Netflix höjer priset för 4K UHD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XHI:

Dyrt? Men snälla, att kunna glo på någon film bara sådär, en klassiker som Batman (-89) eller andra goa saker i höstmyset. Jag och sambon hoppade ned i soffa och mös tillsammans med lite skitfilmer i helgen och händer ofta på kvällskvisten när man inte har annat att titta på. Det… Är… BILLIGT!

Ja, det är just såna grejer som gör Netflix så jävla grymt. Folk gnäller över att "utbudet är kass", när det i själva verket alltid finns nåt att kolla på.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Har dom börjat sända fullHD på alla plattformar än eller begränsar dom fortfarande baserat på plattform? Så jävla retarderat att jag inte ska kunna kolla HD i browsern men öppnar jag Win 8 Netflix-appen på samma dator så streamas det i fullHD.

För alla som klagar på begränsat utbud i Sverige, kolla in Zenmate. Ändrar region med ett knapptryck och är än så länge gratis. Jag brukar hoppa mellan regioner ganska frikostigt. Enda nackdelen är då det som nämns ovan att Netflix lägger artificiella begränsningar på bl.a browser-streamingen.

Permalänk
Medlem

4K HD sönderkomprimerat. Jo tack gärna.

Not.

Dold text
Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Dyrt? Men snälla, att kunna glo på någon film bara sådär, en klassiker som Batman (-89) eller andra goa saker i höstmyset. Jag och sambon hoppade ned i soffa och mös tillsammans med lite skitfilmer i helgen och händer ofta på kvällskvisten när man inte har annat att titta på. Det… Är… BILLIGT!

Ja men andra människor kanske inte gillar att mysa till skitfilmer bara för att du gör det, och framförallt kanske alla inte tycker det är SKITBILLIGT

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

Bara testat Netflix en gång för att kolla på Stargate SG-1... och då fanns det inte... Dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

För alla som klagar på begränsat utbud i Sverige, kolla in Zenmate. Ändrar region med ett knapptryck och är än så länge gratis. Jag brukar hoppa mellan regioner ganska frikostigt. Enda nackdelen är då det som nämns ovan att Netflix lägger artificiella begränsningar på bl.a browser-streamingen.

Jag provade zenmate men saker och ting buffrade och laggade så det var helt hopplöst.
Men kan vara värt att prova...

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Det är väll ingen som seriöst kör netflix? Att vara tvingad till att köra proxy mot usa känns inte som ett intressant alternativ för att få ta del av det senaste materialet när det finns tillgängligt med andra medel. HBO kan jag däremot förstå om man använder.

Har använt netflix dagligen i över 1 år nu, älskar det.
Använder 50/50 svensk/USA, inte jobbigt alls att ändra.

https://chrome.google.com/webstore/detail/hola-better-interne...

Skrivet av Kilroy:

Jag provade zenmate men saker och ting buffrade och laggade så det var helt hopplöst.
Men kan vara värt att prova...

Testa den jag länkade, aldrig buffrat långsamt för mig (förutom ca 5-10 sekunder dålig kvalité i början av filmen)

Permalänk
Medlem

Själv skall ja signa upp för gratis månad på HBO. Misstänker att det räcker för att se Gane of thorns. Det ända jag sätt mig varit intresserad av. HBO är än så länge ganska smalt jämfört mot tex netflix. Iafall i min smak o utbud

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Dr. MASS:

Ja men andra människor kanske inte gillar att mysa till skitfilmer bara för att du gör det, och framförallt kanske alla inte tycker det är SKITBILLIGT

Att få tillgång till ett jäkligt stort utbud via telefon/surfplatta/konsol/dator och tv för ynka 89:-/månaden för "HD" kvalité är väldig billigt. Sure, jag skulle vilja ha alla senaste titlar för 0:- men ska vi vara realistiska så är det billigt. HBO Nordic osv kanske är ett bättre alternativ om du vill ha lite nyare material?

Om man skaffar diverse playtjänster får man bättre utbud än vad andra marksända operatörer t.e.x. ComHem sänder till ockerpriser - så jo, det är billigt

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Det skulle ju vara mer intressant om det Netflix kallar HD faktiskt var 1080p och inte något annat... Sen så är det ju dessutom komprimerat bortom all rim och reson. En 1080p-stream i hög bitrate skulle jag hellre se än kraftigt komprimerad 4K som det lär bli nu...

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dadeby:

Testa den jag länkade, aldrig buffrat långsamt för mig (förutom ca 5-10 sekunder dålig kvalité i början av filmen)

Hola är det jag använder i dagsläget.
Det fungerar dock sådär.

Och nu menar jag alltså inte bara till netflix utan överlag, kanske funkar bra till Netflix men det är många andra sidor och tjänster jag vill använda där det fungerar rätt dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jo, om dom erbjuder mervärde.

Ta Spotify till exempel, det har ju dödat piratkopieringen av MP3.
För att dom har mervärde. Du kan streama till mobilen, du kan ha följa artister, du får information om nya släpp, nya konserter, du har artistbiografi, du kan bläddra i relaterade artister, etc.

En filmtjänst kan döda piratkopieringen av film också om den är tillräckligt bra.
Snabba nedladdningar, instant play streaming utan att buffra, toppkvalité, 4K UHD bild, 7.1 surroundljud ljud.
Kunna bläddra efter skådespelare, regissör, direktör, producent, manusförfattare, etc.
Integrering av biografi, trailers, bakgrundsbilder. Kunna följa skådespelare eller regissörer och se när en ny film kommer från dom.

För att inte nämna det faktum att Netflix kommer ihåg var du var, både vilket avsnitt i en serie samt vilken tid i både avsnitt och filmer. Har varit ovärderligt för mig då jag tittar på mycket serier samt ibland behöver avbryta mitt i ett avsnitt/film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Själv skall ja signa upp för gratis månad på HBO. Misstänker att det räcker för att se Gane of thorns. Det ända jag sätt mig varit intresserad av. HBO är än så länge ganska smalt jämfört mot tex netflix. Iafall i min smak o utbud

Skickades från m.sweclockers.com

Har kört Netflix i ca ett år och jag är hel nöjd med den, främst utbudet av både filmer och serier, men även den tekniska delen. Fick med HBO Nordic med mitt mobilabonnemang och kört det i en månad nu. HBO Nordic är tyvärr ganska så dåligt när det gäller den tekniska biten, till exempel finns det ingen sökfunktion, utan du måste bläddra igenom allting. Appen är ganska så långsam och den saknar också sökfunktion. Fast det är ju ändå materialet man är ute efter och är det serier du gillar, HBO, vill du ha filmer och serier, Netflix.

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

För att inte nämna det faktum att Netflix kommer ihåg var du var, både vilket avsnitt i en serie samt vilken tid i både avsnitt och filmer. Har varit ovärderligt för mig då jag tittar på mycket serier samt ibland behöver avbryta mitt i ett avsnitt/film.

Dessutom på olika apparater. Helt ovärderligt även för mig när jag börjar titta på datorn men sen avbryter och flyttar mig till sovrummet och plockar fram mobilen i sängen för att fortsätta tittandet. Helt klart många plus för Netflix

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ploppsan:

Dessutom på olika apparater. Helt ovärderligt även för mig när jag börjar titta på datorn men sen avbryter och flyttar mig till sovrummet och plockar fram mobilen i sängen för att fortsätta tittandet. Helt klart många plus för Netflix

Fantastisk funktion!

TV4 play har även samma funktionalitet sedan rätt nyligen, mycket trevligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felparkerad:

Har kört Netflix i ca ett år och jag är hel nöjd med den, främst utbudet av både filmer och serier, men även den tekniska delen. Fick med HBO Nordic med mitt mobilabonnemang och kört det i en månad nu. HBO Nordic är tyvärr ganska så dåligt när det gäller den tekniska biten, till exempel finns det ingen sökfunktion, utan du måste bläddra igenom allting. Appen är ganska så långsam och den saknar också sökfunktion. Fast det är ju ändå materialet man är ute efter och är det serier du gillar, HBO, vill du ha filmer och serier, Netflix.

Själv kört Netflix sedan det lanserades i Sverige. Kommer inte sluta använda det nu heller. Har inte haft tv kanaler på flera år utan använder mig av streamingtjänser. TV kanalerna har helt enkelt inget att erbjuda mig och min familj längre. Det jag möjligen saknar är Discovery Channel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Själv kört Netflix sedan det lanserades i Sverige. Kommer inte sluta använda det nu heller. Har inte haft tv kanaler på flera år utan använder mig av streamingtjänser. TV kanalerna har helt enkelt inget att erbjuda mig och min familj längre. Det jag möjligen saknar är Discovery Channel.

Samma här. Har bara Netflix att titta på. Saknar inte tv för fem öre Är så skönt att själv bestämma över tittandet och när på dygnet och dag. Tv är man så låst så jag kommer aldrig skaffa tv igen.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Själv kört Netflix sedan det lanserades i Sverige. Kommer inte sluta använda det nu heller. Har inte haft tv kanaler på flera år utan använder mig av streamingtjänser. TV kanalerna har helt enkelt inget att erbjuda mig och min familj längre. Det jag möjligen saknar är Discovery Channel.

Homeland ikväll på SVT, det är la det enda vettiga (S)TV har

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felparkerad:

Homeland ikväll på SVT, det är la det enda vettiga (S)TV har

Finns på Netflix också

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ploppsan:

Finns på Netflix också

Stämmer, men en liten delay på 1 år

SVT ligger enbart en dag efter USA

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Medlem

Synd bara att man varken får riktig HD eller vettigt ljud med netflix (har ingen enhet som jag kan köra netflix ifrån förutom mobilen).

79 kr i månaden går an för serier. Film får jag leta på annat håll:/ har väntat i år på vettig tjänst för att slippa vara olaglig:( Men verkar inte komma till Sverige alls.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Tycker netflix är kalas, kanske inte det nyaste jämnt men finns alltid något att titta på:), och för de ynka pengarna de begär så tycker jag det är riktigt bra:) att folk klagar är väll inget nytt, de som vill ha gratis vill ha gratis även om de slänger ut 10 k på sin dator:p, har prövat de tre stora hbo nordic blir det bara när det är ny säsong av game of thrones på g, annars or det utfattigt, eller iaf sist jag prövade vilket iof var ett tag sen nu, Viaplay är väll nästan lika bra men dock upplever jag att de snålar på bandbredden då jag kan få buffering trots att min 250/250 som aldrig svikit mig prestanda mässigt sätt, lite down time såklart men knappt 1 gång om året är inget jag gråter över, däremot är det grymt störigt nät en film stannar upp mitt i och buffrar.

Jag misstänker att netflix kommer bli bättre och bättre, framför allt när kanalerna som brukar köpa in film licenserna till Sverige t, ex Viasat börjar tappa sina licenser:) jag tvivlar på att netflix "stryper" sitt biblotiket med flit utan att det är kostymnissar som står i vägen:) som alltid dvs,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felparkerad:

Stämmer, men en liten delay på 1 år

SVT ligger enbart en dag efter USA

Förmodligen för att SVT köpte, med våra skattepengar, in rättigheten att exklusivt visa serien i Sverige från Showtime.

Visa signatur

Intel i7 5820k @4Ghz || ASRock x99m killer || Gigabyte RTX 2080 || Crucial DDR4 16gb @2600mhz || Noctua NH-D15 || Samsung 840 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Billig och bra underhållning som är väldigt lätt att komma åt tack vare dagens teknik.

Visa signatur

Theres no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaZteR:

Förmodligen för att SVT köpte, med våra skattepengar, in rättigheten att exklusivt visa serien i Sverige från Showtime.

Finns mycket våra skattepengar spenderas fel på och Homeland är inte det

Lite topic, ingen stor prisskillnad. Jämför med kabel-TV (Cmore/Viasat) som kostar runt 300-500/månaden så är Netflix fortfarande en grym deal!

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felparkerad:

Finns mycket våra skattepengar spenderas fel på och Homeland är inte det

Lite topic, ingen stor prisskillnad. Jämför med kabel-TV (Cmore/Viasat) som kostar runt 300-500/månaden så är Netflix fortfarande en grym deal!

Och glöm inte tv-licensen på det. Då blir Netflix riktigt, riktigt ekonomiskt deal (tusan vad jag tjänar in pengar)

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Broken-arrow:

Synd bara att man varken får riktig HD eller vettigt ljud med netflix (har ingen enhet som jag kan köra netflix ifrån förutom mobilen).

79 kr i månaden går an för serier. Film får jag leta på annat håll:/ har väntat i år på vettig tjänst för att slippa vara olaglig:( Men verkar inte komma till Sverige alls.

Problemet är väl att du kör från mobilen, inte själva Netflix?
Jag får HD och vettigt ljud via datorn, filmer och många nyrae serier i 5.1 ljud.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Det är väll ingen som seriöst kör netflix? Att vara tvingad till att köra proxy mot usa känns inte som ett intressant alternativ för att få ta del av det senaste materialet när det finns tillgängligt med andra medel. HBO kan jag däremot förstå om man använder.

Småpengar för massor av filmer och serier?
Absolut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konabu:

Småpengar för massor av filmer och serier?
Absolut.

Småpengar kan jag absolut hålla med om, men jag vill ha tillgång till det senaste och principiellt emot att behöva trixa med regioner.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Problemet är väl att du kör från mobilen, inte själva Netflix?
Jag får HD och vettigt ljud via datorn, filmer och många nyrae serier i 5.1 ljud.

Kör inte från mobilen. Menade mer att det är enda enheten hemma som jag kan köra netflix appen.

Har vanlig dum tv och en dator kopplad till den. Finns ingen app att tanka hem (om man inte kör win 8). XBMC klarar 5,1 men där finns det ingen officiellt stöd, dessutom är det webbversionen som körs där. Så är låst till webbläsarens version av netflix. Suger riktigt mycket.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar