Sugen på CRT skärm finns det någonstans att köpa dessa.

Permalänk

Sugen på CRT skärm finns det någonstans att köpa dessa.

Jag har en samsung skärm (ny) kostader runt 3k , men jag ångrar och vill köpa en CRT skärm eftersom dom är 10 gånger så bättre. Jag undrar vart man kan köpa dessa sökt nästan överallt hittar inte :(.

Permalänk
Medlem

På skroten? Från dödsbon? Loppisar? Lägg ut en Köpes annons på blocket eller SweC marknad?
Är väl inte någon som säljer kommersiellt längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av nabilos43:

Jag har en samsung skärm (ny) kostader runt 3k , men jag ångrar och vill köpa en CRT skärm eftersom dom är 10 gånger så bättre. Jag undrar vart man kan köpa dessa sökt nästan överallt hittar inte :(.

Ebay

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Finns mycket beg men inte kul o skicka då de väger as..

Har ett par stycken men den stora 21" ( ingen widescreen skit utan stor rejäl yta ) väger säker 30-40kg !

Det bästa sättet att frakta stora CRT är med ansiktet nedåt, det är den stora glasytan som väger mest. Kanonen är känsligast och lättare så den är bättre o ha upp.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag la in mina på vinden satt med dem väldigt länge byte för 1 år sen till 120hz och funkar kanon men andra plattskärmar är värdelösa för spel som cs tex

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Coilwhine är ju inte ovanligt bland gamla CRT-skärmar, speciellt när man kör i de högre upplösningarna.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk

coilwhine låter illa händer det nåt med grafikkortet ?. Vill inte skada den ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nabilos43:

coilwhine låter illa händer det nåt med grafikkortet ?. Vill inte skada den ...

coilwhine är inte farligt. det piper lite grann bara. google is your friend, my friend.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Rekordmedlem

Har du vägarna förbi Trollhättan så kan du få någon av mig om du bär den själv, har några 17 och 19" stående, plant bildrör och fungerar bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7V:

Coilwhine är ju inte ovanligt bland gamla CRT-skärmar, speciellt när man kör i de högre upplösningarna.

Jovars, det kan man lugnt säga. Jag hade en Compaq skärm (1600x1200) som jag köpte billigt och den fräste och tjöt oerhört. Man kunde få den att tystna en kort stund om man drog till skärmen med med en fet smäll innan den började låta igen. Förresten så finns det väl inga widescreen på gamla CRTs vad jag minns?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

coilwhine är inte farligt. det piper lite grann bara. google is your friend, my friend.

Min billiga platt-tv har coilwhine, så det finns nog i LCD skärmar med.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gauz:

Min billiga platt-tv har coilwhine, så det finns nog i LCD skärmar med.

har jag väl inte sagt något om heller?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Tror det (oftast) är större spolar på CRT, de kräver ju och använder magnetfält för att rita upp bilden, så ljudet blev oftast högre när det väl hade börjat. Fördelen med CRT är väl att det är lättare att komma åt insidan om man vill åtgärda saken själv med smältlim eller liknande.
Liten lätt varning dock för att finns lite typ högre spänningar i en CRT än en LCD-skärm. Typ LIVSFARLIGT hög om man tar på fel ställe.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk

Är det värt att ha en CRT skärm ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nabilos43:

Är det värt att ha en CRT skärm ?

Har man trångt på skrivbordet är det tveklöst nej. Hög Hz iför spelen så ja (beroende på vad skärmen klarar). Tearing lär väl inte ens existera om den klarar 200Hz och så väger ju en 21"+ en hel del

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AMD-FX:

Jovars, det kan man lugnt säga. Jag hade en Compaq skärm (1600x1200) som jag köpte billigt och den fräste och tjöt oerhört. Man kunde få den att tystna en kort stund om man drog till skärmen med med en fet smäll innan den började låta igen. Förresten så finns det väl inga widescreen på gamla CRTs vad jag minns?

Jo det finns widescreen, zzcool http://www.sweclockers.com/profil/zzcool annonserade ut Sony GDM FW900 24"

http://www.microdata.odessa.ua/docs/SonyFW900.pdf
För ett tag sen, priset var väl ganska långt ifrån rätt, han la ut den för 20 000 men skärmen är ju bra, kanske den bästa crt som någonsin gjorts och varför inte om man har plats och vill ha ett sånt åbäke stående, men den är ju allt annat än smidig, men läs mer i de trådar han skapat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

jag har en Svart Dell M993s
som stått i en klädskrubb rätt många år, men fungerar som den ska.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Skrivet av fAkkFejz:

jag har en Svart Dell M993s
som stått i en klädskrubb rätt många år, men fungerar som den ska.

Isåfall hur mycket tar du för den ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nabilos43:

Är det värt att ha en CRT skärm ?

Tycker inte det.. möjligtvis om du hittar någon Sony 24" eller gammal Lacie, Eizo eller Barco.
Men oftast så är väl svaret nej inte värt det.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av nabilos43:

Jag har en samsung skärm (ny) kostader runt 3k , men jag ångrar och vill köpa en CRT skärm eftersom dom är 10 gånger så bättre. Jag undrar vart man kan köpa dessa sökt nästan överallt hittar inte :(.

Vore bra om du angav var du bor för det finns nog många som har skärmar dom gärna ger bort gratis bara dom hämtas.

Jag har iaf minst tre stycken här som bara står i vägen tex och som antingen kommer att hämtas av någon som vill ha dom eller av bilen som hämtar grovsopor...

EDIT: Den där annonsen på citiboard las upp 15:e februari... chansen att den är kvar är ju ganska liten

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk

Ååååhhhh drömde om att köpa en Samsung syncmaster 1200nf back in the days

22" med 1600 x 1200 @ 85 Hz

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg återställda och tråd rensad enligt §11*

Tyvärr gick förra rensningen lite väl fort, vilket resulterade i konstruktiv feedback, tackar för det! Hur som helst är inläggen tillbaka, ber om ursäkt för misstaget!
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av nabilos43:

Isåfall hur mycket tar du för den ?

Som någon redan nämnt, Om du hör dig omkring lite så kan du nog få tag i en skärm gratis

Skolor osv brukar ha skärmar som ligger och bara tar plats

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av nabilos43:

Jag har en samsung skärm (ny) kostader runt 3k , men jag ångrar och vill köpa en CRT skärm eftersom dom är 10 gånger så bättre. Jag undrar vart man kan köpa dessa sökt nästan överallt hittar inte :(.

Jag har en 21" EIZO skärm som du kan få om du orkar hämta den i Karlskrona. Den väger ca 35kg.
Jag har även en 15" skärm som du också kan få men den vet jag inte om den fungerar.

Permalänk
Medlem

Eizo 21"

@FANTEN: Slöläste lite gamla inlägg, såg att du hade en en Eizo crt skärm ståendes, finns den kvar? Hämtar gärna, kan tom kasta in en slant för den

Mvh Jens

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Jag har en 21" EIZO skärm som du kan få om du orkar hämta den i Karlskrona. Den väger ca 35kg.
Jag har även en 15" skärm som du också kan få men den vet jag inte om den fungerar.

Även jag kan hämta den i Karlskrona om den finns kvar

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

crt är svårslaget, största nackdelen är väll storleken och att den kan vara jobbig att titta på för vissa vid 60hz.
har själv en gammal iiyama som jag kör i 1600*1200 @100hz. min betydligt nyare dell med ips panel har inte ens en liten chans.
men tyvärr börjar åldern synas då skärpan inte är vad den en gång var.

får hoppas oled blir en värdig ersättare.

du kan kanske få sådana vid elektronik återvinning eller liknande. kan även kika på nån gammal skola om de har någon kvar i nån mörk del av källaren eller företag.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Folk tittar inte när sista posten gjordes?

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90