Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vill ha en dator som duger till nåt

Permalänk
Medlem

Vill ha en dator som duger till nåt

Har i tio års tid sökt mig till forum likt sweclockers när jag ska köpa dator. Oftast i hopp om att komma undan så billigt som möjligt. Nu senast (ett år sen) blev det denna:

https://www.komplett.se/lenovo-ideapad-s400u-14-hd/801047#!ta...

Tyvärr så lider den av det alla mina andra datorer lidit av. När jag ska öppna tex netbeans efter att det varit minimerar någon timme tar det över en minut innan det börjar fatta nåt. Chrome går slött om jag har måna flikar öppna, Word och andra program går sakta att öppna och ja ni vet, allmänt jävla slött. Vill aldrig mer uppleva det.

Är så sjukt less detta. Vad ska jag köpa för att en gång för alla slippa allt rackel? Räcker det med SSD till min nuvarande dator? Ska jag köpa ny? Hur dyrt?

Användningsområde:
Programmera (läser systemvetenskap) , Photoshop osv. HD film, surf, office. Och allmänna svenssongrejer och allt detta ska flyta på väldigt smidigt och jag vill aldrig känna känslan "men fan vad slött det går"

Permalänk
Medlem

Processorn är klen, men uppgraderar du minnet till 8gb och sätter i en SSD så ska du få hyffsad kräm i den.
Om du vill köpa ny, så se till att det är minst en i5 processor, 8gb RAM och SSD.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Processorn är klen, men uppgraderar du minnet till 8gb och sätter i en SSD så ska du få hyffsad kräm i den.
Om du vill köpa ny, så se till att det är minst en i5 processor, 8gb RAM och SSD.

Går att ha 4GB minne som max i den.

Däremot tänker jag köpa en SSD. Tror du/ni den här blir bra?

https://www.komplett.se/kingston-ssdnow-v300-240gb-25-oem/773...

Permalänk
Medlem

Ganska säker på att inte cpu'n gör att det går långsamt..
Köp du en SSD, kommer bli stor skillnad, 8 gb i minne behöver inte heller införskaffa så länge du bara sysslar med det du beskrev... Om du nu inte har väääldigt många flikar igång.

edit: såg nu att du skrivit photoshop osv... så mer minne hade antalgigen inte skadat, men som du skrev så stöder inte datorn mer ändå...

Permalänk
Medlem

I5 om du kör Photoshop stora saker.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om SSD'n jag postade länk till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrIff:

Vad tror ni om SSD'n jag postade länk till?

Finns bättre SSDer. Den där modellen är gammal om än billig per GB.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrIff:

Går att ha 4GB minne som max i den.

Däremot tänker jag köpa en SSD. Tror du/ni den här blir bra?

https://www.komplett.se/kingston-ssdnow-v300-240gb-25-oem/773...

Eller denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2683920

Kingstonen har fått dåliga omdömen på prisjakt. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1498540

Har själv ingen erfarenhet av någon, men MX100 är populär och väldigt prisvärd.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Processorn är klen, men uppgraderar du minnet till 8gb och sätter i en SSD så ska du få hyffsad kräm i den.
Om du vill köpa ny, så se till att det är minst en i5 processor, 8gb RAM och SSD.

Skrivet av TrIff:

Går att ha 4GB minne som max i den.

Däremot tänker jag köpa en SSD. Tror du/ni den här blir bra?

https://www.komplett.se/kingston-ssdnow-v300-240gb-25-oem/773...

Processorn i den datorn är väldigt klen. i5 är nog det minsta man ska ha i en bärbar om man faktiskt ska använda den, då med 4 riktiga kärnor inte 2 med hyperthreading (som en stationär i3). Minst 4GB RAM, är lite osäker på nödvändigheten med 8GB för ditt användande men varför inte, det skadar inte med mer RAM och är inte speciellt dyrt.

Men en SSD är troligt vis det bästa man kan ge sin dator. Om du köper en SSD till din nuvarande men inte blir nöjd med resultatet så är det ju bara att flytta över den till en ny dator(om den inte redan har en SSD).

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrIff:

Vad tror ni om SSD'n jag postade länk till?

Det är den absolut sämsta SSD:n du kan köpa. Ta Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB istället.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

På beskrivningen låter det som att det främst är RAM som är boven. Då blir dessutom disken pressad mer. 4GB räcker inte så långt om man lämnar saker uppe. Allra helst inte med många flikar i Chrome. Chrome kör en separat process för varje flik. Så har man många flikar så skenar den totala RAM-användningen iväg. Chrome har också en egenhet att ladda alla flikar oavsett om de behövs eller ej.
Processorkraft verkar inte vara det avgörande, så det kan vara värt att köpa 8GB RAM. SSD är också en bra investering. Sedan är det gratis att byta till Firefox, och att börja stänga av webläsaren när du inte använder den. Firefox har mycket bättre stöd för att återuppta sessioner smidigt. Chrome laddar ju alla flikar och startar alla filmer vilken kan göra det till ett elände att starta upp Chrome när man har 40 flikar. Blir väldigt tungdrivet också.

Chrome är smidigt och resurssnålast om man bara startar upp webläsaren och köra några flikar och sedan avslutar sessionen. Men för mer konfigurerbarhet, många flikar och att återuppta sessioner så är Firefox smidigare, vilket alla är relevant i ditt RAM-begränsade fall. Ett tips är att köra båda, Chrome till vissa snabbkollar och firefox för allt man har uppe i längre perioder. Man kan också dela upp Firefox i olika profiler för olika göromål så att man kan köra flera trådar samtidigt.
En nackdel med Firefox är att man lätt kan ha igång allt så länge att flash blir segt till slut. Har man 400 aktiva flikar med flash så kan det bli segt med tiden. Adblocker kan vara värt för att spara prestanda också ifall man har mycket igång i bakgrunden.

Permalänk
Medlem

Angående SSD så har jag haft både Crucial M4 och Intel 520 SSD och de har fungerat klockrent, Intel 520 har bättre prestanda än Crucial M4.
Vad det gäller pålitlighet så har jag inte märkt någon minskning av prestanda på ca 2år på någon av dom.
Vill du ha billigt ta Crucial annars kan du ta Intel

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Beställde Crucial MX100.

Om inte det hjälper dundrar jag efter en ny dator och sätter in SSD'n i den. Blir mest troligt denna:

https://www.komplett.se/acer-aspire-e5-572g-156-full-hd/81744...