Permalänk
Medlem

Processorn blir varm

Så tidigare idag märkte jag att min processor var ovanligt varm.
Den gick upp till att vara mellan 55 - 70 hela tiden när den var idle och gjorde ingenting speciellt.

När jag spelade CS GO med en kompis (och hade Shadowplay på) så bluescreenade det och så stod det att min processor var för varm.
Jag gick in i BIOS och ställde in fläkten på "Turbo" och startade igen.

Temperaturen höll sig 55 - 70 hela tiden, så jag bestämde mig för att beställa en ny fläkt + lite kylpasta (och en fin liten mus för min skollaptop), som jag ska hämta på Webbhallen senare.

Jag öppnade datorn och bestämde mig för att ta bort så mycket damm som jag orkar just nu och kan komma åt.
Jag kunde inte lista ut hur man skulle ta loss fläkten, så jag tog lite pappersbitar och drog med dammet med dom.
- Jag kollade upp en liten tutorial på Youtube bara för att vara säker så att jag inte sliter sönder något sen när jag gör mitt andra försök.

Nu ligger temperaturen på 35 - 55 när den är idle.

Här är lite frågor:
1. Var det värt att beställa en ny fläkt?
2. Vad är den normala/rekommenderade temperaturen?
3. Kan det vara så att kylpastan har torkat? Jag har inte haft den här datorn länge alls.

Permalänk
Medlem

Så du bytte varken fläkt eller kylpasta, men efter du tagit bort damm så blev den mycket svalare?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWEGTA:

Så tidigare idag märkte jag att min processor var ovanligt varm.
Den gick upp till att vara mellan 55 - 70 hela tiden när den var idle och gjorde ingenting speciellt.

När jag spelade CS GO med en kompis (och hade Shadowplay på) så bluescreenade det och så stod det att min processor var för varm.
Jag gick in i BIOS och ställde in fläkten på "Turbo" och startade igen.

Temperaturen höll sig 55 - 70 hela tiden, så jag bestämde mig för att beställa en ny fläkt + lite kylpasta (och en fin liten mus för min skollaptop), som jag ska hämta på Webbhallen senare.

Jag öppnade datorn och bestämde mig för att ta bort så mycket damm som jag orkar just nu och kan komma åt.
Jag kunde inte lista ut hur man skulle ta loss fläkten, så jag tog lite pappersbitar och drog med dammet med dom.
- Jag kollade upp en liten tutorial på Youtube bara för att vara säker så att jag inte sliter sönder något sen när jag gör mitt andra försök.

Nu ligger temperaturen på 35 - 55 när den är idle.

Här är lite frågor:
1. Var det värt att beställa en ny fläkt?
2. Vad är den normala/rekommenderade temperaturen?
3. Kan det vara så att kylpastan har torkat? Jag har inte haft den här datorn länge alls.

Börja med att skriva vad för processor och kylare du har, svårt att ge några tips utan att veta vad du har för delar. För att få bort dam ur kylaren är det enklaste att köpa tryckluft. Använd absolut inte dammsugare eller en dammvippa eller liknande,

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWEGTA:

Så tidigare idag märkte jag att min processor var ovanligt varm.
Den gick upp till att vara mellan 55 - 70 hela tiden när den var idle och gjorde ingenting speciellt.

När jag spelade CS GO med en kompis (och hade Shadowplay på) så bluescreenade det och så stod det att min processor var för varm.
Jag gick in i BIOS och ställde in fläkten på "Turbo" och startade igen.

Temperaturen höll sig 55 - 70 hela tiden, så jag bestämde mig för att beställa en ny fläkt + lite kylpasta (och en fin liten mus för min skollaptop), som jag ska hämta på Webbhallen senare.

Jag öppnade datorn och bestämde mig för att ta bort så mycket damm som jag orkar just nu och kan komma åt.
Jag kunde inte lista ut hur man skulle ta loss fläkten, så jag tog lite pappersbitar och drog med dammet med dom.
- Jag kollade upp en liten tutorial på Youtube bara för att vara säker så att jag inte sliter sönder något sen när jag gör mitt andra försök.

Nu ligger temperaturen på 35 - 55 när den är idle.

Här är lite frågor:
1. Var det värt att beställa en ny fläkt?
2. Vad är den normala/rekommenderade temperaturen?
3. Kan det vara så att kylpastan har torkat? Jag har inte haft den här datorn länge alls.

Vad för processor kör du?

1: Om du kör på den medföljande fläkten är det definitivt värt att uppgradera då de medföljande är väldigt högljudda och inte klarar av att kyla efter överklockning.
2: Går inte att svara på eftersom vi inte vet vad du kör för processor + fläkt.
3: Kylpasta ska torka.

Permalänk
Medlem

i5-3570K 3.40GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWEGTA:

i5-3570K 3.40GHz

Vilken processorkylare?

Permalänk
Medlem

Provat att snabbt blåsa dator på damm?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Vilken processorkylare?

Någon standardskit som följde med när jag köpte processorn.
Var kan jag se vad den heter?

Skrivet av Jink:

Provat att snabbt blåsa dator på damm?

Det var mestadels det jag gjorde. Blåste och borstade med hjälp av hushållspapper.