Var jättebra i BF3, men suger i BF4, varför??

Permalänk
Avstängd

Var jättebra i BF3, men suger i BF4, varför??

Jag var en jättebra spelare i BF3, om jag får säga det själv. Jag dominerade i de flesta av de hundratals Conquest-matcherna jag spelade och var en naturlig lagkapten i min klan. Sen jag tog paus 1 år när BF4 släpptes för jag hade annat att göra, och sedan jag började om att spela igen för några veckor sen har jag inte alls funnit min gamla form. Jag har hittills omkring 100 timmar i BF4, men jag förstår inte varför jag suger så mycket i detta spel. I BF3 fick jag enkelt en KDr på 2.5 - 3.0, här i BF4 måste jag kämpa för att komma över 1.0 i KDr, och jag är ljusår ifrån att dominera under matcherna.

Jag provade spela några matcher i BF3, och där hade jag ungefär samma form som innan jag tog min paus, så jag verkar ju inte ha tappat min spelkvalitet där.

Jag förstår inte hur jag kan vara så dålig i jämförelse mellan dessa två spel. Någon som upplevt detsamma och som kan ge lite tips och råd?

Permalänk

Kände samma sak, nu har jag kört 300h och äger alla team death match'er

Permalänk
Medlem

För att det är ett annat spel kanske? med annan känsla och och inget blåfilter.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Vet inte exakt hur det var i BF3, var så länge sedan för mig, men i BF4 måste du ju tömma 5-6 mag på någon innan de dör normal mode. Personligen kan jag inte spela normal mode men älskar HC, precis lagom svårt att få död på någon/bli dödad i HC i min mening.
Kan ju testa köra lite hc?

Permalänk
Medlem

skillnaderna mellan bf4 och bf3 är att bf4 har mer synlig rekyl medans bf3 har mer osynlig, råder dig att inte bara sikta med siktet utan även titta vart skotten åker, då de lämnar ett spår efter sig i form av något rök-liknande streck.

Permalänk
Skrivet av ATRmayo:

skillnaderna mellan bf4 och bf3 är att bf4 har mer synlig rekyl medans bf3 har mer osynlig, råder dig att inte bara sikta med siktet utan även titta vart skotten åker, då de lämnar ett spår efter sig i form av något rök-liknande streck.

Fast BF4 har ju knappt någon rekyl i jämförelse...de hade ju massa visual recoil innan, dvs att det ser ut som att vapnet hoppar runt som tusan, fast kulorna ändå går typ rakt fram, vilket de nu ändrat, så att siktet håller sig i mitten ändå. Är ju mest spreaden man måste se upp med, men den fanns ju i BF3 också.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Det säger sig självt. Du börjar spela ett helt nytt spel ett år efter många som spelar idag. Även om du kanske är en bättre skytt så kan de kartorna betydligt bättre och känner till spelet utan och innan. Låt det ta sin tid så ser du att du snart börjar klättra uppåt i tabellen.

Jag fick ändra spelstil till stora delar eftersom att BF4 gynnade och på gränsen till krävde en långsammare spelstil än BF3 med hela spelarrörelsen och netcode-historien. Dock är detta före den stora höst-patchen som förbättrade dessa punkter bland mycket annat. Jag har inte spelat efter patchen och kan inte uttala mig huruvida spelet är mer i nivå med BF3 nu än tidigare.

Permalänk
Skrivet av milo_:

Det säger sig självt. Du börjar spela ett helt nytt spel ett år efter många som spelar idag. Även om du kanske är en bättre skytt så kan de kartorna betydligt bättre och känner till spelet utan och innan. Låt det ta sin tid så ser du att du snart börjar klättra uppåt i tabellen.

Jag fick ändra spelstil till stora delar eftersom att BF4 gynnade och på gränsen till krävde en långsammare spelstil än BF3 med hela spelarrörelsen och netcode-historien. Dock är detta före den stora höst-patchen som förbättrade dessa punkter bland mycket annat. Jag har inte spelat efter patchen och kan inte uttala mig huruvida spelet är mer i nivå med BF3 nu än tidigare.

Jag hade iof exakt samma problem vid release av BF4, eller i betan, gick från typ en SPM på 1100 i BF3 till 250 i BF4, vilket inte bara var map knowledge. Jag tror mest på det du säger om hur det kräver en annan spelstil, vilket tar lite tid att få in.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Fast BF4 har ju knappt någon rekyl i jämförelse...de hade ju massa visual recoil innan, dvs att det ser ut som att vapnet hoppar runt som tusan, fast kulorna ändå går typ rakt fram, vilket de nu ändrat, så att siktet håller sig i mitten ändå. Är ju mest spreaden man måste se upp med, men den fanns ju i BF3 också.

Vi delar upp det du skrev så vi kan klargöra lite här

"BF4 har ju knappt någon rekyl i jämförelse"
Exakt, precis som jag sa - BF4 har mer Synlig rekyl - med andra ord - Skotten stämmer MER överens med vart siktet är till skillnad från BF3, där rekylen på vapnet inte överensstämde alls med vart skotten flög.

"Är ju mest spreaden man måste se upp med, men den fanns ju i BF3 också."
Här har du fel, i battlefield 3 så vart rekylen på vart siktet åkte och färd riktningen på skotten inte på samma "riktning"/punkt/mål - mestadels för rekylen var animerat för sig och skotten åkte på en annan kalkylerad färd riktning av dess komponent som tog hand om skotten - detta ledde till att skotten inte hamnade där siktet var om inte man avlossade ett skott i SEMI. Du måste också ha i åtanke att skotten inte åker ut ur vapnet utan åker rakt ut ur "fejjan"/kameran eller spelar modellen, det är en av anledningarna till att du kan bli skjuten av någon när deras panna bara sticker ut. (självsökande skott någon?)

Att ha i åtanke HUR spelet är uppbyggt ger en ett stort övertag/handikapp vilket låter en spelare att dominera. Om jag fick skulle jag ta bort vapen modellen då den inte fyller något syfte alls - till skillnad som spelet ARMA 3 - där skottet faktiskt åker ut ur pipan och att skottet ändrar färdriktning när den träffar/penetrerar olika material/objekt. (en bra video som visar hur det SKA FUNGERA)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Jag hade iof exakt samma problem vid release av BF4, eller i betan, gick från typ en SPM på 1100 i BF3 till 250 i BF4, vilket inte bara var map knowledge. Jag tror mest på det du säger om hur det kräver en annan spelstil, vilket tar lite tid att få in.

Kan inte tala för SPM eftersom att den kan variera med ± 1000 beroende på XP-Boost men själv hade jag inga som helst problem att anpassa spelstilen, inte för att BF4:s spelstil var roligare, för det var det inte, men jag blev inte en sämre spelare. Däremot har jag väldigt många vänner som var 2.5-3 KD-spelare i BF3 som kom in i BF4 och lyckade aldrig överstiga 1.5 KD. Det finns en sanning i att bra skyttar blev bestulna på sin skicklighet, spelets mekanismer gjorde dessa inte rättvisa vilket också återspeglades i statistiken.

Permalänk
Skrivet av milo_:

Kan inte tala för SPM eftersom att den kan variera med ± 1000 beroende på XP-Boost men själv hade jag inga som helst problem att anpassa spelstilen, inte för att BF4:s spelstil var roligare, för det var det inte, men jag blev inte en sämre spelare. Däremot har jag väldigt många vänner som var 2.5-3 KD-spelare i BF3 som kom in i BF4 och lyckade aldrig överstiga 1.5 KD. Det finns en sanning i att bra skyttar blev bestulna på sin skicklighet, spelets mekanismer gjorde dessa inte rättvisa vilket också återspeglades i statistiken.

Nu syftade jag på en overall SPM, inte för en match, och den varierar INTE på ±1000 beroende på XP-boost eller inte. I BF4 har man ju dessutom en konstant XP-boost, förutsatt att man kommer ihåg att använda den varje timme, vilket borde ge ett övertag till BF4 i SPM om det vore så.

Nej, man blir inte en sämre spelare, men spelet kräver att man anpassar sig till en väldigt restriktiv spelstil, vilket för mig personligen lett till avsevärt lägre scores då måste måste vara mer försiktig om man vill hålla sig vid liv, då jag personligen värderar en vettig K/D före SPM.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av ATRmayo:

Vi delar upp det du skrev så vi kan klargöra lite här

"BF4 har ju knappt någon rekyl i jämförelse"
Exakt, precis som jag sa - BF4 har mer Synlig rekyl - med andra ord - Skotten stämmer MER överens med vart siktet är till skillnad från BF3, där rekylen på vapnet inte överensstämde alls med vart skotten flög.

"Är ju mest spreaden man måste se upp med, men den fanns ju i BF3 också."
Här har du fel, i battlefield 3 så vart rekylen på vart siktet åkte och färd riktningen på skotten inte på samma "riktning"/punkt/mål - mestadels för rekylen var animerat för sig och skotten åkte på en annan kalkylerad färd riktning av dess komponent som tog hand om skotten - detta ledde till att skotten inte hamnade där siktet var om inte man avlossade ett skott i SEMI. Du måste också ha i åtanke att skotten inte åker ut ur vapnet utan åker rakt ut ur "fejjan"/kameran eller spelar modellen, det är en av anledningarna till att du kan bli skjuten av någon när deras panna bara sticker ut. (självsökande skott någon?)

Att ha i åtanke HUR spelet är uppbyggt ger en ett stort övertag/handikapp vilket låter en spelare att dominera. Om jag fick skulle jag ta bort vapen modellen då den inte fyller något syfte alls - till skillnad som spelet ARMA 3 - där skottet faktiskt åker ut ur pipan och att skottet ändrar färdriktning när den träffar/penetrerar olika material/objekt. (en bra video som visar hur det SKA FUNGERA)

Men vad menar du att skillnaden på spread och att skotten pga rekyl inte går dit man siktar? Spread i spelvärlden är ju precis det, att man siktar på ett ställe, och kulan åker någon annanstans, ungefär som att sänka accuracyn fast bara när man skjuter flera skott.

Jo, skotten åker ur ansiktet, men hur menar du att det påverkar det vi pratar om? Det påverkar ju egentligen bara vad man kan skjuta över, vilket tillåter headglitching, något de jobbar på att lösa i BF4, även om de kanske inte lyckats perfekt än.

Hur menar du att kännedomen om hur rekylen är uppbyggd (eller om man då kallar det spread) tillåter en att dominera? Man måste fortfarande jobba runt det på samma sätt som alla andra.

Vapenmodellen är nog mest där för att det inte ska bli så tråkigt att bara ha en prick i mitten av skärmen, kanske framför allt för någon typ av inlevelse.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Nu syftade jag på en overall SPM, inte för en match, och den varierar INTE på ±1000 beroende på XP-boost eller inte. I BF4 har man ju dessutom en konstant XP-boost, förutsatt att man kommer ihåg att använda den varje timme, vilket borde ge ett övertag till BF4 i SPM om det vore så.

Nej, man blir inte en sämre spelare, men spelet kräver att man anpassar sig till en väldigt restriktiv spelstil, vilket för mig personligen lett till avsevärt lägre scores då måste måste vara mer försiktig om man vill hålla sig vid liv, då jag personligen värderar en vettig K/D före SPM.

Gjorde jag också.

Inte säger du? Blir inte en SPM på 500 helt plötsligt 1500 med 200% boost? Frekvensen på dessa varierar såklart men generellt kan man utan problem uppnå >500 poäng extra med XP-boosts.

Permalänk
Skrivet av milo_:

Gjorde jag också.

Inte säger du? Blir inte en SPM på 500 helt plötsligt 1500 med 200% boost? Frekvensen på dessa varierar såklart men generellt kan man utan problem uppnå >500 poäng extra med XP-boosts.

När man är uppe i ett par hundra timmar blir det plötsligt mycket svårare att påverka sin SPM, speciellt med en kortare XP boost. När jag spelade BF3 var dessa boosts även väldigt sällsynta, och användes i princip mest när de ville be om ursäkt för någonting.

Spelar man medvetet endast under XP-boosts ger det såklart en stor skillnad, men i verkliga exempel, mitt exempel närmare bestämt, så är de i princip irrelevanta. En konstant boost 25-100% i BF4 ger dessutom mycket mer än en boost på 100% (såg aldrig någon boost på 200% när jag spelade) under några timmars spelande då och då.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

När man är uppe i ett par hundra timmar blir det plötsligt mycket svårare att påverka sin SPM, speciellt med en kortare XP boost. När jag spelade BF3 var dessa boosts även väldigt sällsynta, och användes i princip mest när de ville be om ursäkt för någonting.

Spelar man medvetet endast under XP-boosts ger det såklart en stor skillnad, men i verkliga exempel, mitt exempel närmare bestämt, så är de i princip orelevanta. En konstant boost 25-100% i BF4 ger dessutom mycket mer än en boost på 100% (såg aldrig någon boost på 200% när jag spelade) under några timmars spelande då och då.

Du missuppfattade troligtvis vad jag menade med XP-boosts eftersom att dessa är de man aktiverar i själva spelet. Jag syftade inte på Double XP-dagar som DICE tillhandahåller. Med det i åtanke så har XP-boosts en enorm inverkan på ditt SPM.

Permalänk
Medlem

Jag sög i bf3 och suger ännu hårdare i bf4...
Var glad att du åtminstone är bra på nåt

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

Jag sög i bf3 och suger ännu hårdare i bf4...
Var glad att du åtminstone är bra på nåt

Roligt att vi tänkte likadant, skulle precis kommentera samma sak. Jag var halv-crap I BF3, men hel-crap i BF4

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Skrivet av milo_:

Du missuppfattade troligtvis vad jag menade med XP-boosts eftersom att dessa är de man aktiverar i själva spelet. Jag syftade inte på Double XP-dagar som DICE tillhandahåller. Med det i åtanke så har XP-boosts en enorm inverkan på ditt SPM.

Så du pratar om dem ändå trotts det jag först skrev? Okej...som sagt hade jag mycket högre SPM i BF3 (1100) än i BF4 (250), trotts XP-boosts i BF4, när jag nyss börjat spela.

Detta förklarar du med att man i BF4 kan verka ha högre SPM än man egentligen skulle haft, vilket bara styrker min poäng ytterligare då jag då egentligen skulle haft en lägre SPM än 250, förutsatt att jag hade använt massa stora Xp-boosts, vilket jag inte gjorde eftersom de innan premium var rätt sällsynta.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Jag tror det har att göra med (som jag skrivit i tidigare trådar) att Battlefield 4 blivit "noobifierat". Dvs, alla har större chans att vara bättre. I BF3 kan du genom bra placering och okej aim skjuta ner ett bra gäng med spelare utan bekymmer. Det märktes tydligt vilka som var duktiga på att skjuta och vilka som inte var det. I battlefield 4 är inte detta möjligt på samma sätt och man har suddat ut den där gränsen som finns i mellan. Tittar man till klanscenen i BF4 är det ingen slump att så många okända spelare plötsligt kan vara med och spela i "toppen".

Så troligtvis har du inte blivit sämre, utan folk blivit bättre - av spelet

Permalänk
Medlem

Rätt setup/tillbehör för dig och ditt vapen gör mycket också.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Så du pratar om dem ändå trotts det jag först skrev? Okej...som sagt hade jag mycket högre SPM i BF3 (1100) än i BF4 (250), trotts XP-boosts i BF4, när jag nyss börjat spela.

Detta förklarar du med att man i BF4 kan verka ha högre SPM än man egentligen skulle haft, vilket bara styrker min poäng ytterligare då jag då egentligen skulle haft en lägre SPM än 250, förutsatt att jag hade använt massa stora Xp-boosts, vilket jag inte gjorde eftersom de innan premium var rätt sällsynta.

Fanns ingen poäng som jag ville stryka eller rata. Det jag ville få fram var att de två spelens SPM inte är jämförbara på grund av BF4:s XP-boosts. Sedan är det olika spel där rezz-trains inte existerar i BF4 och det finns betydligt färre CQ-kartor. Det är med andra ord irrelevant att basera en slutsats på just SPM.

Permalänk

Haha låter precis som mig är hur grym som helst på bf3 oftast etta på canals tdm men i bf4 på pc har jag svårt att få en bra Kd men på XB1 har jag över 2Kd. Känns mycket snabbare med kontroll man får mer kontroll av sin karaktär i bf4

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk
Skrivet av milo_:

Fanns ingen poäng som jag ville stryka eller rata. Det jag ville få fram var att de två spelens SPM inte är jämförbara på grund av BF4:s XP-boosts. Sedan är det olika spel där rezz-trains inte existerar i BF4 och det finns betydligt färre CQ-kartor. Det är med andra ord irrelevant att basera en slutsats på just SPM.

Well, de är jämförbara om man; 1: vet hur man spelar, dvs om man ressade mer eller mindre, vilket inte är någon skillnad i princip, fler per timme spelad i BF4 faktiskt, eftersom jag var lite grön på resning när jag först spelade BF3. 2: konstaterar att om man räknar med BF4s boosts så blir skillnaderna ännu större, exakt hur stora de blir spelar ingen roll i sammanhanget.

Hur många CQC-maps det finns spelar ingen som helst roll, det är vad som spelas som är intressant i så fall, även om många med högst SPM/KD lirar Conquest.

Med de punkterna kan man konstatera att inget går att säga 100%igt med enbart SPM, eller någon stat för den delen, då det alltid finns undantag, men då jag förklarar att jag inte spelat på något av de sätt man kan göra för att runtgå statistiken.

Till den slutsatsen jag drog är statistiken duglig.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Well, de är jämförbara om man; 1: vet hur man spelar, dvs om man ressade mer eller mindre, vilket inte är någon skillnad i princip, fler per timme spelad i BF4 faktiskt, eftersom jag var lite grön på resning när jag först spelade BF3. 2: konstaterar att om man räknar med BF4s boosts så blir skillnaderna ännu större, exakt hur stora de blir spelar ingen roll i sammanhanget.

Hur många CQC-maps det finns spelar ingen som helst roll, det är vad som spelas som är intressant i så fall, även om många med högst SPM/KD lirar Conquest.

Med de punkterna kan man konstatera att inget går att säga 100%igt med enbart SPM, eller någon stat för den delen, då det alltid finns undantag, men då jag förklarar att jag inte spelat på något av de sätt man kan göra för att runtgå statistiken.

Till den slutsatsen jag drog är statistiken duglig.

Likväl är de ändå inte jämförbara eftersom att en lika snabb revive i BF4 som i BF3 ger 20 poäng gentemot 100. Du är också begränsad till 3(?) st innan en cool down kickar in.

Antalet CQ-kartor spelar i högsta grad roll om man ska ha en generell syn på spelen och inte vad en individuell spelare spelar, för då har man gjort ett aktivt val att få möjlighet till ett högt SPM eller inte. Om du bara har hållit dig till Metro eller en annan karta som finns i de båda spelen kan jag förstå en logik, annars går det inte att göra en jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Men vad menar du att skillnaden på spread och att skotten pga rekyl inte går dit man siktar? Spread i spelvärlden är ju precis det, att man siktar på ett ställe, och kulan åker någon annanstans, ungefär som att sänka accuracyn fast bara när man skjuter flera skott.

Jo, skotten åker ur ansiktet, men hur menar du att det påverkar det vi pratar om? Det påverkar ju egentligen bara vad man kan skjuta över, vilket tillåter headglitching, något de jobbar på att lösa i BF4, även om de kanske inte lyckats perfekt än.

Hur menar du att kännedomen om hur rekylen är uppbyggd (eller om man då kallar det spread) tillåter en att dominera? Man måste fortfarande jobba runt det på samma sätt som alla andra.

Vapenmodellen är nog mest där för att det inte ska bli så tråkigt att bara ha en prick i mitten av skärmen, kanske framför allt för någon typ av inlevelse.

"Men vad menar du att skillnaden på spread och att skotten pga rekyl inte går dit man siktar? Spread i spelvärlden är ju precis det, att man siktar på ett ställe, och kulan åker någon annanstans, ungefär som att sänka accuracyn fast bara när man skjuter flera skott."

Vi tar det såhär, du siktar mot ett huvud, korshåret är mitt på pannan.
du avlossar ETT skott, vapnet och därmed siktet - rör sig upp mot vänster.
du avlossar ännu ett skott, skottet åker åt höger vid det nuvarande siktet

varför? jo för att siktet inte är ett sikte i sig, när du "siktar ned vapnet" så stryps spridningen på skotten, där med åker inte skotten ditt man siktar med vapnet. Om du vill förstå vad jag menar med detta, ta och lira lite ARMA 3 och se hur vapnet rör sig när man siktar in, försök träffa något 100meter bort på full auto vilket är äckligt enkelt på bf3 och bf4

"Jo, skotten åker ur ansiktet, men hur menar du att det påverkar det vi pratar om? Det påverkar ju egentligen bara vad man kan skjuta över, vilket tillåter headglitching, något de jobbar på att lösa i BF4, även om de kanske inte lyckats perfekt än."

Det ger dig en falsk ursprungspunkt på vart skotten åker ut ifrån vilket ger ett falskt intryck på vart skotten faktiskt åker och vart de var tänkt att åka/träffa.

"Hur menar du att kännedomen om hur rekylen är uppbyggd (eller om man då kallar det spread) tillåter en att dominera? Man måste fortfarande jobba runt det på samma sätt som alla andra."

Inte riktigt, bara för att det finns X som påverkar alla på samma sätt så betyder inte att alla handskas med X på samma sätt.
ett bra och tydligt exempel på detta så att du förstår...
Planet du sitter i har två målsökande robotar efter sig :
Du väljer att döda dig själva istället för att hoppa ut ur planet.
Du väljer att hoppa ut ur planet.
Du väljer att sitta kvar.
Du väljer att använda Flares och slå tillbaka.
Du väljer att använda Flares och försöka fly.
Du väljer att hoppa ut ur planet och spränga upp motståndaren med en RPG medans du svävar runt.

Alla är metoder/lösningar på något som påverkar alla men man måste inte göra jobba runt det precis som alla andra, just för att det är ett sandbox.

När det kommer till rekyl kan man lösa det på andra sätt, då det finns olika tillbehör som ger spelaren en viss kontroll över spridningen, vissa vapen som bara helt enkelt dominerar, vissa som bara är roliga att använda för att de ser "coola" ut etc etc...

i slutändan handlar allt om hur du som spelare anpassar dig utefter miljön som spelas samt hur motståndarna beter sig, vissa har en tendens att försöka "ducka" skott genom att först röra sig från vänster till höger och sedan byta och röra sig höger till vänster, detta medför att de får 2-4 skott extra på sig om motståndaren har valt att forsätta avfyra kontinuerligt på full auto, skotten som ännu inte har nått fram kommer då att träffa än om man går in i deras färd riktning. Förstår ni nu har många variabler som spelar roll? om du rör dig SNETT i en nedförsbacke BORT från en motståndare så kommer han/hon ha svårare att träffa/följa dig just för hur rekylen fungerar och hur skotten färdas.

att bemästra dessa olika sätt är bäst genom att faktiskt ta och analysera hur olika komponenter(vapen,fordon. fysik) fungerar i produkten dvs - bf4.

hoppas jag har förklarat lite bättre här :/

Permalänk
Medlem

Anti-recoil attachment fungerar bara när du högerklickar,dvs. när du "aimar".

Sen är även ping en viktig del, även FPS gör skillnad.

Hett tips från en som nöter BF4 varje dag
Blir du beskjuten, spring inte åt samma håll ifall du ska undvika skott. Motståndarn antar förmodligen att du springer åt samma håll. Zickzacka och hoppa hejvilt istället! Eller släng dig på marken.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Något som man som BF4 spelare måste tänka på är att man siktar ganska så högt även när man rör sig framöver på kartan. Finns otaliga filmer på tuben där man ser spelare springa fram tittandes ner i backen med siktet.

Det är någon hundradels fördel att ha bössans sikte aim-klar ( i rätt höjd). Ofta detta som skiljer en bra spelare från en något sämre.

Själv kämpar jag med detta ännu men har dom senaste 100 timmarna lyckats över förväntan. Vinner en större del av closecombat än någonsin tidigar (ca 800 timmar ).

Men spela in er själva och titta så ska ni få se va lågt man ofta springer med siktet. Inte alla då men som sagt många.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Skrivet av Emmet45:

Jag var en jättebra spelare i BF3, om jag får säga det själv. Jag dominerade i de flesta av de hundratals Conquest-matcherna jag spelade och var en naturlig lagkapten i min klan. Sen jag tog paus 1 år när BF4 släpptes för jag hade annat att göra, och sedan jag började om att spela igen för några veckor sen har jag inte alls funnit min gamla form. Jag har hittills omkring 100 timmar i BF4, men jag förstår inte varför jag suger så mycket i detta spel. I BF3 fick jag enkelt en KDr på 2.5 - 3.0, här i BF4 måste jag kämpa för att komma över 1.0 i KDr, och jag är ljusår ifrån att dominera under matcherna.

Jag provade spela några matcher i BF3, och där hade jag ungefär samma form som innan jag tog min paus, så jag verkar ju inte ha tappat min spelkvalitet där.

Jag förstår inte hur jag kan vara så dålig i jämförelse mellan dessa två spel. Någon som upplevt detsamma och som kan ge lite tips och råd?

Sikta högt! Absolut måste, sen är ett tips att använda ett vapen med 750+ rof. Efter den senaste patchen så är det nästan inte den som skjuter först som dödar den andra utan den som siktar bäst, så ett vapen med 750+ rof och siktar högt så kommer du nästan aldrig dö, då dom dör direkt. (Jag gillar aek-971 väldigt mycket efter patchen då dom dör som små flugor om man kan sikta någorlunda bra)

Om du blir skjuten så funkar det riktigt bra att slänga sig på marken (jag tror alltid dom dör när någon slänger sig och slutar skjuta) eller ändra riktning när du blir beskjuten då man oftast siktar något framför eller förväntar sig att du ska fortsätta springa i samma riktning.

Förövrigt så tycker jag nästan BF4 är lättare och motståndarna är VÄLDIGT mycket sämre än i BF3, vilket jag faktiskt tycker gör spelet i allmänhet tråkigt då jag LÄTT ligger på 2.5+ k/d när jag spelar något seriöst.

Hoppas något av mina tips hjälper!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hulkianosch:

Sikta högt! Absolut måste, sen är ett tips att använda ett vapen med 750+ rof. Efter den senaste patchen så är det nästan inte den som skjuter först som dödar den andra utan den som siktar bäst, så ett vapen med 750+ rof och siktar högt så kommer du nästan aldrig dö, då dom dör direkt. (Jag gillar aek-971 väldigt mycket efter patchen då dom dör som små flugor om man kan sikta någorlunda bra)

Om du blir skjuten så funkar det riktigt bra att slänga sig på marken (jag tror alltid dom dör när någon slänger sig och slutar skjuta) eller ändra riktning när du blir beskjuten då man oftast siktar något framför eller förväntar sig att du ska fortsätta springa i samma riktning.

Förövrigt så tycker jag nästan BF4 är lättare och motståndarna är VÄLDIGT mycket sämre än i BF3, vilket jag faktiskt tycker gör spelet i allmänhet tråkigt då jag LÄTT ligger på 2.5+ k/d när jag spelar något seriöst.

Hoppas något av mina tips hjälper!

Det är nog lättare för folk som kan sikta.. Folk som är lite halvdåliga dör hela tiden så dom skyller på spelet.

Permalänk
Medlem

Du är mer eller mindre chanslös med en 60hz skärm, minst 120hz och grafikkort som kan hålla 120+ fps krävs. Det är svårare att känna av recoil på 60hz och det tar tid att lära om från 60 till 120 eller 144 hz. Min K/D ratio blev typ 50% bättre bara genom att byta skärm och gå över till SLI.