Microsoft Surface pro eller Surface pro 2?

Permalänk
Medlem

Microsoft Surface pro eller Surface pro 2?

Hejsan!
Jag tänkt på detta länge och bestämt mig att köpa en surface pro, då jag sålde min laptop och vill ha en windows surfplatta istället. Saken är att webhallen har en bra pris på surface pro för 3790 kr medans Netonnet har Surface pro 2 för 4690 kr.

Frågan är, borde jag lägga 900kr mer och skaffa pro 2 eller köpa pro 1 med tanke på det låga priset? Är det en stort skillnaden mellan dom två eller?..

Surface pro
10,6" 1980x1080
Intel® Core™ i5-3317U
Minne 4 GB RAM
Lagring 128 GB SSD
Intel® HD Graphics 4000
Windows 8 Pro 64bit

Surface pro 2
10,6" 1980x1080
Intel® Core™ i5-4200U
Minne 4 GB RAM
Lagring 128 GB SSD
Intel® HD Graphics 4400 (på netononet står det 4200, men det är fel antar jag)
Windows 8.1 Pro 64bit

Visa signatur

CPU: i9 11900K | CPU Kylning: ASUS ROG Ryujin | Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS XIII HERO Z590
Ram: Corsair 64GB Vengeance PRO (3600MHz ) | GPU: Gigabyte RTX 3090 Aorus Xtreme PSU: Corsair HX1000 1000W
M.2: Samsung 980 Pro 1TB | M.2: WD Blue SN550 1TB | HDD: 39TB
Skärm: Samsung S27A950 | Mus: G900 | Tangentbord: G910 | Headset: G933

Permalänk
Medlem

Skulle utan tvekan lagt de extra pengarna på en Pro 2 istället för den första versionen. 2'an är praktiskt taget bara en buggfix-uppdatering utav den första, och när det skiljer såpass lite mellan de två känns det trist att hoppa på den redan halta hästen.

EDIT: Jag rekommenderar dig dock att knappra lite på en, alternativt köpa den i en lokal butik som erbjuder öppet köp vid använd produkt. Jag impulsköpte en begagnad Pro 2 och sålde den igen efter ca 2 veckor. Föll mig inte alls i smaken, tyvärr. Mest på grund utav att Windows fortfarande inte känns det minsta anpassat för touch.

Mvh,
Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Har en sp1 själv och gillar den som fan. Använder den mest för att rita & sculpta (köpt till en wacom feel stylus) och känner inte att jag har något direkt behov att uppgradera till 2an, den hänger med bra.

MEN, om det nu enbart skiljer 900:- så skulle jag lätt köpa 2an.
Prestandan är ganska lika men 2an ska ha mycket bättre batteritid, och kickstandet har 2 lägen vilket är najsare än 1ans enda halvdana läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qlulp:

Hejsan!
Jag tänkt på detta länge och bestämt mig att köpa en surface pro, då jag sålde min laptop och vill ha en windows surfplatta istället. Saken är att webhallen har en bra pris på surface pro för 3790 kr medans Netonnet har Surface pro 2 för 4690 kr.

Frågan är, borde jag lägga 900kr mer och skaffa pro 2 eller köpa pro 1 med tanke på det låga priset? Är det en stort skillnaden mellan dom två eller?..

Surface pro
10,6" 1980x1080
Intel® Core™ i5-3317U
Minne 4 GB RAM
Lagring 128 GB SSD
Intel® HD Graphics 4000
Windows 8 Pro 64bit

Surface pro 2
10,6" 1980x1080
Intel® Core™ i5-4200U
Minne 4 GB RAM
Lagring 128 GB SSD
Intel® HD Graphics 4400 (på netononet står det 4200, men det är fel antar jag)
Windows 8.1 Pro 64bit

Det är stor skillnad i batteritid mellan 1an och 2an, nästan det dubbla skulle jag säga. dessutom två positioner på kickstandet istället för bara en. 2an utan tvekan.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Tack ska ni ha!. Det blev en Pro 2 ;), än så länge är jag nöjd med den..

Visa signatur

CPU: i9 11900K | CPU Kylning: ASUS ROG Ryujin | Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS XIII HERO Z590
Ram: Corsair 64GB Vengeance PRO (3600MHz ) | GPU: Gigabyte RTX 3090 Aorus Xtreme PSU: Corsair HX1000 1000W
M.2: Samsung 980 Pro 1TB | M.2: WD Blue SN550 1TB | HDD: 39TB
Skärm: Samsung S27A950 | Mus: G900 | Tangentbord: G910 | Headset: G933

Permalänk
Medlem

Ville bara tacka för tråden! Hade helt missat att Surface Pro 2 gått ner så sanslöst mycket i pris. Klippte till på en med 256GB SSD och 8GB RAM för 5790:- på Netonnet. Det är ganska exakt halva priset av vad en Surface Pro 3 kostar med samma CPU, minne och lagring.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Ville bara tacka för tråden! Hade helt missat att Surface Pro 2 gått ner så sanslöst mycket i pris. Klippte till på en med 256GB SSD och 8GB RAM för 5790:- på Netonnet. Det är ganska exakt halva priset av vad en Surface Pro 3 kostar med samma CPU, minne och lagring.

Funderar på om det är värt med en Pro 3 när Pro 2 med nästan samma spec är så mycket biligare dock lite orolig att det inte går att få tag i en dockningsstation till pro 2

Skall jag köpa en så skall jag ersätta stationär/bärbar och surfplatta med bara denna.

Visa signatur

Simply the best

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husky:

Skall jag köpa en så skall jag ersätta stationär/bärbar och surfplatta med bara denna.

Det var min tanke också, men jag insåg snart att som surfplatta så var den undermålig. Inte nog med att var tung och tjock, utan mest för att Windows fortfarande inte är designat för touch, eller för den enkelhet rent användarmässigt som en surfplatta bör ha.
Att surfa är inge vidare skönt i och med det dåliga touch-stödet och tyngden av enheten. Att spela medier är ingen direkt höjdare heller, då man efter att vant sig vid att iOS pausar alla andra medier (musik/film) när man startar något annat, så är det rätt störande att man manuellt måste knappra sig fram till Spotify för att pausa det så fort man vill se något kort Youtube-klipp.
... etc.

Det finns betydligt bättre laptops.
Det finns betydligt bättre surfplattor.
Så varför vill man ha en hybrid som är medioker på båda?

Detta är enbart mina egna åsikter, och anledningen till varför jag valde bort den efter ca 2 veckors användning.

Hoppas ni andra får en trevligare upplevelse

Mvh,
Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Det var min tanke också, men jag insåg snart att som surfplatta så var den undermålig. Inte nog med att var tung och tjock, utan mest för att Windows fortfarande inte är designat för touch, eller för den enkelhet rent användarmässigt som en surfplatta bör ha.
Att surfa är inge vidare skönt i och med det dåliga touch-stödet och tyngden av enheten. Att spela medier är ingen direkt höjdare heller, då man efter att vant sig vid att iOS pausar alla andra medier (musik/film) när man startar något annat, så är det rätt störande att man manuellt måste knappra sig fram till Spotify för att pausa det så fort man vill se något kort Youtube-klipp.
... etc.

Det finns betydligt bättre laptops.
Det finns betydligt bättre surfplattor.
Så varför vill man ha en hybrid som är medioker på båda?

Detta är enbart mina egna åsikter, och anledningen till varför jag valde bort den efter ca 2 veckors användning.

Hoppas ni andra får en trevligare upplevelse

Mvh,
Gorian

Jag blir säkert nöjd, har en Surface 2 (Win RT) idag som jag gillar skarpt som surf/Netflix/Spotify/Youtube-maskin. Köpte Surface 2 för ett år sedan då Surface Pro 2 kostade mer än dubbelt så mycket. Så för 5790:- känns det som ett klipp och jag kan även pensionera min allt segare Samsung Series 9 ultrabook.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Husky:

Funderar på om det är värt med en Pro 3 när Pro 2 med nästan samma spec är så mycket biligare dock lite orolig att det inte går att få tag i en dockningsstation till pro 2

Skall jag köpa en så skall jag ersätta stationär/bärbar och surfplatta med bara denna.

Klart att Surface Pro 3 är värd pengarna. Formfaktorn gör allt. Om man inte har råd är så klart Surface Pro 2 också en grymt bra produkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Jag blir säkert nöjd, har en Surface 2 (Win RT) idag som jag gillar skarpt som surf/Netflix/Spotify/Youtube-maskin. Köpte Surface 2 för ett år sedan då Surface Pro 2 kostade mer än dubbelt så mycket. Så för 5790:- känns det som ett klipp och jag kan även pensionera min allt segare Samsung Series 9 ultrabook.

Då blir du säkert nöjd!

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Klart att Surface Pro 3 är värd pengarna. Formfaktorn gör allt. Om man inte har råd är så klart Surface Pro 2 också en grymt bra produkt.

Kommer ifall bli pro 3 i5 med 4gb ram 128 gb ssd eller en pro 2 i5 med 8gb ram med 256 gb se.

Frågan är vilket som är bästa köp?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Simply the best

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Husky:

Kommer ifall bli pro 3 i5 med 4gb ram 128 gb ssd eller en pro 2 i5 med 8gb ram med 256 gb se.

Frågan är vilket som är bästa köp?

Helt klart trean. Den formfaktorn är bättre för allt utom möjligen film/YouTube.

Det bästa köpet är det du får mest nytta av.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Det var min tanke också, men jag insåg snart att som surfplatta så var den undermålig. Inte nog med att var tung och tjock, utan mest för att Windows fortfarande inte är designat för touch, eller för den enkelhet rent användarmässigt som en surfplatta bör ha.
Att surfa är inge vidare skönt i och med det dåliga touch-stödet och tyngden av enheten. Att spela medier är ingen direkt höjdare heller, då man efter att vant sig vid att iOS pausar alla andra medier (musik/film) när man startar något annat, så är det rätt störande att man manuellt måste knappra sig fram till Spotify för att pausa det så fort man vill se något kort Youtube-klipp.
... etc.

Det finns betydligt bättre laptops.
Det finns betydligt bättre surfplattor.
Så varför vill man ha en hybrid som är medioker på båda?

Detta är enbart mina egna åsikter, och anledningen till varför jag valde bort den efter ca 2 veckors användning.

Hoppas ni andra får en trevligare upplevelse

Mvh,
Gorian

Nu har jag inte en Surface men jag har en Asus T100 som är en x86 tablet med tangentbordsdocka och Win 8, aka en budget-Surface i princip. Jag tycker tvärtom att om det är på något format som Win8 faktiskt fungerar så är det på en tablet med touch, windows 8 har ju fantastiskt touch stöd med en drös bra gestures. Dessutom stöd för att ha igång flera appar samtidigt sida vid sida, något som jag tycker är guld.

Permalänk
Medlem

Funderar på om man klarar sig med 4gb ram på en pro 3.

Saknar för övrigt en forum del för hybrider.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Simply the best

Permalänk
Medlem
Skrivet av björk:

Nu har jag inte en Surface men jag har en Asus T100 som är en x86 tablet med tangentbordsdocka och Win 8, aka en budget-Surface i princip. Jag tycker tvärtom att om det är på något format som Win8 faktiskt fungerar så är det på en tablet med touch, windows 8 har ju fantastiskt touch stöd med en drös bra gestures. Dessutom stöd för att ha igång flera appar samtidigt sida vid sida, något som jag tycker är guld.

Förutsatt att du tänker köra primärt appar - fair enough, då funkar de säkert kanon.
Men hela tanken med x86 är ju just att du ska kunna använda den med native x86 program. Och här tryter touchgränsnittet rejält enligt mig.

Sen är jag inte vidare imponerad utav de appar som finns tillgängliga för Win8 heller, så att använda den primärt med appar var aldrig aktuellt för mig ^^

Men som sagt, mina egna åsikter.

Mvh,
Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Blev en Surfade pro 3 för min del.

Än så länge är jag mycket nöjd kommer nog täcka mina behov precis som jag tänkt mig.

Visa signatur

Simply the best

Permalänk
Medlem

Hej!!! Jag har en liten undran. Jag har idag en Surface RT 1 med tangentbordet den tunna. Funkar det tangentbordet till Surface pro 2 då jag funderar på att köpa en på måndag nu. En fråga till vilken är bäst av Surface pro 2 eller Lenovo miix 3 vad vinner man på ett köp av Surface den är ju runt 1700 kr dyrare men typ ett år äldre maskin. Mvh Reijo

Permalänk
Medlem

Köpte Surface pro 2 128gb idag..

Slog till på en surface pro 2 128 gb idag från Netonnet idag för 4690 kr. Har precis typ installera allt gick helt automatiskt mellan min förra surface rt och denna till och med skärmbilden vart samma och det gick typ på 10 minuter så var det klart. Det första som jag märkte var att allt går i en jävla fart mot min gamla RT platta. Surfhastigheten på RT är under all kritik på denna nyttjar jag hela 100/100 linan. Jag har testat tangentbordet som jag har till RT och den funkar även på denna. Fast jag köpte ett Rapoo Bluetooth tangentbord med. Har dock inte hunnit med och testa den ännu. Verkar vara litet och smidigt. 128 gb räcker åt mig då det mest blir foton som sparas på datorn/plattan. Pennan som följer med verkar riktigt kul att använda den kommer att användas mycket. Valde platta mellan Lenovo Miix 3 och denna men jag föll för denna med Magnesium skal och jag har ju vart riktigt nöjd med byggkvalitet i RT plattan, och tyngden stör mig inte alls. Återkommer med lite mer när jag använt den några dagar.. Mvh Reijo.

Permalänk
Medlem

Kan starkt rekommendera att köpa en Miracast dongle till er tv/monitor om Ni nu inte har det inbyggt. Så underbart att ha MSP2 som trådlös HTPC

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husky:

Funderar på om det är värt med en Pro 3 när Pro 2 med nästan samma spec är så mycket biligare dock lite orolig att det inte går att få tag i en dockningsstation till pro 2

Skall jag köpa en så skall jag ersätta stationär/bärbar och surfplatta med bara denna.

Det går fortfarande att köpa docka på eBay. Det tråkiga var ju att trean lanserades i Sverige innan dockan till tvåan hade börjat säljas och nu tar de inte hem dockan. Jag är sur. Har en Pro 2 från jobbet som jag trivs väldigt bra med men jobbet vill inte handla från eBay.
Jag har oftast jour och måste ha dator med mig och då är det grymt trevligt att det räcker med att ta med den.

Jag skrämdes lite av Sweclockers genomgång av trean då den inte klarade av att gå på full belastning speciellt länge innan den började strypa sig. Tvåan klarar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Kan starkt rekommendera att köpa en Miracast dongle till er tv/monitor om Ni nu inte har det inbyggt. Så underbart att ha MSP2 som trådlös HTPC

Vad är det för skillnad mot chromecast? Förutom dubbelt så dyr!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rexa:

Vad är det för skillnad mot chromecast? Förutom dubbelt så dyr!!

Ja varför ska jag köra Chromecast när jag har en windowsplatta?
Jag trivs bäst i windows miljö, musik/film/spel, trådlöst upp till Vilken "dumt-tv" som helst.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Ja varför ska jag köra Chromecast när jag har en windowsplatta?
Jag trivs bäst i windows miljö, musik/film/spel, trådlöst upp till Vilken "dumt-tv" som helst.

Ja varför kör man på google chrom eller någon annan webbläsare i en windows baserad platta dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rexa:

Ja varför kör man på google chrom eller någon annan webbläsare i en windows baserad platta dator?

Man gör inte det på plattor? Chromes Modern UI version är långt ifrån bra. Sen är ju Chromecast en rätt så värdelös produkt, funkar ju okej om man bara villa skicka över onlinestreams (även om det kan börja strula efter flera timmars streamande), men vill man skicka över annat så är den långt ifrån optimal.

Att Chrome också sedan flera år tillbaka tagit onödigt mycket CPU och då mer batteri är ju en annan anledning till varför man bör ha undvikit det på batteridrivna enheter. Detta problem skall dock vara löst nu vad jag vet.

Permalänk
Medlem

Ok när man läser betyg som är satta av folk med chromecast så är det ju typ bara positiva omdömen ? Min fråga var bara typ vad det är för skillnad på Chromecast och Miracast förutom att chromecast är tillverkad för googels produkter, men kan ju användas på win med. Vad kan den ena göra som den andra inte klarar av. Eller är det ännu bättre att köpa typ någe annan mediaplayer? Eller köra med kabel mellan dator och tv/hembioförstärkare ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rexa:

Ok när man läser betyg som är satta av folk med chromecast så är det ju typ bara positiva omdömen ? Min fråga var bara typ vad det är för skillnad på Chromecast och Miracast förutom att chromecast är tillverkad för googels produkter, men kan ju användas på win med. Vad kan den ena göra som den andra inte klarar av. Eller är det ännu bättre att köpa typ någe annan mediaplayer? Eller köra med kabel mellan dator och tv/hembioförstärkare ?

Chromecast fungerar rätt bra till att streama material från men inte till att streama vilken video du vill som du har lagrat på din dator. Nu verkar de börjat arbeta på detta men de tester jag sett har pratat om att produkter med sämre hårdvara lider av mycket ghosting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rexa:

Ja varför kör man på google chrom eller någon annan webbläsare i en windows baserad platta dator?

Det är väl det som ÄR skillnaden. Chromecast använder sig av Google Chrome, du "streamar" över det som du kör i Chrome webläsaren. Jag tror inte Chromecast kan skicka över ljud/bild från saker du gör utanför webläsaren. Men det kanske är möjligt nu när Chromecast har uppdaterats sen när jag köpte min.

Men just Miracast/WIDI är mer som trådlös HDMI. Jag klonar bild och skickar ljud, 1080p/DTS HD 5.1, till vilken HDMI kompatibel enhet som helst.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Det var min tanke också, men jag insåg snart att som surfplatta så var den undermålig. Inte nog med att var tung och tjock, utan mest för att Windows fortfarande inte är designat för touch, eller för den enkelhet rent användarmässigt som en surfplatta bör ha.
Att surfa är inge vidare skönt i och med det dåliga touch-stödet och tyngden av enheten. Att spela medier är ingen direkt höjdare heller, då man efter att vant sig vid att iOS pausar alla andra medier (musik/film) när man startar något annat, så är det rätt störande att man manuellt måste knappra sig fram till Spotify för att pausa det så fort man vill se något kort Youtube-klipp.
... etc.

Det finns betydligt bättre laptops.
Det finns betydligt bättre surfplattor.
Så varför vill man ha en hybrid som är medioker på båda?

Detta är enbart mina egna åsikter, och anledningen till varför jag valde bort den efter ca 2 veckors användning.

Hoppas ni andra får en trevligare upplevelse

Mvh,
Gorian

jag gillar hybriderna, men jag håller mig till Asus Transformer, har en gammal TF200 å nu börjar den bli lite seg som dator men duger fint som surfplatta.
Laptop med Android funkar fint, min mor har en Asus Transformer med Windows RT på, shit dont like it at all...

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Det var min tanke också, men jag insåg snart att som surfplatta så var den undermålig. Inte nog med att var tung och tjock, utan mest för att Windows fortfarande inte är designat för touch, eller för den enkelhet rent användarmässigt som en surfplatta bör ha.
Att surfa är inge vidare skönt i och med det dåliga touch-stödet och tyngden av enheten. Att spela medier är ingen direkt höjdare heller, då man efter att vant sig vid att iOS pausar alla andra medier (musik/film) när man startar något annat, så är det rätt störande att man manuellt måste knappra sig fram till Spotify för att pausa det så fort man vill se något kort Youtube-klipp.
... etc.

Det finns betydligt bättre laptops.
Det finns betydligt bättre surfplattor.
Så varför vill man ha en hybrid som är medioker på båda?

Detta är enbart mina egna åsikter, och anledningen till varför jag valde bort den efter ca 2 veckors användning.

Hoppas ni andra får en trevligare upplevelse

Mvh,
Gorian

Jag tycker faktiskt precis tvärtom. Nu skall det sägas att jag inte är kompatibel med Apples produkter, så jag har bara Android att jämföra med, men baserat på de 2 plattor jag har här hemma är win8-plattan den bättre när det kommer till saker som kompatibilitet, flexibilitet och användbarhet.
Visst en Androiplatta är jättebra om man bara skall konsumera, men vad gör man när man skall ansluta till en nätverksresurs eller föra över nedladdade dokument någonstans? Nej, det blir inga fler plattor med Android. Och stänga av ljudet i olika program får jag vänja mig vid, det gäller bara att komma ihåg att jag sitter med en dator i knät och inte en nerdummad konsumtionsenhet.