Gammal HDD i ny dator

Permalänk
Vägledare

Gammal HDD i ny dator

Hej alla

Detta är säkert en fråga som tagits upp många gånger men vill enda vara säker innan jag gör något.

Eftersom min HDD i dog för någon vecka sedan så gick jag och köpte en SSD. Är inte helt nöjd med denna och har därför bestämt mig för att sälja den till en polare för att istället använda min gamla HDD som satt i min förra dator, vars alla komponenter var andra än de som sitter i nya datorn.
Frågan är, går det bra att använda denna HDD ifall jag direkt bootar från ett usb med Windows 7 och gör en ominstallation av det?

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Ja. Ta bort alla partitioner på disken och installera windows sen.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Vad var det för fel på SSD'n antar att den var för liten eller någon billig med dålig prestanda ?
Det borde väl fungera att installera på HDD.. men är ju riktigt trevligt med en SSD när det fungerar.

Skulle nog rekomendera: Samsung 850 Pro Series MZ-7KE256 256GB ca 1600kr enligt prisjakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miikks:

Hej alla

Detta är säkert en fråga som tagits upp många gånger men vill enda vara säker innan jag gör något.

Eftersom min HDD i dog för någon vecka sedan så gick jag och köpte en SSD. Är inte helt nöjd med denna och har därför bestämt mig för att sälja den till en polare för att istället använda min gamla HDD som satt i min förra dator, vars alla komponenter var andra än de som sitter i nya datorn.
Frågan är, går det bra att använda denna HDD ifall jag direkt bootar från ett usb med Windows 7 och gör en ominstallation av det?

Tack så mycket!

Varför vill du inte använda SSDn? En SSD är MYCKET snabbare än en HDD och en gammal HDD är långsammare än en ny HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Varför vill du inte använda SSDn? En SSD är MYCKET snabbare än en HDD och en gammal HDD är långsammare än en ny HDD

Risken är väl att han fått en SSD som är liten och inte så snabb som man först trodde.

Miikks, får man fråga vad för SSD det var?

Dock ska det gå utmärkt att installera om, men du behöver Windows nyckeln bara. Står ofta på datorn någonstans, eller så får du hämta ut nyckeln i ditt nuvarande system innan du tar bort det.

Permalänk
Vägledare
Skrivet av ggwp:

Ja. Ta bort alla partitioner på disken och installera windows sen.

Tack för det snabba svaret!

Skrivet av Paddanx:

Risken är väl att han fått en SSD som är liten och inte så snabb som man först trodde.

Miikks, får man fråga vad för SSD det var?

Dock ska det gå utmärkt att installera om, men du behöver Windows nyckeln bara. Står ofta på datorn någonstans, eller så får du hämta ut nyckeln i ditt nuvarande system innan du tar bort det.

Det var en Intel 530 Series 120GB.
Ärligt så märkte jag knappt någon skillnad gentemot HDDn förutom vid uppstart där det gick bra mycket fortare. Det i kombination med att 120Gb är rätt lite fick mig att byta tillbaka Det får bli en SSD någon annan gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miikks:

Tack för det snabba svaret!

Det var en Intel 530 Series 120GB.
Ärligt så märkte jag knappt någon skillnad gentemot HDDn förutom vid uppstart där det gick bra mycket fortare. Det i kombination med att 120Gb är rätt lite fick mig att byta tillbaka Det får bli en SSD någon annan gång.

Du kan ju alltid behålla SSD som bootdrive och sedan använda HDD för storage.

Visa signatur

Node 804 Black | Core i5-4670K | GA-B85M-D3H | GeForce GTX770 2GB OC | 840 EVO Basic 250GB | Corsair AX 750W PSU | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB | Cooler Master Hyper TX3

Permalänk
Medlem

Att byta från SSD till HDD är lite som att byta från bil till sparkcykel

Kör OS och viktiga program på SSDn och ha en HDD för stora filer, röstar jag för.

Orkar knappt öppna bilderna från min kamera från HDD längre, går ju 50 gånger fortare att få förhandsvisningar etc från SSD.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miikks:

Hej alla

Detta är säkert en fråga som tagits upp många gånger men vill enda vara säker innan jag gör något.

Eftersom min HDD i dog för någon vecka sedan så gick jag och köpte en SSD. Och istället använda min gamla HDD som satt i min förra dator.

Var inte den sönder?

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niner0:

Du kan ju alltid behålla SSD som bootdrive och sedan använda HDD för storage.

Detta är nog bästa lösningen! Insallera allt på ssd också så ska du se du märker skillnad!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Vägledare
Skrivet av phixip:

Var inte den sönder?

Jo men hade en till HDD

Permalänk
Medlem

Ok, det kommer att gå. Hade en 7 års gammal hdd i min förra dator :´P

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem

Jösses, byta från ssd till HD? Jag klarar inte av hdd längre.
Bytat till ssd i både min sekundärrigg och min gamle laptop. Är ju så sjukt segt allting med hdd lol
Jaja smaken är som baken

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync