Billig bärbar för lätt bildredigering

Permalänk

Billig bärbar för lätt bildredigering

Jag har en stationär dator som jag är nöjd med och en kass bärbar från 2008 med diverse problem. Nästa höst blir jag utbytesstudent i en termin och behöver en bärbar dator till att surfa internet, streama saker och redigera bilder. Eftersom jag är student och hellre lägger pengar på annat när jag är där så vill jag att det ska bli så billigt som möjligt. Jag hade nog försökt med min gamla bärbara, men den klarar inte Lightroom/Photoshop (pga gammalt operativsystem).

Bildredigering låter ju krävande men jag använder mest allmän behandling av raw-filer, diverse filter etc. Ingen video eller många lager. Jag klarar av att vänta på en seg dator (till rimliga gränser), eftersom det bara kommer att vara i 3-4 månader. Jag borde också kunna få med min skärm, så vi kan ignorera den delen. Då till frågan! Vad bör datorn innehålla (specs)? Kommer jag att ångra mig om jag köper en billig skitdator för 2000-nånting? Är begagnat en idé? Finns det någon annan lösning med webbaserad seriös bildredigering som jag har missat?

Adobe har en begränsad beta-version av ett streamat Photoshop till Chromebook, men vem vet om de hinner i tid. Jag kommer nog att vänta till sommaren i alla fall, men vill gärna ha koll på kostnaderna.

Tack på förhand