelsen av brännvidd, slutartid och bländare så upphör ju inte lärandet av nya tekniker. När man bemästrat det så lär man sig att man kan springa runt och "måla" med blixten eller att man kan montera kameran på en barndoortracker för astrofoto eller...
Det känns onödigt att helt och håller uppfinna hjulet igen och igen. Bättre att ta ett befintligt hjul och bygga om lite för att visa att det är "mitt" hjul...

Permalänk
Medlem

Självklart har rätt redskap och verktyg samt erfarenhet av att använda dessa inverkan på slutresultatet oavsett man är målare, bildhuggare, snickare, elektriker, författare, tecknare, fotograf, musiker etc..

Dock tror jag de flesta professionella hantverkare/konstnärer fokuserar på arbetsuppgiften/skapandet givet dom kan sina verktyg. Det är inte endast goda verktyg som gör god konst - därtill krävs även erfarenhet, kreativitet och talang.

Somliga ger intryck av att det är tvärtom - om jag köper världens "bästa" kamera så tar DEN världens "bästa" bilder, typ, lite överdrivet men iaf - eller om jag köper världens "bästa" skrivmaskin så skriver DEN världens bästa böcker.

Kort sagt, tekniken är din slav, inte tvärtom. Konsten är inte att hantera tekniken - konsten är att uttrycka det man avser, givet den utrustning man har.

Ex. på bilder tagna med en iFåne
http://www.kenrockwell.com/apple/iphone-5/sample-images.htm

Ex. på bilder tagna med iFåne, 2 st värstingkameror och en farfarskamera från 1955
http://www.kenrockwell.com/trips/2013-02-death-valley/index.h...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Somliga ger intryck av att det är tvärtom - om jag köper världens "bästa" kamera så tar DEN världens "bästa" bilder, typ, lite överdrivet men iaf - eller om jag köper världens "bästa" skrivmaskin så skriver DEN världens bästa böcker.

Kort sagt, tekniken är din slav, inte tvärtom. Konsten är inte att hantera tekniken - konsten är att uttrycka det man avser, givet den utrustning man har.

Fast nu använder du "teknik" som en synonym för "utrustning". Det gör inte jag ovan. Visst är en kamera fylld med "teknik", men det är inte den tekniken jag avser utan de olika tekniker man använder som fotograf. Precis som någon som målar kan använda olika tekniker (olika typer av penseldrag tex) för att få fram olika resultat med samma utrustning så kan man som fotograf använda olika tekniker för att få olika resultat med samma utrustning.

Permalänk
Medlem

OK - du menar att teknik är det sätt på vilket man använder verktygen/utrustningen?
Tex. kort skärpedjup isf långt är en teknik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Fast nu använder du "teknik" som en synonym för "utrustning". Det gör inte jag ovan. Visst är en kamera fylld med "teknik", men det är inte den tekniken jag avser utan de olika tekniker man använder som fotograf. Precis som någon som målar kan använda olika tekniker (olika typer av penseldrag tex) för att få fram olika resultat med samma utrustning så kan man som fotograf använda olika tekniker för att få olika resultat med samma utrustning.

Ha ha!!! Du resonerar (förmodligen) exakt samma som jag ju. Du fick fram det bättre förklarat.

Tekniken är det man tränar på när man fotar, fotar, fotar och åter fotar. Den tekniken är något man måste träna SJÄLV på, inte rapa efter någon guide eller andras kort.
Hur man HANTERAR utrustningen, ja DEN ska man självklart lära sig genom guider etc. Hur man får fram vissa resultat med utrustningen är ju visserligen en del i tekniken och den lär man sig också via guider etc.

Men den konstnärliga biten måste man få fram SJÄLV!!!

EDIT:

Alltså, det finns massor av fotografer som är galet duktiga på sin teknik hur man hanterar sin kamera, hur man får fram olika resultat etc.
Men bilderna dom får ut är astråkiga, helt intetsägande! Många av dessa fotografer är väldigt maniska om HUR man hanterar tekniken. Lägger allt för mycket energi på att få sin utrustning exakt rätt tekniskt inställt.

Ja, att kunna hantera sin utrustning rätt är A och O i slutändan. Kan man inte hantera kameran så blir det väldigt svårt.
Men den KONSTNÄRLIGA biten får man enbart fram genom att fota, fota, fota och åter fota. Lära sig vad som faktiskt är fint.
Det är inte en gång den bild som man tog rent tekniskt fel är helt galet bra! Och det är då man börjar förstå att det finns mer än bara inställningar, hur man hanterar sin kamera etc bakom en bild.

Lär man sig att själva BILDEN är mer viktigt än hur man faktiskt fick fram den (låter konstigt men vet inte hur jag ska få fram det) det är då man börjar utvecklas som fotograf.
Luddigt allt blir då...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

OK - du menar att teknik är det sätt på vilket man använder verktygen/utrustningen?
Tex. kort skärpedjup isf långt är en teknik?

Ja, eller att zooma, eller förflytta kameran under exponeringen, eller att placera blixten snett ovan till höger istället för rakt framifrån osv. Det är ju sådant man lär sig genom att "fota, fota, fota". Tekniken som finns inne i kameran är ju ungefär lika användbart/intressant att kunna som för en författare att veta om hårddisken i datorn hen använder är ansluten med SATA 2.0 eller 3.0. (Om man inte skriver en bok om datorhårdvara då.)

Sedan är ju en kamera, jämfört med en pensel eller drejskiva eller ett par stickor, ganska högteknologisk så det blir ganska naturligt ett större fokus på det som finns under huven. Det är inte lika spännande att "nörda in" på vad mink vs syntet ger för skillnad för en målad tavla.
Att ändra ISO-tal är, ur ett kreativt perspektiv, eg ganska likt att byta till en annan typ av papper eller canvas att måla på, vilket påverkar sättet färgerna återges på eller hur snabbt de torkar osv. Att välja brännvidd eller bredd på penseln...

Ser man kameran som något slags magisk låda och inte som ett verktyg förstår jag vad du var ute efter från början.

Det som möjligen är intressant ur ett rent "utrustningstekniskt" perspektiv är väl förståelsen för hur utrutsningen begränsar och varför och hur man kan arbeta runt det.

Permalänk
Medlem