Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

ok, så ditt nätagg har perforeringar åt alla håll?

Ja, det är dethär. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1666125

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

OK, tvivlar ändå på att det vore något problem, inte så att agget sitter klistrat längs "väggarna", luft kan cirkulera runt det.

Permalänk
99:e percentilen

Älskar detta chassi om man ser det för vad det är. Framförallt är det otroligt skönt att 5,25″- och 3,5″-burarna nu antagligen kommer utelämnas av allt fler tillverkare, vilket möjliggör betydligt mindre chassin.

Skrivet av hakd:

Snyggt men tyvärr inte så funktionellt eller tyst.. Om du nu mot förmodan måste ha ett fönster så lägg dom extra kronorna till h440
Annars skulle jag rekommendera Fractal r4 eller r5 i nästan alla anseende över detta chassit

FD Define-chassina är ju verkligen extremt överdrivet stora för 99 % av dem som har dem (oftast personer med Zx7, ett ensamt grafikkort, luftkylning och 1–3 lagringsenheter). Framförallt är det förstås de eviga 5,25″- och överdrivet många 3,5″-platserna som bär skulden för detta, men även att chassit har väldigt mycket marginaler överallt. Det sistnämnda har förvisso sina fördelar, men en liten dator är oftast mer värdefullt. S340 är mindre än Obsidian 350D (mATX).

Nackdelen med S340, och anledningen till att jag inte valde det, är att möjligheterna till vattenkylning är ganska begränsade, men man får bedöma det efter vad det är: ett chassi ämnat för luftkylning och riktat till personer som vill köra ATX och samtidigt ha en liten och snygg dator.

Nu behövs bara en mATX-variant (för ATX är onödigt stort för de flesta), och jag hade heller inte tackat nej till en lite större version med kvalitén hos H440 och plats för en radiator i taket också. Sen får det kosta därefter om det behövs. Och just det, hårddiskburen får gärna flyga all världens väg eller iallafall göras borttagbar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av retro123:

Hmm, hur tänker du då? resultatet har blivit ett chassi med väldigt kompakta yttermått men med väldigt bra plats inuti. Vilket tillfälle skulle de utnyttja annars menar du?
Yttermåtten är inte mycket större än corsair 350D som är ett micro ATX chassie.

Gör man ett chassi utan 5.25" platser så får man helt andra möjligheter att utforma chassit, men här har man gjort det lätt för sig och detta speglas ju i priset.
Jag kan tänka mig att NZXT har snappat upp att det finns en del som gärna ser ett chassi utan 5.25" plaster men att man inte har forskat vidare på detta.
Men eftersom det är ett väldigt billigt chassi så ska man inte kräva allt för mycket.

Jag tvivlar dock inte på att det är ett bra chassi, det ser väldigt fint ut annars men det tilltalar inte mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 1kolli:

Gör man ett chassi utan 5.25" platser så får man helt andra möjligheter att utforma chassit, men här har man gjort det lätt för sig och detta speglas ju i priset.
Jag kan tänka mig att NZXT har snappat upp att det finns en del som gärna ser ett chassi utan 5.25" plaster men att man inte har forskat vidare på detta.
Men eftersom det är ett väldigt billigt chassi så ska man inte kräva allt för mycket.

Jag tvivlar dock inte på att det är ett bra chassi, det ser väldigt fint ut annars men det tilltalar inte mig.

Ok, luddigt svar då du inte specificerar vad som i så fall skulle gjorts annorlunda p.g.a. att 5,25 platserna är borta. Som sagt de fysiska måtten är krympta, renare innandöme som borde betyda bättre luftgenomströmning. Det är väl fördelarna som de fått fram med att slopa 5.25" platserna som jag ser det. Vad mer du vill ha ut av just åtgärden att slopa 5.25 är en gåta för mig fortfarande.

Permalänk

Gillar konceptet med "nätaggsgömman" och slopandet av 5.25" platserna, ser riktigt cleant ut. Skulle gärna se fler tillverkare släppa nått liknande. Skulle gärna ha nått liknande i borstad aluminium, gillar inte pianolacken eller det vita alternativet.

Permalänk
Inaktiv

Bara jag som fick rysningar av videon?

Permalänk
Skrivet av retro123:

Ok, det är så det är, visste jag inte, kör själv ett semipassivt agg eller vad man ska kalla det, funkar helt perfekt. Men är det så du säger så kanske man ska titta på ett annat chassie om man kör helt passivt agg. Förstår dock inte vad ni menar, på ett passivt agg så ska väl sidan där luften går in sitta där det finns luftintag, spelar hållet någon roll?

Jo, då är ju fläkten antingen temp styrd eller går igång vid viss last.

Hur som, passivt agg ska största perforerings hållet sitta uppåt (där fläkten normalt sitter). Finns dom som har förstört såna agg när dom är monterade fel tydligen. Blir i alla fall lättare värmeväxling för värmen stiger ju.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Bra recension. Kommer garanterat köpa detta chassi nu för jag älskar designen och allt med det. Visst att Define R4 o andra chassin är bra men dom är så stora och har 5,25" platser som bara tar massa extra plats. Detta chassi + Noctua NH-D15 mumma

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NukeHenk:

Bra recension. Kommer garanterat köpa detta chassi nu för jag älskar designen och allt med det. Visst att Define R4 o andra chassin är bra men dom är så stora och har 5,25" platser som bara tar massa extra plats. Detta chassi + Noctua NH-D15 mumma

Tror det kan bli svårt med en NH-D15, maxhöjd för kylare är 161mm och NH-D15 ska vara 165mm över moderkortet.
Körde tidigare med en 212 EVO som ska vara 159mm över moderkort, det var inte många millimeter till godo. Möjligen att det skulle gå men inte något jag skulle svära på.

Permalänk
Medlem

Tänk om Fractal kunde få tummen ur och göra ett m-atx chassi utan 5.25" platser och utan att göra idot-besparingar på dammfilter och lagringsburar som NZXT gjort här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Ingen aning vem som var först, spelar det egentligen någon roll om du är konsument och inte ska ta en strid om patent? Allt som gagnar konsumenter är väl bra? Tror vi kommer få se mycket mer av samma vara.

Så aldrig att det inte spelar nån roll, enbart att det är en uppenbar imitation.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Du är långt ifrån objektiv. Har en S340 själv och diskarna är välgömda och inte utsatta för varma komponenter i närheten samt att SSD är bra placerade i fläktrummet.
Jag har Phanteks PH-TC14P, bland de största fläktkylarna på marknaden, är precis att den får plats men det för plats.
Läcker inte mer ljud än andra liknande chassi jag haft men jag prioriterar inte isolering på hög nivå.
Överlag bra funktionalitet och ett nöje att bygga i samt kolla på. Skulle aldrig vilja ha något Fractal chassi över detta då jag inte ser några fördelar för mig personligen samt att jag prioriterar utseendet.

Det är ju ingen kylning alls på HDD, samtliga alstrar vämre och sätta dom så tätt utan en fläkt så värmer dom varandra..
Googla HDD lifetime heat , om vi pratar månader eller år går ju självklart inte säga (detta är ett steg bakåt i utveckling att inte kyla hdd)

Vad jag menade med att det läcker ljud är ju att du har troligtvis lådan på golvet och att då ha en fläktöppning rakt ner i lådan ovanifrån som släpper igenom samtliga ljud inifrån datorn utan något material alls emellan.

Lite OT: Sen har du ju alltid spill risken om någon tomte till kompis spiller sin öl över din burk så ryker samtliga komponenter då det är "öppet" rakt in till komponenterna.

Citat:

samt att jag prioriterar utseendet

Var ju precis det jag skrev, såvida du inte prioriterar uteseendet så finns det bättre chassi i prisklassen.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Spöstraff på den som kom på idén med dammfiltret till nätagget...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av hakd:

Det är ju ingen kylning alls på HDD, samtliga alstrar vämre och sätta dom så tätt utan en fläkt så värmer dom varandra..
Googla HDD lifetime heat , om vi pratar månader eller år går ju självklart inte säga (detta är ett steg bakåt i utveckling att inte kyla hdd)

IMO bör man bygga med enbart SSD (eller max en HDD) i S340. Det är också därför jag tycker att hårddiskburen inte borde vara där alls, eller iallafall borttagbar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Spöstraff på den som kom på idén med dammfiltret till nätagget...

Förmodligen har han/hon redan fått sparken, däremot var det flera andra av konstruktörerna som fick feta bonusar i år. Nej spöstraff ska vi väl inte återinföra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

IMO bör man bygga med enbart SSD (eller max en HDD) i S340. Det är också därför jag tycker att hårddiskburen inte borde vara där alls, eller iallafall borttagbar.

Håller helt med, jag ser det som ett chassi utan vare sig 3.5 eller 5.25 tums platser. Tänker då inte på värmen utan ljudet. Sen att buren trots allt finns där är väl ingen nackdel då den knappast sitter i vägen för något annat.

Permalänk
Hedersmedlem

Haha! Snyggt klippt, ville du undvika en ny: "Hnnnng! Det går inte!", möjligtvis?

För er som inte vet vad jag menar, se och njut! http://youtu.be/e3Rm8EG2PeU

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Tror det kan bli svårt med en NH-D15, maxhöjd för kylare är 161mm och NH-D15 ska vara 165mm över moderkortet.
Körde tidigare med en 212 EVO som ska vara 159mm över moderkort, det var inte många millimeter till godo. Möjligen att det skulle gå men inte något jag skulle svära på.

Det går allt. Height (without fan) 160 mm på kylaren, så byter man bara ut 140 mm fläktarna till 120 mm så får man in kylaren

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Har detta chassi med kraken x61 och det funkar väldigt bra även om det var en del pill att skruva fast radiatorn och fläktarna samtidigt. Angående 3,5" och 5,25" så letade jag aktivt efter ett chassi som saknade detta eller som i det här fallet dolt det förstnämnda. Kommer aldrig mer stoppa in en mekanisk disk eller en brännare i en PC igen.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Det är förmodligen bara jag som störs av detta men kan du snälla försöka att inte smaska varje gång du ska säga ett ord i recensionerna? Jag har ett problem sen jag var liten som gör mig ljudkänslig och finns vissa ljud som stör mig något fruktansvärt så jag kan inte titta på recensionerna med ljud på längre. Nu är det iof förmodligen bara jag som störs av detta så det spelar kanske inte någon större roll men fick jag det sagt iaf.. haha

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntiChrist:

Phanteks PH-TC14PE? Den kräver 171mm höjd över moderkortet. Får den plats ändå?

Japp, den går nästan emot fönstret fast det är precis. Ser nästa ut som skräddarsydd för chassit då det ser bra ut
Dock får man inte plats med en utav fläktarna om man har lite höga minnen på mitt moderkort, eftersom man inte kan justera fläkten längre ut på kylaren med det begränsade chassiutrymmet.

Permalänk
Medlem

Synd att det inte hade någon sorts vibrationsdämpning till 3,5" buren, hade blivit ett klockrent val till tjejen!

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leafbranch:

Japp, den går nästan emot fönstret fast det är precis. Ser nästa ut som skräddarsydd för chassit då det ser bra ut
Dock får man inte plats med en utav fläktarna om man har lite höga minnen på mitt moderkort, eftersom man inte kan justera fläkten längre ut på kylaren med det begränsade chassiutrymmet.

Ok, skulle uppskatta lite bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Ok, skulle uppskatta lite bilder.

http://imgur.com/RtzTuum,DWLwvfC#0

http://imgur.com/RtzTuum,DWLwvfC#1

Permalänk
Medlem

Ser ut som ett trevligt chassi.

Visa signatur

Gött mos änna.

Permalänk
Avstängd

Tack så mycket! Får du hyfsade temps med endast en fläkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Tack så mycket! Får du hyfsade temps med endast en fläkt?

Jag antar det, har inte kollat detta då jag tar föregivet att min oklockad 4690K sitter säkert med denna gigantiska tornkylaren. (Har också en fläkt i fronten som strömmar luft)
Har inget grafikkort än som du ser, så har inte spelet eller påfrestande datorn så jätte mycket men i idle så ligger den på 20-21 grader.

Permalänk
Medlem

Har just byggt detta chassi. Några kommentarer och erfarenheter.

Det positiva
+ Enkelt att bygga i
Detta är mitt första försök på "snygg" kabeldragning och till och med en kabeldragningsnoob som jag kunde få till ett riktigt cleant bygge. Det är en fröjd att beskåda sina fina komponenter genom den genomskinliga luckan.

+ Generellt tyst
Förstås inte knäpptyst men bra nog. Då ska jag också tillägga att jag komponerar klassisk musik vid datorn, ibland väldigt tysta partier, vilket innebär att jag måste ha en tyst dator för att kunna jobba ostört. Jag bytte dock ut en av de medföljande 120mm fläktarna till en Noctua 140 mm, och satte en extra 140 mm i fronten (nedersta monteringsplatsen). Min känslighet för tystnad återkommer dock nedan som ni kommer se

+ Snygg
Ett chassi för den moderne mannen som inte vill ha en massa fräsiga detaljer såsom döskallar och flames på sin dator.

+ Inriktat på SSD
Det finns två platser för SSD:er strax under moderkortet. Ytterligare två platser i den nedersta avdelningen där PSUn finns.

+ Riktigt bra med plats, på små yttermått
Långa grafikkort har gott om plats, likaså är det ett väl tilltaget utrymme för radiatorer i fronten av chassit. Och detta på relativt små yttermått. Bravo NZXT. Jag saknar verkligen inte 5,25 tums enheterna.

+ Utmärkt luftflöde
Visst hettar datorn upp vid gameing, men ljudnivån är det verkligen inget fel på. Jag gissar att detta är på grund av luftflödet vilket gör att fläktarna inte behöver varva upp särskilt mycket. Tror faktiskt inte chassifläktarna varvar upp alls (styr dem med PWM-styrning på "silent mode" via modermodemet).

Det negativa
- Dockan för 3,5 tum hårddiskar
Den är odämpad och det hörs. Ett vagt tjutande ljud när den är påslagen, förmodligen på grund av resonans mot chassit. Har därför ställt in att min 3,5 tum hårddisk stänger av sig efter 10 min, vilket i sig bidrar till en trist latens på några sekunder när windows ska stänga av sig (därför att hårddisken ska starta och spinnas upp) och förstås när man ska accessa hårddisken. Jag kan inte rekommendera att montera in en mekanisk hårddisk där om man är känslig för det ljudet. Har till och med klistrat in några skivor ljuddämpningsmatta för att lindra resonansen. Det hjälper inte. Inom något år, när 2 tb SSD finns för rimligt pris är jag nog den första i kö för en sådan. Notera dock att jag är extra känslig för denna typ av ljud så för den vanliga användaren kanske detta inte är ett problem.

- Detaljer med nätdelens placering
Dels är nätdelens fack odämpat, precis som hårddiskens. Dels lutar min PSU ca 2-3 grader eftersom golvet på chassit (där nätdelens kablar sticker ut) är höjdmässigt ungefär 3 millimeter lägre än hålet där nätdelens utblåsningshål ska sitta. Jag har en Corsair CX 750 modular. Har löst detta lite fult genom att lägga dit silikonplattor som egentligen följde med Noctua-fläktarna. Dock så märks det att min nätdel inte är så tyst som jag trodde - ett vagt, högfrekvent, vinande ljud kommer nu från det. Tidigare var det helt inplacerat i datorlådan så jag hörde inte detta ljud. Oh well

- Tumskruvarna
Kvalitén på hur tumskruvarna fästes i chassit kunde varit bättre. Vissa tumskruvar gör de facto ont att skruva ut och in på grund av att spåren i chassit inte verkar helt 100%. Tumskruvarna fastnar och man måste kämpa mer än nödvändigt. Som tur är behöver man inte göra det varje dag. Förbered dig dock med en stjärnskruvmejsel.

Blandade kommentarer
+/- Filtret till PSUn
Som många har reagerat på är det ganska grovmaskigt, men jag bryr mig inte så mycket om detta. Tiden får utvisa om det är ett problem, annars kan man nog klippa till ett bättre filter själv ganska enkelt.

+/- Knappar och USB på ovansidan.
Vissa kanske inte gillar detta, men för mig är det egalt. Jag tycker snarare det ger en finare finish åt fronten.

+/- Ingen kylning för 3,5 tum hårddiskarna
Hur mycket mekaniska hårddiskar ska kylas är något som debatteras på the internetz. Förmodligen ska de få någon slags kylning, vilket de inte får i detta chassi. Dock bryr jag mig inte om detta. Mekaniska hårddiskar är på väg ut och jag ska byta ut min så fort en större SSD kommer ut.

Permalänk

Går det att få tag på en sidoplåt för att ersätta den som har fönster med en utan?