Hjälp med val av "lådfläkt". Noctua, Fractal Design eller be quiet!

Permalänk
Medlem

Hjälp med val av "lådfläkt". Noctua, Fractal Design eller be quiet!

Hej!

Det är så att jag nyligen köpte en "gaming"-dator från HP, Envy Phoenix 810-201no för att vara exakt, och tycker att lådfläkten på den låter väldigt mycket.
Fläkten är en belyst Foxconn fläkt i pv serien. Finns inte mycket info om dem online så jag antar att det är en billig kina tillverkad sak på HPs beställning.

Hur som helst tänkte jag att jag skulle byta den och behöver därför lite hjälp. Då jag aldrig har köpt en fläkt förut ser marknaden ut som en djungel (där jag är i stort behov av vägvisare).

Då jag ofta gör film på datorn har jag extra prioritet på ljudlösheten (men självklart ska den vara ordentligt kyld) och dessa 4 fläktar fångar min uppmärksamhet:

be quiet! Silent wings 2 Är dyrast, men bäst? Väldigt tyst (14,5dBA) och 26 cfm.

be quiet! Shadow wings SW1 Är tystast (8,4dBA), men minst luftflöde(15 cfm).

Fractal design silent series r2 Tyst (14dBA), gummiskruvar och 20 cfm

Noctua NF-R8 Redux 17dBA, högst luftflöde (31 cfm, enligt mina kalkylationer)

Så:

Noctua talas det väl om på nätet. + bara att hämta på kjell!

be quiet! är dyrast (silent wings 2), men är det värt pengarna?

be quiet! är tystast (Shadow wings SW1), men har lågt luftflöde, räcker 15 cfm?

Fractal design får du med antivibrations "gummiskruv", vilket kan vara bra + billigast! (kan självklart köpa till gummiskruv till de andra)

Så vad borde jag lägga pengarna på? Eller har ni övriga förslag? (PWM är inte ett alternativ, har bara ledig 3-pin)

P.S. Jag vet jag inte hur mycket cfm(eller m^3/h) jag behöver. Talen är som tagna ur luften (intended) om du inte vet vad de resulterar i i kylnigssynpunkt.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasumusu:

Jag googlade lite och stötte på ekivoka inkråmsbilder på modellen.

Är det så här det ser ut?

Det ser ut som att det sitter två distanser på radiatorn, en mot utblås och en mot fläkt, den som sitter mot fläkten fungerar även som adapter. Nu är det knepigt att se på bilden men 9cm fläkten verkar vara där för att pumphuset på kylaren tar upp plats.
Eftersom du måste skruva hur du än gör så tycker jag nog att du först ska ta reda på:

  1. Radiatorns egentliga storlek

  2. Om det är möjligt att skruva bort båda distanser

  3. Om du kan skruva fast en 120mm fläkt direkt på radiatorn

En 80mm fläkt kommer nämligen aldrig att göra dig riktigt glad, en 120 mm fläkt skulle dock göra det.

(En ful lösning som inte kommer att synas är att sätta fast en fläkt bakom radiatorn och köra den i pull läge med ett filter eller galler framför.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk

Av de du listade är Noctua utan tvekan mest högljudd. Skulle nog satsat på BeQuiet kanske.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasumusu:

Så vad borde jag lägga pengarna på? Eller har ni övriga förslag? (PWM är inte ett alternativ, har bara ledig 3-pin)

Sitter inte originalfläkten i ett PWM uttag? (ser ut så på bilden ovan, om den nu stämmer överens med din dator) Annars är det värt att skaffa en PWM splitter så du kan driva flera fläktar med PWM funktion i samma uttag.

Skulle jag välja någon av de fläktarna du säger du är intresserad av, så skulle jag ta Silent Wings 2 fläkten.
Anledning:
FDn går bort för dålig prestanda i jämförelse med de andra.
Noctuan, visst den har högst flöde men dock lägre statiskt tryck än båda BQ fläktarna = bort.
BQ Shadow Wings low, hade du haft medium hastighets fläkten så hade den varit intressant, men ingen av dem har möjlighet att skruvas fast, samt att denna version av Shadow Wings bara har vanlig rifle lager jämfört med Silent Wings 2 FDB lager, samt att just "low" varianten har helt värdelös prestanda i jämförelse, så går de bort. Medium varianten dock är mer intressant, den har samma prestanda som Silent Wings 2 varianten, dock med lite högre ljudnivå som beror på annan typ av lager och att de inte går ej att skruvas fast, så bort med den.

Så kvar är BeQuiet Silent Wings 2, bäst statiskt tryck av de du listade, vilket behövs i denna applikationen, samt att man kan skruva fast den vilket inte går med Shadow Wings varianterna.

Skulle vara intressant att veta vilken Foxconn fläkt du har, ingen möjlighet att ta reda på serienumret på fläkten så att man kan jämföra?

Men som sagt detta är bara min åsikt i det hela..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Jag googlade lite och stötte på ekivoka inkråmsbilder på modellen.
Är det så här det ser ut?

Nej, det var inte samma dator. Här är en bild på min insida. https://flic.kr/p/qMWZmV

Det är den genomskinliga då som ska bytas ut, har inte tagit loss och kollat men jag gissar att den är 80mm, möjligtvis 92mm. Tyvärr finns det nog inte plats till en större än den befintliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasumusu:

Nej, det var inte samma dator. Här är en bild på min insida. https://flic.kr/p/qMWZmV

Tackar för den bilden, då klarnar det hela en del. Är du förresten säker på att det är den som står för det mesta ljudet?
Om du håller på att videoediterar så är risken stor att det kan vara CPU fläkten som är boven i dramat, stock kylarna är ju inte direkt kända för att hålla låg ljudnivå under lång och hög belastning.

Samt att jag förstår om varför du inte skulle ha en PWM fläkt, men en PWM splitter så skulle du kunna ha en ändå, styrs av CPU kylaren i så fall.

Permalänk
Medlem

CPU fläkten låter ju en del när jag gör krävande saker, ja. Men vid normalt användade så är det lådfläkten som är högljud. Man hör liksom dens (kanske) motorljud. Vilket är oerhört irriterande. Även när datorn inte gör något.

Så yesbox, jag är säker

Permalänk
Medlem

Att köpa en splitter för att få pwm är ju i för sig ett alternativ. Men då moderkortet kontrollerar 3 pin också så ser jag ingen större anledning. Finns dessutom bättre utbud av 3pin

Permalänk
Medlem

OK, i så fall spelar det inte så stor roll vilken du tar, så är det lättast för dig att skaffa Noctuan så går det ju bra att skaffa en sån. Till den medföljer ett par adaptrar för att sänka varvtalet ifall du tycker den låter för mycket på max, dock med lite sämre prestanda dock.
Samt att min rekommendation skulle ändras till en Shadow Wings Medium fläkt då den bara är lite mer högljud än en Silent Wings 2 men har samma prestanda och kostar ca 50% i jämförelse, så det blir ett bättre köp.

Problemet är ju dock att när du nu sänkt ljudnivån på den komponent som låter högst, så kommer du höra nästa oljudsmakare och till slut bli irriterad på den, och då sitter du i samma situation igen

Jag vet precis hur det är, har nog lagt ut mer pengar på att få datorerna tystare än vad jag lagt ut på hårdvaran i dem. Dock så är jag rätt nöjd just med min nuvarande dator, det bara Hårddisken som hörs (när den går i viloläge så blir datorn ohörbar), har ju dock inte råd med en 2+TB SSD eller NAS för jag behöver lagringsplatsen. Så jag får tyvärr leva med det, men jag är säker på att jag är lika irriterad på min HDD som du på din fläkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Skulle vara intressant att veta vilken Foxconn fläkt du har, ingen möjlighet att ta reda på serienumret på fläkten så att man kan jämföra?

Tack för åsikterna!
Jag ska se om jag hinner skruva loss den imorgon. Annars får det bli på torsdag.

Och nej. Det är bara 3pins fläkt och kontakt för tillfället. Ska överväga en pwm splitter... 😏

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasumusu:

Att köpa en splitter för att få pwm är ju i för sig ett alternativ. Men då moderkortet kontrollerar 3 pin också så ser jag ingen större anledning. Finns dessutom bättre utbud av 3pin

OK, hade den inte haft reglering på 3 pins uttaget så hade det varit värre, så då skulle inte jag skaffa en i så fall.

Permalänk
Medlem

Min HDD är överröstad av fläkt(arna) för tillfället, hehe. Men kommer troligen byta ut CPU fläkten så småningom den med. Tänkte börja med det värsta i alla fall!

Tack för all hjälp! 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

att de inte går ej att skruvas fast, så bort med den.

Måste bara ställa en fråga till. Vad är problemet med dessa skruvlösa fästen? Annars beställer jag nog en shadow wings medium speed på torsdag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasumusu:

Måste bara ställa en fråga till. Vad är problemet med dessa skruvlösa fästen? Annars beställer jag nog en shadow wings medium speed på torsdag...

När jag skrev det så trodde jag fortfarande att du hade samma kylning som bilden som Huzzbutt länkade, men när det bara var i plåten bak i lådan så funkar de fint. De skruvas inte utan använder Push-pins som man trycker in i gummiplupparna som sitter på fläkten. Snabbt och enkelt men omöjligt att skruva fast dem i en radiator eller liknande (metallbyglar mot en kylare går också bra vet jag av egen erfarenhet.

Kan varmt rekommendera Shadow Wings, har en i min dator, valde den själv över en Silent Wings bara för att den levererar samma nästan prestanda till 50% av priset i jämförelse.
Har en 120 mm PWM version, vilket också är den enda fläkten i datorn, sköter både kylning av processor och nätaggregat, samt ser till att det är luftflöde genom lådan samtidigt som den är tyst och fin. Sitter klämd mellan nätaggregat (utan fläkt) och processorkylaren, så den suger luft genom kylflänsen och blåser ut genom nätaggregatet, och eftersom all varm luft försvinner ur kådan genom nätaggregatet så drar den in sval luft att kyla resten av lådan

Permalänk
Medlem

Okej, tack! 😁