Iphone med skumt batteri problem

Permalänk
Medlem

Iphone med skumt batteri problem

Har en iPhone 5 med ett otroligt skumt batteri problem.

Telefonen har två år på nacken och har fungerat utan problem under hela tiden.
Plötsligt en dag började telefonen ladda ur otroligt mycket fortare än tidigare och jag är tvungen att ladda den under dagen.

Min första tanke var att batteriet börjar bli dåligt (den är ju ändå två år gammal) så jag köpte ett nytt batteri och bytte.
Samma problem.

Har testat följande:
Stänga av alla appar
Stängt av Wifi och Mobildata
Stängt av Bluetooth
Stängt av GPS
Stängt av bakgrundsuppdatering av appar.
Allt jag kan komma och tänka på och alla tips jag kan hitta på nätet.

Börjar misstänka att batterikretsen i telefonen är trasig eller något.
Telefonen blir otroligt varm vid laddning.

Någon som har någon ide?

EDIT:
Har även rensat telefonen och återställt den igen.
Kör iOS 8.1

Visa signatur

// Pengar är till för att göras åt.

Permalänk
Medlem

Är det i samband med ios 8? Där har du problemet isf det sugen ut batteriet för många.

Flera som uppdaterat dit och fått dålig batteritid :/ uppdaterat både en 4s och 5c med samma resultat att det tar batteri nått så förbannat så sålde o köpte Android istället

Visa signatur

Mobil: Samsung galaxy s5
Surfplatta: iPad 4
Dator: Acer Aspire E1

Permalänk
Medlem

Detta skedde nästan 2 mån efter iOS 8 uppgraderingen.

Nästa steg blir nog att testa 8.0 alt 7.x(senaste)... om inget annat hjälper

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skriv in ditt serienummer och kolla om du får byta batteri. https://www.apple.com/se/support/iphone5-battery/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beji:

Skriv in ditt serienummer och kolla om du får byta batteri. https://www.apple.com/se/support/iphone5-battery/

TS skrev att han har bytt batteriet.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem

Jag kollat den sidan, är inte med i den serien.
Och som Pinkn00b skriver, så har jag redan bytt batteri.

Nu har telefonen legat i flyplansläge, 4% på 7-8 minuter...
Förr (läs 6 mån sedan) kunde jag lägga den i flygplansläge och den tog 10% på 12 timmar...
Känns mer och mer som ett HW fel i någon krets eller nått.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BellAtoR:

Förr (läs 6 mån sedan) kunde jag lägga den i flygplansläge och den tog 10% på 12 timmar...

Den känns inte varmare än vanligt när du inte använder den?

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem

Låter som HW-fel tyvärr.

Permalänk
Medlem

Testa restore i itunes, o återställ sedan inte något. Drar den då batteri = hårdvarufel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BellAtoR:

Jag har för mig att ios8 hade mycket såna konstiga buggar och det var därför dom drog tillbaka den, kanske fortfarande är någon sån bugg som påverkar din.

Visa signatur

Amd Ryzen 5800x | Asus TUF Gaming B550 PRO | Intel Arc A750 | 2x16GB 3200Mhz Kingston FURY Beast DDR4 RGB | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Prova att stänga av den, ta ur SIM-kortet och starta den sedan, och kolla hur batteriet beter sig. Är det bättre så kan du behöva byta ut SIM-kortet.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

En anledning till varför man inte ska uppdatera
Dessutom kan du glömma att nedgradera iOS.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mac83:

Jag har för mig att ios8 hade mycket såna konstiga buggar och det var därför dom drog tillbaka den, kanske fortfarande är någon sån bugg som påverkar din.

Det var en bugg i iOS 8.0.1 så de drog tillbaka den samma dag och släppte iOS 8.0.2 dagen efter, men sedan dess har iOS 8.1 kommit. Varför lever vissa kvar i gamla nyheter bara för att den var negativ? Det är inte direkt så att Apple ignorerar problemen.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Toja92, jag kan inte på nått sätt se hur ett annat sim-kort skulle påverka batteritiden. Speciellt inte när jag testat i flygplansläge.
Men tack för input.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

vet att apple erbjöd ett batteribytes program för drabbade telefoner:

https://www.apple.com/se/support/iphone5-battery/

du kan ju kika

Permalänk
Medlem

Saint, antar att du inte läst tidigare kommentarer

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det var en bugg i iOS 8.0.1 så de drog tillbaka den samma dag och släppte iOS 8.0.2 dagen efter, men sedan dess har iOS 8.1 kommit. Varför lever vissa kvar i gamla nyheter bara för att den var negativ? Det är inte direkt så att Apple ignorerar problemen.

Jag sa inget negativt om apple eller liknande, jag sa bara att dom hade problem med den första ios8 och att det kanske finns något även i dom nya programvarorna som påverkar just hans telefon, inget är ju perfekt.

Visa signatur

Amd Ryzen 5800x | Asus TUF Gaming B550 PRO | Intel Arc A750 | 2x16GB 3200Mhz Kingston FURY Beast DDR4 RGB | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro

Permalänk

Samma problem uppkom även när iOS 7 kom. Ca 10 kompisar med sina 4s slutade wifi att fungera på och då de inte fungerade så vart batteriet helt värdelöst.
Om alla appar var avstängda och i flygplans läge så tog det kanske en timme för att dra 100-0% med skärmen av.
Som att det vart någon kortslutning typ eller att den försöker ansluta hela tiden genom den dåliga antennen.

Jag har dessutom haft en wifidrabbad 4s och kan säga att den vart grymt varm när man laddade och även när den bara låg i fickan.
Men hade lämnat wifi någon dag utan att försöka starta den så var batteriet som vanligt.

Du har inte haft nå problem med wifi?

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av BellAtoR:

Vem/var har du bytt batteri? Är det ett äkta Apple batteri eller ett eBay batteri?