amd 6950 120/144hz funkar inte

Permalänk
Medlem

amd 6950 120/144hz funkar inte

Tjena!
Jag har precis bytt dator, från en skrothög till något lite bättre.
Med den gamla datorn, som det satt ett 9800GT i kunde jag köra 1920x1080 144hz. Nu har jag ett 6950 där jag bara kan ha 120hz om jag har en upplösning på 1024x768 eller lägre. Jag kan alltså inte köra 120 eller 144 när jag är över 1024x768. skärmen jag använder är en benq XL2420Z och skärmsladden är en dvi-d(i?) dual link.
Tack på förhand

Permalänk
99:e percentilen

Kör du med en Dual Link-kabel och har du kopplat den till en DVI-utgång med Dual Link-stöd? (Det är inte säkert att utgången stöder Dual Link även om den rent fysiskt ser ut att vara Dual Link.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Kör du med en Dual Link-kabel och har du kopplat den till en DVI-utgång med Dual Link-stöd? (Det är inte säkert att utgången stöder Dual Link även om den rent fysiskt ser ut att vara Dual Link.)

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fb/DVI_Connec...

Det är en dvi-d(dual link) Grafikkortet har 2st dvi uttag och 4st hdmi. Jag har testat båda två dvi uttagen, men får samma resultat.

Permalänk

Du behöver en Dvi- i
Kom förmodligen med din skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Du behöver en Dvi- i
Kom förmodligen med din skärm

Det var en dvi-d jag fick med skärmen. Även samma kabel som jag använde till mitt 9800GT där jag kunde använda 144hz

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Kör du med en Dual Link-kabel och har du kopplat den till en DVI-utgång med Dual Link-stöd? (Det är inte säkert att utgången stöder Dual Link även om den rent fysiskt ser ut att vara Dual Link.)

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fb/DVI_Connec...

Den näst översta på den bilden då, jag har den näst understa. Har du någon aning om varför det funkar med ett äldre/sämre grafikkort?
Funderar även på att köpa en hdmi-kabel istället. Kommer det att lösa mina problem ?
Tack

Permalänk
Medlem

Eftersom TS bara ska använda de digitala signalerna,
så gårt det bra med DVI-D eller DVI-I, så länge det är DL, dvs dual link.

EDIT: Vilket 6950 rör det sig om?
Det finns 6950 där man "offrat" Dual link, för displayport funktionalitet.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Eftersom TS bara ska använda de digitala signalerna,
så gårt det bra med DVI-D eller DVI-I, så länge det är DL, dvs dual link.

Så jag ska alltså kunna få 144hz med min dvi-d kabel? Börjar känna mig smått förvirrad nu

Permalänk
Skrivet av zalkan92:

Den näst översta på den bilden då, jag har den näst understa. Har du någon aning om varför det funkar med ett äldre/sämre grafikkort?
Funderar även på att köpa en hdmi-kabel istället. Kommer det att lösa mina problem ?
Tack

Vad jag förstått så¨kan hdmi inte heller skicka ut 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av zalkan92:

Så jag ska alltså kunna få 144hz med min dvi-d kabel? Börjar känna mig smått förvirrad nu

Ja.

Det finns tre typer av DVI-kontakter:

DVI-A innehåller enbart analoga signaler.
DVI-D innehåller enbart digitala signaler.
DVI-I innehåller förutom de digitala signalerna även analoga RGB-signaler, och kan därför med enkel mellankontakt kopplas till VGA-skärmar.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Eftersom TS bara ska använda de digitala signalerna,
så gårt det bra med DVI-D eller DVI-I, så länge det är DL, dvs dual link.

EDIT: Vilket 6950 rör det sig om?
Det finns 6950 där man "offrat" Dual link, för displayport funktionalitet.

Asus Radeon HD 6950 2GB DCII

Permalänk
Medlem
Skrivet av zalkan92:

Tjena!
Jag har precis bytt dator, från en skrothög till något lite bättre.
Med den gamla datorn, som det satt ett 9800GT i kunde jag köra 1920x1080 144hz. Nu har jag ett 6950 där jag bara kan ha 120hz om jag har en upplösning på 1024x768 eller lägre. Jag kan alltså inte köra 120 eller 144 när jag är över 1024x768. skärmen jag använder är en benq XL2420Z och skärmsladden är en dvi-d(i?) dual link.
Tack på förhand

Vad jag minns, så kan inte 6xxx serien från ATI gå upp i högre hz annat än via displayport, också så behövs det en aktiv adapter för det, är inte hundra på det där men har för mig att det var på det viset iallafall

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Kan du ändra hz i catalyst?

Permalänk
Medlem

http://piclair.com/ppbtg

När jag går in på AMD's CCC och väljer 120Hz sänker den min upplösning till 1024x768

Permalänk
Medlem
Skrivet av zalkan92:

Asus Radeon HD 6950 2GB DCII

Det sitter en switch brevid crossfirekontakterna på ditt kort som väljer mellan att kunna köra dual-link dvi på ena porten eller ha samtliga utgångar aktiverade för att köra många skärmar.

Ändra den switchen så kommer du kunna köra 120/144Hz med den DVI-kontakten som är inringad tillsammans med en displayport.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av zalkan92:

Asus Radeon HD 6950 2GB DCII

ASUS HD6950 2GB DirectCU II Review

"This is where it gets interesting. Reference HD6950s have a switch on the side that allows users to switch between a protected factory BIOS and a second BIOS. The HD6950’s ability to unlock to a full HD6970 has made it common place for buyers to opt for the cheaper SKU and simply unlocking to the latter. ASUS have kept the switch on their HD6950 but its purpose is completely different. The switch merely switches the dual link DVI port on the I/O panel to a Single Link port and “unlocks” one of the four DisplayPorts linked to it."

http://www.vortez.net/articles_pages/asus_hd6950_2gb_directcu...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Du har inte installerat drivrutiner för skärmen heller.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av TimMy2003:

Du behöver en Dvi- i
Kom förmodligen med din skärm

Nej, DVI‑D (Dual Link) går bra. TS ska inte använda de analoga stiften.

Skrivet av zalkan92:

Den näst översta på den bilden då, jag har den näst understa. Har du någon aning om varför det funkar med ett äldre/sämre grafikkort?
Funderar även på att köpa en hdmi-kabel istället. Kommer det att lösa mina problem ?
Tack

Nej, du kan inte använda HDMI. Ditt grafikkort har för övrigt inte fyra HDMI-utgångar utan bara en; resten är DisplayPort.

Skrivet av era909:

Det sitter en switch brevid crossfirekontakterna på ditt kort som väljer mellan att kunna köra dual-link dvi på ena porten eller ha samtliga utgångar aktiverade för att köra många skärmar.

Ändra den switchen så kommer du kunna köra 120/144Hz med den DVI-kontakten som är inringad tillsammans med en displayport.

Skrivet av FatherOfThree:

ASUS HD6950 2GB DirectCU II Review

"This is where it gets interesting. Reference HD6950s have a switch on the side that allows users to switch between a protected factory BIOS and a second BIOS. The HD6950’s ability to unlock to a full HD6970 has made it common place for buyers to opt for the cheaper SKU and simply unlocking to the latter. ASUS have kept the switch on their HD6950 but its purpose is completely different. The switch merely switches the dual link DVI port on the I/O panel to a Single Link port and “unlocks” one of the four DisplayPorts linked to it."

http://www.vortez.net/articles_pages/asus_hd6950_2gb_directcu...

^ These.

Skrivet av TimMy2003:

Du har inte installerat drivrutiner för skärmen heller.

^ This. Det behövs normalt sett inte, men min Koreaskärm (Yamakasi Catleap Q270 2B) kräver faktiskt det för att man ska kunna köra högre än 60 Hz i CS:GO, trots att det fungerar i Windows utan någon drivrutin. Så det kan inte skada att göra det även om det inte ska behövas.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Du har inte installerat drivrutiner för skärmen heller.

Antog att Display pilot var deras drivrutin. Letade dock inte så värst länge, shame on me.

Permalänk
Medlem

Jag har hittat switchen och det funkar som det ska nu. I alla fall i windows, jag har inte testat något spel än.
Tack så hemskt mycket för all hjälp

Permalänk
Medlem

Jag har också ett radeon 6950 2gb. 144hz funkar på alla diverse upplösningar jag har provat