Hur nära gränsen kan man ligga på corsair 850 nätagg

Permalänk

Hur nära gränsen kan man ligga på corsair 850 nätagg

Hej undrar hur nära man kan pressa nätagget innan det lägger ner?

Jag har i datorn följande saker

Nätaggregatet är följande modell
http://www.corsair.com/en-us/tx850w

Asus moderkort
8GB DDR2
E6750 Core2Duo oc 2.8ghz
Nvidia 9800GX2 (grafik)
Nvidia 8800GTS (physX)
Adaptec 5405 kontroller
Crative fatility ljudkort

Hårddiskar
3st 250GB sata i raid0
3st 500GB sata ej i raid
1st 320GB sata för windows
1st 250GB IDE för backups

Optik...
5st DVD brännare främst för att fylla hålen. 4st är sata en är ide. Där av valet av en ide disk för att få kedjan full där uppe.

usb minneskortsläsare som sitter i fronten.

kylning
2st 80mm fläktar bak som går i skapligt hög fart.
2st 140mm fläktar i sido dörren som ventilerar ut värmen grafikkorten och liknande skapar.

Frågan är hur nära gränserna man faktiskt ligger? Det måste vara hårfint. Efter man spelat så känner man att nätagget är hyfsat varmt. Stränger man av datorn då så står fläkten på i nätagget och ventilerar ett par minuter innan det stänger ner fläkten.

Anledningen jag undrar är om man behöver bättre kylning eller om Core 2 Quad är bara att glömma?

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det är lugnt. Inget som drar mycket ström vad jag tror. Dock inte hittat några siffror på vad dina grafkkort drar. Men eftersom allt är gammalt så lär 850W räcka.

Själv kör jag:
ASUS rampage Extreme V moderkort
i7 2600k
16GB RAM
2x GTX 680
2x 2TB HDD
2x 120GB SSD
4x 120mm fläktar
2x 140mm Fläktar
soundblaster fatality pro ljudkort
H110 vattenkylning

Och detta har jag på 850W Drar 550W när jag spelar BF4 med allt på ultra

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Proffsmobbare

http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story2...

Du ska kunna ligga på 850W i belastning om du vill, det är inga konstigheter på varken mätvärden eller temperatur. Möjligt att det degraderas något med åren men inte tillräckligt för att göra mig orolig iallafall.

Många nätdelar testas till (specifierad) 100% load, och klarar det utan problem. Om det är optimalt tror jag är individuellt, men det är gjort för 850W.

Permalänk

Grafikkorten verkar ju tillsammans bara dra runt 600 watt i full load. Då har du ju 250 watt kvar, vilket gott och väl räcker till cpu och lite diskar.

(http://www.legitreviews.com/images/reviews/679/power_consumption.jpg)

Visa signatur

Stationär: Intel Core i5 750 @ 4 GHz | PowerColor 290x | Corsair HX850 Gold | Samsung 840 Evo 240GB | Crossover 2795 QHD @ 105 hz |
Laptop: Apple MacBook Pro late 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karl.J.Norberg:

Grafikkorten verkar ju tillsammans bara dra runt 600 watt i full load. Då har du ju 250 watt kvar, vilket gott och väl räcker till cpu och lite diskar.

(http://www.legitreviews.com/images/reviews/679/power_consumption.jpg)

Notera att det där är för hela systemet.

9800GX2 har en TDP på 197 W, medan 8800GTS har en TDP på 135 W. Jag skulle tippa på att de tillsammans inte drar mer än cirka 350 W som absolut max (högst troligen närmare 200-250 W).

Belastningen för hela systemet ligger nog en bra bit under 850 W. Jag tippar på cirka 450 W max.

Corsair TX850W har dessutom en enda 12V-rail, så all belastning ligger på den och behöver inte delas upp. Det ska nog inte vara några som helst problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

Hej undrar hur nära man kan pressa nätagget innan det lägger ner?

Jag har i datorn följande saker

Nätaggregatet är följande modell
http://www.corsair.com/en-us/tx850w

............

Med TX850 så ska du även kunna gå över specifikationen, den klarar nog leverera uppåt 900W innan den stänger ner. TX850 har alla skydd som OCP, OVP etc. så resten av systemet ska inte ta skada, den stänger ner innan. Med blixtnedslag så kan det dock ändå hända att en spik smiter genom till resten av datorn, så bra ha åsk-skydd och blixt-lås på 220V urtaget om du kan.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Hedersmedlem

Kan bara stämma in i kören. Du är inte ens i närheten av vad ditt agg klarar av.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Har ditt chassi tillräckligt med luftintag?
(Dvs lämpliga hål, gärna lågt i fronten)

Jag tolkar din beskrivning som att alla fläktar blåser ut från chassit.

Fo3

Edit: Kolla att inte nätagget är fullt av damm, i så fall blås ur det med tryckluft.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Har ditt chassi tillräckligt med luftintag?
(Dvs lämpliga hål, gärna lågt i fronten)

Jag tolkar din beskrivning som att alla fläktar blåser ut från chassit.

Fo3

Edit: Kolla att inte nätagget är fullt av damm, i så fall blås ur det med tryckluft.

Hej hej känns bra då har jag lite kvar och ta på. Ska göra rent datorn.

Jag har mest utblås korrekt. De fläkarna bak blåser ut helt riktigt. De fläktarna som sitter i sidodörren blåser ena in och andra ut för att få lite curkulation. Provade båda in och båda ut. Blev bäst som jag satte dom. Chassit är ett gammalt fulltower så det är inte så genomtänkt direkt. Men då vet jag de inte är någon fara

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.