Permalänk
Medlem

Får ej 144hz

Hej, fick nyligen en 144hz skärm som jag vill koppla till min laptop. Var på webhallen idag och snackade men någon som jobbade där och de rekommenderade en mini display port som jag nu kopplar till skärmen. När jag sedan ska ändra inställningarna för uppdateringsfrekvens så är det högsta 60hz. Undrar vad felet är och vad jag kan göra för att åtgärda det.

Tacksam för svar!

Permalänk
Hjälpsam

Kör du displayport i båda ändarna, dvs DP ut på laptoppen och DP in på skärmen?

Vad är det för laptop (gärna med länk) och vad är det för skärm?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Vad har du för dator och skärm?

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Datorn jag har är en sådan, http://www.asus.com/se/Notebooks_Ultrabooks/ASUS_ROG_G750JW/ fast i 15-tum.
Skärmen är en, http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/168805-a...

Nej, i datorn sitter en mini display port som är kopplad i skärmen som DVI.

Permalänk
Medlem

Du måste använda en AKTIV miniDP->DL-DVI adapter för att få ut 144hz

Visa signatur

CASE: NZXT Switch 810 White Edition CPU: Intel core i7 3770K @ 4.3 GHz cooled by Corsair H100(SP120 Push-Pull) GPU: EVGA Geforce GTX 680 SC Signature Edition MOTHERBOARD: MSI Z77A-GD65 MEMORY: Corsair Vengeance 1600 MHz 16GB PSU: Corsair AX850 OS DRIVE: Intel 520 60 GB SSD SECONDARY DRIVE: Samsung 830 256GB SSD STORAGE DRIVE: Silicon Power 1TB external USB3

Permalänk
Medlem

Jag tror det är grafikkortet som är för kasst, NVIDIA GeForce GTX 660M

Permalänk
Medlem
Skrivet av ePPz:

Du måste använda en AKTIV miniDP->DL-DVI adapter för att få ut 144hz

Kan du skicka en länk till någon hemsida där man kan köpa en? De enda jag hittar är från Apple Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schmulan:

Kan du skicka en länk till någon hemsida där man kan köpa en? De enda jag hittar är från Apple Tack

http://www.kabelbutiken.com/adapter-mini-displayport-dvi-dual... kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schmulan:

Denna tex skulle jag tro funkar, någon får gärna confirma innan dock.

http://www.inet.se/produkt/5409071/adapter-xfx-aktiv-minidisp...

MVH
jensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensen.:

Denna tex skulle jag tro funkar, någon får gärna confirma innan dock.

http://www.inet.se/produkt/5409071/adapter-xfx-aktiv-minidisp...

MVH
jensen.

Nej det behövs dual-link, finns länkat tidigare i tråden. Adaptrarna är dyra och jag tror faktiskt att Apples är billigast på strax under tusenlappen. Dock vet jag inte hur det ser ut på ex ebay

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

Varför krånglig signalomvandling när både skärm och dator har DP?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Bildexpert 📺

Tänkte just det. Skärmen har DP, grafikkortet har (mini)DP och då räcker det med en normal kabel med rätt kontakter i vardera änden. Allt annat är lite som att gå över ån efter vatten och samtidigt slåss med björnen när det finns en Pressbyrå runt hörnet.

DP till DL-DVI som klarar 144 Hz är udda ting, om det ens finns någon mainstreamprodukt för detta? Apples omvandlar är jag tveksam till att den fungerar, dess uppgift var från början att kunna koppla än Apples gamla 30-tummare och köra 2560x1600 i 60 Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tänkte just det. Skärmen har DP, grafikkortet har (mini)DP och då räcker det med en normal kabel med rätt kontakter i vardera änden. Allt annat är lite som att gå över ån efter vatten och samtidigt slåss med björnen när det finns en Pressbyrå runt hörnet.

DP till DL-DVI som klarar 144 Hz är udda ting, om det ens finns någon mainstreamprodukt för detta? Apples omvandlar är jag tveksam till att den fungerar, dess uppgift var från början att kunna koppla än Apples gamla 30-tummare och köra 2560x1600 i 60 Hz.

Så det jag behöver köpa är alltså en miniDP till DP?
Tack för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Varför krånglig signalomvandling när både skärm och dator har DP?

Skrivet av Laxpudding:

Missade helt att den hade DP då det inte stod i specen på Webhallen, däremot i rubriken. Prisjakt och AOC egen hemsida gav lite mer info. Då är det klart att DP ska användas.

Skrivet av Schmulan:

Så det jag behöver köpa är alltså en miniDP till DP?
Tack för svar

Jo då ska det vara en sådan.

Skrivet av Laxpudding:

Fungerade iallafall fint att få 120hz från min Macbook Pro till min gamla Viewsonix VX2268VM när det begav sig. Dock enbart i Windows via bootcamp lustigt nog.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450