"Flaskhals"-effekt med QPAD QH-1339 + Asus Xonar DG?

Permalänk
Medlem

"Flaskhals"-effekt med QPAD QH-1339 + Asus Xonar DG?

Hej!

Jag har precis införskaffat ett nytt headset som klassas som ett av de bättre enligt bl.a. NordicHardaware. Jag undrar nu om mitt ljudkort eventuellt kommer att "flaska" mitt headset?

Har ni något tips på eventuell uppgradering av ljudkortet om det nu behövs?

Tack på förhand!

Mvh

Permalänk
Medlem

Det är inget fel på DG kortet i sig, men det har väl en utgångsimpedans på ca. 10 ohm vilket är väldigt högt i relation till lurarnas nominella impedans på 32 ohm. Det kan resultera i en mera okontrollerad och "lös" bas. Om du vill ha något som kan driva så gott som alla hörlurar till en relativt liten peng kika på O2 + ODAC. Du får den ännu billigare om du löder ihop själv. http://www.headnhifi.com/o2-odac-combo. Micen kopplar du då förstås fortfarande till moderkortet, kan lösas smidigt med t.ex. en 3.5mm hane-hona så du har honan på bordet brevid O2:an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Det är inget fel på DG kortet i sig, men det har väl en utgångsimpedans på ca. 10 ohm vilket är väldigt högt i relation till lurarnas nominella impedans på 32 ohm. Det kan resultera i en mera okontrollerad och "lös" bas. Om du vill ha något som kan driva så gott som alla hörlurar till en relativt liten peng kika på O2 + ODAC. Du får den ännu billigare om du löder ihop själv. http://www.headnhifi.com/o2-odac-combo. Micen kopplar du då förstås fortfarande till moderkortet, kan lösas smidigt med t.ex. en 3.5mm hane-hona så du har honan på bordet brevid O2:an.

Vet inte riktigt om jag känner mig säker på att börja löda själv och så helt enkelt, hur pass mycket bättre skulle kvalitén på ljudet bli månn tro?

Jag är dock inte direkt erfaren när det gäller skillnader på ljudkvalite då man suttit med on board-ljud större delen av tiden.

Permalänk
Medlem

Har läst att QH1337 lider mest av att ljudkort som följer med är ganska mediokert.
ASUS Xonar däremot borde du ju inte ha några problem med direkt. Om du verkligen vill snäpp upp ljudet en bit så är O2 DAC/AMP som Wh1sp tipsar om en av de kanske mest prisvärda lösningarna och de går att beställa färdigt och klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poisonnn:

Vet inte riktigt om jag känner mig säker på att börja löda själv och så helt enkelt, hur pass mycket bättre skulle kvalitén på ljudet bli månn tro?

Jag är dock inte direkt erfaren när det gäller skillnader på ljudkvalite då man suttit med on board-ljud större delen av tiden.

Skillnaderna är oftast väldigt små mellan olika källor (sålänge allt fungerar som det ska och du inte har jordslingor eller dylikt). Om du inte sitter och evaluerar det du hör märker du kanske inte någon skillnad alls.