Permalänk
Medlem

Custom 60 Tangentbord

Hejsan.
Först av allt så vill jag ursäkta för potatis bilderna som kommer komma i detta galleri. Jag äger ingen shysst kamera... Men även om jag skulle det saknar jag skillz för att göra bra foton.
Iallafall här har ni mitt bygge!

Besök galleriet här

Permalänk
Avstängd

Det gör inget, jag ser alldeles utmärkt ändå!

Skall bli oerhört intressant att följa upp detta!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Mycket intressant, inte ofta man följer ett tangentbordsbygge!

Permalänk
Medlem

Var är kretskortet? Du måste ju ha ett kretskort med den plattan och med Clear-stammar (för att tangenter sitter extra hårt på dem).
Jag tycker det är enklare att installera några brytare i hörnen i både kretskort och platta och sen installera resten av brytarna i båda än att försöka passa in ett kretskort mot alla brytarnas pinnar på samma gång.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Var är kretskortet? Du måste ju ha ett kretskort med den plattan och med Clear-stammar (för att tangenter sitter extra hårt på dem).
Jag tycker det är enklare att installera några brytare i hörnen i både kretskort och platta och sen installera resten av brytarna i båda än att försöka passa in ett kretskort mot alla brytarnas pinnar på samma gång.

Kretskortet ser du nu. Som du ser också så gör jag så som du. Jag ville kolla layouten lite innan jag satte fast PCB:et.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Beltet:

Hejsan.
Först av allt så vill jag ursäkta för potatis bilderna som kommer komma i detta galleri. Jag äger ingen shysst kamera... Men även om jag skulle det saknar jag skillz för att göra bra foton.
Iallafall här har ni mitt bygge!

Custom 60 Tangentbord

Vad kommer det kosta ?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Sjukt coolt, är också intresserad av kostnaden, samt hur svårt det är...?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

har du inhandlat hölje etc hos GON också eller ska du köra på nått annat?
får se om jag vågar slänga ut bilder på mitt GON NS NerD Crystal MobiK byggande när det börjar, har dock ett JD40-kit påväg också som jag tänkte börja med då det blir första tangentborden jag bygger

Permalänk
Medlem

Fint!

Vad kommer du köra för caps? Jag har precis själv införskaffat ett 60% tangentbord (TEX Beetle) och vill byta ut capsen mot PBT. Dock inte lätt att hitta för ISO Blanka helst, behöver inget tryck. Dessutom har Beetle en 4.5u spacebar, så det gör väl det hela inte lättare

Layout är dock nästan identisk med KBT Pure Pro, så om jag hittar ett par PBT caps som passar den borde de passa Beetle också.

Blir det ABS eller PBT för dig? Intressant! Följer

Permalänk
Medlem

Lite annorlunda bygge men otroligt kul att följa! Har du gjort detta förr någon gång eller bestämde du dig bara för att prova?

Hoppas allt går bra, ska bli kul att se slutresultatet!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Vad kommer det kosta ?

Skrivet av vompen:

Sjukt coolt, är också intresserad av kostnaden, samt hur svårt det är...?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag ska räkna över vad det kommer att bli för total kostnad. Även om jag inte vill veta...

Så svårt är det inte. Lite pysslande och letande efter vad man gillar bäst. Allt är en personlig preferens vad man gillar. Lite lödövning och rätt utrustning kan vara på sin plats också.
Att köpa lite billigare delar för sitt första bygge kan också vara en ide, mest för att experimentera vad man gillar, samt ha lite möjlighet till att fela utan att må dåligt över det.

Skrivet av hoz:

har du inhandlat hölje etc hos GON också eller ska du köra på nått annat?
får se om jag vågar slänga ut bilder på mitt GON NS NerD Crystal MobiK byggande när det börjar, har dock ett JD40-kit påväg också som jag tänkte börja med då det blir första tangentborden jag bygger

Inget hölje från gon. De jag sett på gon är inte i min smak. Lite för mycket "bling bling" för min smak, samt att de är för dyra. Jag vill inte lägga 200$ på ett case jag nästan vill ha när det finns andra som jag gillar bättre för halva priset. Jag vill ha det simpelt i metall.
Men släng gärna ut bilder på ditt bygge! Alltid intressant med tangentbordsbyggen!
Jag har inte kollat vad JD40 har för delar, men bör vara uppbyggt på samma sätt. PCB+plate+case+switchar+caps=fullständigt tangentbord.
Jag har byggt ett tidigare som också är ett 60. Delarna där var lite billigare vilket gjorde att jag vågade experimentera lite grann vad jag gillar bäst och för erfarenheten.

Skrivet av Nikkop:

Fint!

Vad kommer du köra för caps? Jag har precis själv införskaffat ett 60% tangentbord (TEX Beetle) och vill byta ut capsen mot PBT. Dock inte lätt att hitta för ISO Blanka helst, behöver inget tryck. Dessutom har Beetle en 4.5u spacebar, så det gör väl det hela inte lättare

Layout är dock nästan identisk med KBT Pure Pro, så om jag hittar ett par PBT caps som passar den borde de passa Beetle också.

Blir det ABS eller PBT för dig? Intressant! Följer

Jag inväntar caps. Jag tror att de kommer senare i veckan. Jag har fått avi:erna tror jag, men jag har försökt att hämta ut dem(två gånger idag) men de har inte kommit ännu :(. Tänkte att de skulle bli lite av en överraskning vilka det blir!
Jag har faktiskt inte kollat in TEX Bettle förut. Ser ut som ett trevligt ett faktiskt. Men verkar inte ha några konstiga caps förutom space dårå. Jag skulle kolla efter DSA keycaps(alltså Signature Plastics profil DSA som är sfäriska och som inte har olika lutning beroende på rad). Ett gäng 1u och ett kit med de andra storlekarna bör inte vara jätteproblem att hitta. Lägg upp en köpes tråd på deskthority och geekhack. Om du har tålamod kan du också kolla in den här, där tror jag du hittar alla du vill ha:
http://deskthority.net/group-buys-f50/doubleshot-replacements...

Skrivet av NorteX:

Lite annorlunda bygge men otroligt kul att följa! Har du gjort detta förr någon gång eller bestämde du dig bara för att prova?

Hoppas allt går bra, ska bli kul att se slutresultatet!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har gjort ett custom tidigare. Med lite billigare delar vilket har medfört små buggar. Samt inte riktigt samma byggkänsla. Nu ville jag göra det på riktigt!

Permalänk
Medlem

Jag skulle egentligen få capsen idag. Men UPS som faktiskt var på plats ringde aldrig till mig. De kom hit, insåg att jag som bor i storstockholm har portkod till min dörr(doh!), och drar direkt, även om de hade mitt telefonnummer. Jag var hemma och allt, men de sket i att höra av sig. Nu måste jag vänta till på måndag... Sjukt frustrerande när man väntat på dem i 4 månader...

Permalänk
Medlem

Snyggt bygge! Går själv i tankar om att bygga mig (ännu) ett litet tangentbord, men jag har ännu inte kommit på hur jag skall få tag på det jag vill ha denna gång (något nära HHKB, typ KMAC Happy eller Duck Viper).

UPS (och andra budfirmor för den delen) är helt hopplösa - för privatpersoner. De har väl helt enkelt inte speciellt mycket att göra med privatpersoner (relativt sett) så det är inte värt för dem att ha andra rutiner för privatpersoner än för företag.

Vad är det för caps du väntar på om man får fråga? 4 månader är ju ingenting! Jag säger bara Round 5 (inte för att jag beställt något, men ändå...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Snyggt bygge! Går själv i tankar om att bygga mig (ännu) ett litet tangentbord, men jag har ännu inte kommit på hur jag skall få tag på det jag vill ha denna gång (något nära HHKB, typ KMAC Happy eller Duck Viper).

UPS (och andra budfirmor för den delen) är helt hopplösa - för privatpersoner. De har väl helt enkelt inte speciellt mycket att göra med privatpersoner (relativt sett) så det är inte värt för dem att ha andra rutiner för privatpersoner än för företag.

Vad är det för caps du väntar på om man får fråga? 4 månader är ju ingenting! Jag säger bara Round 5 (inte för att jag beställt något, men ändå...)

Jag har skaffat mig en plåt som är "universell" så man kan komma väldigt nära HHKB eller liknande tangentbord, det finns lite olika möjligheter att anpassa layouten. Jag har väl en combo av Poker 2 och HHKB som jag gillar. skriver just nu på det och har lite svårt att vänja mig, antagligen för att det är ett litet frankenstein av olika caps

Capsen är Granite Round 2. Om det inte blir problem med UPS imorgon så kommer jag ha dem då. Jag väntar på Round 5 också, vilket jag beställde 2013-11-07 första delen. Så jag har inga problem med att vänta efter Round 5 ;).

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering. UPS är nog en av de sämre fraktbolagen jag haft med och göra.
Jag skulle få mina caps levererade idag. Vilket jag bokat efter att en portkod var ett omöjligt problem att hantera för dem även om de har mitt telefonnummer.
Satt snällt och väntade från kl 9 som de vill att man gör. Kl. 16.30 ser jag att de är tillbaka på deras lager. Ringer självklart och undrar vad som händer.
Får som svar att "de antagligen inte hunnit" och att min leverans "inte är prioriterad eftersom den är en vanlig försändelse och inte express". Jag undrade varför ingen ringt någon av gånger så är svaret "chaufförerna har ingen tjänstetelefon".
Iallafall frågar jag hur säkert det är att jag kan få dem på onsdag. Och får " jag kan inte garantera något".
Så nu bokade jag så att jag hämtar det själv. 2 tim buss och pendel är bättre än att sitta från 9-16.30.
Sjukt frustrerande....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Liten uppdatering. UPS är nog en av de sämre fraktbolagen jag haft med och göra.
Jag skulle få mina caps levererade idag. Vilket jag bokat efter att en portkod var ett omöjligt problem att hantera för dem även om de har mitt telefonnummer.
Satt snällt och väntade från kl 9 som de vill att man gör. Kl. 16.30 ser jag att de är tillbaka på deras lager. Ringer självklart och undrar vad som händer.
Får som svar att "de antagligen inte hunnit" och att min leverans "inte är prioriterad eftersom den är en vanlig försändelse och inte express". Jag undrade varför ingen ringt någon av gånger så är svaret "chaufförerna har ingen tjänstetelefon".
Iallafall frågar jag hur säkert det är att jag kan få dem på onsdag. Och får " jag kan inte garantera något".
Så nu bokade jag så att jag hämtar det själv. 2 tim buss och pendel är bättre än att sitta från 9-16.30.
Sjukt frustrerande....

Surt! Jag verkar ju haft en otrolig tur då mina Granite (både massdrop och bonus) kom i brevlådan. Då jag jobbar mindre än 10 minuters gång hemifrån har jag tidigare haft konversationer med diverse fraktbolag om att ringa mig när de är på väg så skall jag kunna möta upp hemma. Svaret har dock blivit blankt nej alla gånger jag försökt. Så nu beställer jag antingen saker för leverans till postkontoret, eller om jag inte har något val annat än att använda UPS, TNT, etc. att låta sakerna levereras till kontoret istället.

Gällande ett litet custom handlar det mycket om att jag skulle vilja ha det helt tomt i de nedre kanterna, så som ett HHKB, då jag inte har någon nytta av de knapparna ändå eftersom jag lägger control på caps i vilket fall som helst (och använder mac så en höger control är inte högprioriterad...). Då vill jag helst att det skall se ut som ett HHKB med en bit chassi som täcker de knapparna, vilket inte verkar vara helt lätt att lösa utan att gå vägen via dyra, proxykrävande, koreanska customs...

Hur som helst, hoppas du får tag på dina Granite till slut. Och att massdrop rett ut några av alla misstag. Jag hittade 14 fel i min försändelse, varav 10 var tangenter de missat att skicka ut och de övriga 4 var feltryckta. Vi får väl se när ersättningarna kommer fram...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Surt! Jag verkar ju haft en otrolig tur då mina Granite (både massdrop och bonus) kom i brevlådan. Då jag jobbar mindre än 10 minuters gång hemifrån har jag tidigare haft konversationer med diverse fraktbolag om att ringa mig när de är på väg så skall jag kunna möta upp hemma. Svaret har dock blivit blankt nej alla gånger jag försökt. Så nu beställer jag antingen saker för leverans till postkontoret, eller om jag inte har något val annat än att använda UPS, TNT, etc. att låta sakerna levereras till kontoret istället.

Gällande ett litet custom handlar det mycket om att jag skulle vilja ha det helt tomt i de nedre kanterna, så som ett HHKB, då jag inte har någon nytta av de knapparna ändå eftersom jag lägger control på caps i vilket fall som helst (och använder mac så en höger control är inte högprioriterad...). Då vill jag helst att det skall se ut som ett HHKB med en bit chassi som täcker de knapparna, vilket inte verkar vara helt lätt att lösa utan att gå vägen via dyra, proxykrävande, koreanska customs...

Hur som helst, hoppas du får tag på dina Granite till slut. Och att massdrop rett ut några av alla misstag. Jag hittade 14 fel i min försändelse, varav 10 var tangenter de missat att skicka ut och de övriga 4 var feltryckta. Vi får väl se när ersättningarna kommer fram...

Jag har fått mina bonus i brevlådan, SP brukar inte skicka med UPS. Massdrop skickar alltid med UPS, men har antagligen något avtal med UPSP som sedan skickar det till posten här i sverige om nu inte värdet är för högt(mina teorier), då tar de hand om det hela vägen. Jag köpte ca tre kit med många tillägg. Blev rätt högt värde på försändelsen.
Problemet är att jag inte kan skicka till jobbet eller be om leverans dit eftersom jag är pappaledig just nu. Så jag kan absolut vara hemma(vilket jag varit) men det hjälper ju inte om de inte kommer... Och min lilla son tycker inte det är så himla kul att bara vara hemma i våran lilla lya... Skulle absolut vilja ha det till postkontoret(5min gångväg), men jag gissar på att UPS inte är så sugna på att skicka det till posten.
Om man vill få något gjort får man göra det själv :D.

Verkar vara många som fastnar för layouten på HHKB. Jag hade en Lite version förut(rubberdomes), men började inte använda det eftersom jag inte förstog charmen med 60% då. Samt att det var ANSI. Kanske jag hade varit HHKB torsk ifall jag börjat använda det?
Men jag såg att någon hade löst det på ett smart sätt för att ta bort "extra utrymmet" för att få en HHKB. Ska se om jag kan hitta det....

Jag har läst att det varit mycket fel med den här rundan av granite, jag hoppas innerligt att de började kolla lite mer noggrant när de packade min(folk hade redan börja snacka om det någon vecka innan min skickades). Men missskriften kommer jag inte undan, jag hoppas bara att de är kompletta. Men de har sagt att det kommer ersättningar? Hoppas att de inte dröjer speciellt mycket. I ett av mina extra kit var det fel färg på en skift och en enter. Jag ska kontakt SP angående det och se vad de säger. Men kommer ha dem hemma på onsdag och kommer veta mer då.

Permalänk
Administrativ avgift

Hej skulle nästan vara grymnt intresserad om du gör custom jobb senare? Kanske du åker på Dreamhack eller liknande mässa så man skulle kunna känna på kvaliten live? Skulle faktiskt vara grymnt att ha ett custom tangentbord byggt efter eget tycke o tänk

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Hej skulle nästan vara grymnt intresserad om du gör custom jobb senare? Kanske du åker på Dreamhack eller liknande mässa så man skulle kunna känna på kvaliten live? Skulle faktiskt vara grymnt att ha ett custom tangentbord byggt efter eget tycke o tänk

Jag har funderat på det om jag skulle börja med det. Men jag kommer fram till varje gång att det antagligen inte skulle finnas en marknad för det. Tangentborden skulle troligtvis komma att kosta över 2000:-. Jag är osäker på hur många som skulle vilja betala för ett tangentbord i den klassen...
För att få ner kostnaden är egentligen bara att göra större volymer. Men då förlorar man custom delen... Jag kommer fundera på det igen, men troligtvis kommer jag komma fram till samma svar. Sedan måste jag ju göra det på min fritid. Vilket jag har lite av...
Jag tänkte åka på denna dreamhack som kommer i vår/sommar, men den kommer ca 1-2 månader efter mitt andra barns födsel. Och så dags efter kan jag inte vara borta längre perioder, i solidaritet till min flickvän. Kanske Nästa år efter det. Då har jag kanske fått en lite större samling också :).

Men sen är man alltid välkommen att skicka PM till mig om man skulle ha några funderingar kring mitt bygge. Sen finns det många här på swec som sitter inne med mycket kunskaper om tangentbord. Lägg upp en tråd i forumet så får ni mycket svar. Annars finns Deskthority & GeekHack.

Permalänk
Medlem

Jag har fått capsen idag och kontrollerat allihopa. Tog ett par timmar. Saknas en del caps, men mindre än vad jag hade räknat med, och de caps som jag verkligen var ute efter fanns med. Kommer mer uppdateringar till galleriet imorgon är tanken.

Permalänk
Medlem

Jäklar vad snyggt!! Helt klart 5/5!! Ser fram emot den separata instruktionen på USB-kabeln. Vill se mer tangentbord i galleriet!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zinixy:

Jäklar vad snyggt!! Helt klart 5/5!! Ser fram emot den separata instruktionen på USB-kabeln. Vill se mer tangentbord i galleriet!!

Tackar! Känns så jäkla kul att det uppskattas när man lagt så mycket tid och själ i bygget. Pengar också förstås... Ska försöka räkna lite vad det kostat totalt som jag utlovat tidigare.

Permalänk
Medlem

Totalkostnad för projektet:
Switchar: ~400kr
Caps: ~1600kr
Fjädrar: ~40kr
Platta: ~500kr
PCB: ~700kr
Lysdioder: 65kr
Chassi: ~400kr
Skruv: ~5kr
Olja: ~0kr
USB-kabel: 75kr
Totalt: ~3800kr

Nu har jag verkligen gjort en överslagsräkning, tagit lite i överkant för att kompensera för moms(vilket jag slapp på vissa grejer). Jag har inte tagit med frakt i priserna. Jag har tagit och slagit ut priset på de delar som gick åt att göra detta tangentbord. Så egentligen är kostnaden mer eftersom jag köpt större förpackningar av nästan alla saker(fjädrar, olja, switchar, skruv, etc.).

Capsen är helt klart dyrast. Men för att få den layouten jag ville ha behövdes fler kit än vad de flesta behöver.
Men resultatet är riktigt härligt i min mening.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Fan va snygg den blev Björn capsen va skit snygga med, vart beställde du dom ifrån? köper dom gärna av dig ifall dom blir till salu någon gång fast kanske inte för 1600kr dock haha..

Visa signatur

Chassi Lian Li O11 MINI Black MB Asus ROG Strix X570-F CPU Ryzen 5900x / NZXT Z63 RAM 64Gb DDR4 HyperX SSD 2T+2 M.2 + Seagate 2Tb + 2 Ssd GPU Asus Strix GTX3080Ti Oc PSU Corsair SF750 Skärm Odyssey G9 G93SC/ 2x27" LG GP850.

Permalänk
Medlem

Riktigt stiligt bygge! Jag kör väldigt lik layout och FN-lager på min lågbudget GH60-bräda. (inte ens lite nära lika serriöst bygge men ska lägga upp någon form av logg snart). Lägg gärna upp hur du gjorde med kabeln, jag har en spiral-kabel som jag också tänkte göra om till USB.

Hur upplever du dina ergo-clears? Jag har funderat ett tag på att modda mitt WASD som nu kör vanliga clears, men är orolig att jag inte ska kunna "vila fingrarna" på tangentbordet med ergo-clears utan att de trycks ner. Det är något jag brukar störa mig på när jag använder lätta brytare. Något du upplevt?

Jag har förresten stora förhoppningar av att detta ska bli av, hade enligt mig varit roligt med ett programmerbart alps 60% (jag har redan börjat samla ALPS-kompatibla keycaps )

EDIT: Såg att du nämnde att man behöver en AVR-programmerare. Chippen kommer förprogrammerade med en bootloader, så det går fint att programmera de via USB från start, ingen AVR-programmerare behövs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Embu:

Fan va snygg den blev Björn capsen va skit snygga med, vart beställde du dom ifrån? köper dom gärna av dig ifall dom blir till salu någon gång fast kanske inte för 1600kr dock haha..

Tack. Jo jag är förbaskat nöjd jag med.
Capsen beställde jag på Massdrop. Vet inte riktigt om de kommer upp igen. Var så mycket strul att skaparen inte alls var sugen på att göra en runda till.
Jag köpte flera set. Har funderat på om jag ska sälja ett av dem. Men då kommer det gå på det jag gav för det eller mer... För att ha råd med nya tangentbords projekt.

Skrivet av Applet:

Riktigt stiligt bygge! Jag kör väldigt lik layout och FN-lager på min lågbudget GH60-bräda. (inte ens lite nära lika serriöst bygge men ska lägga upp någon form av logg snart). Lägg gärna upp hur du gjorde med kabeln, jag har en spiral-kabel som jag också tänkte göra om till USB.

Hur upplever du dina ergo-clears? Jag har funderat ett tag på att modda mitt WASD som nu kör vanliga clears, men är orolig att jag inte ska kunna "vila fingrarna" på tangentbordet med ergo-clears utan att de trycks ner. Det är något jag brukar störa mig på när jag använder lätta brytare. Något du upplevt?

Jag har förresten stora förhoppningar av att detta ska bli av, hade enligt mig varit roligt med ett programmerbart alps 60% (jag har redan börjat samla ALPS-kompatibla keycaps )

Jag funderade på att skaffa ett GH60 PCB eftersom den kör samma styrkrets. Men fick fatt på Limited Edition av gon's istället. Jag gillar också gon's mjukvara.
Kabelgalleri kommer senare.
Ergo clears gillar jag mycket. Jag skriver snabbare på lättare tangenter, och det är inga problem att vila på dessa. Tror mycket beror på den kraftigare "bumpen" i clears.
ALPS är intressant. Men kommer vänta lite innan jag ger mig på dem. Har ett Dell AT102W med alps. Det får duga så länge :D.

Permalänk

Måste säga att det där var jävligt snyggt!

Visa signatur

Asus rog strix z690-a gaming, i7 12700K, 32gb RAM, PNY RTX 3080, RM1000i, 4x NVME SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipandre:

Måste säga att det där var jävligt snyggt!

Tack Tack!

Har lagt till galleri för att tillverka en spiralkabel:
http://www.sweclockers.com/galleri/12948-egentillverkad-spira...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Det är inget fel med att göra misstag när man är "nybörjare", det kan bara bli väldigt dyrt..