In kommer en farbror och ber mig felsöka...

Permalänk
Hedersmedlem

In kommer en farbror och ber mig felsöka...

IBM Personal System 2

Jag är helt nollad på så här gamla datorer men ska se om jag kan få igång den.

Startar och jag kommer till en bild som verkar tala om att något är fel. Återkommer med bild på det.

Har datorn något värde idag?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Avstängd

Ptja 3000-4000kr beroende på köpare

Permalänk

PS2 ser väl ut såhär:

?

Visa felmeddelandet.

Permalänk
Medlem

Använde farbrorn denna dator till något, fram till nyligen?

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xibalba_SWE:

Är väl en IBM PS/2 P70? Ligger runt 2000-3000:- på Ebay.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Hedersmedlem

Ganska säker på att det är en Personal System 2

Felmeddelande..?

Skrivet av Teddis:

Använde farbrorn denna dator till något, fram till nyligen?

Han kör någon form av bokföring på den tror jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kan det vara något onboard batteri som gett sig? Om det nu är så att den inte har rätt tid och datum.
Milleniebuggen kanske? 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Hedersmedlem

Tillbehören.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är väl samma problem som med gamla cartridges, spelkonsoler, datorer osv.. dött batteri som orsakar att datorn inte vill boota längre, går den inte att öppna upp rätt enkelt med tanke på åldern? äldre prylar är väl oftast betydligt mer lättmeckade än nya liknande lösningar?

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Kan det vara något onboard batteri som gett sig? Om det nu är så att den inte har rätt tid och datum.
Milleniebuggen kanske? 😉

Skickades från m.sweclockers.com

http://support2.microsoft.com/kb/35436 säger att du har rätt att biosbatteriet är slut

" 161 System Options Error - (Run SETUP) Battery failure
162 System options not set correctly-(Run SETUP)
163 Time and date not set - (Run SETUP)"

Permalänk
Medlem

CMOS/BIOS batteriet är dött, sidan som pomelo länkade till säger.
161 System options not set; dead battery
163 Time and Date not set; clock not updating

Vilket låter logiskt med tanke på åldern. Datorn har nog ett ganska bra värde för en samlare.

Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk
Entusiast

Batteritorsk.
Klockbatteriet alltså.
Felkod 161 betyder "System Options Error - (Run SETUP) Battery failure"
Felkod 163 betyder "Time and date not set"

Fel 163 är alltså en automatisk följd av fel 161 av naturliga skäl.

Öppna datorn, byt batteri.
Då detta är en äldre "portabel" dator, så brukar klockbatterierna vara lite enklare att byta. De sitter oftast fast någonstans med dubbelhäftande tejp, och en liten sladd är ansluten till moderkortet, med en kontakjt som är relativt enkel att plugga ur. I regel är det 3 volts batterier, men även 5 volts förekommer.
När batteriet väl är bytt, så får man starta upp datorn på dess "SETUP"-diskett, och ställa in klocka, datum och CHS-värdena till hårddisken.
Dessa gamla datorer kan i regel inte autodetektera hårddisken, utan kräver att man anger dess CHS-värde manuellt. Detta står på hårddisken, så passa på att notera detta på en minneslapp när datorn väl är öppnad.
(CHS = Cylinders, Heads, Sectors)

Varför man är tvungen att använda diskett, beror på att på den gamla goda tiden då allt fungerade, så rymdes SETUP-programmet inte i BIOS-kretsen. Då valde man att lägga BIOS-SETUPen på diskett istället.
Vad bortskämd man är idag med rubbet inbyggt direkt i UEFI-systemet.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Hedersmedlem

Det sitter stora skruvar som jag tror är för att öppna så jag ska kolla lite närmare på det. Vill gärna vara försiktig med datorn med tanke på värde och att det troligen inte går att ersätta farbrorn om jag gör bort mig.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

Stämmer. Det TS har är en portabel, eller bärbar variant av PS/2:an.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

IBM Personal System 2

http://forumbilder.se/DEK98/ibm1.jpg

http://forumbilder.se/DEK98/ibm2.jpg

Jag är helt nollad på så här gamla datorer men ska se om jag kan få igång den.

Startar och jag kommer till en bild som verkar tala om att något är fel. Återkommer med bild på det.

Har datorn något värde idag?

Inte lägga mig i eller så, men har du egen firma eller någon du känner på något vis? låter lite udda att en random person bara skulle knacka på:)

Men kul att du fick något gammalt och udda att felsöka

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ilstallione:

Det sitter stora skruvar som jag tror är för att öppna så jag ska kolla lite närmare på det. Vill gärna vara försiktig med datorn med tanke på värde och att det troligen inte går att ersätta farbrorn om jag gör bort mig.

Detta kan hjälpa er:
http://www.walshcomptech.com/ohlandl/8573/8573.html

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Någon borde köpa en trasig sådan och bygga ett modernt system i den :).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Gud vad spännande, jag kommer följa denna tråd.
Prata med farbrorn om vad du tror felet är och vad som behöver göras. Att du behöver öppna upp den.
Worst case är att den inte går att använda igen som jag förstår det.
Men i och med att den inte går att använda nu så borde det väl inte vara något problem att få tillstånd till?
Lycka till!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ilstallione:

Dålig sprängskiss, men bättre än inget: http://ftp.eq.uc.pt/software/pc/drivers_deq/ibm/thinkpad350/t...
Från s161

Edit: För slö...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

Inte lägga mig i eller så, men har du egen firma eller någon du känner på något vis? låter lite udda att en random person bara skulle knacka på:)

Arbetar med IT.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Även om det inte nändes så är det väl ganska uppenbart att det är jobb det handlar om :P?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

Någon borde köpa en trasig sådan och bygga ett modernt system i den :).

ot:
Jag har en Toshiba T3100 med en skärm som gett upp av fukten av en kall källare.

Skulle vara kul med topnotch dator i, finns ju plats för 6-8st 2,5" diskar hehe..

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilken klassiker! Spännande utmaning du fick med den där datorn!

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för all hjälp, hittade batteriet som jag visar på bilderna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Arbetar med IT.

aaa tack

Skrivet av griid_83:

Även om det inte nändes så är det väl ganska uppenbart att det är jobb det handlar om :P?

hehe jo misstänkte det, men är ju inte lätt att avgöra finns ju gamla gubbar som bara knackar på dörr efter dörr för att få hjälp:)

Ser riktigt välbyggt ut, inga kablar som ligger löst tvärs över kretskort inte

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Kul att du delade med dig om ditt uppdrag! Kommer följa tråden.

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Medlem

Det där är en fin gammal dator, när man kunde bygga kvalité !

Idag tycks många tycka det är OK att saker går sönder efter några år.. men hur gammal är den maskinen ? Över 20år iaf..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.