Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Var köper man (vattenskadad) metanol?

Nu när tentaperioden börjar närma sig sitt slut är det hög tid att börja planera igång nästa projekt vilket är en waterchiller med visionen om att få ner "vatten"tempen en bra bit under nollan för lite rolig överklockning.
Problemet är ju bara att som vi alla vet så har vatten en tendens att bli rätt fast vid den temperaturen så det behövs något annat.
Första tanken gick till en glykolmix men det har problemet med rätt hög viskositet vid subzero temperaturer, då var nästa steg MEG glykol istället för MPG, vilket minskar viskositeten rätt mycket men den är fortfarande ett problem...

Slutligen kom gubben med ett bra tips om metanol istället vilket är klart bättre än MEG. Även Etanol verkar bra om än lite sämre än metanol.
http://www.overclockers.com/data-on-coolants-and-liquids-used...

Så frågan är var får man tag på billig metanol i volymer runt 15-25 liter? Det gör absolut inget om den är lite vattenskadad då den ändå ska spädas ut, antar att tips på billig etanol också skulle funka men tvivlar på att det finns något bra på den fronten då det skulle kunna drickas i så fall

Permalänk
Rekordmedlem

På samma ställe som glykolen, Biltema, spolarvätska borde väl fungera ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Letade bara lite snabbt, kanske kan ringa http://www.masenskemtekniska.se/ och höra?

Permalänk
Entusiast

Enklast brukar vara butiker som säljer radiostyrda bilar och flygplan då små RC-motorer går på metanol. Har för mig att den kostar ca 50 kr litern som bränsle och brukar finnas på 5-litersdunkar. Brukar finnas en sådan butik i alla lite större städer om man letar lite. Annars får du kolla på något RC-forum var du enklast får tag på metanol i din stad.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mrqaffe:

På samma ställe som glykolen, Biltema, spolarvätska borde väl fungera ?

Spolarvätska är till största delen etanol och lite isopropanol och lite annat smått och gott.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Färghandlar verkar sälja metanol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Har för mig att den kostar ca 50 kr litern som bränsle och brukar finnas på 5-litersdunkar.

Jäkligt dyrt!

Googlade "metanol 25 liter" och fick upp denna länk, 440 kr för en dunk eller 17,60 per liter. Skulle tro att detta inte är något extraordinärt pris utan att det går att få tag på lite varstans om man tar en stor dunk.

Permalänk
Medlem

Kommer du verkligen klara av att få ner temperaturen på kylmediat under 0ºC med tanke på värmeutvecklingen från CPU/GPU eller vad du nu ska klocka ?

Jag har för mej att metanol "fräter" på vissa material , kolla upp det först.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

är inte t-röd metanol ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynkrygg:

är inte t-röd metanol ?

t-röd består till cirka 95% av etanol.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sveklockarn:

Jäkligt dyrt!

Googlade "metanol 25 liter" och fick upp denna länk, 440 kr för en dunk eller 17,60 per liter. Skulle tro att detta inte är något extraordinärt pris utan att det går att få tag på lite varstans om man tar en stor dunk.

Problemet är just att hitta någon som säljer 25-litersdunkar. Metanol är snorbilligt egentligen om man kan köpa in det på fat. Men det är få som använder det i de volymerna. Men visst, om man kommer åt någon som håller på med viss typ av racing så kan man hitta det billigare. Undrar vad frakten är på 25 kg farligt gods?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Speedway-motorcyklar går på ren metanol, om du har någon som håller på med sånt i krokarna.
Annars kanske du kan ringa sunoco i Malmö och kolla med dem.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Jäkligt dyrt!

Googlade "metanol 25 liter" och fick upp denna länk, 440 kr för en dunk eller 17,60 per liter. Skulle tro att detta inte är något extraordinärt pris utan att det går att få tag på lite varstans om man tar en stor dunk.

Skrivet av Zotamedu:

Problemet är just att hitta någon som säljer 25-litersdunkar. Metanol är snorbilligt egentligen om man kan köpa in det på fat. Men det är få som använder det i de volymerna. Men visst, om man kommer åt någon som håller på med viss typ av racing så kan man hitta det billigare. Undrar vad frakten är på 25 kg farligt gods?

Skrivet av Blk:

Speedway-motorcyklar går på ren metanol, om du har någon som håller på med sånt i krokarna.
Annars kanske du kan ringa sunoco i Malmö och kolla med dem.

Hmm, verkar vara racingbranchen som håller på med metanol i volym (om man bortser från tung industri där det känns svårare att komma åt..), ska kolla runt lite och se vad som finns i närheten på den fronten.
Med lite tur kanske de har några rester/slattar/skadade partier också då det inte ger mig något mervärde om det är super high quality metanol eller bara hyfsat ren med lite extra vatten i.

Skrivet av mr_sQuinty:

Kommer du verkligen klara av att få ner temperaturen på kylmediat under 0ºC med tanke på värmeutvecklingen från CPU/GPU eller vad du nu ska klocka ?

Jag har för mej att metanol "fräter" på vissa material , kolla upp det först.

Jag har en kaskad också så det är mest till GPU och i många fall lite äldre kort så i de flesta fallen under 200W värmeutveckling, men säg lite halvtunga kort i sli på 500W för att få något att räkna lite snabbt på.

Vatten har 4118 J/(Kg*K) i värmekapacitet om jag kommer ihåg rätt, metanolblandat vatten ligger på 87% av det vilket motsvarar ~3600 J/(Kg*K) där J = W*S.
Så med 50 liter vätska krävs det 180k W*S för att värma upp den en grad. Med 500W värmetillförsel är detta 6 minuters tid vilket är klart mer än en benchrunda, har du då samtidigt igång kylaggregatet som drar bart värmeenergi så tar det ännu längre tid.

Målet med bygget är att kunna få ner vätskan så lågt som -25 till -35 grader men då räknar jag med att behöva pausa med jämna mellanrum för att jobba ner temperaturen igen.

Detta är alltså inget bygge som kommer vara aktivt 24/7 och i och med det så räknar jag med att packningar mm borde klara sig skapligt bara man spolar igenom systemet med vatten efter användning då jag räknar med att förvara vätskan i dunkar och inte i systemet mellan användning.

Permalänk
Medlem

Nu var det länge sen jag gick på kemilektionen i skolan, men ammoniak är det ett alternativ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Blk:

Nu var det länge sen jag gick på kemilektionen i skolan, men ammoniak är det ett alternativ?

Det är ganska giftigt och svårhanterat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är ganska giftigt och svårhanterat.

Jajo, det är ju lite halv otrevligt på så sätt... Men han hittar ju läckor i systemet ganska lätt iaf.
Redan vid 25% så är det ju så att man knappt vill vara i samma kommun och då kanske effekten blir marginell om man spär ut det så mycket att man faktiskt kan hålla på med det.

Permalänk
Medlem

Metanolångor är inte så mysiga heller, så ska man hålla på och tappa av ett system så ska man nog försöka få till en sluten lösning.

Permalänk

R/C leksakerna går väl på nitro/metan om jag minns rätt, dyrt som fan och roligt att tanka moppen med.

Men isopropanol (stavning?) är ju väl flytligt i väldigt låga temperaturer, annars T-röd.
Dessa har jag haft som spolarvätska när det varit under -35 (bra länge sen).. Fast det gick ju jävligt bra med tanke på att glykolen såg ut som gröt och bilen koka efter några minuter, upprepa ett par gånger och tömma på kylvattnet och hälla i diesel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Problemet är just att hitta någon som säljer 25-litersdunkar. Metanol är snorbilligt egentligen om man kan köpa in det på fat. Men det är få som använder det i de volymerna. Men visst, om man kommer åt någon som håller på med viss typ av racing så kan man hitta det billigare. Undrar vad frakten är på 25 kg farligt gods?

Hobby butiker har metanolbränsle för Radiobilar, båtar och flyg..

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

R/C leksakerna går väl på nitro/metan om jag minns rätt, dyrt som fan och roligt att tanka moppen med.

Men isopropanol (stavning?) är ju väl flytligt i väldigt låga temperaturer, annars T-röd.
Dessa har jag haft som spolarvätska när det varit under -35 (bra länge sen).. Fast det gick ju jävligt bra med tanke på att glykolen såg ut som gröt och bilen koka efter några minuter, upprepa ett par gånger och tömma på kylvattnet och hälla i diesel.

Skickades från m.sweclockers.com

de nyare går på nitro/metan, de äldre motorerna går på metanol.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

jag har en 5L dunk med metanol som jag bara har ståendes. intresset för mina radiostyrda bilar har sjunkit så jag lär inte använda metanolen helelr.

EDIT: såg att du ville ha 15-25 liter. men vill du ha min dunk så säg till

Permalänk
Entusiast

Har du tänkt på lukten lanbonden? Jag har själv sett Gubbens chiller-bygge och det är jäkligt seriöst gjort med snabbkopplingar och slutet system, men trots detta kommer det att bli lite spill och lukt. Han har det ute i garaget typ, mindre najs att ha inomhus.

Permalänk
Medlem

Teknisk sprit (etanol) fungerar annars bra. Men vissa fackbutiker har säkert dunkar av metanol också. En del hobbybutiker har också metanol, men rc-plan/bilar osv går mest på nitro-metan. Sen finns ju metanol för motorfordon, både som bränsle och kylarvätska. Finns också metanol för båtbruk eftersom de kör det i bränsleceller där.

Permalänk
Medlem

Jag hade personligen undvikit metanol då det är giftigt och kan förväxlas för "brännvin/vodka" av festsugna personer.

Dör faktiskt folk emellanåt efter att de druckigt metanol.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Jag hade personligen undvikit metanol då det är giftigt och kan förväxlas för "brännvin/vodka" av festsugna personer.

Dör faktiskt folk emellanåt efter att de druckigt metanol.

Har man problem med att ens bekanta tillskansar sig förfriskningar ur ens kylsystem så har man nog en problematisk bekantskapskrets.

Permalänk
Medlem

Nu behöver det inte vara något som händer då och där med bekanta, utan vid senare tillfälle och förvaring av vätskan.

Kan man undvika något som är giftigt och kan misstas för något folk konsumerar så är tanken inte så dum..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Kan man undvika något som är giftigt och kan misstas för något folk konsumerar så är tanken inte så dum..

Hur många blandar groggen ur blåa kemdunkar då...?

Permalänk
Medlem

Har sett många groggar ur vita chemdunkar (eller andra icke märkta behållare) så blåa skulle knappast förvåna sådär helt extremt

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

När man är klar med kemikalierna så ska de såklart samlas in, t.ex. inlämnas hos er soptipp. Tror inte det är någon som dricker det sedan... För de som vill skada sig så finns mycket giftigt och frätande närmare till hands. Så länge du inte häller över det i T-röd-dunkar/flaskor så bjuder du knappast in någon att dricka det. Det går bra att använda etanol till chillers också däremot. Rödsprit från vissa leverantörer innehåller i mellan åt metanol, ibland hittar metanol in i fulsprit, så visst dör folk och ju mindre etanol är inblandat ju farligare är metanolen ofta. Det är inte så vanligt i frysskydd, spolarvätskor och kylarvätskor numera men förekommer på sina håll och är det vanliga i många andra länder. Det förekommer fortfarande inom en rad områden här, och finns fortfarande i en rad spritbränslen (för eldning) som tenol för att det motverkar sot.

Permalänk
Skrivet av pokelia:

jag har en 5L dunk med metanol som jag bara har ståendes. intresset för mina radiostyrda bilar har sjunkit så jag lär inte använda metanolen helelr.

EDIT: såg att du ville ha 15-25 liter. men vill du ha min dunk så säg till

Tackar för erbjudandet, det ska jag lägga på minnet om det skulle bli så att jag har vägarna förbi Hsb någon gång

Skrivet av Calathea:

Har du tänkt på lukten lanbonden? Jag har själv sett Gubbens chiller-bygge och det är jäkligt seriöst gjort med snabbkopplingar och slutet system, men trots detta kommer det att bli lite spill och lukt. Han har det ute i garaget typ, mindre najs att ha inomhus.

Som jag har förstått det luktar metanol i princip identiskt med etanol så vätskan borde lukta som lite starkare vodka tänker jag mig och det luktar inte så mycket även om det står framme, eller? Tanken var att köra det i en isolerad behållare med lock samt kopplingar för slang som ända hål så borde inte komma ut så mycket lukt vid rums temp ens.

Skrivet av Karaff:

Jag hade personligen undvikit metanol då det är giftigt och kan förväxlas för "brännvin/vodka" av festsugna personer.

Dör faktiskt folk emellanåt efter att de druckigt metanol.

Tror mitt umgänge är mer intresserade av spritskåpet än att försöka dricka innehållet från random dunk i någon skrubb men men.
På tal om sprit och kyl anordningar så är en kaskadkylare utmärkt till att göra intressanta isbitar av det mesta. Jägerbombs görs bäst med fast jägermeister tex

Skrivet av Petterk:

När man är klar med kemikalierna så ska de såklart samlas in, t.ex. inlämnas hos er soptipp. Tror inte det är någon som dricker det sedan... För de som vill skada sig så finns mycket giftigt och frätande närmare till hands. Så länge du inte häller över det i T-röd-dunkar/flaskor så bjuder du knappast in någon att dricka det. Det går bra att använda etanol till chillers också däremot. Rödsprit från vissa leverantörer innehåller i mellan åt metanol, ibland hittar metanol in i fulsprit, så visst dör folk och ju mindre etanol är inblandat ju farligare är metanolen ofta. Det är inte så vanligt i frysskydd, spolarvätskor och kylarvätskor numera men förekommer på sina håll och är det vanliga i många andra länder. Det förekommer fortfarande inom en rad områden här, och finns fortfarande i en rad spritbränslen (för eldning) som tenol för att det motverkar sot.

Etanol funkar mycket bättre än glykol men har ungefär dubbelt så hög viskositet som metanol vid -30 grader. Vet inte om du testat lägga en flaska vodka i en riktigt kall frys, men det blir klart mer trögflytande än vatten i alla fall så metanol hade varit bättre ur det perspektivet.

Har i alla fall fått massa bra tips på ställen att kolla nu