Permalänk

64bit eller 32bit?

Hej

Har precis köpt en dator från komplett! I specen stog de att man får 64bit 8.1 men när jag går in i under processer så står det bara 32 där alla bakgrundsprocesser är? Vad innebär detta? Är det nåt man kan fixa eller är de så de ska vara helt enkelt? Isåfall hur fixar man det? Kan även tillägga att det står att jag har 64bit operativ system under egenskaper på datorn men på aktivetetshanteraren under användare så står de mitt namn och därefter 32?

Tacksam för svar!
/Victor

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Victor Larsson:

Hej

Har precis köpt en dator från komplett! I specen stog de att man får 64bit 8.1 men när jag går in i under processer så står det bara 32 där alla bakgrundsprocesser är? Vad innebär detta? Är det nåt man kan fixa eller är de så de ska vara helt enkelt? Isåfall hur fixar man det? Kan även tillägga att det står att jag har 64bit operativ system under egenskaper på datorn men på aktivetetshanteraren under användare så står de mitt namn och därefter 32?

Tacksam för svar!
/Victor

Många program är programmerade för 32-bit, helt normalt.

Permalänk
Medlem

inget konstigt om det står det efter majoriteten av program. det betyder bara att det enskilda programmet körs i 32bit. explorer.exe borde inte ha något *32 efter sig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Victor Larsson:

Kan även tillägga att det står att jag har 64bit operativ system under egenskaper på datorn

Ja det behöver du inte tvivla på i så fall.

Permalänk

Tack för snabba svar! Tycker fortfarande att de är lite skumt att de står 32 efter mitt namn! Och vet inte ens om jag får upp Explorer men kanske är för att jag inte hade startar de?

Permalänk
Medlem

Många program som körs i 32-bit.

Visa signatur

i7-11700k - RTX 3080 - 32GB DDR4 - 1TB SSD

Permalänk
Medlem

Majoriteten av program kör fortfarande enbart i 32-bit. Är inte direkt nödvändigt för ett program att köra i 64-bit om inte det behöver mer än 4GB minne.

Är däremot nödvändigt för att Windows ska kunna utnyttja mer än 4GB RAM.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Majoriteten av program kör fortfarande enbart i 32-bit. Är inte direkt nödvändigt för ett program att köra i 64-bit om inte det behöver mer än 4GB minne.

Är däremot nödvändigt för att Windows ska kunna utnyttja mer än 4GB RAM.

Hur vet jag att Windows kan de då? Haha kanske en extremt dum fråga men men!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Victor Larsson:

Hur vet jag att Windows kan de då? Haha kanske en extremt dum fråga men men!

Hur menar du? Hur man kollar om Windows är 64 bit eller? Det kan du göra i "System", som du hittar i kontroll panelen.
Bör stå under "System typ" vilket det är du har.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Rekordmedlem

Kolla på egenskaper för "den här datorn " kolla på systemtyp, 32 eller 64 bit ?
Du kan trycka på knapparna win och pause så borde rutan komma upp direkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Under egenskaper på datorn står det 64 men bakom min användares namn står det 32?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Victor Larsson:

Under egenskaper på datorn står det 64 men bakom min användares namn står det 32?

Om det står: "Systemtyp: 64-bitars operativsystem" under systemegenskaperna så har du ett 64-bitars OS
Varför det står 32 efter ditt namn vet jag inte.

EDIT: Kollade på min dator och det står 55 efter mitt namn. "<Namn>(55)".
Antar att det är hur många processer den användaren kör

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Victor Larsson:

Under egenskaper på datorn står det 64 men bakom min användares namn står det 32?

Det är normalt och som det ska vara, och som sagt många utav dessa program behöver inte göras 64 bit då de inte kommer behöva kräva den mängden ram eller resurser någonsin, det är designat 32 för att det inte behöver mer resurser än det helt enkelt en miniräknare behöver t ex inte vara 64 bit om det endast visas 16 siffror på den t ex.

Det är ju vettigt då program som behöver använda över minnesgränsen 32 bitar kan ha som t ex photoshop och liknande program har mer nytta utav det också.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

För att klargöra vad de andra menar:
Enligt information är ditt Windows 64bitars, detta gör att det kan utnyttja mer än 4GB RAM/Videominne.
Däremot är som tidigare noterat många program fortfarande gjorda i 32bit, detta är helt normal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Om det står: "Systemtyp: 64-bitars operativsystem" under systemegenskaperna så har du ett 64-bitars OS
Varför det står 32 efter ditt namn vet jag inte.

EDIT: Kollade på min dator och det står 55 efter mitt namn. "<Namn>(55)".
Antar att det är hur många processer den användaren kör

Det stämmer nog ganska bra.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Tack för hjälpen gubbar! Märkte idag när jag startade datorn att jag är tvungen och gå in o realtek o välja att de rosa/röda mic ingången ska var en mic? Gör jag inte detta så funkar inte min mic och det står att det ine finns några inspelnings enheter inkopplade! Nån som vet hur man kan få detta permanent istället för att behöva gå in o välja de i realtek? Och av nån anledning så fick jag ingen signal till skärmen idag! Kanske vart en en gångs sak men känns ändå ganska segt så om ni har nåt o säga om vad de kan vara så är de bara att skriva på! Slutade med att jag var tvungen att strypa datorn och därefter funkade de på första försöket. Är nästan helt säker på att jag har kopplat skärmen till grafikkortet också
Känner att jag skriver hur mycket frågor som helst men hoppas det är okej!

Tacksam för svar
/Victor

Permalänk
Rekordmedlem

Har du köpt en färdigbyggd och färdiginstallerad dator eller delar ? Är alal drivrutiner instalelrade och alla uppdateringar inkörda?
Kan du posta bilder på hur du kopplat in monitorn ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du köpt en färdigbyggd och färdiginstallerad dator eller delar ? Är alal drivrutiner instalelrade och alla uppdateringar inkörda?
Kan du posta bilder på hur du kopplat in monitorn ?

Köpte en dator som komplett har byggt! Monitorn funkar problem fritt nu och kollade så att den var rätt inkopplad. Enda problemet är med micen! Måste gå in o realtek och konfigurera att de röda mic jacket ska vara en mic in? Annars kan jag inte snacka i ts eller skype eller på nåtgot sätt använda micen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Victor Larsson:

Köpte en dator som komplett har byggt! Monitorn funkar problem fritt nu och kollade så att den var rätt inkopplad. Enda problemet är med micen! Måste gå in o realtek och konfigurera att de röda mic jacket ska vara en mic in? Annars kan jag inte snacka i ts eller skype eller på nåtgot sätt använda micen.

Om drivrutinen inte behåller inställningarna så installera om den och se om det hjälper.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har löst problemet om micen och realtek men såg precis att jag har båda windows mappar i program och program (86)? Har internet explorer o vissa andra saker har jag i båda mapparna och när jag ska ladda ner program (tex lol) som jag tror finns i 64 så väljer den att ladda ner i program och inte program 86? Ska man ändra var den ska ladda ner eller ska man bara ladda ner utan att välja vad man vill ha de? Vill ju ha 64bit o inte 32!

Känner mig väldigt jobbig nu x) Men förlåt isåfall
//Victor

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Victor Larsson:

Har löst problemet om micen och realtek men såg precis att jag har båda windows mappar i program och program (86)? Har internet explorer o vissa andra saker har jag i båda mapparna och när jag ska ladda ner program (tex lol) som jag tror finns i 64 så väljer den att ladda ner i program och inte program 86? Ska man ändra var den ska ladda ner eller ska man bara ladda ner utan att välja vad man vill ha de? Vill ju ha 64bit o inte 32!

Känner mig väldigt jobbig nu x) Men förlåt isåfall
//Victor

Då får du se till att de program du använder är i 64 bit version och det mesta är inte det, det blir vanligare med 64 bit men man gör ju inte om dem om det inte behövs så 32 bit lär finnas kvar länge.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Victor Larsson:

Har löst problemet om micen och realtek men såg precis att jag har båda windows mappar i program och program (86)? Har internet explorer o vissa andra saker har jag i båda mapparna och när jag ska ladda ner program (tex lol) som jag tror finns i 64 så väljer den att ladda ner i program och inte program 86? Ska man ändra var den ska ladda ner eller ska man bara ladda ner utan att välja vad man vill ha de? Vill ju ha 64bit o inte 32!

Känner mig väldigt jobbig nu x) Men förlåt isåfall
//Victor

Att ett program kör i 64-bit är inte alltid bättre eller för den delen nödvändigt. I en del fall så kan det även vara något instabilare med 64-bit. Och det ger i regel inga större prestanda vinster.

T.ex en media spelare som MPC-HC finns i 64-bit. Men den kommer aldrig använda mer än 4GB minne. Plus att en del plugins för MPC-HC så som MadVR är bara tillgängligt för 32-bit versionen. Så i det fallet är 32-bit bättre.
Eller Kerbal Space Program fick nyligen en 64-bit klient. Där det extra minnes adresseringen är till stor fördel. Men just nu är 64-bit klienten väldigt instabil. Så fortfarande bättre köra 32-bit.
Men det varierar från program till program.

Men i regel så brukar det vara bäst att ta 64-bit versionen ifall den är tillgänglig. Men för det mesta onödigt, om programmet inte är nått som kräver stora mängder minne. Och 32-bit versioner har vanligtvis bättre kompatibilitet och stabilitet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro