Radiatorer och skruvavstånd på fläktar?

Permalänk
Medlem

Radiatorer och skruvavstånd på fläktar?

Jag går direkt på mitt lilla dilemma: jag sitter och skissar ett eget chassi och stötte på problemet med att vissa fläktar (140mm) har ett skruvavstånd på 125mm medan andra har 124.5mm. samma sak gäller tydligen radiatorer.
Så min fråga är: vilket är standardavståndet för 140mm fläktar? 125 eller 124.5? (eller ska jag bara göra skruvhålen tillräckligt stora för att båda ska passa?)

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Du kommer nog ändå få svårt att sätta dem så exakt att det spelar roll. Jag tror det är bäst du gör hålen stora nog helt enkelt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Du kommer nog ändå få svårt att sätta dem så exakt att det spelar roll. Jag tror det är bäst du gör hålen stora nog helt enkelt

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar för snabbt svar (så får jag kanske skämmas för mitt långsamma svar)
ser ut som att 3.5mm kommer att räcka för både 124.5 och 125 vilket underlättar eftersom jag inte behöver göra om alla hål. (kanske skulle tänkt till lite innan jag skapade tråden, whoops)

Permalänk
Medlem

Olika radiatorer och fläktar är gjorda för olika skruvar. Ta reda på vilka du ska använda.
Mät helst mellan mitten av hålen, eller i alla fall från vänsterkant till vänsterkant eller högerkant till högerkant om du förstår vad jag menar.

Innan jag läste tråden trodde jag att den kanske hade med avstånd mellan fläktar och radiatorer att göra. Jag har läst att man kan ha ca en till två cm mellan radiator och fläkt för att luften ska spridas bättre till alla flänsar. Större avstånd än ca två cm ger försämrad prestanda.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.