Permalänk
Medlem

Fryskrach efter 1 månad, X99

Hej SweC

jag har stött på ett väldigt underligt problem.

Det är så att min dator har börjat frysa fast utan någon speciell anledning.

Kan sitta och surfa runt (har ej testat med spel då jag inte spelar atm) och helt plötsligt fryser datorn fast, crtl+alt+delete fungerar inte, reset knappen fungerar inte. Det ända som har någon verkan är att hålla nere power knappen. Men sen när jag försöker starta om datorn igen så försöker datorn boota men lyckas inte, den får ström i någon sekund sen dör den, och så håller den på ett tag. Det enda som verkar fungera är om man stänger av PSU brytaren i någon minut, eller låter datorn försöka forcea sig själv till en boot. Det verkar också som att har den uppstått en gång så brukar det hända igen några gånger sen slutar det igen. Har inte hittat något mönster ännu, då det sker på vad jag kan se random.

Har testat att köra stresstester, 4 h OCCT ger inget, samma sak gäller för Valley, temperaturerna är godkända enligt mig, omkring 60-70 på CPU och 75-85 på GPU.

Har kört båda virus scan och scan med Malwarebytes för att se om det är någon form av skit, hittade inget.

Detta fenomen har båda uppstått med en stabil OC på 4.3 och allt på stock utom RAM med XMP på 2133.

Jag har aldrig varit med om något liknande då jag oftast brukar få bluescreen men nu fryser bara dator.

Min rig:

Intel Core i7 5820k
Phanteks PH-TC14PE
ASRock X99M Killer mATX
G.Skill Ripjaws 4 16GB DDR4 2133MHz
ASUS GTX 780 TI Matrix Platinum
Corsair AX860 80PLUS Platinum
Phanteks Enthoo Evolv Satin Black
Samsung 830 256 GB
Windows Home Premium 64 Bit

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

Testa med en annan PSU är mitt tips!
Låter oroväckande likt när sonens gav upp! Även med ett kvalitets agg som ditt så kan det vara fel på det!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilhe1:

Testa med en annan PSU är mitt tips!
Låter oroväckande likt när sonens gav upp! Även med ett kvalitets agg som ditt så kan det vara fel på det!

Konstigt, för det funkade jättebra med min tidigare rig, förvisso Z77, men den var ganska högt OC, 3770K @ 4.5 GHz, kontra 5820k i stock. Man tycker ju de borde dra ungefär lika mycket.

Problemet är ju att jag inte riktigt vet vad som orsakar problemet, så kan ju inte felsöka på ett effektivt sätt. Ska testa OCCT PSU test och se om det ger något.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan det vara ett minnesfel tro? Testa att köra ett Memtest och se om du för några fel

Visa signatur

CASE: NZXT Switch 810 White Edition CPU: Intel core i7 3770K @ 4.3 GHz cooled by Corsair H100(SP120 Push-Pull) GPU: EVGA Geforce GTX 680 SC Signature Edition MOTHERBOARD: MSI Z77A-GD65 MEMORY: Corsair Vengeance 1600 MHz 16GB PSU: Corsair AX850 OS DRIVE: Intel 520 60 GB SSD SECONDARY DRIVE: Samsung 830 256GB SSD STORAGE DRIVE: Silicon Power 1TB external USB3

Permalänk
Avstängd

Försök med att stänga av strömsparfunktionerna för cpu i bios c1e state och vad dem heter..fick exakt sådär

Permalänk

Har du intel rapid storge instalerat ?

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av ePPz:

Kan det vara ett minnesfel tro? Testa att köra ett Memtest och se om du för några fel

Ska testa nu, återkommer imorgon.

*Körde memtest 1,5 pass, inga errors på 2h 41 min, däremot känner inte Memtest igen mitt chipset eller vad för minnes typ jag har, men känner igen CPU:n.*

Skrivet av makn:

Försök med att stänga av strömsparfunktionerna för cpu i bios c1e state och vad dem heter..fick exakt sådär

Tror jag har gjort det, men annars kan jag testa det, men varför skulle problemen uppstå nu?

*C1E är avstängd, C3, C6 är på.*

Skrivet av dennisdvdr:

Har du intel rapid storge instalerat ?

Det har jag, och det funkade prima med min Z77 och samma SSD, kan det orsaka det?

EDIT: La till lite extra text.

Visa signatur

Permalänk

Det har jag, och det funkade prima med min Z77 och samma SSD, kan det orsaka det?[/QUOTE]

Jo de kan. Jag hade problem som liknade dina på en av mina burkar. Blåste burken efter att jag sökt systematisk genom allt, satt inte in intel rapid, den har inte haft problem efter det. Det var en samsung evo840 på ett x79 system. Det är inte så bara att avinstallera det heller, finns guider på internet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennisdvdr:

Det har jag, och det funkade prima med min Z77 och samma SSD, kan det orsaka det?

Jo de kan. Jag hade problem som liknade dina på en av mina burkar. Blåste burken efter att jag sökt systematisk genom allt, satt inte in intel rapid, den har inte haft problem efter det. Det var en samsung evo840 på ett x79 system. Det är inte så bara att avinstallera det heller, finns guider på internet.

Fan vad drygt, ska se om att stänga av C1E gör någon skillnad, om det fortfarande strular så blir det att fixa Intel Rapid då.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av pAcKiE:

Fan vad drygt, ska se om att stänga av C1E gör någon skillnad, om det fortfarande strular så blir det att fixa Intel Rapid då.

Verkligen. Jag var jätte förvånad då det visade sig vara det. Jag har också som du flera burkar som det funkar utan problem på. Lättast är det väl att blåsa burken och instalera bara me, chipset, network, ljud. Pröva så se om det är någon skillnad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennisdvdr:

Verkligen. Jag var jätte förvånad då det visade sig vara det. Jag har också som du flera burkar som det funkar utan problem på. Lättast är det väl att blåsa burken och instalera bara me, chipset, network, ljud. Pröva så se om det är någon skillnad.

Aja, än så länge så har inget hänt.

Så jag säger att det är "löst" men börjar den att strula igen så testar jag att ta bort rapid så får vi se om det är felet.

Visa signatur