Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hjälp med "inloggningsfunktion" i javascript!

Permalänk
Medlem

Hjälp med "inloggningsfunktion" i javascript!

Jag gör en sorts inloggningsfunktion i javascript. Meningen är inte att den ska fungera eller vara säker att använda utan det ska bara ge en känsla av att man loggar in. Tänk er en prototyp Dock får jag ett fel på rad 9. Skulle någon som kan det här lite bättre kunna berätta för mig vad jag gör för fel?

var buttonLogIn = document.getElementById("buttonLogIn"); buttonLogIn.onclick = function() { var id = document.getElementById("id").value; var password = document.getElementById("password").value; if (id === "id") else if (password === "password") { window.location="html/startsida.html"; } else { alert("Ogiltigt användarnamn eller lösenord") } }

*** Redigerat in code-tag //Mod ***

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Märta:

Jag gör en sorts inloggningsfunktion i javascript. Meningen är inte att den ska fungera eller vara säker att använda utan det ska bara ge en känsla av att man loggar in. Tänk er en prototyp Dock får jag ett fel på rad 9. Skulle någon som kan det här lite bättre kunna berätta för mig vad jag gör för fel?

var buttonLogIn = document.getElementById("buttonLogIn");
buttonLogIn.onclick = function() {

var id = document.getElementById("id").value;
var password = document.getElementById("password").value;

if (id === "id")
else if (password === "password") {
window.location="html/startsida.html";
}

else {
alert("Ogiltigt användarnamn eller lösenord")
}

}

Det enda jag kan se på rak arm (utan att testa något) är att det saknas ett ; efter alert'en.

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klorixx:

Det enda jag kan se på rak arm (utan att testa något) är att det saknas ett ; efter alert'en.

Tack ja det gjorde det! Dock var det tydligen inte detta som var felet. Det står att det saknas ett semikolon vid raden som börjar me "else if". Har dock ibland upplevt att det inte är samma fel som programmet varnar om utan något annat knäppt man gjort. Är dock ganska ny på detta så kan inte se vad

Permalänk
Medlem

Tar jag bort else ur else if, så att det blir 2 st if på raden funkar inloggningen och felet försvinner upptäckte jag!. Dock funkar min aleart inte....

Permalänk
Medlem

Löste det!!!

var buttonLogIn = document.getElementById("buttonLogIn");
buttonLogIn.onclick = function() {

var id = document.getElementById("id").value;
var password = document.getElementById("password").value;

if (id === "id" && password === "password") {
window.location="html/startsida.html";
}

else {
alert ("Ogiltigt användarnamn eller lösenord");
}

}

Permalänk
Legendarisk

Det blir lättare att se vad som är fel om du indenterar koden, men du vill nog se över logiken också.

var buttonLogIn = document.getElementById("buttonLogIn"); buttonLogIn.onclick = function() { var id = document.getElementById("id").value; var password = document.getElementById("password").value; if (id === "id") // // >> SAKNAS << // else if (password === "password") { window.location="html/startsida.html"; } else { alert("Ogiltigt användarnamn eller lösenord") } }

Edit: Använd [code]-taggar när du klistrar in kodstycken på forumet så kan andra se din formatering ordentligt.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunnelsork:

Det blir lättare att se vad som är fel om du indenterar koden, men du vill nog se över logiken också.

var buttonLogIn = document.getElementById("buttonLogIn"); buttonLogIn.onclick = function() { var id = document.getElementById("id").value; var password = document.getElementById("password").value; if (id === "id") // // >> SAKNAS << // else if (password === "password") { window.location="html/startsida.html"; } else { alert("Ogiltigt användarnamn eller lösenord") } }

Edit: Använd [code]-taggar när du klistrar in kodstycken på forumet så kan andra se din formatering ordentligt.

Tack för tipsen!!