Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

ööööööh.... va? hahah xD

Bottar?

Han menar spelarbottar, alltså inte sådana du kan välja till i practise mode. Det är inte vanligt men har spelat med/mot en eller kanske två bottar under hela min dotakarriär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kygen:

Han menar spelarbottar, alltså inte sådana du kan välja till i practise mode. Det är inte vanligt men har spelat med/mot en eller kanske två bottar under hela min dotakarriär.

Hur identifierar man egentligen dessa? Finns det några enkla sätt, eller bara att man får känslan?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Hur identifierar man egentligen dessa? Finns det några enkla sätt, eller bara att man får känslan?

De finns inga så kallade spel-bottar.

Däremot tar en Bot över din plats om du lämnar i ett Limited-pick game.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Ah, då är jag med på banan.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Tjena, tänkte börja lira Dota2 nu ett tag, är diamond på LoL så kan basics etc, rollen jag tänkte mig är typ hard carry (FV bl.a, älskar honom), så jag tänkte höra vilka hjältar man ska träna då jag inte har koll på tiers eller liknande.

Har spelat Dota2 innan (beta) så jag kan kombos och liknande, ingen större koll på items dock, finns det armor penetration och liknande?

Tacksam för allt.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Tjena, tänkte börja lira Dota2 nu ett tag, är diamond på LoL så kan basics etc, rollen jag tänkte mig är typ hard carry (FV bl.a, älskar honom), så jag tänkte höra vilka hjältar man ska träna då jag inte har koll på tiers eller liknande.

Har spelat Dota2 innan (beta) så jag kan kombos och liknande, ingen större koll på items dock, finns det armor penetration och liknande?

Tacksam för allt.

Kör inte bara "hard carry", det finns inget värre än folk som kommer in o skriver "mid" "safelane farm" dirr. Lär er spela allt annars kommer ni aldrig bli bra endå. För ingen kommer bry sig om du sa det först i slutändan ändå om någon annan redan pickat det och kommer bara sluta med tappade lanes och förlora gamet.

Armor penetration = -Armor så Desolator, Assualt currias och Medalion. Oftast inget man köper på Void dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relive:

Kör inte bara "hard carry", det finns inget värre än folk som kommer in o skriver "mid" "safelane farm" dirr. Lär er spela allt annars kommer ni aldrig bli bra endå. För ingen kommer bry sig om du sa det först i slutändan ändå om någon annan redan pickat det och kommer bara sluta med tappade lanes och förlora gamet.

Armor penetration = -Armor så Desolator, Assualt currias och Medalion. Oftast inget man köper på Void dock.

Alright, jag körde ett game med Phantom Assasin igår, builden såg ut såhär:

Mask Of Madness
Daedalus
Butterfly
Skullbasher
Powertreads
Aegis

Bra/dålig?

Tack igen.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Alright, jag körde ett game med Phantom Assasin igår, builden såg ut såhär:

Mask Of Madness
Daedalus
Butterfly
Skullbasher
Powertreads
Aegis

Bra/dålig?

Tack igen.

http://www.dotabuff.com/heroes/phantom-assassin

Har du stats på vanliga builds.

Daedalus är inget bra item på PA du har din ulti som ger dig crit.
Butterfly stackar visserligen med blur men folk bygger ofta MKB mot PA så finns bättre items att lägga pengar på.

Sen använd ingame guider i början så får man ett hum om vilka items man ska bygga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

De finns inga så kallade spel-bottar.

Däremot tar en Bot över din plats om du lämnar i ett Limited-pick game.

Hur menar du? Det finns "spelbotar", dvs, klienter som är programmerade att bara farma items eller liknande. Fått flera, dock ett tag sedan. Dessa går exempelvis samma väg hela tiden, dör medvetet eller ställer sig på konstiga ställen. Allt för att inte bli utsparkade p.g.a inaktivitet. Väldigt enkla att känna igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Alright, jag körde ett game med Phantom Assasin igår, builden såg ut såhär:

Mask Of Madness
Daedalus
Butterfly
Skullbasher
Powertreads
Aegis

Bra/dålig?

Tack igen.

Vad som är bra och dåligt beror på från game till game. Till exempel så körde jag Juggernaut en gång och skaffade diffusalblade, inte för att det är ett bra item i vanliga fall utan för att det var ända sättet att kontra Omniknights ulti som vann andra laget varenda fight. Nu hade du t.ex daedalus vilket är lite onödigt eftersom du redan har en crit från ulten, visst, mer chans att critta men det vore säkrare att skaffa en BKB istället då Phantom Assassin dör väldigt enkelt om man blir stunnad osv, sen så tar du extra dmg pga MoM och därför så skulle heroes med stora nukes kunna krossa dig. Nu så är inte MoM ett dåligt item, men tänk på att HOD (Helm Of the Dominator) som blir Satanic senare är, speciellt på någon som PA, väldigt bra. Med HOD kan du earlygame ta över en Neutral Creep och skicka den till Ancients och stacka dom mha din Creep samtidigt som du farmar. Sen när man har Satanic får man väldigt mycket Strenght, så mer ren HP samt högre passiv Lifesteal men även en aktiv ability som gör att du får under en kort stund ca 175% Lifesteal.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Relive:

Kör inte bara "hard carry", det finns inget värre än folk som kommer in o skriver "mid" "safelane farm" dirr. Lär er spela allt annars kommer ni aldrig bli bra endå. För ingen kommer bry sig om du sa det först i slutändan ändå om någon annan redan pickat det och kommer bara sluta med tappade lanes och förlora gamet.

Armor penetration = -Armor så Desolator, Assualt currias och Medalion. Oftast inget man köper på Void dock.

Wut?

AC är väl helt okej på en offlane-void?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagardaniel:

Hur menar du? Det finns "spelbotar", dvs, klienter som är programmerade att bara farma items eller liknande. Fått flera, dock ett tag sedan. Dessa går exempelvis samma väg hela tiden, dör medvetet eller ställer sig på konstiga ställen. Allt för att inte bli utsparkade p.g.a inaktivitet. Väldigt enkla att känna igen.

Trodde du menade att valve slänger in bottar i games när de inte finns spelare nog..

Men alla dessa måste ha typ 10% winratio och ha typ 0 rating? Kan inte tänka mig att det är ett speciellt stort problem. Har man den ratingen så ska man inte spela online, bättre att träna mot bottar då. När man kan stompa insane-bottar så kan man börja lira online imo.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av WoG:

Trodde du menade att valve slänger in bottar i games när de inte finns spelare nog..

Men alla dessa måste ha typ 10% winratio och ha typ 0 rating? Kan inte tänka mig att det är ett speciellt stort problem. Har man den ratingen så ska man inte spela online, bättre att träna mot bottar då. När man kan stompa insane-bottar så kan man börja lira online imo.

Det tycker jag låter som en tråkig attityd... Det är ju alltid roligare att träna mot människor. Däremot kan man ju hålla sig till icke-rankade matcher.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Dessutom är det väl så att man spelar med folk som ligger ungefär på sin egen nivå (även om det finns en del undantag). Testade nämligen att spela på ett annat steamkonto (från scratch) och då var det barnsligt enkelt, de var hemskt dåliga. Så det måste finnas ett inbyggt rankingsystem även för matcher som ej är ranked.
Tycker det är självklart att man även som nybörjare ska lirar mot andra människor, då det främst är mycket roligare, men även mer lärorikt. Sen är det väl upp till en själv om man orkar med allt whine.. För det är ju inte alltid de trevligaste människorna

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pollux89:

Dessutom är det väl så att man spelar med folk som ligger ungefär på sin egen nivå (även om det finns en del undantag). Testade nämligen att spela på ett annat steamkonto (från scratch) och då var det barnsligt enkelt, de var hemskt dåliga. Så det måste finnas ett inbyggt rankingsystem även för matcher som ej är ranked.
Tycker det är självklart att man även som nybörjare ska lirar mot andra människor, då det främst är mycket roligare, men även mer lärorikt. Sen är det väl upp till en själv om man orkar med allt whine.. För det är ju inte alltid de trevligaste människorna

Ja det finns ett dolt ranking system, de funkar precis som ranked fast du inte kan se det.

Skrivet av DunderKlumpen:

Wut?

AC är väl helt okej på en offlane-void?

Finns alltid undantag men att bygga AC bara för att du gick offlane är inte en av anledningarna.

Permalänk
Medlem

Vilka carry hjältar är det som gäller?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Vilka carry hjältar är det som gäller?

Ja du, smaken är som baken. Gäller väl främst att välja en som passar in bra i ditt lag samt kan vara bra mot motståndarnas t.ex om någon kör Magnus, så är Meepo helt magisk (RP med poff/nät). PA är nog favoriten överlag då det endast krävs några snabba lvls för att ge bra med skada, samt att dagger gör det enkelt att få farm även om man har en svår lane.
Annars är Am, Jugger, Medusa och Sven mycket trevliga
Am och medusa är dock inte särskilt bra earlygame så du lägger ju väldigt mycket i händerna på de andra i ditt lag.

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Trodde du menade att valve slänger in bottar i games när de inte finns spelare nog..

Men alla dessa måste ha typ 10% winratio och ha typ 0 rating? Kan inte tänka mig att det är ett speciellt stort problem. Har man den ratingen så ska man inte spela online, bättre att träna mot bottar då. När man kan stompa insane-bottar så kan man börja lira online imo.

Ja något sådant.

Vet inte hur de gör men förmodligen har de någon konstig språk och server-kombination. Därefter accepterar de bara games de får exakt samtidigt. Om de kommer på samma team antar jag att de dcar med botten och loggar in med en ny bot och försöker igen. Jävligt tråkigt sätt och verkligen kontraproduktivt för din dota-utveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pollux89:

Ja du, smaken är som baken. Gäller väl främst att välja en som passar in bra i ditt lag samt kan vara bra mot motståndarnas t.ex om någon kör Magnus, så är Meepo helt magisk (RP med poff/nät). PA är nog favoriten överlag då det endast krävs några snabba lvls för att ge bra med skada, samt att dagger gör det enkelt att få farm även om man har en svår lane.
Annars är Am, Jugger, Medusa och Sven mycket trevliga
Am och medusa är dock inte särskilt bra earlygame så du lägger ju väldigt mycket i händerna på de andra i ditt lag.

Alright, tack!

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det tycker jag låter som en tråkig attityd... Det är ju alltid roligare att träna mot människor. Däremot kan man ju hålla sig till icke-rankade matcher.

Verkligen inte. Hade det varit något annat spel hade jag hållit med dig, men dota är ett lagspel som alltid gör att den svagaste länken avgör hur bra det går för er.

Har man spelare som inte förstår alla grunder i laget så är chansen att vinna en match minimal. Även om vissa tycker det är roligt att spela även om du förlorar 85% av matcherna så är det en minoritet.

Man behöver inte många timmar mot bottar för att börja förstå sig på hur spelet fungerar, och de är väldigt förlåtande för misstag till skillnad från riktiga matcher.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Relive:

Finns alltid undantag men att bygga AC bara för att du gick offlane är inte en av anledningarna.

Nej, allt är situationsbaserat, så jag reagerade bara på hur du får det att låta självklart att man inte köper AC (eller deso) på Void... Vilket är skumt.

Skrivet av WoG:

Verkligen inte. Hade det varit något annat spel hade jag hållit med dig, men dota är ett lagspel som alltid gör att den svagaste länken avgör hur bra det går för er.

Har man spelare som inte förstår alla grunder i laget så är chansen att vinna en match minimal. Även om vissa tycker det är roligt att spela även om du förlorar 85% av matcherna så är det en minoritet.

Man behöver inte många timmar mot bottar för att börja förstå sig på hur spelet fungerar, och de är väldigt förlåtande för misstag till skillnad från riktiga matcher.

Är det rankade matcher man kör så håller jag med dig, men inte i icke-rankade. Där känns det som att ingen spelar särskilt seriöst (eftersom en förlorad match inte betyder någonting), så jag brukar inte heller köra särskilt seriöst. Ett bra sätt att träna hjältar man är dålig med (alltid bättre träning mot människor än bottar) eller bara för att spela väldigt casual.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Till alla människor som spelar offlane.

Vilken är eran absoluta favorithjälte/ar att spela när du blir zonad och vågar knappt kolla runan närmast din lane?

Personligen är det Tidehunter för mig. Gå tangos, boots, clarity samt skilla kraken shell först så kan man överleva tillräckligt länge för att göra en rune check eller om det är en jättehemsk lane (massa magic damage extravaganza) gå och stacka ancients och sen kolla runan.

Permalänk
Medlem

Tjena, hoppas jag lägger i rätt tråd nu.

Har spelat dota 2 väldigt mycket men i augusti i år så hände de något som gör att jag inte kan spela dota och har inte orkat bry mig.
Iallafall det som händer är att när jag går in i dota och ska söka efter en match fryser allt och jag får göra en tvingad avstängning på dota 2 som inte svarar.

Det som funkar är att gå in o kolla på tex polares games osv utan problem

Det jag försökt med:
* Installera om Dota
* Formaterat om datorn mer än 2 ggr
* Lite andra små grejer men som inte gett resultat

Nån som har nån idé vad de kan vara ? Är riktigt sugen på spela

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAAANDEN:

Tjena, hoppas jag lägger i rätt tråd nu.

Har spelat dota 2 väldigt mycket men i augusti i år så hände de något som gör att jag inte kan spela dota och har inte orkat bry mig.
Iallafall det som händer är att när jag går in i dota och ska söka efter en match fryser allt och jag får göra en tvingad avstängning på dota 2 som inte svarar.

Det som funkar är att gå in o kolla på tex polares games osv utan problem

Det jag försökt med:
* Installera om Dota
* Formaterat om datorn mer än 2 ggr
* Lite andra små grejer men som inte gett resultat

Nån som har nån idé vad de kan vara ? Är riktigt sugen på spela

Mvh

Hade en kompis med samma problem, har tyvär tagit bort bokmärket där jag hade en lösning, men ska försöka hitta det. Det finns iaf på Dotas offical forum.

Edit; http://dev.dota2.com/showthread.php?t=143286 Finns fixes i den tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rannarootslane:

Till alla människor som spelar offlane.

Vilken är eran absoluta favorithjälte/ar att spela när du blir zonad och vågar knappt kolla runan närmast din lane?

Personligen är det Tidehunter för mig. Gå tangos, boots, clarity samt skilla kraken shell först så kan man överleva tillräckligt länge för att göra en rune check eller om det är en jättehemsk lane (massa magic damage extravaganza) gå och stacka ancients och sen kolla runan.

Batrider är en klar favorit, lätt att leecha XP i lanen, samt irritera genom att slänga lite olja på dom. Senare är det lätt att dra till skogen och farma!

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av rannarootslane:

Till alla människor som spelar offlane.

Vilken är eran absoluta favorithjälte/ar att spela när du blir zonad och vågar knappt kolla runan närmast din lane?

Personligen är det Tidehunter för mig. Gå tangos, boots, clarity samt skilla kraken shell först så kan man överleva tillräckligt länge för att göra en rune check eller om det är en jättehemsk lane (massa magic damage extravaganza) gå och stacka ancients och sen kolla runan.

Beroende på vilka du möter så kan clock vara förbaskat bra. (såvida de inte har heroes som kan hoppa på dig eller dylikt så går det att spela hyfsat safe men ändå få ok farm)
och en bra clock i laget är sällan trist att ha..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Något som köpt Arcane saken till PA?

Gjorde iallafall det, men har varit med om två gånger där kontraktet inte dyker upp i spelet sedan.
Ändå så möte jag Lina och ena matchen och Storm Spirit andra matchen. Vilka finns med i denna listan
http://www.dota2.com/oracle/day3

Vad jag fattar det som så behöver bara jag ha itemet på PA och välja honom. Väljer motståndaren någon av dem som är i listan så ska questen starta i början av spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Något som köpt Arcane saken till PA?

Gjorde iallafall det, men har varit med om två gånger där kontraktet inte dyker upp i spelet sedan.
Ändå så möte jag Lina och ena matchen och Storm Spirit andra matchen. Vilka finns med i denna listan
http://www.dota2.com/oracle/day3

Vad jag fattar det som så behöver bara jag ha itemet på PA och välja honom. Väljer motståndaren någon av dem som är i listan så ska questen starta i början av spelet.

Verkar finnas lite buggar:
http://www.reddit.com/r/DotA2/comments/2n1sqg/adding_gems_to_...

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Jo, det känns ju som en bugg, tackar så för länken. Precis nått sådant jag letade efter.

Permalänk
Medlem

Precis som Diretide så är även Frostivus inställt i år pga att Valve väljer att lägga ner sin tid på deras stora update som de har planerad till första halvåret 2015, mer info här http://blog.dota2.com/2014/12/future-changes-frostivus/