Microsoft lånar pekgester till Windows 10 från Apples OS X

Permalänk
Melding Plague

Microsoft lånar pekgester till Windows 10 från Apples OS X

Med Windows 10 utökar Microsoft det grundläggande utbudet gester för pekplattor och lånar från Apples OS X, där exempelvis tre fingrar samtidigt växlar mellan olika skrivbord och appar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Och detta har inte patenterats av Apple?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elumes:

Och detta har inte patenterats av Apple?

Kommer väl en stämning när som helst ska du se

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Vad bra, kan dom sno aktiva hörn också?

Visa signatur

Chassi: Define XL Titan Skärm: UltraSharp U2311H
MB: P8Z68-V PRO/GEN3 CPU: i5 2500K + Hyper 212 Evo RAM: Vengeance 1600MHz 16GB
GPU: Strix 980GTX SSD: SSDnow V300 120GB HDD: Barracuda ST1000 & ST2000

Permalänk
Medlem

linux var väl ändå först med detta, screensnaps och custom mouse binds

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Vad är nytt under solen, Microsoft har oavbrutet kopierat Apple sedan först Mac så.....

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Inaktiv

Jag hoppas på lite bättre pekplattor också, men det kommer väl när skorstenen blommar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

linux var väl ändå först med detta, screensnaps och custom mouse binds

Custom mouse binds är alldeles för generellt. I sånna fall var nog unix först.

Tre-finger scroll: OS X= Mission control, Win10= Task view, GNU/Linux= Ingen motsvarighet native i de populäraste distributionerna vad jag vet. Tredjeparts lösningar räknas inte för då kan man lika väl räkna med tredjeparts lösningarna som finns till Windows idagsläget.

Permalänk

Som tidigare sagt var linux först med detta, och dessutom är det inget konstigt att andra företag använder något smart ett företag kom på. Att säga att Microsoft kopierar Apple med detta är som att säga att alla OS kopierar vem som nu var först med högerklick på musen för att få upp en meny. Kul att utvecklingen går frammåt, hoppas den inte hindras mer av stämmningar patent i ett patentsystem som hör hemma på 1800-talet!

Permalänk

När ska ni göra en nyhet om vad Microsoft lånar från Linux då?

Detta är däremot inget jag skulle använda eftersom jag försöker att inte använda touchpaden så mycket.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elumes:

Och detta har inte patenterats av Apple?

Cross-licence agreement

Permalänk
Avstängd
Skrivet av spda242:

Vad är nytt under solen, Microsoft har oavbrutet kopierat Apple sedan först Mac så.....

Och Mac har kopierat från Microsoft. Vem var först med ett operativsystem tror du?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Alla kopierar väl av alla. Det är ändå lite kul när ett företag presenterar något som nytt och fantastiskt när det använts länge på andra OS.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Tacka fan för att vi äntligen får enhetliga drivrutiner för touch.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem

Välkommen till 2010 Microsoft.

Skämt åsido, den här funktionen har jag väntat på länga. Windowsdatorer börjar bli ett valbart alternativ igen.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elumes:

Och detta har inte patenterats av Apple?

Patentskydd ges inte till mjukvara/programkod.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem

Fattas ju bara trackpads som är i närheten av Macs.. Och batteritid.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

TrackPoint eller inget, musplattor är skräp.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Och Mac har kopierat från Microsoft. Vem var först med ett operativsystem tror du?

...IBM? Bell labs?

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag tangentbord och mus.. ett område som Microsoft medvetet helt har ignorerat på sistonde.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Det känns definitivt som de har viktigare saker att fokusera på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Och Mac har kopierat från Microsoft. Vem var först med ett operativsystem tror du?

Hur menar du nu? Om man pratar om Apple, Microsoft och Gui:

Apple Lisa släpptes Januari 1983 och första Mac släpptes i början av 1984? och Windows 1.0 släpptes Nov 1985 men ingen använde Windows frivilligt förrän 3.0 5 år senare...

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Keeper of the Bamse

Det där med snapview på fler skärmar fungerar redan i Windows 7, man använder windowsknapp+pilar, fast skönt att kunna "slänga" fönster med musen istället kanske

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av spda242:

Hur menar du nu? Om man pratar om Apple, Microsoft och Gui:

Apple Lisa släpptes Januari 1983 och första Mac släpptes i början av 1984? och Windows 1.0 släpptes Nov 1985 men ingen använde Windows frivilligt förrän 3.0 5 år senare...

Han måste ju antagligen syfta på att Altair BASIC kom före Integer BASIC och då har han ju helt korrekt i att Microsoft var före Apple med ca två år.

Men som ett GUI så var ju Apple flera år före Microsoft och där kopierade Apple Xerox och Microsoft kopierade Apple. Inga konstigheter där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

Hur menar du nu? Om man pratar om Apple, Microsoft och Gui:

Apple Lisa släpptes Januari 1983 och första Mac släpptes i början av 1984? och Windows 1.0 släpptes Nov 1985 men ingen använde Windows frivilligt förrän 3.0 5 år senare...

Det är sant att Apple var före MS med ett GUI baserat OS. MS var dock före Apple med ett textbaserat (MSDOS)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det känns definitivt som de har viktigare saker att fokusera på.

Det är väl subjektivt antar jag, men för mig så är gesterna en av de största anledningarna till att välja Macbooks framför Windows baserade laptops.

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Jag hoppas på lite bättre pekplattor också, men det kommer väl när skorstenen blommar.

Ja, inget slår Apples pekplatta... Å andra sidan funkar trådlösa möss crap med OSX...

Permalänk
Medlem

Kör hårt MS. Efter det tragiska Win 8 kan det bara gå uppåt

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Inaktiv

Bättre att ge OSX DirectX så får vi ett perfekt OS, så kan Microsoft fortsätta med sitt trams som de tror alla tycker om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Och Mac har kopierat från Microsoft. Vem var först med ett operativsystem tror du?

Apple.