Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Medlem

Hej igen,

Jag får fortfarande ingen bild på varken tv eller lcd monitor från min NUC, jag har provat att koppla med både mini display adapter och mini hdmi direkt till min tv. Det som händer efter att jag tryckt på nucens Power knapp är bara att den verkar boota om sig konstant utan att jag får någon bild, eller rättare sagt den blåa lampan blinkar bara,,
Många skriver något om att man skall trycka F2 för att komma in i bios, är det något krav även för att få bild öht?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr nick:

Hej,

Fick hem detta paket idag;
https://www.komplett.se/pc-i-delar-intel-nuc-core-i5/811305

Jag satte in delarna utan problem och kopplade in nucen till min 50" Panasonic teve med hdmi till mini hdmi men får ingen bild, min frustration är stor eftersom jag inte kan komma in i bios och välja vilken enhet den skall boota ifrån när jag inte lyckas få bild,
Jag har inte heller någon hdmi till dvi adapter så jag kan inte prova med någon annan skärm, nucen har ju endast mini hdmi som display port,

Någon som har någon ide?

Skrivet av pika:

Hej. Jag hade samma problem med att den bara stod och tuggade när man tryckte F2. Löste det genom att använda min datorskärm som har HDMI och då kom jag in i BIOS utan problem.

Skrivet av dr nick:

Tack för ditt svar!
Har beställt mini hdmi till hdmi adapter och sen då en hdmi till dvi kabel så skall jag försöka göra samma sak som dig att koppla nucen till min dator skärm istället för teven som har dvi.

Skrivet av dr nick:

Hej igen,

Jag får fortfarande ingen bild på varken tv eller lcd monitor från min NUC, jag har provat att koppla med både mini display adapter och mini hdmi direkt till min tv. Det som händer efter att jag tryckt på nucens Power knapp är bara att den verkar boota om sig konstant utan att jag får någon bild, eller rättare sagt den blåa lampan blinkar bara,,
Många skriver något om att man skall trycka F2 för att komma in i bios, är det något krav även för att få bild öht?

Glöm detta, minnena satt inte riktigt:(
Nu funkar allt klockrent och jag spelade upp högupplöst material med vlc direkt efter os installation

Permalänk
Medlem

Hej,

Hur mycket lagring går det att trycka in i en Nuc? Hur många lagringsplatser?

Permalänk
Medlem

***bort/mod***
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2214605,2455951,2437502
Antal SATA: 1st.
***bort/mod***

§1.1 i citat och svar
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Sen så står det msata och 2 st pci-express... Visst. Men hur mycket lagring går det att trycka in? Vilka ingångar går att använda? Är det möjligt att ha en ssd+hdd tex?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort div. otrevligheter

Citat:

§ 1.1 Var trevlig och respektera andra.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Tänkte höra om någon kunde hjälpa mig att välja ett trådlöst nätverkskort.
Det verkar finnas en mängd olika nätverkskort som passar och jag hittar inte vad som egentligen är skillnaden mellan dessa.
Jag har tittat på denna som verkar vara den mest populära bland NUC-användare.

Här är en produktlista på Intels olika varianter. Tycker ni att jag ska köra på den jag länkade eller finns det ett bättre alternativ?
Mitt internet har hastigheten 100/10.

Tack för hjälpen!

Visa signatur

○ NZXT Tempest EVO ○ Intel Core i7 4790K 4,0GHz ○ G.Skill Ripjaws 8GB 1600MHz ○ ASUS Maximus VI Extreme ○ EVGA GTX 780 Ti ○ EVGA Supernova G2 850W ○ OCZ Vertex SSD 60gb ○

Permalänk
Medlem

Hej.
Jag köpte nyligen följande:

Artiklar i ordern: Kingston ValueRAM 8GB DDR3L 1600MHz CL11 SO-DIMM Artnr: KVR16LS11/8 Antal: 1 Serienummer: 1001015950 790 kr Intel WLAN module AC 7260 mini-PCIe 802.11 ac/a/b/g/n, 2.4 GHz, 5 GHz Artnr: 7260.HMWWB.R Antal: 1 Serienummer: 1001029494 249 kr Intel 120GB SSD 530 series OEM 2.5" 7mm Artnr: SSDSC2BW120A401 Antal: 1 Serienummer: CVDA448001TL1207GN 790 kr Intel NUC D54250WYKH Core i5-4250U, DDR3 SO-DIMM, Artnr: BOXD54250WYKH2 Antal: 1 Serienummer: G6YK4250110F 3 290 kr Summa: 5 119 k

Det var säkert lite dyrt men jag gillar Alina så.

Den ska fungera som en video/surf maskin framför tvn och senare tänkte jag lägga in XBMC och koppla netflix/spotify etc till den. Insetallerad med windows 8.1

Just nu dock kör jag VLC player (senaste version) men upplever ibland gröna/gråa glitchar när jag kör MKV filer i 1080p. Den är standard inställd.
den kan rulla i 30 minuter utan problem sen kommer en sån glitch. Sen kan det gå 2 minuter så en till.. osv... i övrigt flyter allt på superbt utan lagg eller dyligt. Glitchen varar ca 2-3 sekunder.

Liknande händer i Windows media player Classic (3e part spelare) fast där laggar den istället för att visa grå/grön bild. Dock bara ibland.

Något som någon känner igen?

Kommer installera XBMC (version 14 tror jag) och testa med den också.

Jag har givetvis kört in alla patchar till windows och alla senaste intel drivare.

Permalänk
Medlem

På alla filmer? Lokala eller över nätverk? Om nätverk; trådat eller trådlöst?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Jag kör via trådlöst nätverk över till NUC. Dvs streamar med 3 sec buffring. Fungerar ypperligt.

Permalänk
Medlem

Händer det på alla 1080p-filmer, eller bara på vissa?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Förlåt, glömde, nämna det. Ja, jag har testat på 3 olika 1080p filmer och får samma beteende i alla.

Jag har även kört Netflix, hela filmer, i högupplösning och får inga fel alls på dem.

Permalänk
Medlem

Att VLC fular sig kan jag köpa i och med att det är ett skitprogram, MPC-HC borde funka utan problem om du inte lagt in nåt codecpaket eller annat skit. Annars är det nog nätverket som droppar lite ibland, om det inte är så att filmerna är dåligt kodade.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Jag lade in CCCP codec pack... Jag ska testa att lägga en film lokalt på disken istället och se om det hjälper.
Kan ju vara nätverket som dippar fast jag inte ser det.
Filmerna är kanon jag lovar Funkar ypperligt på andra maskiner.

Nåja, testande fortsätter.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte installera några codecs, både VLC och MPC-HC har allt dom behöver, XBMC (Kodi) också.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Ok, jag ville bara testa med Classic media player men jag ska ta bort dem och testa igen med de andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helshad:

Ok, jag ville bara testa med Classic media player men jag ska ta bort dem och testa igen med de andra.

Prova att dra in senaste versionen av Intel-drivrutinen (GFX). Fixade konstigheter för mig när jag körde XBMC på min NUC

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Hur lång förläning måste man ha till NUC:en och trådlåst tangentbord för att det inte ska hacka/laga?

Har ett K400 med en kort förlängning man fick med, men det verka inte riktiga funka heller!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjuDju:

Sen så står det msata och 2 st pci-express... Visst. Men hur mycket lagring går det att trycka in? Vilka ingångar går att använda? Är det möjligt att ha en ssd+hdd tex?

Det finns modeller som

har plats för 2.5" SSD och msata SSD
och enbart msata SSD

Vanlig 3.5" HDD får du inte in i chassit i alla fall, har ingen koll på anslutningarna. Det finns stöd för USB3.0 om du vill köra externt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Prova att dra in senaste versionen av Intel-drivrutinen (GFX). Fixade konstigheter för mig när jag körde XBMC på min NUC

Det har jag redan gjort. Fast jag har inte hunnit testa XBMC ännu. Ska försöka ikväll när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morenga:

Tänkte höra om någon kunde hjälpa mig att välja ett trådlöst nätverkskort.
Det verkar finnas en mängd olika nätverkskort som passar och jag hittar inte vad som egentligen är skillnaden mellan dessa.
Jag har tittat på denna som verkar vara den mest populära bland NUC-användare.

Här är en produktlista på Intels olika varianter. Tycker ni att jag ska köra på den jag länkade eller finns det ett bättre alternativ?
Mitt internet har hastigheten 100/10.

Tack för hjälpen!

Intels variant ska vara extremt dålig, tror inte att dom har löst problemen med 7260, det är problem som har funnits i flera år. Intel hittade nyligen en lösning. Kommer inte ihåg svaret men det var något i stil med att det är inget fel på våra moduler utan hur "........" hanteras på datorn. Och gäller hela serien upp till 7260

Det fungerar för vissa användare, fungerar inte för andra. Inkluderar på Intel NUC's. Problemet är extrema droppar i hastigheter, disconnects, osv.
Har själv inte vågat köpa

Permalänk
Medlem

Jag har börjat kika efter en NUC som jag ska använda med windows och sedan XBMC men även ibland kolla på Netflix, viaplay och någon play kanal lär det också bli.

Har däremot läst att gamla N2820 med den gamla celeron cpu ska ha problem att spela upp HD via streaming?
Är det någon som köpt en med nya N2830 och testat ifall det är någon skillnad gällande streaming?

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Intels variant ska vara extremt dålig, tror inte att dom har löst problemen med 7260, det är problem som har funnits i flera år. Intel hittade nyligen en lösning. Kommer inte ihåg svaret men det var något i stil med att det är inget fel på våra moduler utan hur "........" hanteras på datorn. Och gäller hela serien upp till 7260

Det fungerar för vissa användare, fungerar inte för andra. Inkluderar på Intel NUC's. Problemet är extrema droppar i hastigheter, disconnects, osv.
Har själv inte vågat köpa

Wait what ?
Intels trådlösa hör ju till dom bästa ju.
Använder dom alltid själv och rekar dom till andra, och har aldrig hört om några problem hittills.
Att byta från t.ex nån broadcom variant som ju är vanliga till ett Intel ger nästan alltid en redig bump i hastighet och stabillitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Det finns modeller som

har plats för 2.5" SSD och msata SSD
och enbart msata SSD

Vanlig 3.5" HDD får du inte in i chassit i alla fall, har ingen koll på anslutningarna. Det finns stöd för USB3.0 om du vill köra externt

Så det finns modeller man kan trycka in en SSD via msata och sedan en "vanlig" 2.5" hårddisk via sata?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Intels variant ska vara extremt dålig, tror inte att dom har löst problemen med 7260, det är problem som har funnits i flera år. Intel hittade nyligen en lösning. Kommer inte ihåg svaret men det var något i stil med att det är inget fel på våra moduler utan hur "........" hanteras på datorn. Och gäller hela serien upp till 7260

Det fungerar för vissa användare, fungerar inte för andra. Inkluderar på Intel NUC's. Problemet är extrema droppar i hastigheter, disconnects, osv.
Har själv inte vågat köpa

Wat? Har aldrig hört talas om några större problem med Intels kort. Kört flera generationer under flera år och det har alltid funkat.
Detta inkluderar det 7260AC jag använder i min i5-NUC.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Att VLC fular sig kan jag köpa i och med att det är ett skitprogram, MPC-HC borde funka utan problem om du inte lagt in nåt codecpaket eller annat skit. Annars är det nog nätverket som droppar lite ibland, om det inte är så att filmerna är dåligt kodade.

Tack för inläggen. Efter lite testande konstaterar jag att XBMC och MPC-HC fungerar mycket bättre.

Rullar på så fint nu så jag nästan blir lite tårögd ^^

Nästa steg. Fjärrkontroll...

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Wat? Har aldrig hört talas om några större problem med Intels kort. Kört flera generationer under flera år och det har alltid funkat.
Detta inkluderar det 7260AC jag använder i min i5-NUC.

Jag kör samma typ av kort och ser inga problem alls...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helshad:

Tack för inläggen. Efter lite testande konstaterar jag att XBMC och MPC-HC fungerar mycket bättre.

Rullar på så fint nu så jag nästan blir lite tårögd ^^

Nästa steg. Fjärrkontroll...

Kör någon av alla XBMC-remote-appar som finns så slipper du en extra enhet som ligger och dräller. Yatse är enligt mig överlägsen alla andra, finns dock bara till Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjuDju:

Så det finns modeller man kan trycka in en SSD via msata och sedan en "vanlig" 2.5" hårddisk via sata?

Ja, de modeller som slutar på H (som t.ex D54250WYKH) är den tjockare varianten som har plats för en 2.5" hårddisk.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Wait what ?
Intels trådlösa hör ju till dom bästa ju.
Använder dom alltid själv och rekar dom till andra, och har aldrig hört om några problem hittills.
Att byta från t.ex nån broadcom variant som ju är vanliga till ett Intel ger nästan alltid en redig bump i hastighet och stabillitet.

Skrivet av johanruda:

Wat? Har aldrig hört talas om några större problem med Intels kort. Kört flera generationer under flera år och det har alltid funkat.
Detta inkluderar det 7260AC jag använder i min i5-NUC.

Kul för er! , då tilllhör ni den delen som det fungerar för (som jag skrev). Prova google det finns hundratals inlägg bara på intelsforum. Titta sen vidare på iwlwifi drivrutinen till Linux så finns det ytterligare information om att problemet inte enbart existerar för windows. Detta gällde 7250 och neråt men Intel själva har även sagt att det inte fungerar i vissa fall och att åvanstående problem existerar för hela serien alltså inkl 7260/65 (google igen jag kommer inte ihåg länken) intel har även postat massa workarounds som oftast inte fungerar (om man tillhör dom som det inte fungerar för)

Skrivet av DjuDju:

Så det finns modeller man kan trycka in en SSD via msata och sedan en "vanlig" 2.5" hårddisk via sata?

Alla modeller har plats för ett msata ssd/kort vad jag vet
Vissa modeller har utöver det, även plats för en 2.5" ssd i chassit via sata3 (ingen aning om en vanlig 2.5" hdd får plats/fungerar) ,