Apple lanserar Imac med 5K-skärm

Permalänk

Hmm... eftersom Photoshop för Windows inte skalar bra på högupplösta skärmar (än) så måste man i princip köra OSX om man jobbar med grafisk produktion och vill ha en skön arbetsmiljö i höga upplösningar. Skalningsproblemet gäller även andra program. Den här datorn är bara några tusenlappar dyrare än min laptop och erbjuder betydligt större arbetsyta och antagligen något bättre prestanda... känns ju inte helt ovärt. Priset kan man ju räkna av rätt snabbt om det ändå är dags att uppgradera inom kort.

Förstår inte varför folk klagar över priset, det är ju bara att låta bli att köpa den om man tycker det är för dyrt. Det är väl ingen som far illa för att några köper lite dyrare datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

5K skärm på ett mobilt grafikkort.. Bra jobbat Apple.. *Facepalm*

Det är en AIO dator, du kommer inte få plats med en desktop baserad GPU i den burken inte.

Permalänk
Medlem

Jag har lite svårt att se poängen med diskussionen angående prisvärdhet, och då menar jag argumenten från båda sidor.

Att köpa någon teknik som är ny på marknaden är nästan aldrig prisvärt jämfört med annan teknik (och att påstå att man inte ska jämföra med annan teknik vore korkat) eftersom det ska betalas mycket utvecklingskostnader osv. Men det gör också att det är ganska uppenbart varför det också är dyrt och därmed inte så mycket att bli förvånad över.

Att någon på första sidan skrev att den är perfekt för vanligt kontorsarbete fick mig dock att skratta. Snittkontorsarbetaren sitter väl och pular lite i Excel, Lotus Notes eller något bokföringsprogram och där är det verkligen slöseri med pengar att lägga 25k. Nej, ska denna bli prisvärd för ett företag bör man nog hålla på med rätt avancerad CAD eller bildredigering (eftersom det ska göra att 4k inte räcker till). På hemmafronten kan det ju bli lite viktigare med bara känslan av den höga upplösningen, eftersom man har lite andra mål med sina utgifter privat, men självklart riktar sig denna dator inte till den normale datorentusiasten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Den enda 5k-skärmen just nu kommer kosta över 20k när den släpps, lycka till att få en en dator som kan driva den med samma kvalitet som iMacen för resterande 5k. Det verkar dessutom som du måste koppla två display-port kablar för att ens driva Dellen, knappast en snygg lösning om man vill ha en minimalistisk arbetsmiljö

Däremot kan det vara en väldigt praktisk lösning, för det betyder att det redan idag finns hundratals miljoner datorer redan ute på marknaden som klarar av att driva den, bland dessa tiotals miljoner bärbara datorer från tillverkare som Dell, HP och Lenovo.

Permalänk
Medlem

Orkade bara ta mig igenom de fyra första sidorna apple-tjafs så ursäkta om någon har tagit upp det redan men hur bra är skalning i OSX? 5k på 27" med windows hade inte funkat, knappt så att 4k funkar där iom usel skalning och inkompatibilitet med program och grejer, men antar även att det är därför de valt 5k ist för 4k eftersom det är delbart med 1440p vilket lär underlätta skalningen.

Intressant att både nya mac pro och nya imac kör med AMD grafiklösningar också trots att Nvidia har ett starkare varumärke och bättre lösningar inom båda områdena.

Permalänk
Skrivet av hakro807:

Däremot kan det vara en väldigt praktisk lösning, för det betyder att det redan idag finns hundratals miljoner datorer redan ute på marknaden som klarar av att driva den, bland dessa tiotals miljoner bärbara datorer från tillverkare som Dell, HP och Lenovo.

Coolt att det bärbara datorer som har dubbla displayportar och dessutom klarar att driva 5k skärmar sålts i hundratals miljoner exemplar (sarkasm).
Här är datorerna på prisjakt som har 2 displayportar, nästan uteslutande apple ironiskt nog (klarar fortfarande inte 5k output)
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s190245102&o=tillv_pop#...

Skrivet av sKRUVARN:

Orkade bara ta mig igenom de fyra första sidorna apple-tjafs så ursäkta om någon har tagit upp det redan men hur bra är skalning i iOSX? 5k på 27" med windows hade inte funkat, knappt så att 4k funkar där iom usel skalning och inkompatibilitet med program och grejer, men antar även att det är därför de valt 5k ist för 4k eftersom det är delbart med 1440p vilket lär underlätta skalningen.

Intressant att både nya mac pro och nya imac kör med AMD grafikläsningar också trots att Nvidia har ett starkare varumärke och bättre lösningar inom båda områdena tex så är cuda-stödet i typ adobe programmen jävligt värt och AMD har väl ingen mobil lösning som är i närheten av maxwell.

OS X skalar utmärkt (den renderar UI interface i 2x native resolution, och visar video, bilder och andra element som man vill ska visas i native resolution, i native resolution). Genomtänkt, till skillnad från Windows. Enda nackdelen är att de inte kan välja upplösning på sina paneler hur som helst om de vill behålla kompatibilitet med befintlig programvara. Och att man måste köra en upplösning verklig eller Hdpi som passar panelens verkliga upplösning, annars skalar den inte pixelperfekt (dock fortfarande mycket bra).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av skurtbert:

Hmm... eftersom Photoshop för Windows inte skalar bra på högupplösta skärmar (än) så måste man i princip köra OSX om man jobbar med grafisk produktion.

Inte sant, Photoshop CC 2014 har 200% scaling experimental feature och det funkar bra.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Orkade bara ta mig igenom de fyra första sidorna apple-tjafs så ursäkta om någon har tagit upp det redan men hur bra är skalning i OSX? 5k på 27" med windows hade inte funkat, knappt så att 4k funkar där iom usel skalning och inkompatibilitet med program och grejer, men antar även att det är därför de valt 5k ist för 4k eftersom det är delbart med 1440p vilket lär underlätta skalningen.

Intressant att både nya mac pro och nya imac kör med AMD grafikläsningar också trots att Nvidia har ett starkare varumärke och bättre lösningar inom båda områdena tex så är cuda-stödet i typ adobe programmen jävligt värt och AMD har väl ingen mobil lösning som är i närheten av maxwell.

Mycket bra, Apple hat sett till att det skalar bra även om 3dje parts program inte är optimiserade för retina. Microsoft ligger ganska efter vad gäller det.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Tror väldigt många i denna tråden blandar ihop "överpris" och "dyrt". 25k är mycket pengar, helt klart, även för en dator. Det är dock inte detsamma som att den är överprissatt.

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag inte vilja ha den upplösningen och de komponenterna MEN det är ju riktigt trevligt att Apple gör det här så kommer andra tillverkare pusha ut mer högupplösta skärmar. Tack för det.

Permalänk
Skrivet av =)(=:

Inte sant, Photoshop CC 2014 har 200% scaling experimental feature och det funkar bra.

Okej tack för infon, rullande uppdateringar har kanske gjort denna funktionalitet bättre, sist jag provade fick jag problem med mina "flytande paneler" som inte gick att ordna på ett bra sätt och inte visade tillräckligt med information. Det känns väl självklart att denna funktion kommer bli standard MEN problemet kvarstår med annan programvara när man kör med Windows (som jag också skrev). Jag gillar Windows och har kört det i 20 år på minst 2-3 datorer hemma, men för mig var problemen med skalningen tillräckligt påtagliga när jag skulle ha en ny laptop med högupplöst skärm att jag valde OSX istället.

Hur som helst, Mac är väl kanske inte för alla, det är premiumprissatta datorer som inte är speciellt bra att spela nyare spel på, så jag förstår att sweclockare inte alltid faller inom den primära målgruppen. Det jag vill säga att det finns personer med liknande arbete och intressen som mig som tycker att de problem OSX löser, samt kvaliteten på hårdvaran gör datorerna värda ett högre pris, även om man kan få bättre prestanda på annat håll. Om man är priskänslig finns det bättre alternativ, ska man spela likaså, men ska man jobba med vissa produktsviter är det svårt att hitta en bättre kompromiss än det Apple erbjuder. Premiumdatorer kostar ju en del från andra tillverkare också. Apple har dessutom är rätt okej andrahandsvärde.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ParasiteX:

Jag har inte argumenterat om att jag anser 5k iMacen är överprisad som en del andra här. Tycker faktiskt priset är helt ok för vad man får.
Vad jag skrev var att jag ansåg 25K för en hemma eller kontors dator, typ surf och kontors arbete, är vansinnigt för mycket pengar att lägga på så simpla syften.

Dock tycker jag att iMacen i sig är dåligt designad i att den inte tillåter ens enkelt byta av hårddisk eller minne. Inte utan att behöva öppna upp skiten och mecka med tejp och skit för att inte få in damm i skärmen.. Man skulle tro att designa in en liten lucka inte skulle vara så hemskt svårt..

Sen medans jag anser 25k för grundpaket är ett ok pris. Så tycker jag absolut inte priserna de tar för extra tillval som mer minne eller snabbare CPU är bra priser. Och är rena fucking röveriet..

Enda jag skulle se mig själv skaffa en AIO dator. Vore för typ nån enkel surf dator i köket med touch skärm. Så man inte behöver keyboard eller mus. Där kompaktheten och AIO konceptet faktiskt känns lite mer passande.
Vill jag typ ha en arbetsstation.. Så köper jag i så fall nått mer lite mer kräm i.. Typ hellre en Mac Pro i så fall än detta.

Så här tänker Apple (+molntjänster) och det är helt ok

http://store.apple.com/se/product/ME182Z/A/airport-time-capsu...

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Inte det inte? Vad sägs om deras Pippin? Fast vi ser ju hur det gick eller hur
http://www.theapplecollection.com/design/macproto/images/pipp...

Det där är en produkt som släpptes under Steve Jobs frånvaro under 90-talet och räknas därmed inte.

Jag inser att han är frånvarande även nu, men han är ju numera evig ledare för företaget likt Nordkoreas Kim Ill Sung

Skrivet av DDemis:

Dom borde ha släppt en ny Thunderbolt Display också med 5K för Mac Pro användarna.

Det går tyvärr inte med dagens Thunderbolt (TB 2) eftersom dom där är begränsade till displayport 1.2 standarden som bara har stöd för upp till 4K upplösningar. För att kunna köra 5K krävs en bandbredd på ca 25gbps medan thunderbolt just nu "bara" klarar 20 gbps som max (varav en 4K skärm nyttjar ungefär 17gbps. Nästa thunderbolt standard ryktas klara upp till 35gbps och då lär det nog smälla till.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB |

Permalänk
Medlem

Mac-skärmar har aldrig fungerat på PC och jag är skeptisk att en potentiell 5K-skärm skulle göra det. Apple vill ju att du ska köpa deras "products" (Cook-uttal ) Det är dock bra att Apple gör detta nu för att det stressar konkurrensen (minst en Samsung-exec blev dålig i magen i natt), så det blir fler och billigare 5K-skärmar åt oss på marknaden (DELL har ju t.ex. redan en). Denna 5K-retina skulle säkert kosta 10-15K och det priset för en 1st-gen? Nej tack.

Jag tror att nästa års iMac 27" kommer att driva dessa skärmar på den nivån som man hoppas att denna gör. Det var samma med iPad3 Retina. Det var inte förrän 4:an och Air som jag tyckte att det var snabbt och trevligt nog för den upplösningen. Dessa AMD-GPU:er, mobila versioner dessutom, är ju inte ens guld för 4K än. Jag hade haft lite is i magen istället för att lägga ut 31K på denna (16gb ram, i7 och maxad GPU)... Men det är OK att drömma och dreggla; jag gör det just nu.

Fast hmm - å andra sidan redigerar jag RED 4K-videon helt OK på min iMac 27" 2009 och den har ett AMD 4850 512 mb VRAM. Så det blir ju snabbare och mer optimerat med OS X. Det ska bli kul att se lite olika recensioner senare av t.ex. yrkesfotografer och filmare.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaXha:

Det där är en produkt som släpptes under Steve Jobs frånvaro under 90-talet och räknas därmed inte.

Jag inser att han är frånvarande även nu, men han är ju numera evig ledare för företaget likt Nordkoreas Kim Ill Sung

Det går tyvärr inte med dagens Thunderbolt (TB 2) eftersom dom där är begränsade till displayport 1.2 standarden som bara har stöd för upp till 4K upplösningar. För att kunna köra 5K krävs en bandbredd på ca 25gbps medan thunderbolt just nu "bara" klarar 20 gbps som max (varav en 4K skärm nyttjar ungefär 17gbps. Nästa thunderbolt standard ryktas klara upp till 35gbps och då lär det nog smälla till.

Dom hade ju kunnat släppa en 4K TB skärm i alla fall.. så dom med t.ex. Mac Mini kan köra en sån

Permalänk
Skrivet av niklasloow:

Du är så fruktansvärt trög så det ej existerar, antar du ej jobbar inom it produktion?
Detta är inte en dator för tonåringar som sitter och spelar eller för gemenesurfare, det är en dator för proffs och deras produktion. ¨
Kolla vad en färdig proffs dator kostar från alla andra företag. Man kan aldrig jämnföra hemma byggen med färdigbyggda.
Speciellt ej AIO dator mot Towerdatorer.

Angående levererar så ser jag en Dellskärm, inte en Dell AIO dator med 5ks skärm

och levererar? Dell har väl inte ens börjat sälja skärmen än? iMac:en går att beställa redan idag.

.. eller gick då nyss, nu är apple store nere igen? Weird.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Självklart kan dom ha gjort den 4mm fetare, men det motsträvar Apples filosofi, du ska inte behöva skruva i en jätteavancerad dator där allt är ihoptryckt till dess yttersta gräns och lite till, det gör saker och ting lite svårare och saker kommer att gå sönder..

Fast det är precis det som saker är i en iMac?

Skrivet av Rawet:

BMW, Audi osv går inte och serva själv idag, du måste ha tillgång till speciella verktyg och datorer som säkerställer att saker och ting inte får spelet.. gör det BMW och Audi till skit? Nej!

Skit och skit, det är definitivt till nackdel för konsumenten. Anledningen till att det krävs speciella verktyg är för att företagen inte vill att du ska reparera deras produkter. Du ska antingen köpa nya, eller i värsta fall betala företaget för att reparera det åt dig. Typexempel är skruvar som apple använt på utsidan av deras iPhone med speciellt skruvhuvud.

Med allt det sagt så tycker jag denna iMac är ganska väl prissatt, framför allt på grund av skärmen. Förhoppningsvis så kan det leda till att skärmtillverkare känner sig pressade att börja leverera 4k skärmar till rimliga priser. Blir intressant att se om Apple kommer erbjuda detta som en separat skärm till "Soptunnan" också.

Lite nyfiken på vad folk menar när de säger "kvaliteten" på datorn? Bortsett från skärmen där apple definitivt gör riktigt bra saker, så är det väl samma "skit" som du kan köpa till en egenihopsatt PC rent komponentmässigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Coolt att det bärbara datorer som har dubbla displayportar och dessutom klarar att driva 5k skärmar sålts i hundratals miljoner exemplar (sarkasm).
Här är datorerna på prisjakt som har 2 displayportar, nästan uteslutande apple ironiskt nog (klarar fortfarande inte 5k output)

Menade givetvis med hjälp av en dockningsstation. För en sådan har man väl? Klarar datorn av att skicka ut två DP-signaler på 2560x1600 så borde det fungera. Och att vanliga grafikkort har 2xDVI DL eller 2xDP är ju inga ovanligheter.

Sedan - och detta ska man alltid tänka på - the devil is in the details.. Bara för att det borde fungera betyder ju inte att det faktiskt fungerar, finns så många konstiga implementationer när vi kommer till bärbart. Men rent teoretiskt är det inga konstigheter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CGI:

Mac-skärmar har aldrig fungerat på PC och jag är skeptisk att en potentiell 5K-skärm skulle göra det. Apple vill ju att du ska köpa deras "products" (Cook-uttal ) Det är dock bra att Apple gör detta nu för att det stressar konkurrensen (minst en Samsung-exec blev dålig i magen i natt), så det blir fler och billigare 5K-skärmar åt oss på marknaden (DELL har ju t.ex. redan en). Denna 5K-retina skulle säkert kosta 10-15K och det priset för en 1st-gen? Nej tack.

Jag tror att nästa års iMac 27" kommer att driva dessa skärmar på den nivån som man hoppas att denna gör. Det var samma med iPad3 Retina. Det var inte förrän 4:an och Air som jag tyckte att det var snabbt och trevligt nog för den upplösningen. Dessa AMD-GPU:er, mobila versioner dessutom, är ju inte ens guld för 4K än. Jag hade haft lite is i magen istället för att lägga ut 31K på denna (16gb ram, i7 och maxad GPU)... Men det är OK att drömma och dreggla; jag gör det just nu.

Fast hmm - å andra sidan redigerar jag RED 4K-videon helt OK på min iMac 27" 2009 och den har ett AMD 4850 512 mb VRAM. Så det blir ju snabbare och mer optimerat med OS X. Det ska bli kul att se lite olika recensioner senare av t.ex. yrkesfotografer och filmare.

Kan ju bero på att skärmen är hela datorn

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Kan ju bero på att skärmen är hela datorn

När det gäller iMac:en, ja, men Apple har länge även sålt skärmar. Å dessa skärmar har alltid fungerat till "PC" också.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Kan någon, vem som helst länka en 5k display som liknade den apple har för 12k på 27" ? Tror inte det går...

http://www.anandtech.com/show/8496/dell-previews-27inch-5k-ul...

Förväntat pris för den skärmen är $2500.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Självklart kan dom ha gjort den 4mm fetare, men det motsträvar Apples filosofi, du ska inte behöva skruva i en jätteavancerad dator där allt är ihoptryckt till dess yttersta gräns och lite till, det gör saker och ting lite svårare och saker kommer att gå sönder..

BMW, Audi osv går inte och serva själv idag, du måste ha tillgång till speciella verktyg och datorer som säkerställer att saker och ting inte får spelet.. gör det BMW och Audi till skit? Nej!

Trams, finns absolut ingen anledning som tjänar användaren att exempelvis använda icke-standard skruvar så att man inte kan byta enkla komponenter som batteri och dylikt.

Sitter själv med en Macbook Air vars batteri har dött och nu sväller, batteribytet är ett enkelt sådant om man bara har ett orginalbatteri och rätt mejslar men för att få tag på detta måste jag snoka runt på ebay och skumma e-shoppar, alternativet är att åka till en grannstad för att lämna in datorn där, något som kostar både mer pengar och tid än vad jag har lust med. Tack Apple.

Det är inget annat än en idiotförklaring av användaren och Apples sätt att skydda sig mot skador som uppstår under självreparation samt ett sätt för dom att tjäna mer pengar på användarnas bekostnad.

Du kanske inte kan serva en BMW eller Audi idag men likfan kan du byta hjul själv. Med iCar behöver du hitta närmsta iStore (som inte alls behöver vara särskilt nära), lämna in bilen i 2 veckor och sedan punga ut en premium för deras "tjänst".

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Skäggig legend

Jag jobbar inom industridesign (Repro/bildretusch). Jag likt som väldigt många andra här i denna tråd var emot Apple för att jag aldrig använt en Apple dator innan och let's face it, inte haft råd att köpa. Det räknas inte med att ha tryckt/pillat på en i väntan på betjäning när man var och köpte en TV på Elgiganten för att säga "jag har testat en". Det tog mig runt en arbetsvecka sen var jag fast. Hur de presterar till vad de är konstruerade att göra, en mångsidig dator med mycket kraft om man är villig att betala är fantastiskt. Jag vill verkligen understryka att dessa INTE är till för att spela med och jag skulle lätt säga AWESOME med 5K! mer pixlar ger bättre bild - men jag skriver ändå alltid ut mina bilder. För digital produktion är detta ett under att trycka in detta i en och samma enhet för det priset?!?! Sluta vara så trångsynta och avundsjuka på att vissa har råd att skämma bort sig med en dator oberoende av priset. Fanboys är renodlad svartsjuka och måste försvara det man köpt till varje pris och hata allt annat.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XFTality:

Det besvarade inte has fråga alls som löd "Kan någon, vem som helst länka en 5k display som liknade den apple har för 12k på 27" ? Tror inte det går..."
$2500 = 17962kr + svenska skatter och lite annat. Ska man räkna som de brukar göras så är det $2500x10=25K, så min fråga till dig är hur fick du det till 12K?
Hela iMac med 5K Retina kostar i USA $2499 och det är jämförbart med Dell's skärm som förväntas kosta $2500, den är alltså dyrare än hela Apple's dator

https://www.apple.com/mac/compare/

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Däremot kan det vara en väldigt praktisk lösning, för det betyder att det redan idag finns hundratals miljoner datorer redan ute på marknaden som klarar av att driva den, bland dessa tiotals miljoner bärbara datorer från tillverkare som Dell, HP och Lenovo.

Jo om man inte kan någonting om datorer så är det rimligt att antaga det...

Permalänk

Och jag som skulle spara mina pengar... vafan Well, det var den långresan till asien det...

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7264600/2014-10-16http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.png
http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-7264600-00.png

Visserligen inte en dator inbyggd i en skärm, men kan garantera absurt mer prestanda. Nu slängde jag bara ihop något på 2 minuter så det finns säkert flis att spara och mer prestanda att hitta, men jag ids icke.

TN skärmen går utmärkt att byta mot Dells IPS-skärm (samma slant, samma upplösning). Eftersom jag har ett antal hårddiskar liggandes skulle jag kunna klämma in 2 290x i CF istället för 980:n, men det hade väl varit fusk antar jag.

Det där är ju bara 4K. Ganska gammal teknologi jämfört med 5K, så nej, du lyckades ej.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det besvarade inte has fråga alls som löd "Kan någon, vem som helst länka en 5k display som liknade den apple har för 12k på 27" ? Tror inte det går..."
$2500 = 17962kr + svenska skatter och lite annat. Ska man räkna som de brukar göras så är det $2500x10=25K, så min fråga till dig är hur fick du det till 12K?
Hela iMac med 5K Retina kostar i USA $2499 och det är jämförbart med Dell's skärm som förväntas kosta $2500, den är alltså dyrare än hela Apple's dator

https://www.apple.com/mac/compare/

Kan även tillägga att du får iMac:en för 22495 med studentrabatt.
Så nej vi säger att Dells skärm kostar 20k när den kommer hit så får du alltså själva iMac datorn för 2,5k

Visa signatur

Dator: Lian Li Q58 White | Seasonic Focus SGX 650W | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING | AMD Ryzen 7 5700X | Gigabyte GeForce RTX 2080Ti 11GB Windforce 3 | EK-AIO 240 D-RGB | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB M.2 | Kingston A2000 1TB M.2|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kuzefix:

Kan även tillägga att du får iMac:en för 22495 med studentrabatt.
Så nej vi säger att Dells skärm kostar 20k när den kommer hit så får du alltså själva iMac datorn för 2,5k

Nu jämförde jag med den prissättning som finns där iMacen kostar $2499 och skärmen beräknas kosta $2500, alltså är iMacen billigare även om det bara är $1 som skiljer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Nej man ska inte skriva iMac.

vem fan bryr sig

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)