Datavac eller liknande för datorrengöring som blir billig i längden

Permalänk
Medlem

Datavac eller liknande för datorrengöring som blir billig i längden

Hej alla SweClockare!

Nu när skatteåterbäringen kommer in i December så tänkte jag investera i datorrengöring som blir billig i längden.

Jag har alltid använt luft på burk men för en som vill rengöra datorn och dess fläktar från damm en gång i veckan blir det dyrt i längden.

Nu till min fråga: Vad skulle ni rekommendera att blåsa rent datorn med om man vill vara sparsam i längden?
Mina krav:

  • Ingen statisk elektrisitet får bildas när man använder den ( dammsugare ut ur bilden)

  • Återanvändbar, helst utan batterier (skulle vara bäst om apparaten tog ström från vägguttaget)

  • Stark ström av luft som blåser ( eller suger upp) dammet med åtminstone samma kraft som luft på burk

Alla förslag beaktas!

Tack på förhand! / Lintto1

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

Denna ska tydligen vara väldigt bra. Har inte använt den men den rekommenderades på overclockers.

http://www.amazon.com/Metro-Datavac-Elctrcduster-500W-Europea...

http://www.amazon.co.uk/Datavac-Electric-Duster-ED-500-220-24...

Se bara till att du får den för 220-240V så du slipper AC konverterar.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

Denna ska tydligen vara väldigt bra. Har inte använt den men den rekommenderades på overclockers.

http://www.amazon.com/Metro-Datavac-Elctrcduster-500W-Europea...

http://www.amazon.co.uk/Datavac-Electric-Duster-ED-500-220-24...

Se bara till att du får den för 220-240V så du slipper AC konverterar.

Japp, tack det blir en sån då!

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

Har någon en idé för hur man skall få hem en sådan till Finland?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

Skicka den till Finland? Annars är det väl bara att ta med den i/på bilen/båten/flyget?

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av lintto1:

Hej alla SweClockare!

Nu när skatteåterbäringen kommer in i December så tänkte jag investera i datorrengöring som blir billig i längden.

Jag har alltid använt luft på burk men för en som vill rengöra datorn och dess fläktar från damm en gång i veckan blir det dyrt i längden.

Nu till min fråga: Vad skulle ni rekommendera att blåsa rent datorn med om man vill vara sparsam i längden?
Mina krav:

  • Ingen statisk elektrisitet får bildas när man använder den ( dammsugare ut ur bilden)

  • Återanvändbar, helst utan batterier (skulle vara bäst om apparaten tog ström från vägguttaget)

  • Stark ström av luft som blåser ( eller suger upp) dammet med åtminstone samma kraft som luft på burk

Alla förslag beaktas!

Tack på förhand! / Lintto1

Valfri oljefri kompressor eller kompressor med oljeavskiljare (för målerimunstycken) fungerar fint. Går att köpa på biltema, jula och liknade butiker.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Valfri oljefri kompressor eller kompressor med oljeavskiljare (för målerimunstycken) fungerar fint. Går att köpa på biltema, jula och liknade butiker.

Kanske det får bli en sån då, hur är det med statisk elektricitet hos en kompressor då? Jag vill ju inte steka mina komponenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

Skicka den till Finland? Annars är det väl bara att ta med den i/på bilen/båten/flyget?

Jag bor i Finland och tänker inte köra till Sverige endast för att få tag på en glorifierad kompressor. Amazon sänder väl inte till Finland?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Skrivet av lintto1:

Kanske det får bli en sån då, hur är det med statisk elektricitet hos en kompressor då? Jag vill ju inte steka mina komponenter.

Skickades från m.sweclockers.com

inget problem med tryckluft då du inte laddar upp nån form av plaströr med luft som med dammsugare.
tänk däremot på att stå utomhus och stoppa den fläkt du blåser mot nånting i trä/plast funkar ju bra för fläkten till nätagg.
annars håller du bara i fläkten med fingret ?

om du köper billigast så är ljudnivån ganska hög +90 db Biltema finns väl i Finland ?
annars ha längre slang och ha kompressorn i annat rum.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

inget problem med tryckluft då du inte laddar upp nån form av plaströr med luft som med dammsugare.
tänk däremot på att stå utomhus och stoppa den fläkt du blåser mot nånting i trä/plast funkar ju bra för fläkten till nätagg.
annars håller du bara i fläkten med fingret ?

om du köper billigast så är ljudnivån ganska hög +90 db Biltema finns väl i Finland ?
annars ha längre slang och ha kompressorn i annat rum.

Tack, får försöka hitta en mindre kompressor med bra luftflöde, Biltema finns 30 km ifrån mig så jag åker där förbi någon dag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av lintto1:

Jag bor i Finland och tänker inte köra till Sverige endast för att få tag på en glorifierad kompressor. Amazon sänder väl inte till Finland?

Skickades från m.sweclockers.com

Varför skulle de inte skicka till Finland?

Beror på vilken amazon du tar, .com skickar nästan bara till USA, med .co.uk kommer ju från England och .de från Tyskland så varför de inte skulle skicka till Finland förstår jag inte.

Det är väl bara lägga en order och kolla om de skicka till Finland i check outen.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

Varför skulle de inte skicka till Finland?

Beror på vilken amazon du tar, .com skickar nästan bara till USA, med .co.uk kommer ju från England och .de från Tyskland så varför de inte skulle skicka till Finland förstår jag inte.

Det är väl bara lägga en order och kolla om de skicka till Finland i check outen.

Skall prova...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av lintto1:

Kanske det får bli en sån då, hur är det med statisk elektricitet hos en kompressor då? Jag vill ju inte steka mina komponenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur tror du de får in luften i burkarna du kört med tidigare?

Skrivet av lintto1:

Tack, får försöka hitta en mindre kompressor med bra luftflöde, Biltema finns 30 km ifrån mig så jag åker där förbi någon dag.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänk bara på att få en oljefri-, måleriKompressor, eller vilken annan som helst med en oljeavskiljare på slangen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin